Nr 1 1 SÖNDAGEN I ADVENT 1858
(aftonsång)
Säg till
dotter Sion: "Se din Konung kommer till dig, saktmodig, ridande på en
åsninna."
När
evangelieförfattaren berättar att Jesus en gång satt på en åsninna, skriver han
att detta skedde därför, att profeten Jesaja hade skrivit: "Säg till
dotter Sion: Se, din Konung kommer till dig sittande på en åsninna och på en
under oket varande fåle."
Dotter
Sion är den kristna församlingen eller de botfärdiga och troende som väntar och
önskar, att Sions Konung snart kommer och tar sitt rike i besittning samt
återlöser Sions dotter från fångenskapen och upphöjer henne till husvärdinna
och drottning i Israel. Dotter Sion hade blivit fångad på grund av sin olydnad
och otrogenhet. Av otrogenhet hade Sions dotter brutit sitt äktenskap som Sions
Konung hade ingått med henne när Herren enligt profeten Hesekiels ord fann
henne liggande i sitt blod och tog henne upp från marken och tvättade henne ren
i floden Jordan och sade: "Du skall leva."
Men Sions
dotter hade brutit sitt äktenskap och blivit otrogen, då Egyptens horkarlar
fick krama hennes bröst. Nu hade denna Sions dotter under profeten Jeremias tid
blivit förd i fångenskap på grund av sin otrogenhet. Den gamla horan, Babels
sköka, började kräva henne i träldom och med stränghet härska över henne. Under
denna fångenskap blev Sions dotter bedrövad. Då började profeten Jeremia trösta
dotter Sion genom dessa ord: "Säg till dotter Sion. Se, din Konung kommer
till dig, saktmodig, sittande på en åsninna och på en under oket varande föle."
Han vill säga till den bedrövade dotter Sion: "Gråt inte! Se, din Konung
kommer snart och förlossar dig från fångenskapen hos Babels sköka, och han
upphöjer dig till drottning i Israel."
I andlig
mening betyder Sions Konungs ankomst i Jerusalem ett andligt inträde i de
botfärdigas, bedrövades och suckandes hjärtan som väntar på Jerusalems
återlösning och tror profeten Jeremias ord, att Sions Konung kommer snart och
förlossar otrons fångar från fångenskapen hos Babels sköka, varunder bedrövade
och botfärdiga otrons fångar suckar. Dem tillhör detta tröstefulla ord av
profeten Jesaja: "Se, din Konung kommer till dig, saktmodig, sittande på
en åsninna."
Säg, ni
troende, till den bedrövade dotter Sion: Se, din Konung kommer! Sions Konung
kommer för att förlossa bedrövade, botfärdiga och suckande otrons fångar. Strö
nu din grannlåt ut på vägen för att åsninnan må trampa därpå, och ropa Sions
Konung till ära: Hosianna, Davids Son. Och välsignad vare han, som kommer i
Herrens namn. Stig upp, stig upp, dotter Sion. Gå och ta emot din Konung. Fall
ned på marken inför honom och be: Fader vår o.s.v.
Om Kristi
inträde i Jerusalem hade det redan förut blivit skrivet av profeten Jeremia.
Och det betyder ett andligt intåg i de bedrövades, borfärdigas och suckandes hjärtan.
Vi måste genast göra denna åtskillnad mellan dem som på denna tid har blivit
otrons fångar, att somliga känner hur tungt det är att vara under
egenrättfärdigheten, och hur plågsamt det är att vara en otrons fånge, men
andra känner ingen plåga eller sorg i denna träldom. De kan vara glada i
världen, fast de känner sig vara förhärdade. Sådana har ingen nöd. Men andra
åter känner sin olycklighet och därför suckar de och väntar på Sions Konung.
Till dessa bedrövade, botfärdiga och suckande otrons fångar har profeten
Jeremia sagt: "Säg till dotter Sion: Se, din Konung kommer till dig,
saktmodig, sittande på en åsninna och under oket varande fåle."
1. Låt
oss nu betrakta, hur Sions Konung kommer och vad dotter Sion gör, när Sions
Konung kommer. (Han kommer) inte åkande med sex hästar och praktfull vagn, utan
med en åsninna som är tystlåten, men av alla föraktat djur, som en hederlig
bonde inte vill åka till kyrkan med. Och då fålen var under oket, det vill
säga, tränad som mycket ung för att bära bördor, så kan man därav förstå, att
det var en arbetsåsna som inte var tränad till kapplöpning, men till att bära
bördor.
Ser du,
dotter Sion, hur ödmjuk din Konung är? Han kommer inte med sex hästar liksom
somliga värdens herrar gör, utan han kommer med en arbetsåsna som går endast
sakta. Han sitter på ett sådant djur som världens herrar och präktiga bönder
kallar med öknamnet: lat hästkrake. Därför säger profeten, att han kommer till
dig, saktmodig. Det är: i stillhet kommer han. Och i ödmjukhet färdas han. Inte
kör han fort som världsherrarna gör. Han piskar inte djuren som världens herrar
och hederliga bönder gör, vilket hörs ända till en kvarts mils avstånd.
Om du har
lust att följa honom, så frukta inte att han kör så fort att du blir efter. Men
han sätter sig avsiktligt på en sådan arbetsåsna som är så trög att gå, att
till och med halta orkar följa med. För övrigt är också du, dotter Sion, så lat
och senfärdig att följa honom som denna arbetsåsninna är senfärdig att gå. Du
är så sendräktig att följa Sions Konung att han måste på grund av din
senfärdighet åka med en lat hästkrake som ingen i denna tid skulle spänna för.
Alla dygdiga horor bespottar och skrattar, kikar och viskar och säger till
varandra: "En lat oxe och lång väg, en dålig häst och en dålig man, publikaners
och syndares vän, alla vilda andars hövding."
Så blir
din Konung bespottad på grund av din senfärdighet, dotter Sion. Men fast han
åker med en så dålig häst, är dock denna arbetsåsna lyckligare än andra åsnor
som är prydda med silver och guld, för denna arbetsåsna får bära Härlighetens
Konung som inte är så sträng att piska sitt lastdjur som den store trollkarlen
Bileam som obarmhärtigt gisslade sitt lastdjur. Denna Bileams åsna såg
dödsängeln stå med svärdet på handen, men den blinde hövdingen såg inte döden
(framför sig).
2. Låt
oss nu för det andra se, vad dotter Sion gör, då Konungen kommer. De bedrövade,
botfärdiga och suckande själar som har övergivit allt i världen i det hoppet
att Jesus blir Konung i Israel, och att de genom Kristus uppnår ett saligt
tillstånd, blir nu glada, då Jesus sitter på en åsninna, eftersom de har den
tron, att han nu tar riket i besittning och blir deras Konung. Denna saliga tro
gör dem glada. Nu börjar de ropa: Hosianna, Davids Son. De strör sinn grannlåt
ut på vägen för att åsninnan skall trampa därpå. Och i den tron strör de sina
kläder ut på vägen, att Sions Konung skall ge dem större grannlåt redan här på
jorden, då de blir domare och nämndemän i Messias rike.
Var nu
glad, dotter Sion, då du ser att din Konung kommer saktmodigt, det är: i
saktmod, anspråkslöshet och ödmjukhet. Strö nu snart egenrättfärdighetens
trasor ut på vägen för att åsninnan må trampa på dem. Nog skall Sions Konung ge
dig bättre kläder, när han kommer och förlossar din själ från Babels fångenskap
och upphöjer dig till drottning och utvald husvärdinna. Då får du bära
ärekronan och vita kläder, när han sätter dig på brudens stol. Och brudtärnorna
tjänar dig och sätter nya kläder på
dig.
Var nu
glad, dotter Sion. Se din Konung kommer till dig, saktmodig, sittande på en
åsninna. Höj din röst och ropa med dibarnen: Hosianna, Davids Son! Välsignad
vare han som kommer i Herrens namn!" Snart får du sitta på brudens stol.
Snart kommer gästerna från himmelen för att se, hur härlig och skön Jesu brud är,
hon som han har med sitt eget blod förlossat från Babels fångenskap. Gläd dig
och fröjda dig, du dotter Sion. Snart får du hålla Lammets bröllop på Sions
berg i det nya Jerusalem nu och för evigt. Amen.
Kopia / Laestadiana 1 Ag:1 / Landsarkivet Uleåborg /