Nr 5 4 SÖNDAGEN I ADVENT
1848
Frälsaren frågade judarna en gång, varav Johannes dop var, men judarna
svarade: "Vi vet inte." Matt.23:25
Vi hör av dessa ord som lästes ur Matteus 23:e kapitel och 25:e vers, att
judarna vill inte säga varav Johannes dop var, för de överlade med varandra:
"Om vi säger, att Johannes dop var av himmelen så skall han säga oss:
Varför trodde ni inte på honom? Om vi säger: Det var av människor, så är vi
rädda för folket, för alla ansåg Johannes för en profet."
Så tänker juden innan han svarar på sådana frågor som leder honom i något
slags snara eller förnuftskrok. Juden fruktar att han blir bunden genom sina
egna ord om han försöker svara på sådana frågor som går judarna på äran. Och
varför började Jesus från Nasaret snärja judarnas samveten genom
förnuftsfrågor?
Om en kristen frågade judarna, varav denna väckelse har kommit till, så
började det naturliga förnuftet beräkna och fundera, hur han borde svara för
att inte bli snärjd genom sina egna ord. Det naturliga förnuftet vill inte tro,
att detta dop har sitt upphov av Gud. Men då folket har börjat tro, att
Johannes dop har kommit till genom Guds instiftelse, så vill världsherrarna
inte rätt ut säga, att det är ett människopåhitt. Men om de åter bekänner, att
detta Johannes dop har sitt upphov av Gud, så fruktar de för den senare frågan:
Varför trodde ni inte på honom? Till slut måste världsherrarna och
översteprästerna säga: Vi vet inte, varav detta Johannes dop har fått sitt
upphov. Och då de inte vet det, så tror de att de inte hamnar i helvetet.
På samma sätt låtsas de inte veta något, då man frågar varav denna
kristendom har fått sitt upphov. Världsherrarna och de sorglösa prästerna vill
inte säga rätt ut, att denna kristendom är en verkan av den onde anden. Men de
vill inte heller erkänna, att den har sitt upphov av Gud, för de fruktar för
den senare frågan: Varför trodde ni inte på honom? Varför tror ni inte, att det
är rätt, vad man nu predikar om kristendomen?
Men hur kan fariséerna tro, att denna kristendom är av Gud, då det
naturliga förnuftet tar så hårt emot, att de hellre skulle gå i fängelse än bli
så tokiga att de skulle sluta med att supa sprit och lägga av sprihandeln,
bannandet, slagsmålet och girigheten. Kristendomen blir så motbjudande och
helt omöjlig, att om de bekände denna Andes verkan vara av Gud, så skulle de
bli tvungna att samtidigt döma sig själva.
Om alla skulle bli sådana som Johannes Döparen som så fräckt skällde på
världens hederliga människor och kallade dem för huggormens yngel och hordomens
avkomma, så skulle hela världen vända sig upp och ned. Världsherrarna,
fariséerna och den döda trons bekännare skulle bli tvungna att döma sig själva,
om de bekände att en sådan mans lära är rätt. När de först gör beräkningar och
läser läxor samt försöker finna rätta ord för att inte bli snärjda, säger de
till slut: Vi vet inte.
Och denna fariséernas natur är ett tydligt exempel till och med för dem som
nu gör sig stumma, att det är det bästa rådet för det naturliga förnuftet då
det inte kan försvara sig annars, att han gör sig stum och låtsas inte veta
något. Om nämligen någon kristen frågar världsbarnen om denna kristendom är av
Gud eller människor, om den är en verkan av den Helige Ande eller om den är en
verkan av den onde anden, så må den naturliga människan svara: Vi vet inte.
Genom en sådan okunnighet tror de sig komma ut ur ett trångt ställe.
Fast nu judarna hade den inre övertygelsen, att Johannes Döparen inte kunde
vara en rätt lärare, då han så fräckt skällde på hederliga världsherrar, så
vill de dock för det gemene folkets skull inte säga, att Johannes dop var en
verkan av den onde anden. Denna tids fariséer har säkert samma tro som dåtida
(fariséer), att denna kristendom, som nu har uppenbarat sig, inte är av Gud,
men att den är helt klart den onde andens verk, fast världsherrarna för det
gemene folkets skull inte vill avslöja sina tankar.
Det finns även sådana nådetjuvar som inte kan tänka annat än att denna
kristendom är ett verk av den onde anden eftersom nådetjuvarna så våldsamt
förträngs ut ur fårahuset. Men om man ser på vad denna kristendom har verkat,
hurudan förändring den har åstadkommit både i tron och livet, så blir
världsmänniskorna stumma. De vågar inte säga, att en sådan förändring i tron
och livet är den onde andens verk.
Men detta Döparens ständiga skällande och dömande, varigenom han dömde de
bästa männen i församlingen till förtappelsen, var i judarnas tycke så fult och
förskräckligt, att en sådan man, som på det viset skäller på och dömer
hederliga människor till förtappelsen, inte alls är någon rätt profet. Är det
en rätt lärare som säger till hederliga människor: "Ni huggormars avkomma,
vem har lärt er att fly undan den kommande vreden?" Den som skäller så
fult på hederligt folk är inte någon rätt lärare.
På grund av detta skällande vill världsherrarna eller andra hederliga
människor inte bekänna, att Johannes dop är av Gud. I synnerhet de dygdiga
hororna hade blivit så förargade på Döparen, att de ville se hans huvud på
fatet. Och för en dygdig horas skull blev Johannes halshuggen. Ett sådant tack
fick denna sanningens bekännare av dåtida människor. Om denna sanningens
bekännare nu stod upp från de döda och började skälla på hederliga människor
lika fräckt som han då gjorde, så skulle ni se, vad världsmänniskorna skulle
göra med honom. Judarnas hövdingar hade det omdömet om honom, att han som
skäller på det viset, inte torde vara någon rätt lärare.
Och så tänker även vår tids judar eller nådetjuvar, att en sådan lärare,
som skäller på och tillrättavisar människor för synd, inte är av Gud. Judarna
sade nämligen, att Johannes har djävulen, då denne sanningens bekännare inte
levde som världsherrarna. Han tog inte sprit i munnen. Han åt inte så läcker
mat som världsherrarna åt. Därför sade man, att han har djävulen. Och om en
sådan lärare, som strängt genom lagen tillrättavisar världsmänniskorna för
deras missgärningar, nu uppenbarade sig i världen, så kan man fråga sig, hur
mycket beröm han skulle få.
Det har man redan på många håll sett, att den som säger sanningen till
världsmänniskorna blir världens ovän. Den som förebrår sorglösa människor för
deras missgärningar är i deras tycke värre än själva fienden. Det är sålunda
inte att undra på, att Johannes Döparen ansågs för en falsk profet och att
judarna hade blivit förargade på honom.
I dagens evangelium säger Johannes Döparen, att han är den ropandes röst i
öknen, och att han har kommit för att bereda väg för Herren. Vi skall idag
lyssna till, hur denna röst ropar och hur han i människornas hjärtan bereder
vägen för Frälsaren, då vi först har bett till den store Korsbäraren som kom
efter Johannes, vars skosnören Johannes inte var värdig att öppna, att han
måtte öppna de dövas öron så att de hör vad den ropandes röst ropar i öknen och
att han måtte ge roparen kraft att i de sorglösa människornas hjärtan bereda
väg för Herren. Och vi hoppas att han hör alla deras suckar, som i ande och
sanning ber: Fader vår som är i himlarna o.s.v.
Med ledning av vårt heliga evangelium skall vi denna stund lyssna till, vad
den ropandes röst i öknen ropar. Första betraktelsen. Han ropar: Bered väg för
Herren. Andra betraktelsen. Han ropar: Efter mig skall komma den som har varit
före mig, vars skosnören jag inte är värdig att öppna. Må den himmelske Herren
Jesus förläna oss sin nåd, så att den ropandes röst i öknen måtte höras långt
ut och tränga sig in i människornas hjärtan och där verka en sann ånger och bättring. Då skulle vägen
för Herren bli beredd. Amen.
Första betraktelsen. Vad ropar den ropandes röst i öknen? Han ropar: Bered
väg för Herren. När den ropandes röst började ropa i öknen: Bered väg för
Herren och gör bättring, himmelriket är nära, då var alla döva och stumma.
Somliga sade, att han har djävulen. Somliga trodde att det var en gengångare
som ropar så. Den ropandes röst var så underlig, att de började fråga sig, så
som vi hör i dagens evangelium: Vem är du? Vad är du för en karl, som ropar så?
Och varför döper du då du inte är Kristus?
Denna ropandes röst hördes först i världsmänniskornas öron som hundskall.
Men när de började lyssna till, vad han skällde på, så hörde man att han
skällde på björnar och lejon. Nog hörde de, att denna hund inte skäller på
harar utan på björnar och skogens vilddjur, då han skäller så argt. Nog hörde
de, att den ropandes röst inte är någon stum hund. I Gamla Testamentet förebrår
Herren några profeter för att de är stumma hundar som aldrig skällde, fast de
såg så mycket nådetjuvar ta sig in i Herrens bod.
Men den ropandes röst i öknen var ingalunda någon stum hund. Han skällde
nog så mycket han kunde på björnar och lejon. Somliga hundar skäller endast på
tiggare som går i trasor som fladdrar kring deras knän. Men denne hund skällde
mestadels på dem som hade granna kläder. När han såg herrar, började han
riktigt argt skälla: "Ni huggormens avkomma." Så lyder hans skällsord:
"Ni huggormens avkomma. Vem har lärt er att fly undan den kommande
vreden?" Yxan är redan satt vid roten av träden. Varje träd som inte bär
bättringens goda frukter skall huggas av och kastas i elden.
Men vad gagnar det att hunden skäller på björnen? Ett sådant odjur blir mer
uppretat och förhärdat genom hundskall. Björnen ger blott akt på sin rumpa för
att hunden inte må kunna bita honom i ändan. Detta gäller i synnerhet sådana
björnar som äter rinnande djävulsträck, varmed de bestyrker sin natur. Men trots
att björnen är ett tappert och modigt odjur, dröjer han sig så länge med hunden
att en värre fiende som smyger bakom busken får tillfälle att skjuta honom. Om
björnen hade så pass förstånd att den flydde genast när hunden börjar skälla,
så kunde den kanske bevara sitt liv. Men björnen är så tokig, att han hellre
blir arg på hunden än på fienden som smyger sig bakom träden. Därför får
skytten tillfälle att komma närmare och närmare medan björnen dröjer sig med
hunden. Björnen anser hunden för den värsta fienden. Han fattar inte, att en
värre fiende står bakom ryggen. Han skjuter en kula genom hjärtat. Därefter kan
han dra av huden på björnen, koka dess kött och steka dess fett.
Ack och ve över dig, du blinde stackare som inte förstår att frukta för den
som med listighet kan beröva ditt liv. Du blir storligen förargad på hunden,
och denna vrede gör dig så blind, att du inte förstår att bevara ditt liv för
den som har bössan, spjutet och pilar på handen. Just så gick det med judarna
som förargades på Döparen på grund av hans skällande. Senare blev de anfallna
av en värre fiende som förstörde deras städer. Och på det viset fick denna
fiende tillfälle att steka deras själar i helvetet.
Det ser ut att harar och vilsegångna får är klokare, för de flyr bort då hunden
börjar skälla. De har inte sådan natur som björnarna. Haren flyr genast då
hunden börjar skälla. Den som blir skrämd av hundskall finner alltid något
skydd. Också de vilsefarande fåren blir skrämda av hundskallet, och de springer
till herden, för hunden skadar inte fåren utan skäller blott dem och jagar dem
till herden. Och herden lägger stort värde på en sådan fårhund som driver fåren
hem.
Om någon vallhund var sådan, att den började bita fåren, så skulle man fila
av dess tänder. Johannes Döparen var en sådan vallhund som skällde på
människor. Och genom detta skällande fick han några att omvända sig till
Frälsaren. De vilsegångna fåren av Israels hus som den gode Herden hade kommit
för att uppsöka, de fåren har Johannes Döparen först skällt på eller genom
lagpredikan berett så, att de började tro på Frälsaren. Visserligen kunde man
inte genast se frukten av Johannes lagpredikningar, men han hade dock verkat
så, att somliga började tro på Frälsaren.
Genom detta skällande har den ropandes röst i öknen berett väg för Herren.
Och om den himmelske Husbondens alla hundar var så ivriga att skälla på tjuvar
som denne hund, så skulle tjuvarna säkert frukta att det inte går an att stjäla
från ett sådant hus, där en så arg hund är. Men Herren klagar redan i Gamla
Testamentet, att somliga profeter är stumma hundar som inte skäller fast de
ser så mycket tjuvar. Tjuvarna brukar också locka gårdens hundar med kött eller
bröd som de bär under armen. På det viset kan de tysta ned några hundar.
Men denna ropandes röst i öknen var en sådan hund som inte lät sig lockas
med köttstycken eller brödbitar. Han var så trogen till Husbonden, att han
skällde dess ivrigare ju mer tjuvarna försökte locka honom. Och det är
förståeligt, att om björnar och odjur är arga på en sådan hund som biter dem i
ändan, så är nog nådetjuvarna ännu mer förargade på en sådan hund som inte
låter dem stjäla i fred. Nådetjuvarna blir så arga på gårdens hundar, att till
och med gallan spricker. Men det hjälper inte. Nådetjuvarna kommer slutligen
i nöd, då de inte kan stjäla. Nådetjuvarna måste fasta, då deras stöld inte kan
ha framgång.
Men somliga tjuvar är så listiga, att de stjäl på dagen, fast människorna
är vakna. Om de blir obevakade för ett enda ögonblick, så har de redan stulit
en smörklimp och sväljt den medan man vänder ryggen åt dem. Och fast Husbonden
vill ha tillbaka sin egendom och fast människorna klagar och säger till somliga
tjuvar: du är en nådetjuv, så nekar han och visar upp sina händer och ber om
att bli visiterad. Ibland brister han ut i gråt och säger: "Jag har blivit
oskyldigt anklagad." Ibland vredgas nådetjuven så mycket att ormtårarna
börjar rinna ur hans ögon. Och fast alla människor vet, att han är en stor
mästare på att stjäla nåd, likväl nekar han och säger, att han blir oskyldigt
förebrådd.
Men risken finns att tjuvarna en gång blir ertappade. När den andliga
fiskalen kommer för att visitera tjuvarnas bod, när det stumma vittnet som har
sett deras stöld börjar vittna mot dem, då måste de bära tillbaka allt vad de
har stulit. Och man har sett att tjuvarna blir slutligen så fattiga, att de
måste tigga. Och det var bäst att alla tjuvar återställde allt vad de har
stulit innan solen går ned, för att de inte blev tvungna att först i helvetet
återbetala vad de har stulit.
Andra betraktelsen. Vad mer ropar den ropandes röst? Han ropar: Efter mig
skall komma den som har varit före mig, vars skosnören jag inte är värdig att
öppna. Liksom en trogen gårdshund hade Johannes skällt på nådetjuvar. Men inte
tror hunden att han genom sitt skällande kan bevara Husbondens gods för tjuvar,
utan han litar därpå, att Husbonden själv skall bevara sin egendom. Så
tillägnade sig inte heller Johannes den äran, att han var Kristus. Han hade
blott berett väg för Frälsaren liksom en härold. Han kände sålunda att han inte
var någonting. Han var ödmjuk och ville inte tillägna sig någon ära. Men han
pekade med sitt finger på Frälsaren för att alla bedrövade, fattiga och
betryckta, som genom hans skällande hade blivit syndiga, skulle se på honom.
Han bekände alltså, inte blott för de botfärdiga utan även för de sorglösa,
att han av sig själv är ingenting. Så att ingen skall tro på honom. Om han hade
sökt sin egen ära, så hade han kunnat bedraga de människor som hade redan
börjat tro, att han var Frälsaren. Men han bekände öppet, att han inte är
värdig att öppna Frälsarens skosnören. Och han hade endast den avsikten att
människorna genom lagpredikan skulle bli väckta ur syndasömnen och att de genom
sann bot och bättring skulle fly till den store Läkaren som kan hela deras sår.
Fast världsbarnen nu hörde av Johannes mun, att han inte är Frälsaren eller
Elias, inte heller profet, så hade de likväl blivit förargade på honom då han
så strängt skällde på hederligt folk. Tjuvarna brukar hellre bli arga på hunden
än på Husbonden. De vet att om hunden var stum så skulle de få stjäla i fred.
Därför blir de för det mesta arga på hunden som är ivrig att skälla. Ett
vanligt hundskall hörs ibland på en mils avstånd, då det är vindstilla. Men om
det är hård motvind så hörs hundskallet inte ens på en kvarts mils avstånd.
När denna gårdshund började skälla så hördes hans skällande inte långt.
Världens hårda vind dämpade ned hans röst. Och de som stod närmast, förargades
på detta skällande och de proppade igen sina öron och sade sinsemellan:
"Vad skäller denna hund? Vi vill inte höra sådan skällning." Till
slut blev det vindstilla och hundskallet började höras längre ut. Och till slut
började människorna fråga varandra: "Vad skäller denna hund? Där torde
finnas någon björn eller något annan skogens odjur."
Men när de började lyssna, förstod de, att det var även tjuvar han skällde
på, inte blott björnar. Till slut nådde detta skällande kungens öron. Och
kungen lät hämta fram denne man som hade börjat skälla på hederliga män. Men denne
sanningens vittne skällde även på kungen då kungen höll ihop med horor. Och på
grund av denna tillrättavisning kastades denne sanningens vittne i fängelset.
Och där blev hans hals avskuren på grund av en hora. Och alla dygdiga horor
säger ännu: "Det var rätt för honom. Vem bad honom skälla?"
Men liksom profeterna har skällt, så har Johannes Döparen skällt, och så
har även Jesus från Nasaret skällt och tillrättavisat människor för deras
missgärningar. Och på grund av detta skällande har världen hatat, smädat och
slutligen dödat dem. För världens människor, i synnerhet judar och hedningar,
har hyst ett andligt hat mot sanningens vittnen. Så har det varit förr och så
är det ännu. Horor, tjuvar, fyllhundar och krögare förargas så mycket på den
ropandes röst som plågar dem genom bättringsropet, att de börjar törsta efter
hans blod. Och när de så hatar och förföljer Jesu lärjungar, tror de sig göra
Gud en tjänst. Men en gång får de se vem de har stungit. Då lär det vara för
sent att börja göra bot och bättring, när nådetiden har gått ut. Men må de få
själar som har blivit väckta av den ropandes röst och fått känna sanningen,
följa Döparens exempel. Och förundra er inte om världen hatar er. Så har ju
världen även förr hatat de kristna som har bekänt sanningen. Men vi hoppas och
ber, att den store Korsbäraren skall ge korsbärarna kraft att stå ut med
allehanda plågor. Därigenom prövar Herren deras tro. Och till slut får de
glädja sig i Guds församling. Amen.
Original/Aunos samling/FKHS Nationalarkivet Helsingfors/