Nr 10 1 SÖNDAGEN EFTER
NYÅRSDAGEN
(Början försvunnen)
- - - att agnarna inte duger som mat för tröskaren, och fast man inte
bränner agnar i den yttersta norden där det inte är brist på brännved. Men i
Kanaans land, där det inte finns så gott om brännved som här, där bränner man
upp agnarna.
Nu lyder frågan: "Vilka är agnar?" Ingalunda vill nådetjuvarna
tillägna sig detta bibelställe. Men vi hör av alla omständigheter att de är
agnar, för nådetjuvarna är närmast Gud, så som agnarna är närmast tröskaren. Och
så som agnarna inte alls flyger längre ut, fast tröskaren kastar dem lika
kraftigt som han kastar vete, så flyger inte heller nådetjuvarna långt ut från
den store tröskarens hand, fast han kastar dem. Och varför flyger de inte
längre ut? Därför förstås, att vinden står emot. Dessa agnar flyger inte längre
ut, fast de blir kastade.
Men vänta lite, när tröskaren blir klar med kastandet. Då skall agnarna få
se, vart de till slut blir kastade. Han har ännu inte blivit klar med
kastandet. Men den tiden skall komma, då han börjar mäta, hur mycket korn han
har fått av sin åker. Och då skall han bränna upp agnarna med en outsläcklig
eld.
Vart skall man lägga falska vetet, som inte kan skiljas från kornen genom
kastande? Skall man lägga dem tillsammans med kornen i boden? Ingalunda, för de
förstör smaken på skörden, om man mal dem tillsammans med vetekornen. Men jag
tror att det går att skilja falska vetet från kornen genom sållande. Och på det
viset blir vetet renat. Fast det inte växer så mycket falskt vete i Kanaans
land som här. Här har åkern ännu inte blivit färdigställd. Men ingalunda skall
den store Skördemannen, som Johannes talar om, äta falskt vete och tomma skal,
utan han vill äta rena korn.
Medan den Store Skördemannen nu rensar sin loge, och agnarna som det finns
gott om, inte flyger långt ut från kastarens hand, så borde de få själar som
Skördemannen har fått till hjälp i arbetet vid rensandet av logen, be den store
sädens Herre, att de må få sin daglön. Inte i form av pengar utan som säd. För
att de, då det uppstår brist på säd, måtte ha ren säd att så i åkern. En säd
som är fri från falskt vete. För fast man i år har fått lite frukt av åkern, så
kan det komma dåliga år, då man inte har något att samla i logen. Inte heller
något att rensa. Som det var förr, vilket ni väl kommer ihåg.
Om ni inte spar för missväxt i kommande tider, skall ni till slut inte ens
ha eget utsäde. Och vad skall man då så, när utsädet tar slut? Mata inte hästar
och kreatur med era korn, utan spara, spara åt de fattiga som svälter svårt. De
har större behov av föda än hästar och getter som man skall ge ris att bita.
Nu upplyfter vi våra hjärtan med suckar till den store tröskaren som samlar
vetet i sin bod, men agnarna bränner han upp med en outsläcklig eld, för att
han måtte ge oss utsäde som är rent och fritt från ogräsfrön, så att vi får
enligt hans föredöme så hans goda säd i åkern och att dessa säd må falla i den
goda jordmånen. Hör du store sädens Herre de fattiga åkermännens bön: Fader vår
som är i himmelen o.s.v.
I dagens heliga evangelium talar man om Fräsarens dop som skedde i floden
Jordan. Men vi vet att Frälsaren inte hade behov av dopet, han som utan dop var
ren och syndfri. Likväl ville han genom sitt exempel helga denna heliga
förrättning så att det blev ett heligt sakrament. För vi alla är födda av
syndig säd och har behov att genom nya födelsens bad bli renade från den
orenhet och syndagyttja som har fastnat i huden från moderslivet.
Vi talar nu om det andliga dopet som sker genom den Helige Ande och eld.
När ett nyfött barn döps med den Helige Ande och eld, blir hon renad från
syndens orenhet som har fastnat på huden i moderslivet. Visserligen har vi
redan tidigare blivit döpta med vatten och i det dopet blivit upptagna i Guds
nåds förbund. Men detta dop kan inte rena oss från syndens orenhet då vi
efteråt har brutit dopets förbund och förorenat våra själar med flytande
djävulsträck och gamle Adams dynga. Djävulen har skitit på oss. Och av detta
djävulsträck stiger en sådan lukt att den himmelske Föräldern inte kan ta oss i
sin famn förrän han men den Helige Ande och eld tvättar de nyfödda rena från
syndens orenhet.
Nog litar visst de sorglösa mycket därpå, att de en gång blivit döpta med
vatten. Men de blinda stackarna vet inte att djävulen efteråt har skitit på dem
många tusen gånger. Och de har smutsat ned sig så förskräckligt med
djävulsträck och gamle Adams dynga, att de inte blott har djävulsträck inne i
kroppen. Liksom svinet ofta står under skithusstolen, så står också den
naturliga människan under djävulens skithusstol och känner inget obehag därav,
att djävulen låter sin rinnande och blöta dynga falla över henne. Många andliga
svin öppnar dessutom sin mun och med stort begär tar emot vad djävulen släpper
ur sin ända. Ingalunda klandrar det andliga svinet på sitt betesmark, då det
står under djävulens skithusstol och äter djävulsträck och gamle Adams dynga.
Många andliga svin tycker att den rinnande djävulsträcken är gott, även om
de hade bättre mat till buds. Men de bryr sig inte om den bättre maten så länge
som rinnande djävulsträck läcker ur ändan på djävulen. Nu vill ett sådant
andligt svin komma i famnen på den himmelske Föräldern sådant det är, skitigt
och dyngigt. Det är inte enbart smutsigt utanpå, utan djävulsträcken har
förorenat dess kött så att det inte duger till stek för djävulen. En sådan
människa blir inte ren därigenom, att hon en gång blivit döpt med vatten. För
hon är, så som Paulus skriver om folket på Kreta, ett tvättat svin som återigen
går och smutsar sig ned i gyttjan.
Och nog tror många, att ett sådant svin som en gång är tvättat och åter
igen smutsat ned sig i gyttjan, blir ren därigenom, att djävulsträcken skrapas
bort från yttre sidan. Men då djävulsträcken har förorenat hennes kött, så blir
hon inte ren därigenom, att dyngan skrapas bort från det yttre. Även om man
avhårade henne i het vatten, blir hon dock inte ren. Hur kan hon bli ren genom
denna tvättning då djävulsträcken har förorenat hennes kött och blod, så att
endast djävulen och dödsrikets hundar kan äta hennes kött. Hon måste sålunda
döpas med den Helige Ande och eld innan hon kan bli behaglig för Gud.
Därför sade även Johannes: "Jag döper visserligen med vatten, men
efter mig skall komma den som jag inte är värdig att lösa skosnören på. Han
skall döpa er med den Helige Ande och eld." Även själva Frälsaren sade:
"Jag kom för att tända eld på jorden." Och denna andliga eld är det
ljus som världsträlarna är rädda för. Den eld som Frälsaren tände, visade sig
som uppristade tungor på pingstdagen. Men världsbarnen fruktar för den elden.
De tror att den är den onde andens ljustereld. De tror sig vara rena, då de är
döpta med vatten. Därför vill de inte bli döpta med den helige Ande och eld.
Men ingalunda blir någon delaktig av himmelriket utan att bli döpt med den
Helige Ande och eld. Då alla människor som går på två ben har efter dopet
nedsmutsat sig och förorenat sig i syndens gyttja, och förstört sig med
djävulsträck, hur kan den himmelske Föräldern ta sådana i sin famn innan de
blir renade? Tar någon av er ett barn i famnen om barnet har smutsat ned sig?
Om barnet har med sina naglar grävt i skiten och även stoppat det i munnen, och
därtill knådat skit på alla sina kläder. Ingen förälder tar ett sådant barn i
famnen förrän han har tvättat det. Och ni ser hur stor möda föräldern har då
han rengör barnen.
Men vissa barn låter sig inte tvättas. De vill nog kliva i famnen på
föräldern sådana som de är, nämligen nedsmutsade. Men om föräldern vill rengöra
dem först, då gråter de, sparkar emot och klöser. Och föräldern kan inte
rengöra sådana barn av den anledningen att de sparkar emot och grinar, så som
det skulle vara ett stort straff då man rengör dem. Precis så gör den gamle
Adams barn, när den Himmelske Föräldern vill med den Helige Ande och eld döpa
eller tvätta deras hjärtan rena från den rinnande djävulsträcken varmed de har
förorenat och smutsat ned sig alltifrån barndomen. De grinar och sparkar emot,
då Föräldern tar fast dem för att rengöra dem. Och några barn springer ut och
rymmer, då Föräldern vill rengöra dem. De säger som Petrus: "Du skall
aldrig tvätta mina fötter." Så flyr gamle Adams barn, då den Himmelske
Föräldern vill rengöra deras hjärtan från djävulsträcken. De anser det vara en
alltför hård press att bli renad. Hellre går de i skit och dynga, än att de
skulle låta Föräldern rengöra dem.
Men det är klart att djävulsträcken är ett så illaluktande ämne, att det
inte kan avlägsnas enbart med vatten, fast Föräldern en gång har tvättat barnen
i dopet. Nog luktar djävulsträcken ännu. Och det vore likväl bättre om de
bevarades rena då Föräldern har tvättat dem. Men så som Paulus skriver, att det
tvättade svinet sölar sig i gyttjan, så gör även alla andliga svin. De sölar
och smutsar ned sig i gyttjan så att de inte har kvar känseln på grund av
djävulsträcken. Jesaja skriver: Från hjässan till hälen har hon inte en frisk
fläck, utan över hela kroppen har hon blåmärken, bölder som inte är utpressade,
och illaluktande sår. Och i det skicket, nämligen fylld med dynga och
djävulsträck, vill nu gamle Adams barn utan rening hoppa i famnen på den
Himmelske Föräldern.
Och när Föräldern först vill rengöra dem, så flyr de bort. Och några som
den himmelske Föräldern börjar rengöra, gråter och sparkar och slingrar sig.
Självklart är det trevligare att gå i djävulsträck än att blir renad. Vi sade
nyss att djävulsträcken avlägsnas inte med enbart vatten, utan med den Helige
Ande och eld skall människohjärtat renas. Och de få barn som låter sig tvättas,
känner sig vara brinnande, när den himmelske Föräldern börjar rengöra dem med
den andliga elden.
David säger: "Mitt hjärta brinner i mig." Och lärjungarna på
vägen till Emmaus sade: "Var inte våra hjärtan brinnande i oss?"
Hjärtat känns vara brinnande, när den himmelske Föräldern har tvättat det med
den Helige Ande och eld. Denna heliga eld, som Frälsaren kom för att tända på
jorden, har slocknat i världen på grund av den förskräckliga ånga som stiger ur
avgrundens pörte. Djävulen lyckades även pissa och skita i den heliga elden.
Härigenom utsläcktes den heliga eld som Frälsaren kom för att tända. Ingenting
är värre att släcka denna eld i människohjärtat än det rinnande djävlaräck som
djävulen låter rinna ur sin ända i munnen på de andliga svin som anser det vara
gott. Sådana kan Föräldern inte rena.
Till och med de olyckliga och blinda stackare, som Föräldern försöker
rengöra med den Helige Ande och eld, grinar och sparkar emot på grund av
otålighet, när Föräldern tvättar dem. Och likväl går till och med många av dem
liksom ett tvättat svin åter igen att söla sig i gyttjan och gräva i
djävulsträck. Och hur flitigt Föräldern än försöker tvätta sina barn och rena
dem med Anden och elden, blir de dock inte rena från all djävulsträcks lukt så
att de vore helt luktfria. Ändå måste den himmelske Föräldern ta dem i famnen
vilka han har tvättat med dopets rena vatten och rökt med den heliga rökelsen.
Han måste, säger jag, ta även dem i sin famn, som gråter och ropar efter honom.
Han måste låta dem dia uppmuntran ur sitt bröst och därefter kyssa dem, för att
de må tiga och lugna ned sig.
Men vissa vanartiga barn vill alltid sitta i famnen på Föräldern. De gråter
jämt, så snart Föräldern släpper dem från famnen. De vill inte ge så pass tid
för Föräldern, att han skulle laga mat åt andra barn. Men vi vet att det yngsta
barnet är kärast för Föräldern. Därför att detta barn är skönt, men svagt och
hjälplöst, som inte kan klara sig ensam. Inte är de äldre barnen så kära för
Föräldern som det nyfödda som Föräldern har tvättat i nya födelsens bad och
lindat i rena linnekläder och i vars mun han låter några droppar rinna ur sina
nådefyllda bröst, då barnet är så hjälplöst, att det inte kan dia.
Men de äldre barnen av vilka somliga knappast kan gå efter handräcket och
andra springer ute, och en del är som tjänstefolk för Föräldern, de är inte
längre så kära för Föräldern. Inte hinner han alltid heller bära dem i famnen.
I synnerhet dem som duger till tjänstefolk. De får inte ofta sitta i Förälderns
famn eller äta mjölk. Även om han ofta måste ge mjölk åt dem som är svaga i
tron, så som Paulus skriver till de kristna: "Med mjölk har jag matat er,
då ni inte har tålt starkare föda."
När nu Föräldern befaller dem att se efter, vad de övriga barnen gör i
världen, så finner de somliga som gräver i djävulsträck under skithusstolen.
Och tjänstefolket säger: "Varför gräver ni i djävulsträcken där? Föräldern
bad er komma in. Han vill tvätta och rena er. Tycker ni att djävulsträcken
luktar gott, då ni jämt befläckar er därmed, fast ni en gång blivit
tvättade?"
Men världsbarnen som tycker att det är trevligt att gräva i djävulsträcken
och äta det, blir arga på dessa tjänare och säger: "Se i ändan! Är du
själv ren? Du har förstås kommit hit för att bära skvaller. Om du inte ger mig
samvetsfrid, så skall jag ge stryk åt dig. Jag skall klaga hos landshövdingen,
att du skäller på hederliga människor." - - -
Original (början och
slutet saknas) /FKHS Aunos samling / Nationalarkivet Helsingfors