Nr 19 SÖNDAGEN SEPTUAGESIMA
1850
Vad mer skulle man alltså göra åt min vingård, vilket jag inte har gjort
där. Varför bar den bittra druvor, då
jag väntade mig att den skulle bära vindruvor? Jes. 5: 4.
Den store vingårdens Herre klagar genom profeten Jesaja i femte kapitlet,
hur han har arbetat och lagt ut stora summor på sin vingård, men han har för
all sin möda inte fått njuta särskilt mycket av någon behaglig frukt därav. Han
har grävt diken omkring vingården, för att djuren inte skulle få tillfälle att
förtrampa den och skita därinne. Dessutom har han planterat där de bästa
vinträden som finns i Kanaans land, och han byggde därinne även ett torn och en
vinpress, där man pressar vindruvor och bereder gott vin av dem. Han väntade
sig att vingården hade burit vindruvor, men den bar idel bittra druvor, törne
och tistel. Därför hotar vingårdens Herre att
kasta bort hela denna vingård, eftersom han inte får något för sin möda.
Vingårdens gärdsgård skall tas bort. Dess murar skall förstöras för att
vingården må bli förtrampad. Då nämligen vingårdens gärdesgård tas bort, får
djuren tillfälle att ta sig in i vingården för att förtrampa den och skita där.
Alla bockar och getter som även eljest är benägna att hoppa över gärdet, kommer
in i vingården och förstör den. Så skall det gå med den vingård som inte bär
frukt, trots att man har arbetat så mycket för den. Till slut säger vingårdens
Herre, att ingen skall skära eller gräva där, utan det skall växa blott törne
och tistel där. Inte ens dagg från himmelen skall regna på denna vingård, och
då blir hela vingården öde.
Dessa liknelser finns upptecknade i profeten Jesajas bok, i femte kapitlet,
och där har man även gett en kort förklaring om betydelsen av dessa liknelser.
Guds vingård är den kristna församlingen, där han genom ordet och sakramentena
verkar på människornas hjärtan för att de skulle bli fruktbara och villiga till
alla goda gärningar. Men människorna är så onda, att Gud inte får någon glädje
eller välsignelse av sitt verk. Och då människorna inte gör bot och bättring,
måste Gud till slut ta bort gärdsgården eller den yttre gudstjänsten, samt
ordet, och då blir vingården förtrampad.
De människor som har varken Guds ord eller yttre gudstjänst blir till slut
hedningar, djur, horor, tjuvar och fyllhundar. Då förtrampar de Guds vingård
eller den kristna församlingen och skiter där. Då människorna inte har någon
återhållsamhet eller inre samvetsröst som hindrar dem att fördärva sig själva,
blir de till slut vilda andar eller skogsdjävlar som bråkar, slåss, super,
svär, stjäl, bedriver hor, smädar Guds ord, föraktar nådemedlen, bryr sig inte
om kyrkan eller gudstjänsten och anser kristendomen för svammel. Sådana är de
djur och kreatur som förtrampar Guds vingård och skiter där, då gärdsgården tas
bort.
Kristendomen är den gärdsgård som Gud har byggt upp kring församlingen. Och
stenmuren är den levande tron som är byggd på klippan Kristus. Men när de
kristna börjar avfalla från den levande tron och göra det onda, då bär de
bittra druvor. Därför ämnar Gud förstöra först stenmuren, eller den levande
kristendomen, och han tar även bort gärdsgården, eller den yttre kristendomen.
Sedan får djuren tillfälle att förtrampa Guds vingård och skita där, för då
stenmuren är borttagen, så har den yttre gärdsgården ingen verkan. Getterna
hoppar likväl över det.
Nu har stenmuren redan för länge sedan blivit förstörd. Gud började redan i
Gamla Testamentet bygga stenmur kring sin vingård, men då han från sin vingård
inte fick annat än bittra druvor, tog han bort denna stenmur och lämnade kvar
den yttre gärdsgården eller den yttre gudstjänsten som judarna hade. Åter igen
började vingårdens Herre bygga stenmur på Frälsarens tid. Och den bestod nästan
trehundra år. Men vingården började åter igen bära bittra druvor. Då tog Herren
bort stenmuren, men han lämnade kvar den yttre gärdsgården. På Luthers tid
uppbyggde vingårdens Herre åter igen den samma stenmuren, men den bestod inte
länge. Fienden förstörde den fort.
Nu finns blott den yttre gärdsgården kvar, och den är redan murken, så att
inte blott getterna hoppar över det, utan även svinet med sitt tryne lyfter
gärdslena och går in. När svinet har gjort en öppning (i gärdsgården), följer
andra djur efter och skiter i vingården. Om nu vingårdens Herre inte åter igen
börjar bygga upp stenmur och en ny gärdsgård kring vingården, så kommer snart
den tid som är förutsagt genom profeten Jesaja på det förutnämnda stället, att
vingårdens Herre skall förstöra både stenmuren och gärdsgården, och göra
vingården öde. Han skall inte mer ge någon dagg från himmelen, vilket betyder
de botfärdigas tårar. Han skall ta bort vinpressen, som han ämnade trampa och
pressa vinbär i. Guds vredes vinpress är den andliga och inre tuktan varigenom
Guds barn blir prövade. Men Gud prövar endast deras tro genom yttre förföljelse
och inre hjärteångest. Denna andliga aga är vinpressen. Men Gud kan inte på det
sättet aga de onda människorna, eftersom de inte tar emot agan.
Då nu vingårdens Herre har börjat bygga en stenmur och en stark gärdsgård
kring vingården, samt gräva diken och samla bort stenar i hoppet att äntligen
få njuta av god frukt för sin möda, så är det givet, att det i vingården finns
stort behov av arbetskraft som Herren har gått ut för att leja. Men det finns
fortfarande många som står sysslolösa på torget, fast de kunde nog arbeta i
Guds vingård. De säger nog att det beror därpå, att ingen har lejt dem.
Men då vingårdens Herre nu på aftonen har kommit för att leja arbetskraft,
måste även de gå i arbete som står hela dagen lediga, eftersom de latmaskar som
aldrig går i arbete inte skall få något. De får bita i sina naglar då aftonen
kommer. Ni få själar som har burit dagens börda och hetta, knorra inte mot
Herren, att ni inte får större lön än de som kommer sent till arbetet, utan be
hellre med mig till vingårdens Herre, att han alltid måtte gå och leja mer
arbetskraft till sin vingård, för att de bättre kunde iordningställa den delen
av vingården som blivit utan vård, för att de bättre måtte orka bryta upp stora
och tunga stenar och vältra bort dem från vingårdens fetaste jord, för att de
genom stor möda måtte orka gräva diken, bygga stenmur och uppföra en sådan
gärdesgård, att getter, hundar eller andra djur inte mer kunde förtrampa och
skita ner vingården, att de få grenar som är inympade i det levande vinträdet
måtte bli fruktbara och bära röda vindruvor som skulle ge Herren gott vin då
han pressar dem i sin vinpress.
Vi hoppas att vingårdens Herre som nu har kommit för att hämta vindruvor,
måtte finna något bär, som har mognat och smakar gott i hans mun, då han före
denna tid inte har funnit annat än bittra druvor, torra grenar och brännässlor.
Hör o´ vingårdens Herre, deras suckar som är i tungt arbete. Amen. Fader vår
o.s.v.
Med ledning av vårt heliga evangelium skall vi denna stund betänka, hur
arbetarna utför arbete i vingården. Första betraktelsen: I vilket skick är
vingården, då de första arbetarna kommer dit? Andra betraktelsen: I vilket
skick är vingården då de sista (arbetarna) kommer till arbetet? Tredje
betraktelsen: Varför knorrar de första (arbetarna), då vingårdens Herre inte
ger dem större lön än åt de sista (arbetarna)? Vi hoppas att vingårdens Herre
sätter familjens huvud att se efter, hur arbetarna utför arbete i vingården.
För om familjens huvud inte ser efter arbetarna, börjar de latas och lägger sig
vid middagstiden i den tron, att Herren inte vet, hur de arbetar, då familjens
huvud inte alltid har tid att med piskan påskynda de lata arbetarna.
Första betraktelsen. I hurudant skick är vingården, då de första arbetarna
kommer till arbetet? Vi hörde nyss genom profeten Jesaja skrift, att vingården
är i dåligt skick, då familjens Fader tidigt om morgonen går för att leja
arbetskraft till sin vingård. Han beklagade redan då, att han har arbetat
mycket på denna vingård för att göra den fruktsam och rik på vindruvor. Men den
bar idel bittra druvor som smakar sura i Herrens mun. Varje gång som han kommer
för att smaka på bären, måste han spotta dem ut ur sin mun. Då måste han överge
hela vingården. Och även om vingårdens Herre redan förut hade byggt stenmuren
kring vingården och grävt diken samt uppfört en hög gärdsgård, för att getter
och andra djur inte skulle få tillfälle att äta vinträdets telningar och skita
(ner vingården), så förstörde fienden stenmuren, diken och vinpressen. Detta
har skett med Herrens tillstånd. Då Herren nämligen inte fick något för sin
möda, måste han överlämna hela denna vingård i fiendens våld.
Alltså när de första arbetarna kom till arbetet, var denna vingård full med
törne och tistel. Stenmuren hade blivit förstörd. Dikena hade blivit fyllda med
gyttja och dynga. Vinpressen var borta. Getterna hade ätit upp vinträdets
telningar. Svinet hade
med sitt tryne
lyft upp gärdslena som även hade
murknat. Djuren hade förtrampat och skitit ner den. Ugglor, spefåglar och skogsdjävlar
hade byggt sitt bo i tornet som även var nära på att falla omkull. Och hela
vingården hade blivit öde i enlighet med Herrens ord.
Denna vingård var i dåligt skick, när de första arbetarna kom hit. Först
måste de börja rensa bort djävulsträck ur vinträdets stubbar. De måste rensa
diken, som var fulla med gyttja och dynga. De måste riva ner den murkna
gärdesgården. De måste driva svin och getter ut från vingården. Spefåglar och
skogsdjävlar, som svor och skrattade åt arbetarna, kom alltför nära den heliga
eld som familjens huvud hade tänt upp, då han sade: "Jag har kommit för
att tända eld på jorden." Denna eldlåga ansåg spefåglar och skogsdjävlar
för hemsk. De kom dit för att kika. Och där brände de sitt hår.
När nu arbetarna, som Herren hade lejt, började med yxan hugga i
vinträdstubbar som var murkna, och med skäran avskära törnen, samt med
järnspett bryta upp stenar, och med ett skarpt svärd avkvista torra träd, och
med kulor skjuta ugglor som hade byggt sitt bo i tornet, då började även
oäktingarna fly från vingården och små mesar började i stället bygga sitt bo i
tornet. Vinträdstelningar började växa fortare. Och fast de få vinbär som växer
i vingården inte ännu har mognat, förrän Herren ger mera regn från himmelen och
låter sin nåds sol skina från morgon till kväll, så har vi likväl det hoppet,
att vingårdens Herre inte skall fåfängt söka röda vinbär, såsom han fordom
sökte bär från fikonträdet och var då tvungen att förbanna det ofruktbara
trädet. O´ Herre, förbanna ännu inte dessa ofruktbara träd, och avkvista inte
genast de ofruktbara grenarna, förrän solen går ned.
Andra betraktelsen. I hurudant skick är Herrens vingård, när de sista
arbetarna kommer till arbetet? Inte har alla ställen då heller blivit
iordningställda. Även om de första som kommer tidigt om morgonen får utföra
tungt arbete och bära dagens börda och hetta, så har även de, som kommer till
arbetet om aftonen, mycket att göra. De har ju stått länge lediga på torget.
Och när familjens huvud frågar: "varför står ni hela dagen lediga,"
svarar de att "ingen har lejt oss." Det kan nog stämma, att ingen har
lejt er. Men tror ni att Herren hade drivit bort er, om ni utan lön hade kommit
till arbetet? Det torde bero på er egen lättja och vårdslöshet, att ingen har
leja er. Ingen lejer dem som är lata och därtill dumma. Och sådana lata och
dumma arbetare som först sover hela förmiddagen och vill slumra igen på
middagstiden, de gör anspråk på stor lön och smörgåsar vid varje måltid. För
dem duger inte nödbröd.
Det är sant att även det utgör ett hinder, att ingen har lejt dem. Därför
har de lata arbetarna blivit övertygade därom, att ingen har anledning att
komma till arbetet utan att bli lejd. Men på något vis måste den late arbetaren
överskyla sina fel, eftersom denna fråga: "Varför står ni här lediga hela
dagen?" ingalunda är till beröm
eller ära åt de lata, utan det är en tillrättavisning åt dem som inte går till
arbetet utan att bli lejda. Den late har ingen lust att gå till arbetet förrän
man lovar honom en stor lön. Likväl måste vingårdens Herre kalla till arbetet
även dem som länge har stått lediga, eftersom Herren har så mycket arbete, att
han måste ta till arbetet alla dem som duger därtill. När de sista arbetarna
kommer, då har de första redan arbetat mycket, såsom Frälsaren säger till sina
lärjungar: "Ni har gått i andras arbete. Andra har arbetat och ni får
skörda." Men om dessa sista arbetar med större iver än de första, så skall
även de få sin dagslön. För i vingården blir de sista de första, och de första
blir de sista.
De sorglösa skall ingalunda tillägna sig dessa ord och tänka, att även de
skall bli de första, då de skjuter upp sin bot och bättring till det sista. För
vi vet, att en sorglös människa tillägnar sig ur den Heliga Skrift sådana
ställen som inte alls hör till henne. Då en sorglös människa hör att de sista
blir de första, tar hon sorglöshetens ämne även därav och tänker, att hon skall
bli den första i himmelriket, fast hon skjuter upp sin bot och bättring till
det sista.
Se! Sådant avmålar den onde i den blinde stackarens sinne. Då en sorglös
människa blir satt till bibeluttydare, så är det lika med att en bock blir satt
till vakt över köksträdgården. Varför har man byggt stängslet kring
köksträdgården, och stenmuren kring vingården? Fattar bockar och getter det?
Nog skulle det minnsann bli slut med trädgården om bockar och getter släpptes
dit. Men vingården är inte gjord för dem, utan den har byggts för det
ändamålet, att vinträdets bär och grenar samt telningar skall växa och grönska,
av vilket vingårdens Herre skall få rött vin, då han bygger vinpressen i vilken
han pressar vindruvor och slår det nya vinet i nya läglar.
Väx, väx, ni vinträdets telningar! Väx, väx, ni fruktbara grenar! Väx, väx,
ni röda vindruvor! Snart skall ni bli avskurna och lagda i vinpressen, då familjens
huvud säger: "Jag allena har trampat vinpressen, och ingen av folket har
stått vid min sida." Varför är din klädnad så röd? "Jag, jag allena
trampade vinpressen, och ingen av folket står vid min sida."
Tredje betraktelsen. Varför knorrar de första arbetarna mot Herren, då de
inte får större lön än de sista? Det är svårt att säga, varför de knorrar. Men
om vi tar några ställen ur Bibeln till exempel, så ser vi, att Sebedeus söner
ville bli de bästa kristna, eller de största i himmelriket, därför att de var
de första apostlar som Frälsaren hade kallat till lärjungar. Men vingårdens
Herre lägger ingen vikt därpå, vem som först har börjat arbeta, utan Herren
lägger vikt därpå, vem som har arbetat med största hänförelse och iver.
Även om de första arbetarna har burit dagens börda och hetta, lidit stor
pina och kval för kristendomens skull, blivit smädade och förföljda av
världsbarnen, om de åter igen har suttit lata eller halvsovit mitt på dagen, så
har Herren inte fått större nytta av deras verk än av deras som kom på kvällen.
För de har med stor hänförelse och iver burit stenar för stenmuren och gärdsel
för gärdsgården samt grävt diken och rensat av djävulsträck från vingården,
vilket många inte vill göra. En präktig piga vill knappast rensa av fårbajs, som
dock är rent. Men djävulsträck ville hon inte alls rensa av, även om man gav
ett guldhjärta till lön.
Detta äckliga arbete har de sista arbetarna måst göra, och därför har alla
spefåglar och skogsdjävlar bluvut arga på dem. Men de första (arbetarna) är missnöjda,
då de sista (arbetarna) får samma lön
som de första. De äldre kristna vill tillägna sig mer makt och ära än
nybörjare. Men det osäkert, om de gamla kristna är inför Gud likvärdiga med dem
som i sin första iver och hängivenhet arbetar i Herrens vingård, eller försöker
vinna vinna någon själ för himmelriket.
Kristendomen har en sådan egenskap, att de sista blir de första och de
första blir de sista. Det är inte blott de som vill bli de bästa kristna såsom
till exempel Sebedeus söner, som blir de sista, då de inte kan dricka den
kalken som Frälsaren har druckit, utan även de som tror sig vara bättre än
andra, så som till exempel Petrus, skall snart falla i frestelse. Men de
sorglösa tror, att de blir de första i himmelriket, då de menar, att de som bekänner
Jesu stora kraft att hjälpa och bota syndare, berömmer sig själva och anser sig
vara heliga och fromma. I den sorglöses tycke är de väckta och benådade
(själarna) i andligt högmod, då de säger, att de har väckta samveten och att de
är Guds barn, och därutöver dömer de sorglösa, men de sorglösa är ödmjuka som
inte anser sig för kristna.
Men vad anser då de sorglösa sig vara, då de inte anser sig för kristna? De
anser sig inte heller för Guds barn. De anser sig inte heller för djävulens
barn, eftersom de blir förargade i så hög grad av det ordet, att de börjar
strida med käpp och kniv. De lär vara änglar, då de är varken Guds eller
djävulens barn. Men vi hör av dagens evangelium, att inte ett enda ord av
dagens evangelium hör till de sorglösa, utom de bittra druvor, törnen och
tistlar som profeten Jesaja har omnämnt, eftersom de sorglösa inte är arbetare
i Guds vingård, utan i djävulens vingård, därför att de arbetar för mörkrets
furste.
Men de väckta och de benådade arbetar i Guds vingård, då de förmanar och
lär de sorglösa att göra bättring. De väckta och de benådade själarna är de
första och de sista, som modigt arbetar därpå, att denna vingård som nu är i
dåligt skick, måtte bli renad och uppbyggd, för att vingårdens Herre äntligen
måtte få smaka på röda vinbär, när han på nytt kommer och söker frukt på
fikonträdet, för att han inte skall bli tvungen att ännu för andra gången
förbanna detta ofruktbara fikonträd, och för att vingårdsbyggaren måtte ha
några röda vinbär att lägga på bordet, när gästerna från himmelen kommer. Amen.
Original / Aunos samling / FKHS / Helsingfors universitetsbibliotek