Nr. 34 HUSFÖRHÖRSPREDIKAN
Därav vet vi att vi är av
sanningen och kan stilla vårt hjärta inför honom, att om vårt hjärta fördömer
oss, så är Gud större än vårt hjärta och vet allt. Ni käraste! Om vårt hjärta
inte fördömer oss, så har vi förtröstan till Gud. 1:a Johannes epistel 3: 19-21
Här framställer aposteln
Johannes de kristnas erfarenheter som är mycket märkliga, därför att hjärtats
angelägenheter är för många oklara. Först säger han: "Om vårt hjärta
fördömer oss, så är Gud större." Och genom dessa ord ger han tillkänna,
att en kristens hjärta ibland kan döma honom. När en vakande kristen har
förfärliga frestelser som djävulen väcker upp i hans kött, och djävulen skjuter
brinnande pilar från köttet mot hjärtat, då uppstår onda tankar i hjärtat och onda
begärelser och lustar blir kännbara i viljan. Och slutligen reser sig
egenrättfärdigheten som en sträng och rättfärdig Guds barns åklagare och dömer
Guds barn så: "Hur kan du vara kristen, du som har så mycket synder. En
kristen borde vara helig och syndfri, men du är som själva djävulen."
När egenrättfärdigheten
predikar så i förnuftet, så känns det i den kristnes sinne så som hjärtat
fördömde honom, fast själva hjärtat inte kan fördöma, utan det är
egenrättfärdigheten som fördömer Guds barn. Och det är denne djävul som kommer
under sken av sanningen, ty han omvandlar sig till ljusets ängel. Och därigenom
blir många botfärdiga bedragna, då de inte kan ana, att det är djävulen som
fördömer de botfärdiga.
Men nu säger aposteln Johannes:
"Om vårt hjärta fördömer oss, så är Gud större." Och genom dessa ord
visar han, att en kristen inte skall tro på sitt eget hjärta, om det fördömer
honom, utan han skall tro mer på Guds nådiga löften som visar, att Kristus har
kommit för att frälsa syndare men inte rättfärdiga. En kristen måste alltid som
syndare med alla sina synder fly till den stora Korsbäraren och tro att han av
nåd blir salig men inte av förtjänst. Om en kristen dömdes enligt förtjänst så
skulle han vara helt förlorad. Men av nåd blir han frälst om han tror på den
som är större än egenrättfärdigheten som genom hjärtat förkunnar dom.
Därför säger även Luther, att
han fruktar mer för sitt eget hjärta än för den turkiske kejsaren. För varje
kristen som har ett vaket samvete känner nog sitt hjärta som ont, styggt och
orent, nämligen det köttsliga hjärtat som finns hos den gamla människan som av
Paulus kallas för den yttre människan. Men själen, eller det andliga hjärtat,
som Paulus kallar för den inre människan, är renad med Kristi blod. Det är dock
ytterst viktigt att den kristne kan skilja åt dessa, för att fienden inte fick
tillfälle att blanda ihop den yttre och den inre människan, eller den gamla och
den nya människans verkningar i sitt hjärta.
Paulus säger: "För inre
människans del har jag behag till Guds lag, men jag känner en annan lag i mina
lemmar, och denna lag strider mot den lagen som finns i mitt hjärta och fångar
mig i syndens lag." Här måste han vara syndig genom köttet men helig i
anden. Detta kan förnuftet inte fatta, hur den syndige är helig och hur den
orene är ren och hur den orättfärdige är rättfärdig. Men då vi har den tron,
att synderna är förlåtna, så måste vi också tro, att den syndige är helig och
den orene är ren och den orättfärdige är rättfärdig.
Med hänsyn till köttet är även
den kristne syndig och oren och orättfärdig så som själva djävulen. Men genom
nåden är han helig och rättfärdig. Fast egenrättfärdigheten predikar i
förnuftet: "Du är inte helig och rättfärdig, utan syndig och orättfärdig,
och oren, och ond, och stygg. När nu egenrättfärdigheten kommer och anklagar
och fördömer, och denna dom förkunnas genom förnuftet, fast det känns liksom
denna dom skulle dåna i samvetet och hjärtat, precis liksom den skulle komma ur
hjärtat, då säger Johannes: Om vårt hjärta fördömer oss, så är Gud större än
egenrättfärdigheten. Och om egenrättfärdigheten fördömer oss, så frigör Gud oss
från den domen. Gud har förlåtit synderna för de botfärdiga. Guds Son har
betalt för deras orättfärdighet. Och därför har han gjort dem heliga och
rättfärdiga. Tro nu, ni botfärdiga, att ni genom Guds nåd är heliga och
rättfärdiga, fast egenrättfärdigheten fördömer er. För Gud är större än vårt
hjärta.
Men det är svårare att förstå
när Johannes säger: "Om vårt hjärta inte fördömer oss, så har vi
förtröstan till Gud." Ordet i sig är sanningens ord, då vi fattar det
rätt. Men nådetjuvarna kan genom fel uppfattning finna försvar för sig av dessa
ord. Då nämligen nådetjuvens hjärta aldrig fördömer honom, kan även han tänka
att han har förtröstan till Gud. Men hans förtröstan är ett falskt litande på
Guds nåd. Ingalunda anklagar egenrättfärdigheten honom så som han anklagar de
botfärdiga och troende. För om egenrättfärdigheten anklagade nådetjuven att han
är ond och oren så skulle en sådan fruktan komma över nådetjuven, att han blev
tvungen att falla i tvivel och fara till helvetet. Men då hjärtat inte fördömer
honom, så har han en sådan förtröstan till Gud, att heller inte Gud dömer
honom. Och därför säger nådetjuven ofta: "Gud dömer mig inte för den
synden." Hur vet nådetjuven, vilka som är hans dödssynder? Och de
härskande synderna, hur känner den blinde dem? Nådetjuven har så dåligt minne,
att han inte kommer ihåg från morgonen till kvällen, vilka synder han skulle ha
begått under dagen. Nådetjuven kommer inte ens ihåg uppsåtliga synder. Hur
skulle han då komma ihåg tankesynder?
Men Johannes vittnesbörd är
dock passande för de kristna, därför att hjärtat inte alltid fördömer dem, då
de har frid i Gud och ett rent samvete. Då har de säkert förtröstan till Gud.
Och så har vi fattat Johannes vittnesbörd beträffande hjärtats dom, att det är
egenrättfärdigheten som fördömer botfärdiga och troende, för han anklagar Guds
barn natt och dag. Men Gud är större än egenrättfärdigheten. Även Paulus
betygar att vi har en Försvarare inför Fadern. När den listige åklagaren börjar
anklaga Guds barn natt och dag, då måste de fly till den stora Försvararen som
har tagit på sig alla botfärdigas, bedrövades och betrycktas sak, och lovat att
försvara dem i den stora rättegången.
Guds barns åklagare är nog
förskräcklig att stå på sin rätt. Han säger till Domaren: "Dessa skrymtare
som anser sig för kristna är horor och tjuvar, de är mördare. Hur kan Domaren
skydda sådana?" Men då träder botfärdiga syndarnas Försvarare fram och
säger till Domaren som är botfärdigas och troendes rätte Fader: "Jag har
redan betalt böterna för dessa stackare. Jag har gett mitt liv för dem. Jag har
svettats blod för dem. Jag har betalt en fullkomlig lösensumma för dem. Vad mer
fordrar du för kronan, du helvetets tullhund?"
Och Försvararen blottar sitt
bröst och visar sina såår åt Fadern och säger: "Se, käre Fader! Dessa sår
har jag fått för min kärlek till dessa stackare. Och denne Guds barns åklagare
har vållat mig dessa sår." Då blir Faderns hjärta rört och han säger till
Försvararen: "Du är min Son! Idag har jag fött dig. Jag skall ge dig
hedningarna till arve del. Du skall regera hedningarna genom ett järnris."
Och sedan säger han till åklagaren: "Gå bort, Satan! Du har uppeggat mig
att plåga Job utan orsak. Du har ingen rätt att döma dessa återlösta själar för
vilka Kristus har betalt en fullkomlig lösensumma."
Var sålunda vid god tröst, ni
dyrt återlösta själar, för Guds barns åklagare har kastats från himlen ned på
jorden. Han har inte längre någon makt i himlen. Han har ingen makt över dem
som har tagit den stora Korsbäraren och törnekrönte Konungen till Försvarare
hos Fadern. Stora Mikael har segrat. Och Johannes hörde en stark röst i himlen
säga: "Nu är saligheten och kraften, och riket vår Guds, och väldet hans Smordes,
då våra bröders anklagare har kastats ut, han som anklagade dem inför Gud natt
och dag. Och de har besegrat honom genom Lammets blod och genom deras
vittnesbörds ord. Och de älskade inte sitt liv intill döden. Därför, gläd er ni
himlar! Och ni som bor i dem. Men ve över jordens och havets innevånare! För
djävulen stiger ned till er och håller stor vrede vetande att han har en kort
tid kvar.
Gläd alltså er, ni dyrt
återlösta själar, då er åklagare har kastats ut från himlen. Han har inte
längre makt att anklaga er, då ni inför Fadern har en Försvarare som ber och
talar gott för er. Gläds och fröjda er, alla Guds barn, och ropa med stark
röst, att ni har segrat genom Lammets blod och genom hans vittnesbörds ord. Om
ni kämpar i er dyrbaraste tro ända till döden, så skall ni själva snart få
sjunga segerpsalmen tillsammans med änglar och alla dyrt återlösta själar.
Snart får ni sjunga segerpsalmen på Sions berg och säga: "Nu är saligheten
och makten och riket vår Guds och väldet hans Smordes, då våra bröders
anklagare har kastats ut, han som anklagade dem inför Gud natt och dag. Och de
har besegrat honom genom Lammets blod och genom hans vittnesbörds ord."
Amen.
Original / P. Raittilas arkiv /
Uleåborgs landsarkiv / Kopia / P. Raittilas arkiv / Uleåborgs landsarkiv /
Avsnitten som fattas från originalet har kompletterats med stöd av kopian ovan.
PS 759 (avvikande version) / UP (avvikande version / P
721 / SW 664 (avvikande version)