Nr 3 3
SÖNDAGEN I ADVENT 1858
Jag Herren har kallat dig i rättfärdighet, till att öppna
de blindas ögon, och föra fångarna ut ur fängelset, och de som sitter i mörkret
ut ur fångenskapen. Jes. 42: 6, 7.
Så talar Herrens Ande genom profeten Jesaja mun. Han
talar om Messias eller den kommande Frälsaren, som Herren hade kallat i
rättfärdighet till att öppna blindas ögon och frälsa fångar ur fångenskapen.
Och denna profeten Jesajas förutsägelse blev också fullbordad, när vår dyre
Frälsare uppenbarades i världen. Då öppnades de blindas ögon och de dövas öron,
och många otrons fångar frälstes ur mörkret. Sådant hände i synnerhet på
apostlatiden, då de troende själarna uppfylldes av den Helige Ande. Men denna
profetens förutsägelse går ännu i fullbordan, när Guds ord predikas så, att
människorna vaknar. Då öppnas blindas ögon och dövas öron, och många otrons
fångar, som har suttit i mörkret, blir befriade från satans bojor, fast på
dessa tider blir inte många väckta, och otrons fångar vill bryta av den Helige
Andes band för att bli helt fria från alla samvetsförebråelser.
Nog ser vi, att otrons fångar kommer i nöd vid
dödsstunden, men då är det inte lätt att stiga upp, när
egenrättfärdighetsdjävulen gör sitt bästa och blir en förskräcklig anklagare,
och vill utsläcka den sista trosgnistan. Och ingen vet, vem som då kommer att
blåsa på en rykande veke. Herren har sagt : "En rykande veke skall jag
inte utsläcka, och ett brutet rör skall jag inte sönderkrossa." Men det är
ovisst, om otrons fångar har ett sådant hjärta, att det kan liknas vid en
rykande veke. Det är ovisst, om egenrättfärdighetens tjänare har ett förkrossat
hjärta. Hårt känns ett hjärta som är uppfyllt av otro. Dock förkrossas ett hårt
hjärta snarare än det veka hjärta, som nådetjuvarna bär i sitt bröst. Men
Herren har sagt: "En rykande veke vill jag inte utsläcka, och ett brutet
rör, vill jag inte sönderkrossa." Ta nu vara på dessa ord, ni rykande
vekar och du brutna rör. Så länge rök uppstiger från den rykande veken, kan
Herrens Ande blåsa på dig . Om den fattar eld, så börjar den hastigt brinna. Om
den slocknar, så har den blivit fuktig av denna världens oväder. Och du brutna
rör, Herren vill inte sönderkrossa dig.
Vi skall idag betrakta, hur halta går, blinda ser,
spetälska renas, döda uppväcks och evangelium predikas för de fattiga. Men ropa
nu, ni halta, blinda och lemmalytta, ni spetälska och döda, ni döva och stumma,
ropa med så hög röst, att Jesus hör innan han går förbi! Han är redan på väg
förbi. De som inte ropar nu, skall bli kvar sittande i mörker. Snart går Jesus
så långt, att ögat inte ser och örat inte hör. Kanske för vår otacksamhets
skull, vår tröghets skull och vår lättjas skull går Jesus till en annan värld,
där han blir bättre mottagen än här. Hör du, Johannes vän, de bedrövade lärjungarnas
suckan. Fader vår o.s.v.
Evangelium Matt. 11: 2 - 10
Vi hör av evangeliet, att Johannes verkade hysa tvivel om
Jesu person, då han sände sina lärjungar att fråga: "Är du den som skall
komma, eller måste vi vänta på någon annan?" Denna Johannes fråga betyder:
"Är du den utlovade Frälsaren eller måste vi vänta på en annan
Frälsare?" Denna Johannes fråga lyder nu så: "Är denna kristendom som
har uppenbarat sig under dessa år i Norden den rätta, eller måste vi vänta på
en bättre kristendom?" Denna fråga måste vi genom Guds nåd besvara i
korthet. Emedan det har funnits och ännu finns så många slags kristendom i
världen, drar de sorglösa därav den slutsatsen, att man inte kan veta, vilken
tro som är den rätta. Men de som har erfarit något av saliggörande tro, måste
erkänna, att hedningarnas tro inte är en rätt tro. Och vi måste även bekänna,
att det finns en rätt Gud och en rätt Frälsare . Alltså måste även en tro vara
rätt och saliggörande. Då många i denna tid bekänner tron och ändå förnekar
trons kraft med sitt leverne, börjar många enfaldiga kristna undra, vilken tro
som till sist är den rätta, då somliga tror och bedriver hor, somliga tror och
stjäl, somliga tror och är fast i världen. Vi talar nu inte om dem, som de
kristna aldrig har kunnat erkänna som kristna, ty sådana har inte haft en rätt
kristens erfarenheter, utan vi talar om dem, som rätta kristna har ansett för
kristna, men som inte har varit ståndaktiga i sin tro. Med hänsyn till sådana
har man redan i den första kristendomen varit tveksam, om sådana avfallna borde
upptas i församlingens gemenskap och erkännas som kristna. Somliga kristna sade
redan då, att de avfallna skall inte upptas i församlingens gemenskap, oavsett
hurudan bot de skulle göra. Men andra kristna har upptagit fallna i församlingens
gemenskap, då de har visat rätt ånger. Och de fallna har inte kunnat tro, att
Gud har förlåtit deras synder, förrän de kristna har förlåtit dem. Ändå har de
rätta kristna krävt en rätt ånger av de fallna.
Då nu Gud har gett så stor makt åt de kristna, att de har
makt att både meddela och vägra syndernas förlåtelse, så har en stor tveksamhet
blivit rådande beträffande dem som några kristna har godtagit som kristna men
andra kristna förkastat. Vi vet inte om de kristna har varit blinda härvid, då
de inte har insett, vem som har en rätt ånger. Men vi vet, att hedningar som
mäter kristendomen med egenrättfärdighetens rättesnöre inte godtar någon som
kristen. Och nådetjuvarna åter godtar nådetjuvar som kristna. Det finns alltså
ett mått och en gräns, där den rätta ångern måste finnas, nämligen precis där
den förra döda tron har gått om intet. När nämligen lärjungarna miste all tro
och allt hopp, då hade de en rätt ånger.
Om vi nu vill ge svar på denna fråga: Är denna kristendom
den rätta, eller måste vi vänta på en bättre kristendom, så måste vi för det
första tala om, att de första kristna alltid har ansett dem för rätta kristna,
som har gett sitt liv för Jesu namns skull. Men en sådan prövning har man ännu
inte haft i denna kristendom. För det andra måste vi bekänna, att vi har en
sådan tro, att det i denna kristendom ännu finns några få själar som nog skulle
kunna offra sitt liv och blod för Jesu namns skull. Pröva nu er själva med
detta rättesnöre, om er tro skulle bestå i den stora striden och kampen, om ni
skulle kunna följa Jesu blodiga steg, och med glädje och fröjd möta döden för
Jesu namns skull. Nu finns det inget bättre kännetecken på kristendomen än
detta, att många har genom denna kristendom kommit i det tillståndet, att de
med glädje och fröjd har kunnat lämna denna världen. Vi har det hoppet och den
förtröstan till Gud, att många kristendoms bröder och systrar nu står på Sions
berg med de etthundra och fyrtiofyra tusen, och sjunger den nya psalmen för Gud
och Lammet, och tackar för det ringa ljus som har uppgått i Norden. Kämpa, ni
också, i er dyrbaraste tro intill änden, så skall ni snart få möta era bröder
och systrar i tron, där mesarna sitter på det levande vinträdets grenar. Amen.
Handskriven kopia / FKHS Aunos samling / Isak Brännströms
kopiebok III P / P 94 / SW 30 / B 18