Nr 9 NYÅRSDAGEN
1859
Petrus skriver: Det är inte något annat namn under himlen
givet, i vilket vi skall bli saliga än detta Jesu namn. Ap. g. 4: 12.
Utan tvivel hade Petrus börjat fundera, i synnerhet efter
Frälsarens död , när han var i otro och tvivel, om det skulle finnas en annan
Frälsare, som kunde frälsa människosläktet från dess olycksalighet, men han har
inte funnit något annat namn då, än endast detta Jesu namn. Fast han tvivlade
starkt, om det kunde vara en rätt Frälsare, som inte kunde hjälpa sig själv
från döden och fiendernas händer, har han dock inte funnit något annat namn än
detta Jesu namn. Och ju mer han tänkte, desto mer blev han övertygad därom, att
inget annat namn finns, i vilket vi skall bli saliga.
Nu hyser inga andra än världens visa tvivel om Jesus från
Nasaret har varit den ende rätte man, som duger till Frälsare. Men endast därom
hyser de botfärdiga tvivel, om Jesus kan ta emot sådana syndare innan de blir
bättre. Därom tvivlar många otrons fångar, om det är tillbörligt att tro på
honom och genom tron tillägna sig hans förtjänst innan man får en bättre ånger,
större nitälskan, svårare samvetskval och större nöd efter Frälsaren. Men vi
har sett att sådana otrons fångar slutligen finner sin frälsare i världen,
eftersom de inte kommer till Frälsaren när de känner sin uselhet och
oduglighet.
Egenrättfärdighetsdjävulen uttröttar otrons fångar och
tvingar dem till världen , då de inte tror, när Jesus är tillstädes. Till sist
finner de sin bästa glädje i världen, i grannlåt, i dryckenskap, i skörlevnad
och i vällust. I det tillståndet finner de ett annat namn, eller en annan
frälsare, som inte är så helig och rättfärdig som Jesus, och som inte bryr sig
om att se dem som suckar eller höra dem som tjuter, inte heller se på dem som
bär dåliga kläder.
Har ni funnit ett annat namn, i vilket ni skall bli
saliga? Har ni funnit i himlen, på jorden eller under jorden en annan frälsare,
som kan hjälpa er från synden, döden och djävulens våld? När alla Belials
bäckar börjar strömma och alla djupets böljor börjar stiga, avgrundens hav dåna
och djupets brunn brusa, har ni då funnit något annat namn än detta Jesu namn?
Jag tror och bekänner, att de botfärdiga , bedrövade och betryckta själarna
inte har funnit något annat namn. Men de som inte är botfärdiga och troende, de
finner ett annat namn i vilket de tror sig bli saliga. De finner någon annan
frälsare, någon människoson eller hondjävul som duger åt dem till frälsare.
Hordomsdjävulen duger åt somliga till frälsare, grannlåt åt somliga, världens
ära åt somliga, brännvinet åt somliga och stora ägodelar åt somliga.
Denna dag är Frälsarens namnsdag. Och de få själar, som
inte finner något annat namn under himlen, i vilket de skall bli saliga, borde
på Frälsarens namnsdag fråga Nya Testamentets överstepräst, som har hand om
livets kyrkoböcker, de borde idag fråga, om deras namn finns i kyrkoboken, i
synnerhet därför, att aposteln Johannes skriver i Uppenbarelseboken, att de har
fått ett namn, som ingen annan vet än han själv. Ingen vet, hur mångas namn som
under detta år skall strykas ur kyrkoboken? Men må han, som bär det höga namnet
och som idag har fått Frälsarenamnet, stödja de vacklande, styrka de bävande ,
hjälpa de fattiga och nådehungrande, att de måtte hålla ut ännu detta år! Hör
du, som bär det stora namnet, deras suckan, som ännu inte har fått namn, och
stryk inte ut deras namn, förrän de dör eller utan prästbevis flyttar till ett
annat rike. Fader vår o.s.v.
Evangelium: Lukas 2: 21
Vi hör av det upplästa evangeliet, att barnet, Guds och
Marias Son, blev omskuret på åttonde dagen och fick namnet Jesus, vilket var
sagt av ängeln innan han blev avlad i moderlivet. Vi bör sålunda genom Guds nåd
betrakta, hur Guds Son har fått sitt namn innan han var avlad. Gud har redan i
evighet utvalt sin ende Son till syndares Frälsare och givit honom ett namn,
som är över alla namn, för att alla knän skall böja sig i Jesu namn, deras som
är i himlen, på jorden och under jorden, och alla tungor skall bekänna, att
Jesus Kristus är Herren, Gud Fadern till ära. Därför har namnet givits åt honom
tusen år innan han föddes, och detta namn har den Helige Ande givit honom genom
Davids mun, nämligen namnet Kristus, det är: den smorde, såsom Paulus säger:
"Han är smord med den Helige Ande." Detta namnet, Kristus, har
sålunda givits åt Frälsaren tusen år innan han föddes och har genom David
blivit känt för alla judar. Men namnet Jesus har givits honom av ängeln, innan
han blev avlad i moderlivet . Nog tror alla kristna nu, att så har det skett,
men världens vise tror inte, att Marias Son har fått namn innan han föddes,
liksom världens vise inte tror, att Marias Son sannerligen är Guds Son.
Världens vise säger, att Maria har varit en teckentydare. Hon har drömt och
trott sina egna drömmar, och därav har namnet fått sitt upphov. Men de kristna
har från världens begynnelse haft den tron, att Gud har gett namn åt alla
utvalda och i synnerhet åt dem, om vilka Gud redan i förväg har sett, att de
skall bli utvalda redskap till att predika och vägleda syndare till ånger och
bättring, såsom till exempel Moses, profeterna och Johannes Döparen, åt vilken
namnet blev givet av ängeln innan han var född. Gud har ändrat några heligas
namn, åt vilka man hade gett ett hedniskt namn. Abram kallades Abraham. Jakob
fick namnet Israel, då han kämpade med den okände. Saulus kallades Paulus, när
han blev kristen. Dessa har fått nya namn redan i denna världen. Men den som
vinner, skall även få ett nytt namn. Och detta nya namn är skrivet i livets
bok.
I denna tid ger föräldrarna sina barn hedniska namn. Namnet
verkar visserligen intet till huvudsaken, men vi hör nu, att Gud har ändrat
hedningarnas namn, då någon märklig förändring har skett i deras hjärtan. Men
huvudsaken är, att var och en skulle minnas, varför ett namn blivit honom
givet, och vad han genom detta namn har lovat i dopet. När Gud gav Jakob ett
nytt namn och kallade honom Israel, så betydde det: mannen vann över Gud.
Petrus betyder hälleberg. Kristina betyder kristen. Om var och en nu var lik
sitt namn, så borde Israel övervinna Gud med sina böner. Petrus borde vara ett
hälleberg, på vilket Kristus bygger sin församling, och var och en som bär
namnet Kristina borde vara kristen. Och då Kristus, av vilken alla kristna har
fått sitt namn, är den smorde, så borde alla kristna nu på Frälsarens födelsedag
komma ihåg, hur stort och heligt detta namn är och hur mycket detta namn
innebär, och härefter börja vaka och kämpa så, att detta höga namn inte skulle
bli utstruket ur livets bok. Nog är det lätt att säga: "Jag är ingen
kristen." Men det är svårare att bekänna sig som kristen, ty genom denna
bekännelse bringar den onde många i nöd. De väckta kan bekänna sina synder, hur
fula och skamliga de än må vara, men när de borde bekänna sig som kristna, så
gör den onde motstånd, fast Paulus säger: "Med hjärtats tro blir vi
rättfärdiga och med munnens bekännelse blir vi saliga."
Kom nu ihåg, alla kristna, hur dyrbart och förpliktande
detta kristna namnet är, och med vilken stor möda Kristus har förvärvat detta
höga namn åt er, och hur stort ansvar som vilar över er! Om ni genom ovaksamhet
eller sömnaktighet uppför er så, att detta sköna namn blir utstruket ur livets
bok, då ger alla djävlar i helvetet er ett förskräckligt namn, som är skrivet i
den svarta boken. Hur de än skulle skälla på er och kalla er för horor, tjuvar
och villoandar, så gör detta ingenting så länge ni har förvissningen , att ni
har ett skönt, högt och ärorikt namn i livets bok. Men om detta namn stryks ut,
så får ni ett förskräckligt namn, som berövar er all ära. Kom även ihåg, att
Gud har gett Kristus ett namn, som är det största av alla namn, att i Jesu namn
skall alla knän böja sig, deras som är i himlen, på jorden och under jorden.
Och alla tungor skall bekänna, att Jesus Kristus är Herren, Gud Fadern till
ära.
Och då nu ett nytt år börjar idag, på vilken världens
Frälsare har fått namnet "Frälsaren", så borde varje kristen tänka,
att detta är det sista året för honom, att han snart får lämna denna sorgedal,
att han snart får höra det nya namnet som blivit honom givet i himmelriket och
med stora bokstäver inskrivits i livets bok. Amen.
Handskriven kopia av Lars Parkajoki / Uleåborgs
landsarkiv / P. Raittilas arkiv
KP 55 / P 169 / SW 76 / B 44