Nr 11 TRETTONDAGEN 1849
Jag skall få se honom, men inte nu. Jag skådar honom, men
inte nära: En stjärna uppgår utav Jakob, och en spira uppkommer av Israel. 4
Mos: 24: 17.
Så talade en hednisk trollkarl, som blev kallad för att
förbanna Israels släkte, men som genom Guds mäktiga ingripande måste välsigna.
Han såg även fjärran, i en kommande tid, Frälsarens gestalt inför sina ögon,
fast denna syn var så dunkel, att han inte kunde åtskilja ett jordiskt rike
från himmelriket. Han såg liksom i ett töcken, att en stjärna skall uppgå från
Jakob och en spira uppkomma av Israel. Men vilken stjärna det gällde, och
hurudan spira det var, det kunde han inte uttyda. Om vi tar andra bibelställen
till vägledning, finner vi, att stjärnan är i andlig betydelse ett andligt
ljus, som visar för vandringsmännen var vägen till himlen går, då de vandrar i
mörkrets skugga, och skulle denna stjärna inte vägleda vandringsmännen till
evigheten, så skulle de gå vilse. Att denna stjärna uppgår från Jakob innebär,
att det andliga ljuset kom i världen från Jakobs stam. Då alla hedningar i det
Gamla Testamentet var fullständigt i mörker, fanns det alltid ett litet ljus
hos Jakobs stam, fast enbart få människor tog vara på det ljuset. Den spira som
Bileam såg, betecknar ett andligt rike som har fått sitt upphov av Israel. Men
alla dessa saker var så långt borta i hans syn, att han bekänner: "Jag får
se honom, men inte nu, jag skådar honom, men inte nära." Och dessa Bileams
ord finns att läsas i 4:e Mose boks 24:e kapitel. Denne hedniske trollkarl hade
för övrigt kommit för att förbanna Israels församling, men när han kom närmare
och såg på deras skönhet, måste han välsigna Israels församling, fast han hade
kommit för att förbanna dem.
Det har hänt för många, som genom ryktet har hört något om
kristendomen, att de har kommit för att förbanna dem. Men då de har sett
kristendomen på närmare håll, har de måst säga såsom denne trollkarl Bileam:
"Välsignad vare den som dig välsignar och förbannad den dig
förbannar." Såsom Bileam hade gått åstad från sitt hem för att förbanna
Israels församling, så har många av världens trollkarlar gått åstad för att
förbanna och smäda de kristna. Men då han sett kristendomen på närmare håll,
har hans tankar om kristendomen förändrats, och den samme man som hade för avsikt
att förbanna de kristna, har måst välsigna dem. Då det naturliga förnuftet
anser sitt naturliga tillstånd för kristendom, betraktar hon den rätta
kristendomen som vidskepelse och en verkan av den onde anden. Och då ryktet om
kristendomen sprider sig, lägger den onde ytterligare tio lögner på ett ord. På
det viset blir kristendomens verkningar fruktansvärda i den naturliga
människans öron, så att hon inte kan tänka något annat om kristendomen än vad
den onde anden förmår honom att tro, att kristendomen är en konstig
vidskepelse. Men när den naturliga människan, som hade gått åstad för att
förbanna de kristna, kommer närmare och ser på kristendomens väsen och
kristendomens verkningar, får hon den övertygelsen, att det inte finns någon
anledning att förbanna de kristna. Fast detta kristendoms ljus i början var så
dunkelt, att det visade sig som en liten stjärna vid himlaranden, likväl har
Guds Ande redan vänt den blinde stackarens sinne åt annat håll, eftersom han
som kom för att förbanna Israels församling, måste välsigna dem. Men många
världsmänniskor är så förhärdade, att ju flera gånger de ser de kristna, desto
mera förbannar de dem. Detta andliga hat uppstår oftast hos dem, som i sitt
eget tycke har levt dygdigt. Då deras dygd klandras, vredgas de så mycket, att
de börjar svärja och bannas. Så gör även nådetjuvarna när deras tro klandras.
De vredgas på alla dem som vill undersöka deras tros grund. Den levande
kristendomen blir så motbjudande och förskräcklig för de dygdiga och
nådetjuvarna, att de hellre går huvudstupa till helvetet än att de skulle börja
göra bot och bättring. Snarare omvänder sig redan råa hedningar eller sådana
människor som har levt på ett mycket grovt sätt, än de dygdiga och riktiga
nådetjuvarna som har salighetsgrunden i skallen, ty de råa hedningarna
upptäcker efter en kort tid, att deras liv ingalunda är något kristligt liv.
Och de får snart den övertygelsen av de kristnas samtal, att de med ett sådant
liv säkert skall fara i förtappelsen, om en förändring och bättring inte sker.
Men dygdiga horor och ärliga tjuvar som inte alls känner sina fel, förargas i
högsta grad, då de klandras för hordom och tjuvnad, ty deras heder är så stor,
att de går till helvetet med sin heder. Därför säger även Frälsaren, att många
hedningar kommer från öst och väst och sitter med Abraham, Isak och Jakob i
himmelriket, men rikets barn skall kastas i det yttre mörkret.
De män från öster som kom från fjärran för att uppsöka
den nyfödde Frälsaren var också hedningar, och en okänd stjärna ledde dem till
Betlehem. Men Jerusalems invånare som hade bättre kunskap om den kommande
Frälsaren gick inte dit, fast de hörde att stjärnan hade blivit sedd. Så händer
det ännu, att råa hedningar omvänder sig snarare till den rätta kristendomen än
några munkristna som bor intill kyrkan och hör Guds ord varje söndag. Men dess
större ansvar kommer på dem som ofta hör Guds ord och ändå inte går till
Betlehem för att uppsöka den nyfödde Judakonungen och falla på knä inför honom.
Inte lyser den Konungens stjärna för alltid vid himlaranden, men på dessa tider
har hans stjärna börjat lysa i Norden, såsom den samma stjärnan då lyste i
österland. Den samma stjärnan var då som vägvisare för dem som vandrade under
mörkrets tid, och den samma stjärnan borde ännu idag vara vägvisare för alla
dem som med hjärtats hängivenhet söker Frälsaren. Ge alltså akt på himlens
stjärnor, ni fattiga vandringsmän, som vandrar många farliga färder genom
töcken och oväder, ge akt på himlens stjärna, då mörkrets tid kommer, då
världens vind kommer tillsammans med snöstormen och tar bort vägen så att
gångstigen inte längre är kännbar. Ta vara på himlens stjärna, då himlen blir
svart, och solen bakom den svarta skyn har blivit mörk. Ta vara på himlens
stjärna när vägen tar slut och ni måste övernatta i skogen bland vargar och
lejon. Ge akt på himlens stjärna, och be, att Herren snart måtte låta sin
nådiga sol lysa för dem som sitter i mörkrets dal. Och vi hoppas och tror, att
han hör alla de bedrövades, längtandes och eländas bön. Fader vår, o.s.v.
Evangelium: Matt. 2: 1 - 12.
Vi hörde i vårt heliga evangelium, att de vise männen
från öster kom för att uppsöka och fallande på knä tillbedja den nyfödde
Judakonungen, och en okänd stjärna som hade uppenbarat sig på himlen visade dem
vägen. I följd därav bör vi denna stund genom Guds nåd betänka hur Gud leder
hedningarna till Frälsaren. Första betraktelsen: hedningarna från öster
studerar himlens stjärnor, och medan de studerar dem, uppenbarar sig en okänd
stjärna för dem. Andra betraktelsen: denna okända stjärna är vägvisare för dem.
Må den nådige Herren Jesus, vars stjärna nu har uppenbarat sig, låta det ske,
att alla hedningar skulle börja efterfölja stjärnan som visar dem vägen till
Betlehem.
Första betraktelsen. Hedningarna från öster studerar
himlens stjärnor. Det är få människor som studerar himlens stjärnor rätt. De
människor, vilkas skatt är inne i jorden ser nedåt, och har sålunda ingen tid
att lyfta sina ögon mot himlen, ty de söker så flitigt den skattgömma, i vilken
de tror sig finna en stor skatt undangömd, att de inte kommer ihåg att lyfta
sina ögon uppåt. Och fast de flesta människorna söker den skattgömma som i
enlighet med allmän tro och en gammal berättelse borde finnas under jorden, så
finner de den dock inte, ty gengångare eller jordtroll har gömt den inbillade
skatten under jorden. Och om någon vore en sådan förtrollare som kunde tala med
jordtrollet, så säger man att en sådan får den stora skatten som andra
människor fåfängt söker. Men fast jordtrollets skatt lyser som guld under
jorden, så visar den sig vara enbart en kolgömma, när den tas upp ur jorden och
betraktas i solljuset. Sålunda blir alla de människor lurade som söker den
gömda skatten i jorden. Men de få människor som söker den gömda skatten i
himlen, de brukar alltid se uppåt, fast andra världsmänniskor säger, att de är
galna som söker en skattgömma i himlen. Det händer ibland, att de som söker den
gömda skatten i himlen faller i någon grop då de under vandringen ser endast
uppåt. Men fast den ondes änglar får tillfälle att skratta, då en till himlen
skådande människa faller, så kan de dock inte hindra henne att resa sig upp. Om
den människa och stjärntydare som har lyft sina ögon mot himlen, vandrar med
jämna steg och känner efter med sina fötter var groparna är, så borde hon inte
falla så ofta, och djävulens änglar borde inte ha så mycket att skratta åt. När
nu, som sagt var, de vise männen från öster eller stjärntydarna börjar lyfta
sina ögon mot himlen, uppenbarar sig för dem en okänd stjärna som redan från
världens begynnelse har varit på himlaranden, fast människorna eller
stjärntydarna inte har sett den förut, eftersom den har varit fördold bakom
andra stjärnor, eller om de gamla människorna inte har förstått att med kikare
se på dessa stjärnor. Hur det än må vara med denna sak, så blott det är visst
och sant, att de vise männen från öster har lagt märke till en okänd stjärna,
och därav drar de den slutsatsen i enlighet med den gamla tron, att en stor och
mäktig Konung har blivit född i världen. Och under ledning av den stjärnan går
de åstad från långt borta i öster dit vart stjärnan på himlen förflyttar sig.
Hur långt borta från Betlehem de vise männens födelseort ligger förstår man
därav, att somliga lantmätare har beräknat, att de har vandrat ett helt år
innan de har kommit till Jerusalem.
Om man nu vandrar tre mil om dagen, vilket är sakta, så
har de vise männens födelseort varit belägen omkring 1000 mil från staden
Betlehem. Det kan ha varit ännu längre bort. Då evangelisten inte har hört
namnet på orten som de vise männen kom ifrån, så är det troligt, att dessa vise
mäns födelseort har varit så långt borta från Jerusalem, att örat inte ens har
hört namnet på den orten. Likväl gick de vise männen åstad för att vandra ut ur
det mörka och inom tjockt töcken varande hednalandet. De började vandra ifrån
så långt borta, att de inte ens visste hur lång denna väg skulle bli. Men den
underliga stjärnan var deras handledare och vägvisare. De hittade dock inte
direkt till Betlehem, utan förirrade sig till Jerusalem, där de trodde sig
finna det kungliga barnet, vars stjärna hade visat sig. Denna Konung fann de
dock inte där de sökte, men de fick den upplysningen där, att Frälsaren eller
Kristus inte skall bli född där, utan i Betlehem.
Vi skall nu komma ihåg, att i staden Jerusalem, dit de
vise männen förirrade sig, bor för det första världsäran, för det andra den
egna bättringen och för det tredje den döda tron. Världsäran är konungen
Herodes, som började frukta, då de vise männen började tala om den nyfödde
Konungens stjärna. Herodes tillsammans med alla världsherrar, började frukta
att de mister sin ära om den Konungen får växa upp. Herodes eller världsäran
började fråga den döda trons präster, som hade läst Bibeln, var Kristus skulle
födas. Herodes hade endast hört nämnas om Kristus, att han skulle komma i
världen, men han hade inte rannsakat Bibeln dess mer. Men den döda trons
präster har rannsakat Bibeln, och de vet nog på vilken ort Kristus skulle
födas, men själva går de inte dit för att se honom, ty världsäran står i vägen
och den egna bättringen eller den yttre dygden, utgör också ett hinder. De bryr
sig inte om att besöka ett så dåligt och föraktat ställe, fastän de nu hör av
de vise männen, att en konung är född. Om de till hälften tror, att Kristus är
född i Betlehem, så går de likväl inte dit av den anledningen, att världsäran
inte släpper dem, och den egna bättringen står också i vägen. För att inte tala
om Herodes eller själva världsäran, som genast vill dräpa Frälsaren, och därför
undersöker han noga vid vilken tidpunkt stjärnan först har visat sig, och
befaller de vise männen att undersöka vem det är och vilket barn det är. Han
säger nog med munnen, att han också vill komma och falla på knä inför barnet,
men i sitt hjärta vill han dräpa det. Sådan är nu världsäran, och fast den döda
trons präster och de skriftlärda själva inte går till Betlehem, omtalar de
likväl efter konungens befallning var Kristus skulle födas. Den bibelkunskap
som de vise männen får genom de skriftlärda är säkert bra för dem. Men
världsäran drar därav den slutsatsen, att om ett sådant barn får växa upp vars
födelse finns upptecknad i Bibeln, så skall alla världsherrar mista sin ära,
och därför beslutar de i hemlighet att döda barnet innan det växer upp.
Andra betraktelsen. Den okända stjärnan som de vise
männen ser röra på sig på himlen visar dem vägen till Betlehem. Det har genom
en klar bevisning berättats av evangelisten, att stjärnan for framför dem tills
den stannade över det ställe där Maria med sitt barn befann sig. Därav kan man
förstå, att om stjärnan inte hade visat dem vägen, så skulle de inte ha hittat
till Betlehem. Men fast dessa vise män eller stjärntydare såg stjärnan, så står
det inte i evangeliet, att andra människor hade sett den. Endast stjärntydare
som studerar stjärnor såg den och förstod, att den var en stor Konungs stjärna.
Så är det ännu, att endast de som studerar stjärnor kan se Frälsarens stjärna.
Och om denna förunderliga stjärna inte fanns, så skulle alla de gå vilse, som
går åstad för att uppsöka Frälsaren. Men denna stjärna, som så klart lyser på
himlavalvet, skall alltid visa vägen för alla fattiga vandringsmän, som beger
sig iväg från det hedniska mörkret. Fast människan känner sig vara fjärran från
Betlehem, då hon börjar vandra på ångerns och bättringens väg, så skall hon
dock nå det utlovade landet efter vandringen genom många faror och frestelser.
Om denna stjärna inte visade vägen, skulle den fattige vandringsmannen säkert
gå ännu mer vilse än dessa vise män, som trodde sig finna Frälsaren i staden
Jerusalem, för de fann endast Frälsarens fiender där, nämligen världsäran
Herodes, som i hjärtat vill dräpa den nyfödde Frälsaren, och den döda trons
bekännare, som nog vet i enlighet med Bibelns vittnesbörd var Frälsaren skall
bli född, men går dock inte själva till Betlehem, utan bor alltjämt kvar i den
staden där vår Herre är dräpt.
Om nu denna Kristi morgonstjärna slocknade, eller
fördåldes bakom en svart sky, vad vore då de fattiga vandringsmännens
tillflykt, då de vandrar många farliga vägar om natten och under mörkrets tid,
då världens hårda vind, snöstorm och oväder tar bort vägen, som redan i sig
själv är smal och tung att vandra på? Vad skulle vara dessa fattiga
vandringsmäns tillflykt, om denna stjärna som uppenbarat sig på himlaranden,
slocknade eller försvann, då grymma odjur och lejon ryter på ömse sidor, och
jordtrollets döttrar genom sin bedrägliga skönhet lockar och kallar de trötta
vandringsmännen till sig och lovar dem allehanda läckerheter och sköna sängar
samt söt sömn. Lyssna inte, ni trötta vandringsmän, vad jordtrollets döttrar
viskar i era öron. De skall ge er sömndryck om ni går i deras sällskap, och
sedan rövar de er matsäck och era ägodelar. Bättre är det att ligga på en sten
eller en hård klippa och vänta tills morgonrodnaden börjar randas i era
hjärtan, än att gå till jordtrollet. Och vad skulle vara de trötta
vandringsmännens tillflykt, om denna stjärna försvann, då de andliga lejonen
börjar riva och sarga genom tvivel såsom en björn, som först jagar de
panikslagna ut på myren och där sliter och sargar dem, men orkar ändå inte dra
upp den döda kroppen ur myren.
Jag vet att de trötta vandringsmännen inte kommer förbi
tvivlets myr, men om en annan människa trycker ännu längre ner den som redan
sjunker, så gör hon säkert mer än Frälsaren och apostlarna har gjort. Somliga
gör det med god avsikt, men inte med andlig visdom. För de fattiga och trötta
vandringsmännen är stjärnan som lyser på himlen den bästa vägvisaren, och den
som följer stjärnan, borde aldrig gå vilse så mycket, att han inte till sist
skulle komma fram till Betlehem. Ge alltså akt på stjärnan, ni trötta
vandringsmän, och se till att ni aldrig skall förlora denna stjärna ur sikte,
för den leder er till Betlehem. Ty lång är vägen till Kanaans land, och kort är
nådatiden, och den väg som för till livet är smal, och många farliga ställen
finns på vägen. Om de fattiga vandringsmännen mister Frälsarens stjärna, då
skall de gå vilse vid vägskälen. Ge akt på himlens stjärna, ni trötta
vandringsmän, tröttna inte att vaka och kämpa. Se inte mot jorden, utan se uppåt,
där stjärnan är kommande, och följ stjärnan, så skall ni komma fram till
Betlehem, där Israels nyfödde Konung ligger. Och offra åt honom era hjärtans
guld och myrra och helig rökelse till en välbehaglig gåva och god lukt för
Konungen, och be honom fallande på knä nu och i evighet. Amen.
KP 61 / P 191 / SW 90 / B 52