Nr 17 SÖNDAGEN
SEPTUAGESIMA 1853
Jesus sade till judarna: En man hade ett fikonträd
planterat i sin vingård och han kom och sökte frukt på det, men fann ingen. Då
sade han till vingårdsmannen: Se, nu i tre år har jag kommit och sökt frukt på
detta fikonträd, men jag finner ingen. Hugg bort det. Varför skall det därjämte
fördärva jorden? Men han svarade honom: Herre, låt det stå kvar ännu detta år,
för att jag må gräva omkring det och göda det. Kanske kommer det då att bära
frukt. Om inte, så hugg det sedan bort. Lukas 13: 6 – 9.
Denna liknelse om det ofruktbara trädet har Frälsaren
framställt som ett exempel på, hur många år vingårdens Herre skonar de
ofruktbara träden, innan han befaller att de skall huggas ned. Och vi ser av
alla omständigheter, att detta ofruktbara träd var ett färskt träd, ty ingen
sparar torra träd så länge i sin trädgård. Men så länge ett fikonträd förblir
färskt och bär blad och blommor, vill vingårdens Herre spara det i det hoppet
och den förväntan, att det kanske skall bli fruktbärande. Men vingårdens Herre
skonar inte alltför länge det ofruktbara fikonträdet, ty vi hör, vad Johannes
Döparen säger: "Yxan är redan satt vid roten av träden, varje träd som
inte bär goda frukter skall huggas av och kastas i elden." Men vi hör nu
även i denna liknelse, som finns i Lukas 13:e kapitel, att vingårdens Herre i
tre år hade sökt frukt på detta fikonträd utan att finna någon. Och sedan sade
han till Vingårdsmannen: "Hugg ned det, varför skall det därjämte fördärva
jorden?" Men Vingårdsmannen började be, att Herren skulle spara det ännu
ett år och sade: "Herre, låt det stå kvar ännu detta år så länge som jag
gräver omkring det och göder det." O, du underbare Vingårdsman, hur nådig
och tålmodig du är med detta ofruktbara träd. Fast detta träd står i vägen och
fördärvar jorden, vill du ändå gräva omkring det och göda det. Men om detta
träd inte bär frukt, ens då det får stå kvar ännu ett år, så skall det
ovillkorligen huggas av och kastas i elden. Så nådig är Vingårdsmannen mot det
ofruktbara fikonträdet, att han skonar det i tre år, och ännu ett fjärde år,
tills han får gräva omkring det och göda det.
Men må det torra trädet inte tillägna sig något falskt
hopp av detta färska fikonträd, ty Frälsaren har sagt: "Om detta har skett
med det färska trädet, vad skall då ske med det torra?" Många torra träd
tror, att även de skall bli sparade, då det färska trädet inte har huggits ned.
Men du skall inte hoppas, du torra träd, att du skall skonas, utan du skall
huggas av med det snaraste, ty du är sedan länge färdig att brinna. Den onde
behöver utan vidare brännved i Norden, där vintern är så lång och kölden varar
många månader. Hur skulle annars den gamle gubben djävulen uthärda i kylan här,
om det inte fanns brännved i skogen. Men inte tar han heller det färska trädet
i första hand till brännved, ty det färska trädet brinner inte lika bra som det
torra trädet. Men torra, unga granar och förtorkade enar tar han först till
brännved. Det torra trädet har alltså ingen anledning att tänka, att han skall
skonas i tre eller fyra år, såsom det färska trädet skall sparas. Men även det
färska trädet skall huggas ned, om det nu inte börjar bära frukt, då vingårdens
Herre kommer fjärde gången och inte finner någon frukt.
Frälsaren talar även om murkna träd, som bär onda frukter.
Och sådana träd som börjar murkna i den ihåliga kärnan har vingårdens Herre
aldrig skonat. Herren klagar även på några ställen i Bibeln, att han har
nedlagt mycket arbete på sin vingård och inte funnit annat än beska bär, och
nog finns det sådana även här. Men om de vinträdets grenar som bär beska bär,
säger han i Uppenbarelseboken, att han skall lägga de beska bären i Guds vredes
vinpress, och blodet från denna vinpress skall rinna på sextio stadiers
avstånd, då han pressar de beska bären i sin vredes vinpress. Herren talar
också på några bibelställen om höga träd, som skall göras låga, och låga träd
som skall höjas upp. Ty de höga träden hindrar solen att lysa på det låga
trädet. Därför ämnar Herren göra de höga träden låga. Då en kraftig vind blåser,
faller de höga träden först, hur tjocka de än är. Men det murkna trädet, som
bär beska bär och onda frukter skall avhuggas och kastas i elden. Då det i
dagens evangelium talas om vingården, där såväl vinträd som fikonträd finns,
borde alla vingårdsarbetare be vingårdens store Herre, att han ännu detta år
ville skona de ofruktbara träden, så länge de förblir färska , för att den
store Vingårdsmannen må gräva diken omkring dem och göda dem, att de, om
möjligt, skulle bli fruktsamma. Och du, ofruktbara fikonträd, kom även du ihåg,
att detta är nu tredje året då vingårdens Herre kommit för att söka frukt på
dig. Vingårdens Herre har redan sagt till Vingårdsmannen: "Hugg bort
honom. Varför skall han även fördärva jorden?" Men den nåderike Vingårdsmannen
ber nu för dig, att du måtte skonas ännu detta år. Om du inte inom denna tid
blir fruktsam, så skall du bli avhuggen. Kom nu ihåg det, du ofruktbara
fikonträd. Och du nåderike Vingårdsman, be ännu för detta ofruktbara fikonträd,
att det ännu måtte skonas ett år. Hör du nåderike Vingårdsman, de bedrövades
suckan. Fader vår o.s.v.
Evangelium: Matt. 20: 1 - 16.
Vi hörde av evangeliet, hur vingårdens Herre lejde
arbetare till sin vingård från morgonen ända till aftonen. Och vi ser av solen,
att det nu redan lider mot aftonen och de yttersta tiderna. Det torde inte vara
lång tid, innan aftonen kommer. Men likväl står somliga ännu sysslolösa på
torget och säger: "Ingen har lejt oss." Och vingårdens Herre säger
till dem: "Gå även ni till min vingård, och vad skäligt är, skall ni
få." Låt se, vad de nu gör, när vingårdens Herre har lejt dem. Vi har
förut talat om arbetarna i vingården, och då arbetarna nu har arbetat, borde vi
denna stund betrakta, vilken frukt som nu kommer från vingården, och hurudan
denna frukt är. 1:a betraktelsen: Kommer det mycket frukt från vingården? 2:a
betraktelsen: Hurudan är den frukt som nu växer i vingården? Ack om den store
vingårdens Herre måtte finna någon frukt, när han kommer och söker frukt. Han
klagar nämligen genom profeten, att han förut inte funnit annat än beska bär,
men nu väntar han bättre frukt än förut. Amen.
1. Kommer det mycket frukt från vingården? Vi vet det
inte ännu, förrän alla vinträdets grenar beskurits. Många bär är ännu inte
mogna, och omogna bär har ingen smak. Nog är i vårt tycke några vinbär i rätt
god början, om de bara fick växa i fred. Men kråkor och skator vill fördärva
vinträdets grenar. De kan visserligen inte äta dessa bär, men de skiter på dem.
Och vilken människa vill äta sådana bär, som kråkor och skator har skitit på .
Och jag tror att djävulen själv har satt dem i vingården för att fördärva
bären. Det finns även sådana maskar, som kallas för dödsrikets hundar, som
gnager vinbären och vållar stor skada. Men jag tror, att den fjäril, vars
larver dödsrikets hundar är, torde inte mer lägga så mycket ägg som förut i
vingården. Det är en stor och i världens tycke vacker fjäril, från vilken de
maskar kommer som kallas för "dödsrikets hundar." Det är den mask som
aldrig dör, varom det står skrivet i Uppenbarelseboken. Ty denna mask gnager i
evighet deras samvete, vilka här inte blivit ympade i det sanna vinträdet. Men
även de vinträdets bär och vinträdets grenar, som är inympade i det sanna
vinträdet, vill denna mask gnaga, innan bären har mognat. Men ju mer vinträdets
grenar suger must ur vinträdet, dess fortare mognar de, och sedan har denna
mask inte mer lust att gnaga i dem. Men ännu har inte många bär mognat. Därför
gnager dödsrikets hundar dem. Men vårt hopp är, att de bär, som nu växer i
vingården, snart skall mogna, om Herren ger dem mer regn från himlen och låter
sin nådefulla sol skina. Men dessvärre blir inte alla vinbär fullkomliga, som
nu växer i Guds vingård. Somliga blir fördärvade av maskar, på somliga skiter
kråkor och skator, somliga bär skadas av frost. Sålunda går en del av vinbären
förlorade. Vinbärsblommorna är nog vackra vid midsommartiden, men när
skördetiden kommer, och vinträdets grenar beskärs, då ser man, att det inte
finns så många bär, som det i början fanns blommor. Hade ni gått och räknat de
blommor som vid midsommartiden var i sin skönaste fägring, så skulle ni ha
sett, att knappt hälften av dem ger frukt. I augusti finns det inte så många
bär som det vid midsommar fanns blommor. Vad beror det på? Ja, det beror därpå,
att vårfrosten skadade somliga blommor och somliga förstörde tidigt regn.
Blommornas natur är nämligen sådan, att de inte utan frö ger någon frukt. När
nu blomman är i sin skönaste fägring, då innehåller den ett sådant frö, varav
blomman blir fruktbar. Och sådant frö finns i alla blommor, det må vara
vinbärsblomma, hjortronblomma eller en blomma på åkern. Om det nu blir regn
under blomningstiden, så förstörs blomman på så sätt, att regnet tar bort fröet
från blomman, och sådana blommor blir inte fruktbara, utan det återstår endast
ett tomt skal. När ni ser sådana ax som har tomt skal, så må ni veta, att det
är regnet som vid blomningen har tagit bort fröet som finns i alla blommor. Och
på detta sätt går mycket av de frön förlorade, som sädens Herre i början har
sått i jorden. Vinbärsblommorna är även frostkänsliga, liksom
hjortronblommorna. Därför går en del av dem förlorade vid blomningen och en
annan del vid skördetiden, så att endast få vinbär slutligen återstår för
vingårdens Herre. Fast vingårdens Herre har lejt så mycket folk att gräva diken
och göda fikonträdens rot, och vattna blommornas rot, likväl går hans möda
förlorad, om vingården härefter inte ger mer frukt än den hittills gett. Och
nog gläds fienden över att Vingårdsherrens möda går förlorad. Men vingårdens Herre
blir bedrövad däröver, och alla trogna arbetare i Guds vingård gråter, då de
ser, hur mycket av de vinbärsblommor går förlorade, som vid midsommar stod i
sin skönaste blomstring.
2. Hurudana är de röda vinbär som slutligen blir kvar?
Herren har förut i Gamla Testamentet klagat, att han inte funnit annat än beska
bär i sin vingård. Och vem vet, hurudana de vinbär är som nu växer? Men de är
inte ännu helt mogna. Men vi hoppas, att om Herren låter sin nådefulla sol
skina och skär bort de ofruktbara grenarna, så att solen bättre kan skina på de
grenar som bär frukt, så skall de bära mer frukt. När Herren rensar dem såsom
han lovat, att han vill rensa dem som bär frukt, så hoppas vi, att de få
vinbär, som växer här, skall behaga Herren, när de slutligen blir fullmogna. Vi
hoppas, att Herren skall smaka av vinträdets frukt, som har vuxit i Norden. Väx
alltså, ni röda vinbär! Väx och mogna innan frosten kommer! Snart kommer dödens
ängel och skär av vinträdets grenar. Alla vinbär som då är beska bär såsom
svinbär, ormbär och mjölon, dem lägger vingårdens Herre i sin vredes vinpress
och pressar dem så att blodet från denna Guds vredes vinpress skall flyta på
sextio stadiers avstånd. Men må den store Vingårdsmannen, som genom stor
vedermöda har lejt arbetare i sin vingård, grävt diken och gött fikonträdens
rot, bevara de få bär som nu växt, som är inympade i det sanna Vinträdet, ur
vars hjärta de suger must. Må han bevara dem för snöfall, frost och oväder, för
att de måtte hinna mogna innan skördetiden kommer, och för att Vingårdsmannen
måtte ha några röda vinbär att sätta fram på bordet, då gästerna kommer från
himlen. Hör du store vingårdens Herre, de arbetares bön, som är i tungt arbete.
Amen.
Originalmanuskript / Aunos samling / Helsingfors
universitetsbibliotek KP 99 / P 272 / SW 146 / B 82