Nr 22 3
SÖNDAGEN I FASTAN 1849
Det står skrivet i första Samuels boks 17 kapitel, att
David slog filistéen, den store förskräcklige mannen Goliat, som var stark och
beväpnad. Och kvinnorna av Israel sjöng lovsång med fröjd: "Saul har
slagit tusen, men David tio tusen."
Härav hör vi nu, att David, fast han var en liten och av
fienderna föraktad man, slog den store fienden, ty David sade till Goliat:
"Du kommer mot mig med svärd, spjut och sköld, men jag kommer mot dig i
Herren Sebaots namn, hans, som är Gud för Israels krigshär, den du har
försmädat. Idag skall Herren överlämna dig i mina händer, och jag skall slå av
ditt huvud och ge filistéernas krigshärs döda kroppar åt himlens fåglar och
markens odjur. Och hela denna församling skall förstå, att Herren inte hjälper
genom svärd och spjut, ty striden är Herrens." Här hör även alla Goliats
trosbröder, som kommer och försmädar Israels Guds krigshär och förlitar sig på
sitt svärd och spjut som Goliat, att Herren inte hjälper sådana män, som kommer
och försmädar den levande Guds krigshär, hur de än vore utrustade med knivar,
vedträn och harnesk, det vill säga, med bröstvärn av järn. David vågade skälla
på den oomskurne filistéiske krigaren, och detta hot och skällande skedde ändå
i förtröstan på Gud. Även Johannes Döparen började bereda vägen för Herren
Jesus till människornas hjärtan genom en sträng lagpredikan. På samma sätt
skällde själva Frälsaren på judarna och kallade dem för ett horiskt släkte och
huggormars avkomma. Men de lata hundarna kan inte skälla. Och vilken nytta har
Husfadern av en sådan hund som aldrig skäller? Jag tror, att de stumma hundarna
skall hängas.
Ni få själar, som har märkt, att en gård inte klarar sig
utan hund, be den store, höge och rike Husfadern, att han som föder både hundar
och tjuvar då de kommer och tigger en matbit av honom, skulle hjälpa mig arme
och av nådetjuvar hatade hund, för att jag som en trogen gårdshund skulle vara
flink att skälla på tjuvar, så att de inte genom min lättja skulle få tillfälle
att stjäla nådens skatter från den himmelske Husfaderns bod, ty genom denna
tjuvnad måste de blinda stackarna lida evig skam och straff i den svarta
smedens järnkedjor. Be att även jag, om möjligt, kunde duga till fårhund, då
högmodiga får börjar löpa alltför fort, förskingras, trampa ned betet och
stånga de magrare, att jag kunde valla dem och hålla dem samman tills överste
Herden börjar samla dem i fårkätten, när solen dalar och dörren stängs. Då
lämnas getter och bockar utanför att bräka. Men den store Israels Herde, som samlar
lammen i sin famn och föder de svaga med mjölk, förbinder de sårade och bär de
vilsegångna på sina axlar till sin hjord, må han vederkvicka de bävande,
upplyfta de betryckta, bära de trötta, föda de hungriga, stödja de vacklande
och förbinda de blödandes sår samt bevara alla klenmodiga för ulvens tänder.
Hör alla bedrövades och botfärdigas bön! Fader vår o.s.v.
Evangelium: Lukas 11: 17 - 23
Frälsaren säger i dagens heliga evangelium: "Då en
stark beväpnad beskyddar sitt hus, förblir hans egna i fred. Men när den som är
starkare än han kommer, skall han ta bort hans vapen, på vilka han förtröstade
sig, och delar hans byte." I följd härav skall vi denna stund besinna och
betrakta, hur den starke beväpnade beskyddar sitt hus och hur den starkare besegrar
honom och delar hans byte. Första betraktelsen visar, hur den starke beväpnade
beskyddar sitt hus. Andra betraktelsen visar, hur den starkare tar bort hans
vapen och delar hans byte. Må Gud ge sin nåd och välsignelse till denna stora
andliga strid, som nu börjat mellan den starke beväpnade och den starkare
Krigshjälten, så att den starke beväpnade redan idag måtte få ett stort sår,
och att den starkare snart måtte besegra honom och dela hans byte.
Första betraktelsen visar, hur den starke beväpnade
beskyddar sitt hus och hans egna förblir i fred så länge de får vara i fred,
eller tills den starkare kommer. Men vi måste först förklara för dem, som är i
den starke beväpnades tjänst, att denne starke beväpnade, om vilken Frälsaren
talar, inte är någon annan än världens furste, eller den gamla draken som nu
rivit sig lös i världen och stigit ned på jorden i stor vrede, då han vet att
han inte har lång tid kvar. Nu har han fått så stor makt i världen, att hans
undersåtar dräper varandra såsom det är förutsagt i Bibeln. Och om det inte
snart blir en ändring i världen, så skall den snart upplösas och världens ände
kommer. Stridsvapen som världens furste litar på, är för det första andligt
mörker, brist på kristendom hos alla samhällsklasser, och för det andra naturligt
högmod och köttslig frihet, som alla djävulens undersåtar vill ha. Detta
naturliga högmod verkar så mycket, att människorna inte längre är överheten
underdåniga, utan envar vill vara sin egen herre och leva efter sin egen lag.
Och när överheten vill hindra deras självsvåld, gör de uppror mot överheten, så
att herrarna ger sig på konungen, bönderna på herrarna, tjänarna på husbonden
och barnen på föräldrarna. Då de inte får leva efter sin onda vilja, uppeggar
fienden dem att dräpa varandra, så att herrarna dräper konungar och kejsare,
bönderna dräper herrar, tjänarna dräper bönder och barnen dräper sina
föräldrar, och den som är starkare dräper de svagare. På detta sätt får den
starke beväpnade, som från början var en mandråpare, tillfälle att stoppa korv och
slicka människoblod . Så gör han i de riken, där all kristendom har utrotats,
eller förvandlats till vidskepelse eller skrymteri och trolldom. På de orter
åter, där en gnista av kristendom har upptänts, uppeggar världens furste sina
tjänare att hata de kristna . Han uppeggar sina tjänare att anklaga de kristna,
att de är en förbannad hop , som inte ger hederliga människor samvetsfrid.
Världsfursten uppeggar sina tjänare att med kniv slakta de kristna, att slå dem
med vedträn, knytnävar eller stavar, för att på detta sätt kunna stoppa korv
och suga de kristnas blod , för vi vet, att de kristnas blod smakar gott i
hundturkens mun, och de kristnas kött smakar väl för honom.
Så gör den starke beväpnade världsfursten, som nu fått
hela världen under sitt välde. Och stridsvapen som han här förlitar sig på, är
grannlåt och prål, dryckenskap och hordom, brännvin och sprithandel . Då
nämligen världens barn inte får samvetsro för de kristna, som uppmanar dem till
sann ånger och bättring innan döden och domen kommer, uppreser fienden en sådan
vrede i sina tjänares hjärtan, att de börjar förbanna och smäda de kristna. Och
då de genom förbannelse, smädande och andligt hat inte vinner något, så börjar
de i harmen supa brännvin för att på detta sätt söka bedöva det gnagande
samvetet. Men ju mer de dricker och vredgas, dess djupare i helvetet sjunker
de. Den starke beväpnade har beklagligtvis intill denna dag beskyddat sitt hus,
och hans egna har förblivit i frid , nämligen i dryckenskap, svordom och
slagsmål, grannlåt, otukt och vällust. I synnerhet förblir hans egna i frid, då
de hittills haft den tron, att yttre dygd och skenhelighet eller död tro
frälsar dem från helvetets förtappelse, fast de lever som kreatur och dör som
kreatur. Nog förblir den ondes egna i frid på detta sätt, när de får vara i
fred, eftersom ingen plågar dem med bättringsrop eller vållar dem samvetsoro,
så att de skulle börja känna i vilket bedrövligt tillstånd de är. Visst får den
ondes egna vara i fred, då de ligger under dygdens täckmantel och inbillar sig
ha levt dygdigt, medan de super, svär och slåss, bedriver hor och säljer sprit,
samt gör vinst genom orättvisa, och likväl går till nattvarden såsom vilka
bedrövade och botfärdiga syndare som helst. De går dit och stjäl nåd för att
riktigt djärvt kunna bespotta det allra heligaste. Ty djävulen har lett dem
till den tron, att de enbart genom den yttre gudstjänsten och nattvardsgången
förtjänar saligheten, oavsett hur snuskigt och odugligt deras hemliv än vore.
Nog söver fienden säkert deras samveten genom denna skenhelighet och för dem
vackert till helvetet. Dessutom har den onde förvänt deras syn genom död tro så
att de missförstår alla andliga böcker och på så vis bedrar sig själva . Dessa
är alltså de bästa stridsvapnen, vilka den starke beväpnade i denna tid litar
på, nämligen den naturliga dygden och döda tron. Och dessutom är dessa ting så
blandade i den naturliga människans skalle, att vad som fattas från dygden det
lappas med nåden, som de sorglösa och obotfärdiga tillägnar sig utan ringaste tecken
till ånger och bättring.
Andra betraktelsen. Men när den starkare kommer, så tar
han bort alla stridsvapen, som den starke beväpnade förlitade sig på. Hittills
har nog hans egna förblivit i fred så länge han hade de stridsvapen, som han
förlitade sig på, nämligen de stridsvapen, vilka vi nyss talade om, nämligen
den naturliga dygden och döda tron. Men nu kommer den starkare och berövar
dessa stridsvapen. Fast världsfursten är så beväpnad som den store Goliat, som
hade kopparskjorta, kopparsköld, kopparhjälm och kopparstrumpor, så hade han
dock ett ställe av kroppen blottat, och mot detta ställe, nämligen skallen,
siktade David, och träffade på rätt punkt. Men med vems kraft började David
strida mot den förskräcklige Goliat? Ingalunda besegrade han honom med sin egen
kraft, men han kom med Israels Guds kraft, den starkare hjältens, som gör de
svaga starka. Även om den starkare, som det talas om i dagens evangelium, är
Frälsaren själv, som med sin oskyldiga pina och död har slagit till marken den
beväpnade världsfursten och delat hans byte, så har han likväl genom svaga
redskap såväl förut som senare stridit mot världshopen, som har velat förstöra
och tillintetgöra hans blods kraft. Men Gud är stark i de svaga, och de svaga
blir starka genom honom. Jag vet, att den starke beväpnade världsfursten och
helvetets svarte smed har smitt järnbröst åt sina tjänare för att det andliga
svärdet inte genast skulle bita på dem, även om det stacks direkt mot bröstet.
Men David, fast han är en föraktad man, har redan tidigare vant sig att slunga
stenar mot mål. Om han nu kommer med förtröstan på Gud, så kan han ännu träffa
Goliat i skallen, som inte har utrustats vare sig med koppar eller järn, ty om
han kanhända har fiendens järnhjälm på sitt huvud, så skyddar den inte pannan.
Jag tror, att David, fast han är en liten man jämförd med Goliat, likväl
besegrar den store och förskräcklige fienden, som redan i många dagar har
försmädat den levande Guds församling . Fast fienden först smädar den föraktade
mannen, som kommer endast med Mose stav. Fienden hotar först och säger:
"kom hit, jag skall ge ditt kött till mat åt himlens fåglar", så
faller dock Goliat till marken, när David slungar en sten i Goliats skalle.
Denna punkt på skallen är öppen just genom pannan. Denna punkt är sådan, att
nådetjuvar och av naturen dygdiga människor inte har lyckats övertäcka den så
bra med fiendens stålhjälm. Det naturliga förnuftet menar sig nog vara starkt,
men det är inte så starkt, att det skulle hålla alltför länge, om någon kunde
slunga några stenbitar av Moses två stentavlor mot det. Men somliga har så
bepansrat och med bröstjärn försett hjärta, att Guds tveeggade svärd inte
biter därpå. Men dödens svärd biter därpå, och det tillfogar dödliga sår.
Vi har dock det hoppet och den förtröstan till Gud, att
David, den av världen föraktade mannen, skall genom Guds nåd göra ett hål i den
store och beväpnade mannens skalle, och Israels krigshär skall segra och Sions
döttrar skall sjunga segersången på Sions berg och säga: "Saul har slagit
tusen, men David slog tio tusen." Amen.
Originalmanuskript / FKHS Aunos samling / Nationalarkivet
Helsingfors
UP / PS 201 / P 347 / SW 199 /
B 109