Nr 27 LÅNGFREDAGEN 1851
Den gamle Israel sade till sina barn: "Ni bringar
mina grå hår med sorg i graven." 1 Mos. 42: 3 8
Denna förälderns förebråelse har skett till påminnelse
för alla ogudaktiga barn som genom sitt ogudaktiga leverne bringar sin förälders
grå hår med sorg i graven. Ingalunda betänkte Israels barn då, vilken stor sorg
föräldern fick, då de sålde sin broder Josef till hedningarna på grund av hat,
avund och girighet. De menade, att Josef hade gjort dem illa, då han skvallrade
och berättade åt sin gamle fader, vilket dåligt leverne Israels söner förde
bakom förälderns rygg, så snart som de kom lite längre bort från förälderns
ögon och därtill började berätta sina drömmar. För dessa skvallers och drömmens
skull, hade Josefs bröder först blivit förbittrade på honom. Och ännu vredgas
den rättfärdige Josefs ogudaktiga bröder, då han skvallrar om dem och därtill
berättar om sina drömmar och avslöjar deras ondska för föräldern, ty inte vill
de ogudaktiga barnen bekänna sina onda gärningar för föräldern , utan de vill
fördölja och hemlighålla dem, för att föräldern inte skall få veta hurudana de
är. Men då Josef börjar skvallra och avslöja deras onda gärningar för föräldern
, då vredgas Israels ogudaktiga barn på Josef och traktar efter hans liv och
vill av hat och avund dräpa honom, då Israel älskar denne rättfärdige Josef mer
än sina övriga barn . Ormynglet börjar röra sig i hjärteroten. Det andliga
hatet fordrar av dem att dräpa sin broder eller sälja honom till hedningarna
för att få samvetsfrid. Så gör alla ogudaktiga barn ännu, så snart någon börjar
anklaga dem. De vredgas inte då ingen anklagar dem, men så snart någon berättar
åt föräldern, vad de gör bakom förälderns rygg, så uppstår ett andligt hat hos
dem. Ormynglet börjar genast röra sig i hjärteroten.
Men de ogudaktiga barnen anar inte, vilken tung sorg
föräldern får, då de först lever ogudaktigt och därtill dräper sin broder, och
den som aldrig har sårat förälderns hjärta, bringas av daga och säljs utan
orsak som slav till hedningarna. Månne inte föräldern har anledning att klaga
över och förebrå dessa ogudaktiga barn liksom gamle Israel: "Ni bringar
mina grå hår med sorg i graven." Månne inte sådana barn är sin förälders
mördare, som lever så, att föräldern, som har försörjt och uppfostrat dem, till
sist måste med sorg gå i graven?
Vad tänker ni vanartiga och ogudaktiga barn? Har ni levt
så, ni ogudaktiga och motsträviga barn, att den himmelske Föräldern har kunnat
dö med glädje och fröjd i den saliga övertygelsen, att han skall möta sina barn
i himmelriket, där han skulle evigt glädjas och fröjdas med dem i det nya
Jerusalem, där all gråt och klagan upphör? Eller har ni levt så, att Föräldern
med sorg och fasa måste gå i graven med den fruktansvärda tanken, att alla hans
barn störtar sig själva och sin Förälder med sorg i graven. Tänk nu efter, ni
förhärdade och förbannade andar, hur ni har levt sedan ni började krypa på
denna världens golv. Har ni levt så, att både den jordiske och himmelske
Föräldern har kunnat dö med glädje och fröjd. Eller har ni levt så, att både
den jordiske och himmelske Föräldern har med tårar och suckar måst klaga, att
dessa ogudaktiga och förhärdade barn har bringat sin Förälders grå hår med sorg
i graven? Den himmelske Föräldern klagar dock, att han har uppfostrat barn, men
de har inte tagit emot hans tuktan, ty de har blivit ohörsamma. Och även den
jordiske föräldern klagar: "Ni bringar mina grå hår med sorg i
graven."
Det är även skrivet, att David fick stor sorg för de
ogudaktiga barns skull, som traktade efter sin förälders liv. Och många andra
föräldrar måste ha klagat som den gamle Israel: "Ni bringar mina grå hår
med sorg i graven." Men även om många jordiska föräldrar är så blinda, att
de inte ser att deras barn vandrar på orätt väg, fast somliga av deras barn är
horor, somliga tjuvar och somliga fyllhundar, är dock den himmelske Föräldern
inte så blind, att han inte skulle se, hur hans barn far huvudstupa till
helvetet, som inte alls lyder hans kärleksfulla förmaningar och inte heller
bryr sig om hans tuktan, så att de skulle göra riktig bot och bättring, utan
smädar sin Förälders tårar och bringar honom med sorg i graven.
Det är skrivet i Första Moseboken (6: 6), att Gud ångrade
att han hade skapat människan på jorden, då hennes ondska blev så förskräcklig,
och han blev bedrövad i sitt hjärta. Men de ogudaktiga och förhärdade barnen
bryr sig inte om att Föräldern får sorg av dem, då de uppför sig så illa, att
han med sorg och fasa måste gå i graven. De förhärdade barnen blir bara
grymmare och försmädar Förälderns tårar. Somliga förhärdade barn säger till den
bedrövade Föräldern: "Kom och slå oss, om du törs!" eller: "Må
hans blod komma över oss och våra barn!" Somliga lägger hans kropp vackert
i graven och säger: "Vi har inte bringat vår Förälder med sorg i graven,
utan med kärlek och dygd har vi tagit hand om honom." Somliga grips av en
svår sorg efter Förälderns död, då de erinrar sig, hur olydiga de har varit mot
honom och gjort honom bedrövad genom sitt ogudaktiga liv. Och de få själar som
blir bedrövade efter Förälderns död, sitter nu på hans grav och suckar:
"Vi har varit ogudaktiga. Vi har ofta gjort honom bedrövad. Vi har bringat
honom med sorg i graven. Vi är den himmelske Förälderns mördare. Vi har dräpt
honom, som med stor vedermöda och blodsutgjutelse har fött oss. Vi har störtat
honom till helvetet, som har försörjt och uppfostrat oss. Därför måste vi nu
gråta och sucka. Men han hör inte mer våra suckar." Vad torde han göra, ni
bedrövade lärjungar? Fast ni har bringat honom med sorg i graven. Fast han nu
ligger i jordens sköte, kanske han ännu hör era suckar. Jag undrar om inte
botfärdiga, bedrövade och nakna barns tårar väcker honom upp ur graven. Om ni
blott ropar med så hög röst, att den hörs från djupet till höjden, så skall ni
se, att den store Korsbäraren ännu är levande, fast ni tror att han är död. Hör
du korsfäste och dödade Frälsare, de bedrövades och de botfärdigas suckan.
Fader vår o.s.v.
Evangelium: Lukas 23: 32
Då de ogudaktiga barnen har bringat sin Förälder med sorg
i graven, så borde vi nu betrakta, vem av dem skall uppväcka honom. Första
betraktelsen, vilka är sin Förälders mördare? Andra betraktelsen, vem skall
uppväcka honom?
Vi väntar, att föräldramördare och smädare av Förälderns
tårar en gång skall inse vem de har stungit. Om inte i denna så dock i den
kommande världen börjar Förälderns tårar bränna deras samvete. Men då är ångern
för sen.
Första betraktelsen. Vilka är Förälderns mördare och
försmädare av hans tårar? Sådana är alla ogudaktiga barn, både små och stora,
som går och kryper på jorden. Inte endast judarna, som ropade:
"Korsfäst!" utan även hedningen Pilatus, som tvådde sina händer och
sade: "Oskyldig är jag till denne rättfärdige mans blod." Såsom många
hedningar ännu vill rena sina samveten genom mened, att de inte är skyldiga
till Frälsarens död. Men ingen är fri från detta föräldramord, han må vara jude
eller hedning, ty alla har varit delaktiga i detta mord. Somliga har gripit
honom, somliga har vittnat med falsk ed mot honom. Somliga har anklagat honom.
Somliga har dömt honom till döden. Somliga har misshandlat honom med
knytnävarna. Somliga har försmädat honom. Somliga har bundit samman törnekronan
och somliga har ropat: "Korsfäst!" Somliga har korsfäst honom.
Somliga har stungit honom i sidan. Och somliga, som inte har hatat och förföljt
honom, har likväl förrått honom, såsom till exempel Judas Iskariot, vars
köttsliga bröder och kusiner ännu lever. Och de som inte har förrått och
korsfäst honom, har visst förnekat honom. Men Josef och Nikodemus vill med
Pilatus två sig rena, och mena att de inte har samtyckt till andras gärning och
råd. Men har dessa män gått över på Frälsarens sida? Har en enda av dem sagt
till Pilatus: "Denne är en rättfärdig man och Guds Son?" Man har inte
hört, att de skulle ha sagt ett enda ord om Jesu oskuld och rättfärdighet. De
har varit stumma hundar då de borde ha skällt på satans hop. Men världshedern
har inte låtit detta ske, ty deras eget liv var dem kärare än Frälsarens liv.
Och därför är dessa dygdiga män uteslutna ur de få själars antal, som då grät
och jämrade sig, när alla andra hade glädje och frid.
När det nu blir fråga om vilka som är föräldramördare,
måste vi bekänna sanningen, att alla ogudaktiga barn har bringat honom med sorg
i graven. Ingen enda är fri från detta mord. Men somliga vill inte ta på sig
denna synd, såsom till exempel denne hedning Pilatus, somtvådde sig ren med
vatten och sade: "Oskyldig är jag till denne rättfärdige mans blod."
En sådan hedning kan inte ångra, att han mot sitt samvete på judarnas begäran
skrivit en orätt dom. Han har ju själv sagt till Jesus: "Vet du inte, att
jag har makt att korsfästa dig och makt att befria dig." Då du har makt,
du hedniske domare, varför fällde du då inte en rätt dom efter ditt samvete? Om
satans hop vill suga Jesu och de kristnas blod, nog är Pilatus redo att enligt
deras önskan döma dem till döden som bekänner sanningen. Sådana män, som inte
tar skul den på sig, utan skjuter den på andra, torde inte få någon ånger.
Ingalunda har Josef och Nikodemus någon synd att ångra,
då de inte har samtyckt till de övriga judarnas gärning och råd. De har även på
egen bekostnad fört Jesu lekamen i den döda trons grav. Snarare blir Judas
ångerfull än Josef och Nikodemus, fast Judas ånger inte hjälpte honom, då han
gick bort och hängde sig. Om sålunda Josef och Nikodemus är i himmelriket, så
kommer nog även alla andra dygdiga människor dit utan ånger. Och vad har de att
ångra? De har gjort mera gott än ont mot Frälsaren. Frälsaren borde tacka dem i
stället för att döma dem. En sådan tro har Nikodemus trosbröder, att Jesus
skall belöna dem tusenfalt för denna välgärning, att de har fört hans kropp
till den döda trons grav.
Andra betraktelsen. Då alla ogudaktiga barn har bringat
sin Förälder med sorg i graven, vem skall då uppväcka honom? Det är skrivet,
att han har uppstått genom Guds kraft. Men Gud har säkert hört de bedrövade,
botfärdiga, nakna och föräldralösa barnens suckar, då de efter Förälderns död
började gråta och jämra sig, då de tänkte på, hur stor orätt de har begått, då
de genom sitt ogudaktiga leverne har störtat sin Förälder i helvetet, så att
Föräldern måste klaga: "Min Gud, varför övergav du mig!"
När nu den store Korsbäraren och törnekrönte Konungen
blottar sitt bröst, och visar sina sår åt de förhärdade barnen och säger:
"Se, ni ogudaktiga och olyckliga barn. Dessa sår har jag fått för er
skull. Ni har störtat er Förälder i helvetet. Skall ni inte ännu ångra era
synder och be om förlåtelse för er orättfärdighet?" Då står somliga och
försmädar sin Förälders tårar och säger: "Ingalunda har du fått dessa sår
för vår skull. Utan vidare har du själv gjort dig illa. Vi har levt dygdigt och
har aldrig sårat dig."
Somliga ömkar sig över honom och säger: "Ve över
judarna, då de har dräpt en sådan man!" Inte heller dessa blinda stackare
känner, att de borde begråta sig själva och sina barn. Inte heller de kvinnor,
säger jag, som ömkar sig över Frälsarens olycka, förstår att ömka sig själva,
fast de borde komma ihåg den döende Förälderns sista ord: "Ni Jerusalems
döttrar, gråt inte över mig, utan gråt över er själva och era barn." Men
hör Gud lärjungarnas suckar, som gråter och jämrar sig, då de längtar efter
Herren Jesu nådiga närvaro? Vad tänker ni, föräldramördare, hör Gud deras
suckar, som gråter på hans grav? Jag tror att det finns så mycket kärlek i
Förälderns hjärta, att varken döden eller helvetet kan utplåna den. Tror ni,
bedrövade barn, att Föräldern hör era suckar i graven? Tror ni, bedrövade
lärjungar, att döden släpper upp honom, så att han kommer och tröstar er? Jag
hoppas, att de bedrövade och de tvivlande lärjungar, som nu gråter och jämrar
sig medan de längtar efter Herren Jesu nådiga närvaro, skall en gång se den
korsfäste och törnekrönte Konungen levande. Jag tror, att Jesus hör deras
suckar . Men deras fåfänga snack hör han inte, som sätter hedniska soldater att
bevaka graven. Ty somliga föräldramördare blir inte bedrövade, fast Föräldern
dör, utan de föraktar honom så mycket, att de pissar och skiter på hans grav.
De gläds över hans död. Men deras vrede består ännu efter Förälderns död. De
fruktar att han kommer och
skäller på dem, och kallar dem för huggormars avkomma och
ett horiskt släkte, om han står upp ifrån de döda. Men till slut får de se, vem
de har stungit. Amen.
Handskriven avskrift / Kolari kyrkoarkiv / Början och slutet
saknas.
Kompletterad delvis med stöd av UP. UP / PS bilaga / P
423 / SW 232 / B 128
Anm. Det är sannolikt att Uusi Postillas utgivare inte
heller har haft något fullständigt manuskript till hands, utan måste ha
kompletterat texten i slutet utan stöd i manuskriptet.