Nr 29 ANNANDAG PÅSK 1854
Se, min tjänare, jag uppehåller honom, och min utkorade,
till vilken min själ har behag. Jag har givit honom min Ande, han skall utbreda
rätten bland hedningarna . Han skall inte skria eller träta, och hans röst
skall man inte höra på gatorna. Ett brutet rör skall han inte sönderkrossa, och
en rykande veke skall han inte utsläcka. Jes. 42: 1 - 3.
Profeten Jesaja talar här om Frälsaren, vilken Gud har
givit sin Ande för att utbreda rätten bland hedningarna. Detta betyder, att han
skall lära hedningarna känna rätten och avstå från orätten. Fast somliga
hedningar är så förhärdade, att de inte tar emot några lärdomar, hur man än
skulle undervisa dem, ty hedningarna har i sitt eget bröst en annan skolmästare
som undervisar dem att stå emot den rätta läran. Men profeten Jesaja har sagt,
att Kristus skall breda ut rätten till hedningarna. Han skall undervisa
hedningarna att förstå rätten, så att hedningarna inte skulle få tillfälle att
säga, att "ingen har lärt oss." Av detta bibelställe har evangelisten
Matteus tagit vittnesbörd om hur Frälsaren har levt och vandrat här i världen.
Men även världshopen tror sig få stöd av detta bibelställe, då nämligen
profeten säger, att "han skall varken skria eller träta, och hans röst
skall inte höras på gatorna," får de sorglösa den uppfattningen, att de
väckta skriar på gatorna, då de förmanar de sorglösa till bättring. De sorglösa
tar detta bibelställe till bevis på att det är olämpligt att skria på gatorna,
då profeten har sagt, att Frälsaren inte har ropat så som dessa väckta ropar.
Och därav sluter världens barn, att ingen behöver ropa för världen , utan var
och en skall behålla för sig själv vad han fått, ty inte har Frälsaren heller
ropat på gatorna. Fiendens trälar drar nu den slutsatsen, att detta bibelställe
kommer helt emot de väckta, ty enligt deras mening ropar de väckta nu på gator
och gränder, men så har inte Frälsaren gjort. Men vi ser av Matteusevangeliet,
att evangelisten inte har fattat detta ställe så som världshopen fattar det.
Profeten menar, att Frälsaren inte har ropat så som världens barn ropar då
brännvinet stiger åt huvudet. Världens berusade människor skriar på gator och
gränder, då de kommer ut från krögarens hus. De skrålar då fram sina dryckes-
och horvisor. De skriker på gator och gränder: "Djävul och Satan!"
Ibland tjuter de som vargungar. Men inte har Frälsaren skrikit så på gatorna
som de berusade skriker, utan han har predikat Guds ord för världsmänniskorna,
och därför har världsbarnen vredgats på honom. Men om en kristen vill följa
Frälsarens exempel och predika Guds ord för världens sorglösa folk, så säger
världsmänniskan: "Man behöver inte ropa det för världen. Må var och en ta
vara på sig själv." Den sorglöse tar därtill bevis ur Bibeln och säger:
"Frälsaren har inte heller ropat på gatorna." Och det är sant, att
Frälsaren inte har ropat på gatorna så som världsbarnen ropar, då brännvinet
stiger åt huvudet. Men nog har Frälsaren ropat på gatorna och i husen så, att
syndare har fått höra var de hamnar, om en sann ånger och bättring inte sker.
När de berusade skriar och pladdrar på gatorna och skrålar fram sina
dryckesvisor, ser världens barn det inte som något underligt. Men om en kristen
påminner de sorglösa om döden och det ansvar som vilar på de sorglösa och
oomvända, det tycker de illa om och säger till de väckta: "Inte har
Frälsaren skriat på gatorna som ni skriar."
Men vem har mer ropat om bättring än Frälsaren? Och
därför har världsmänniskorna vredgats på honom och hatat honom. Världshopen
vredgas ännu på de kristna, då de följer Frälsarens exempel och predikar Guds
ord för de sorglösa. Det tål världsmänniskorna inte höra, men de berusade tål
de nog höra, ty de berusade ropar vad alla sorglösa gärna lyssnar till.
Vad profeten Jesaja säger om Frälsaren: "Ett brutet
rör skall han inte sönderkrossa, och en rykande veke skall han inte
utsläcka," det bibelstället tillägnar sig nådetjuvarna, fast det inte
avser andra än botfärdiga. Då Guds stränga rättfärdighet förkunnas åt
nådetjuvarna, så tillägnar de sig Guds nåd och säger: "Gud är nådig, han
skall inte kasta oss i förtappelsen: "Ett brutet rör skall han inte
sönderkrossa, och en rykande veke skall han inte utsläcka." Men är den
sorglösa människan ett brutet rör, vars hjärta är starkt som ett lejonhjärta? Är
hon en rykande veke? Ett brutet rör är i andlig mening ett förkrossat hjärta.
Men har de sorglösa och obotfärdiga ett förkrossat hjärta? En rykande veke
betyder, att trons lampa har slocknat. Men den döda tron är så stark, att inte
annat än Frälsarens död kan ta bort den. Genom Frälsarens död gick lärjungarnas
döda tro om intet. Förut hade de stark tro. Men Frälsarens död berövade den
förra döda tron och otron kom i stället. De trodde inte längre någonting. Då
var de under stort tvivel och då var deras hjärtan som en rykande veke. Men när
får de sorglösa människorna så stort tvivel, att de tvivlar på sin salighet?
Alla nådetjuvar har så stark tro, att de inte alls tvivlar på sin salighet, men
inte vågar de därför säga, att de är beredda att dö. Hur kan en sorglös och obotfärdig
människa tillägna sig de bibelställen, som inte avser henne utan endast
botfärdiga själar? Ja! På det sättet kan hon tillägna sig dem, att hon stjäl
nåden och tänker så: "Jag är botfärdig", fast någon ånger aldrig
skett, "jag har ett förkrossat hjärta", fast hjärtat inte blivit
förkrossat, "mitt hjärta är som ett brutet rör", fast det är hårt som
klippan, "min tro är så svag som en rykande veke", fast tron är så
stark, att endast döden kan beröva den. Se, på detta sätt kan en sorglös
människa tillägna sig de bibelställen som tillhör de väckta och botfärdiga. Men
de bibelställen som tillhör de sorglösa kastar hon till de väckta. Då profeten
säger: "Han skriar inte på gatorna" så som de berusade skriar, så tar
världens barn detta som bevis och säger: "Inte har Frälsaren ropat på
gatorna, så som de väckta ropar." Och likväl har Frälsaren predikat
bättring på gatorna. Men de sorglösa tänker så: "Fast Frälsaren skulle ha
predikat om bättring på gatorna, så får inga andra göra det." Fast Bibeln
överallt visar, att en kristen skall efterfölja Frälsarens exempel och leva som
han har levt, så medger inte den sorglösa hopen det, utan de vill, att alla
skall vara lika. Om de sorglösa far till helvetet, så skall de kristna följa
med. Men om de kristna blir saliga, så skall även världens barn bli saliga.
Sådan är världsbarnens tro, att de kristna och de sorglösa skall vara i en och
samma förtappelsens grop, och att den ena inte är bättre än den andra.
Vi skall idag betrakta skillnaden mellan lärjungarna och
judarna, eller skillnaden mellan fienderna till Jesu kors och de kristna, då vi
med bedrövat hjärta beger oss till Emmaus by och betraktar de märkliga ting som
nyligen hänt. Vi hoppas att det brutna rör som profeten Jesaja talar om, är ett
förkrossat hjärta, som den nåderike Frälsaren inte vill sönderbryta, och att
den rykande veken är en liten trosgnista, som han inte vill utsläcka. Släck
inte veken, käre Frälsare, släck inte veken, utan blås på den, så att den
börjar brinna och upplysa de bedrövade lärjungarna, som sitter i mörker och
väntar dagens gryning. Du rykande veke, slockna inte! Du lilla trosgnista,
försvinn inte! Du brutna rör, brist inte! Du bedrövade hjärta, brist inte! Ty
Ljusmakaren har sagt: "En rykande veke skall jag inte utsläcka." Släck
inte, du himmelske Ljuständare, släck inte den rykande veken innan solen går
upp! Fader vår, som är i himlen o.s.v.
Evangelium: Lukas 24: 13 - 31
Lärjungarna på väg till Emmaus uppenbarade i dagens text,
hurudan tro de hade före Frälsarens död. Av deras tal hör man också, att deras
tro hade gått om intet. Men då deras ögon öppnades och de kände igen Frälsaren
vid brödsbrytelsen, fick de åter den tron, att Frälsaren lever. Vi skall nu av
dessa lärjungar ta exempel och begrunda: 1:a. Hurudan tro hade dessa lärjungar
medan Frälsaren levde? 2:a. Vilken tro hade de efter Frälsarens död? 3:e.
Vilken tro hade de efter Frälsarens uppståndelse? Vi hoppas, att Frälsaren
kommer och blir en medvandrare till de sörjande lärjungarna som vandrar mot
Emmaus by, och förklarar för dem skrifterna, och att de skall känna honom genom
brödsbrytelsen.
För det första. Hurudan tro hade dessa lärjungar före
Frälsarens död? De trodde, att han skulle förlossa Israel, inte från djävulens
våld utan från kejsarens våld. Lärjungarna hoppades att Frälsaren skulle bli
deras konung, och att de genom honom skulle bli rika och mäktiga. De hade
världen i tankarna så länge de var i död tro. De tänkte inte, att de skall
mista sin egendom och ära för kristendomens skull, utan de trodde, att de skall
vinna världens gods och ära genom kristendomen. Samma tro har även andra
bekännare av den döda tron, att de genom kristendomen vinner gods och ära. I
det tillståndet tror ingen, att man genom kristendomen mister sin ära och sin
egendom. Dessa stackare kom inte på att tänka, att en andlig Frälsare skulle
vara mer behövlig än en jordisk Frälsare. Och hur kunde de då ha vetat, att de
var djävulens undersåtar? De tyckte det vara ett besvär och en skam, att man
skall vara en hednisk överhet underdånig och betala skatt till hedningar. Detta
var kränkande för deras ära, att de måste tjäna hednisk överhet och betala
skatt till hedningar.
Lärjungarna betraktade sig redan då som kristna. Och hur
skulle det passa, att en kristen skulle tjäna hedningar och betala skatt till
dem. Vore det inte lämpligare, att hedningarna skulle betala skatt till de
kristna? Så tänker ännu alla den döda trons bekännare, som menar sig vara
kristna, fast de inte vågar bekänna sig som Guds barn. De klagar över att
skatten är tung, att lagen är hård och regeringen orättvis. De ville befrias
från tunga skatter. De känner inte, att djävulens skatt är ännu tyngre än
konungens och kejsarens skatt. Till djävulen betalar de gärna skatt, men till
en jordisk konung vill de inte betala skatt. Och om en sådan herre kom, som
skulle lova dem befrielse från alla skatter och redovisningar och föda dem samt
bjuda dem på brännvin, så skulle han duga till frälsare åt dem.
På honom skulle de tro. Men en sådan herre, som skäller
på dem och förebrår dem för orättfärdighet och ogudaktigt leverne och därtill
anklagar krögare, fyllhundar, kronotjuvar och horor. En sådan herre skulle
enligt deras mening vara värre än själva fienden.
Om konungen eller kejsaren dessutom vore en hedning, så
skulle alla säga: "Är en kristen skyldig att betala skatt till hedningar?
Nej, utan de kristna bör vara fria från alla skatter, och hedningarna borde
betala skatt, men inte de kristna till hedningarna.
Lärjungarna hade nu den tron, att Frälsaren skall befria
Israel från hedningarnas välde, men inte från djävulens välde. Och hur kunde de
då ha vetat, att de är under djävulens välde? Ingalunda känner de människor,
som super och slåss, bedriver hor och stjäl, att de är under djävulens välde.
De tror att Gud är dem nådig. Men den världsliga lagen som straffar sådana, är
hård och orätt. Och en sådan regering som skulle låta alla horor och tjuvar
leva i fred vore den bästa regeringen. Då nu lärjungarnas hjärtan var
fullkomligt fästade vid världen, väntade de en sådan Frälsare, som skulle
befria dem från hedningarnas välde och göra dem till domare och herrar.
För det andra. Vilken tro hade dessa lärjungar efter
Frälsarens död? De hade ingen tro. Förut trodde de på en Frälsare, genom vilken
de trodde sig vinna världens gods och ära, men då Frälsaren dog, miste de
fullständigt sin tro. De kunde inte längre tro på den förre Frälsaren. Och fast
deras tro förut tycktes vara så stark, att inte ens döden hade kunnat beröva
deras tro, ändå blev deras gamla tro till sist så svag, att de inte mer ens
hade hopp, att de i denna världen skulle se Herren . Härav ser man således, att
under den gamla döda tron, som tycks vara stark och orubblig, döljer sig en
hemlig otro, som inte blir uppenbar förrän den jordiske Frälsaren dör. I denna
dödliga tillvaro litar alla oomvända människor på en orätt Frälsare. De litar
på en förgänglig och dödlig Frälsare. De tror sig vinna gods och ära genom
Frälsaren. De visar sin tacksamhet med vackra böner, då de i fred får tjäna den
gud som bor i ändtarmen . Även tjuven kan tacka Gud därför, att hans stöld har
lyckats, och att ingen har ertappat honom för stöld. Även en hora kan tacka Gud
därför, att ingen har ertappat henne på bar orenhet. Men vad är det för en gud
som obotfärdiga horor och tjuvar tillber ? Är den guden i himlen eller i helvetet?
Jag fruktar, att de sorglösas och obotfärdigas gud är i helvetet. Men på den
frälsare litar de mest, som föder och uppehåller dem. Krögarna litar mest på
den frälsare som har lärt dem att idka sprithandel och göra vinst med
orättrådighet. Och den gud, som lär dem att idka sprithandel finns i ändtarmen
. Horor och fyllhundar tror, att Gud har gjort dem fattiga, då de själva för
sina köttsliga begärelser har bortslösat sin egendom. De tror inte, att den gud
som gjorde dem fattiga, bor i ändtarmen, fast djävulen har lärt somliga att bli
rika genom orättrådighet och somliga har han gjort fattiga. Så dum är den
naturliga människan, att hon tror sig genom Frälsaren vinna världens gods och
ära. Men när denne jordiske Frälsare dör, då mister hon all sin tro. När
samvetet vaknar, börjar synderna korsfästa Frälsaren. Frälsaren korsfästes i
människans hjärta för syndernas skull. Och då dör den Frälsaren som människorna
förut har litat på, och otron träder i stället.
Vart skall nu de bedrövade lärjungarna ta sin tillflykt,
då Föräldern dog, av vilken de trodde sig bli försörjda. Dessa föräldralösa
barn måste nu svälta ihjäl. Av vad skall de nu leva, då den Frälsaren dog, som
de hade litat på, och världen har blivit förfärlig, hjärtat bedrövat,
människorna börjat hata, synderna börjat svida, fienden börjat anfäkta? De har
ingen tillflykt i världen, inte heller i himlen, då Frälsaren dog. Nu torde
lärjungarna komma i nöd, då tron är borta, kärleken är borta, dygden är borta
och bönerna är borta. Kommer inte Frälsaren snart till de bedrövade lärjungarna
så dör de av sorg och tvivel. Men Jesus kan dock inte låta sina lärjungar
förgås i tvivel, utan när nöden är som störst , kommer han och uttyder
skrifterna för dem, och slutligen uppenbarar han sig för dem. De känner honom
genom brödsbrytelsen.
För det tredje. Hurudan tro har Jesu lärjungar efter hans
uppståndelse? De har en levande tro och förvissning om Guds nåd och syndernas
förlåtelse. Denna tro är dock inte så stark som den förra döda tron, då de
trodde sig genom Frälsaren vinna världens gods och ära. Den levande tron är
ofta svag och förenad med stor strid, så att lärjungarna efter Jesu
uppståndelse skyndar sig att kungöra för de andra lärjungarna, att de hade känt
Herren. I den tro som lärjungarna får efter Jesu uppståndelse finns först stor
fruktan och hängivenhet, ibland sorg och saknad, ibland glädje och fröjd i den
Helige Ande, ibland svåra frestelser och tvivel. Och vilka är vidare den
levande trons kännetecken? Stor lust att för andra lärjungar omtala sina erfarenheter
och tala om kristendomen. Förut, medan man var i död tro, har man inte talat
något om kristendomen. Och fast Frälsaren då talade mycket om sitt lidande,
förstod de dock intet av försoningen, ångern och nya födelsen. Då hade de
endast en fåfäng förtröstan på den Frälsare genom vilken de trodde sig vinna
världens gods och ära. Och då den döda tron för med sig en stor andlig
blindhet, så förstod de Guds ord alldeles orätt. De missförstod Bibeln totalt
och trodde, att den utlovade Frälsaren skulle bli en jordisk konung, fast
profeterna hade talat om en andlig Frälsare. Och fast Frälsaren många gånger
hade talat om sin död, så förstod de inte vad han sade. Och så går det ännu för
alla den döda trons bekännare, att de förvänder Guds ord. De hänför det andliga
till det jordiska. Men efter Frälsarens död grips lärjungarna av en stor sorg.
Då samvetet vaknar är Frälsaren korsfäst i människohjärtat för de otaliga
syndernas skull. Då får de väckta stor lust att höra, hur Guds ord förklaras.
Den okände främlingen, som för de bedrövade själarna förklarar Guds ord om
Kristi lidande, är kär för väckta själar. De börjar be honom: "Bli kvar
hos oss, ty det lider mot aftonen och solen har gått ned." Ni bedrövade
lärjungar, som vandrar med Jesus på väg till Emmaus. Fast era ögon är skymda
för bedrövelsens och tvivlets skull, så att ni inte känner honom, börja nu ändå
enträget be den okände Medvandraren, att han skulle gå med er till byn, då
nådens sol har gått ned, innan det stora andliga mörkret kommer! Be den okände
Medvandraren, att han skulle följa med er till byn, dit ni är på väg! Kanske
öppnas era av sorg tyngda ögon i Emmaus by och ni får känna den Korsfäste genom
brödsbrytelsen. Be den okände Medvandraren, att han skulle öppna de blinda
stackarnas ögon så att de skulle förstå Skriften då han förklarar för er Moses
och profeternas skrifter om Kristi lidande, död och uppståndelse! Be, ni
fattiga och trötta vandringsmän, ni bedrövade och av världen föraktade
lärjungar, be den okände Medvandraren, att han inte lämnar er i sorg och
tvivel. Och då solen har gått ned och dödens afton har kommit, att den okände
medvandraren ville följa med er till byn och vara med er, när det andliga
mörkret kommer över er och ni inte ser att vandra längre.
O, du okände Skriftförklarare! Öppna alla blinda
stackares förstånd. Förklara åt alla bedrövade och tvivlande lärjungar Moses
och profeternas skrifter om Kristi död och uppståndelse, för att deras hjärtan
måtte bli brinnande och deras ögon slutligen skulle öppnas, så att de skulle
känna dig genom brödsbrytelsen. Amen.
Originalmanuskript / FKHS Aunos samling / Nationalarkivet
Helsingfors /
Sista stycket avviker något i UP, där det lyder: O, du okände Medvandrare som förklarar skrifterna för sorgsna lärjungar och följer med de trötta vandringsmännen till evigheten! Bli kvar hos oss, nåderike Herre Jesus, ty aftonen har kommit och solen har gått ned. Amen.