Nr 36 6
SÖNDAGEN EFTER PÅSK 1851
Aposteln Johannes säger i uppenbarelseboken:
"Förundra er inte, mina bröder, om världen hatar er. Vi vet, att vi är
förflyttade från döden till livet, ty vi älskar bröderna. Inte som Kain, som
var av det onda och dräpte sin broder. Och varför dräpte han honom? Därför att
hans gärningar var onda och hans broders gärningar rättfärdiga. 1. Joh. 3: 12 –
14
Detta har aposteln Johannes skrivit till de första
kristna, när världen redan började förfölja dem. Han tog Kain som exempel på en
brodermördare. Han säger, att Kain dräpte sin broder därför, att Kains
gärningar var onda men hans broders rättfärdiga. Och detta andliga hat har
varit Kains köttsliga bröders kännetecken så länge världen har stått. Kains hat
har ännu inte upphört. Kains köttsliga bröder och kusiner bär alltid andligt
hat i hjärtat. Aposteln Paulus vittnar också, att Abraham hade två söner, den
ene av tjänstekvinnan och den andre av den fria. Men liksom då den, som var
född efter köttet, förföljde den, som var född efter anden, så sker det ännu.
Inte heller Kain vredgades på sin broder av annan orsak än för kristendomens
skull. Så betygar aposteln Johannes i ovannämnda ord, att Kains gärningar var
onda, men hans broders rättfärdiga. Detta vill inte Kains köttsliga kusiner
höra, att deras gärningar är onda, utan de vill visa, att de kristna själva är
skyldiga till att de hatas . Judarna sade nämligen till Pilatus: "Vore han
inte en förbrytare, så skulle vi inte ha överlämnat honom till dig." Men
inte fann de hos honom annat fel än att han förför folket, och lär i hela
Judeen, med början från Galileen och ända hit, och säger sig vara Guds Son. Men
djävulens träl är sådan, att när han anklagar de kristna inför överheten, så
talar han inte ett halvt ord sanning, utan ljuger på de kristna så mycket, att
överheten vredgas på denne folkuppviglare, som världens barn anklagar. Så ljög
till exempel judarna, att han förför folket. Men de sade inte genast på vilket
sätt han förför folket. Den kallas för förförare, som far kring landsändan och
förtalar överheten och skäller på överheten inför folket och klagar, att
regeringen är orättvis, att en alltför tung skatt är lagd på allmogen, och
annat dylikt. Sådana folkförförare finns nu på många håll och de upphetsar det
blinda folket till uppror mot överheten. Men varken Frälsaren eller någon
kristen har uppmanat folket till uppror, utan fastmer har de uppmanat folket
till lydnad mot överheten. Judarna beskyllde även Jesus för att han skulle ha
förbjudit folket att betala skatt till kejsaren. Självklart trodde de, att
landshövdingen nu skulle vredgas på Jesus, då de framförde sådana saker, som
stred mot kejsarens bud. Men landshövdingen blev inte vred, ty han visste, att
översteprästerna av avund hade överlämnat Jesus åt honom. De anklagade även
Jesus för att han sagt sig vara konung Kristus. Men det var lögn alltsammans
vad de sade, ty då Jesus hade bekänt sig vara Guds Son och Kristus, så ville
han ändå inte bli en jordisk konung. Så ljuger djävulens barn ännu på de
kristna för att överheten skulle börja förfölja dem. Men judarna talade inte om
för Pilatus, varför de var så arga på Jesus. Inte nämnde de ens det åt Pilatus,
att Jesus hade skällt på dem och kallat dem för ett horiskt släkte och
huggormars avföda. Judarna nitälskade endast för Gud och sanningen, men nutida
judar är så dumma, att de anklagar de kristna därför, att de kristna så hemskt
skäller på hederliga människor och kallar dem för horor och tjuvar. Fast
judarna på den tiden nu hade vredgats på Jesus delvis av det skälet, att han
hade skällt på dem och kallat dem för ett horiskt släkte och huggormars avföda
och dessutom sagt till dem: "Ni är av den fadern djävulen." Sådant
skällande gör mycket ont på dygdiga och hederliga människor, som från barndomen
vant sig att tro, att Gud är deras Fader. Detta skällande, säger jag, gör
mycket ont på den sorglösa människans galla och mjälte, då man säger att hon är
av den fadern djävulen. Men de dåtida judarna yppade inte detta för
landshövdingen, att Frälsaren så hade skällt på dem, utan de framförde blott
sådana lögner, som gällde överhetens ämbete.
Fast judarnas hat satt i gallan, yppade de inte detta för
överheten utan låtsades ivra för överheten och även för Gud, då de slutligen
framförde sådana förnuftiga skäl, att Jesus hade smädat Gud och sagt sig vara
Guds Son. Det kan djävulens trälar inte tåla, att de kristna bekänner sig vara
Guds barn, ty hedningarna unnar inte att andra vore i ett bättre tillstånd än
de själva. Men då hade Pilatus bättre insikt än judarna, ty han fruktade ännu
mer, då han hörde detta tal. Fast Pilatus var hedning och inte kände till
Skriften, hade han likväl så pass förstånd, att han inte ville döma Jesus utan
orsak. Nu har samma andliga hat blivit upptänt i världsbarnens hjärtan, som man
då hade mot Frälsaren. Kains köttsliga bröder och kusiner har vredgats på sin
broder för offrets skull. Och såsom judarna då hade vrede i gallan, så verkar
även denna tids judar ha vrede i gallan, då de börjar anklaga de kristna, att
de är folkuppviglare, att de förvillar människor med falsk lära, fördömer
andra, men sig själva bekänner de som Guds barn. Denna dom kan varken judarna
eller de döpta hedningarna tåla, utan de måste anklaga de kristna hos överheten
och ljuga om dem, att de är falska profeter och villoandar, som inte ger
hederliga människor samvetsfrid. Men Johannes skriver till de kristna som
världen alltid hatat: "Förundra er inte om världen hatar er. Ty vi vet,
att vi har blivit förflyttade från döden till livet." Om nu de kristna
förblev fasta i sin dyrbaraste tro och alltid vore förvissade om sin barnarätt,
så skulle de säkert kunna med gott mod bära Jesu kors intill döden och
frimodigt bekänna för hela världen, vilken trosgrund de har. Och då alla tidens
tecken visar, att djävulen och världen inte torde nu mer än förr skona de få
kristna, som bekänner sanningen och förkunnar Jesu namn, så vore det väl det
bästa rådet, att de få själar, som håller fast vid sanningen, skulle be den
store Korsbäraren, som har burit alla världsbarnens hat, att han skulle med sin
nåd styrka alla de sanningsvittnen, som förkunnar hans namn, så att de måtte
orka bära hans kors och följa hans blodiga steg ända fram till Golgata, om den
nådefulle Herren Jesus hade funnit oss värdiga att lida något för hans namns
skull. Hör oss, Fader vår o.s.v.
Evangelium: Joh. 15: 26 - 16: 4
Frälsaren förutsäger enbart hård förföljelse för sina
lärjungar. Han säger: "De bannlyser er, och den tiden kommer, då var och
en som dräper er tror sig göra Gud en tjänst därigenom." Vi skall med
ledning av dessa ord genom Guds nåd begrunda, varför världsmänniskorna är så
hätska mot Jesu lärjungar. Vi har hört i kyrkohistorien, att alla Jesu
lärjungar har blivit dräpta för kristendomens skull. Endast Johannes dog på
sjukbädden. Hedningarna hade kastat honom i en kokande oljekittel, men då den
kokande oljan inte skadade honom, förde de honom till en ö mitt i havet. Men
han dog inte heller där, utan såg där den uppenbarelse som han skrev till de
kristna till tröst och för att styrka dem i deras dyrbaraste tro. Då nu Jesu lärjungar
var dräpta, började hedningarna hata och förfölja de kristna. Och denna hårda
förföljelse varade trehundra år. Men därefter upphörde förföljelsen. Och varför
upphörde den då?
Ingalunda upphörde förföljelsen därför, att alla
hedningar skulle ha blivit omvända till kristendomen, utan den upphörde därför,
att de kristna inte längre skällde så flitigt på hedningarna. De kristna själva
började tröttna och älska världen. Draken drog tredjedelen av himlens stjärnor
ned på jorden. Det betyder, att de andliga lärarna blev världsliga. Mellan de
kristna uppstod även bitter strid om några tronsartiklar, och de som på de
kristnas sammankomster dömdes som falska, stöttes bort från deras sällskap som
ansåg sig ha den rätta trosläran. Vad fienden inte har vunnit genom den yttre
förföljelsen, det vann han genom de kristnas inbördes strider. Han fick
därigenom tillfälle att skingra Jesu får. Och då han genom inre strider hade
söndrat församlingen, började han äta upp dem. När fienden nämligen såg, att
han inte kunde utrota de kristna genom förföljelsen, unnade han dem den
kroppsliga freden. Nu började ledarna strida inbördes, vem av dem som var den
främste, och som resultat av striden uppkom slutligen påven. Han dömde alla
till helvetet som motsade hans lära, och han predikade evangelium med eld och
svärd.
Men på Luthers tid fick påveväldet ett stort sår, då
många riken övergav den påviska tron och gick över till den lutherska tron.
Därtill dömde påven Luther till helvetet, men Luther for inte till helvetet
utan han tog och brände upp påvens domsbrev. Men efter Luthers död började
påven storligen förfölja dem som var i den lutherska tron, och många tusen
dräptes då för sin tro. Påven predikade, att alla som är i den lutherska tron
är falska profeter och villoandar. Och såsom judarna förut trodde sig göra Gud
en tjänst därigenom, att de dräpte Jesu lärjungar, så trodde även påven, att
han gjorde Gud en tjänst, då han dräpte Luthers trosbröder. Fienden hade
förvänt judarnas, hedningarnas och de påviskas syn. De hade fått den
vanföreställningen, att de kristna är falska profeter och villoandar. Och det
andliga hatet förvandlades så i deras samveten, att det blev för dem ett
samvetskrav att dräpa de kristna. Då nu den lutherska tron har förvandlats till
en död tro och Luthers lära på många ställen har fördärvats genom de
världsvisa, så har fienden åter förvänt deras syn, som med munnen bekänner, att
Luthers lära är rätt, fast de av hjärtat är hedningar. Och så snart som den
döda trons bekännare får från helvetet den upplysningen, att denna kristendom
är falsk, börjar de resonera så, att alla som är i denna tro är falska profeter
och villoandar, som måste förtryckas med den världsliga lagens makt. Men ännu
ser de inte att stoppa korv , förrän de hämtar eld från helvetet. Och vad är
det för en eld som de hämtar från helvetet? Det är det andliga hatet som
förvandlas till samvetskrav. Då den onde inte får vara i fred i sin håla,
börjar han brumma och ryta som en björn. Slutligen kommer han ut med hull och
hår, och då får jägarna akta sitt skinn. Ty den andliga vargen har redan på
Jobs tid visat sin natur, då han sade till Gud: "Hud för hud, och allt vad
en människa har, ger hon för sitt liv."
Fast drakens avföda nu skulle vilja börja suga de
kristnas blod, har en högre makt än så länge hindrat dem, så att de ännu inte
har gripit sig an på skinnet, såsom de har velat. Men hur länge skonar månne
fienden Jesu lärjungar? Han har redan då börjat grina och visa sina tänder, när
Petrus och Johannes förebråddes i kyrkorådet och förbjöds att predika i Jesu
namn. Men de sade redan då till världsherrarna, att de måste lyda Gud mer än
människor. Men världsherrarna och djävulens apostlar är inte nöjda endast
därmed, att de bannlyser Jesu lärjungar och anser dem för falska profeter och
villoandar, utan de vill dräpa dem. Jesus säger i dagens evangelium: "Den
tiden kommer, då var och en som dräper er, tror sig göra Gud en tjänst
därigenom." Där består världens blindhet, att världsherrarna och
översteprästerna tror sig göra Gud en tjänst, då de dräper Jesu lärjungar. Och
varför har de en sådan tro? Jo, därför, säger Jesus, att de känner varken
Fadern eller mig. De känner inte Fadern i hans rättfärdighet. De känner inte
Jesus i hans kärlek. Om de nämligen kände Faderns stränga rättfärdighet skulle
de vara tvungna att sluta förfölja och dräpa Jesu lärjungar. Men djävulen har
förvänt deras syn. De anser, att kristendomen är en besynnerlig vidskepelse och
villosjuka. Den onde målar för deras ögon sådana bilder, varigenom kristendomen
blir en förskräcklig och fasansfull verkan av den onde anden. Därav sluter de,
att de kristna är villoandar och en förbannad hop, som måste utrotas ur riket.
Och när det andliga hatet förvandlas till nitälskan, börjar världens trälar
kämpa för sin gud. Och då världsfursten har inbillat dem, att de har den rätta
kristendomen, börjar de med eld och svärd beskydda den rätta kristna tron som
de kristna, enligt deras mening, håller på att utrota. Då säger djävulen till
dem: "Hud för hud," det är, "flå de
kristnas hud, så slutar de svamla. Ställ dem inför
rätten, så slutar de skälla. För dem i häktet, så slutar de tjuta." Se,
där har vi början till förföljelsen. Då världens trälar varken känner Fadern
eller Sonen, så tror de sig göra Gud en tjänst därigenom, att de dräper Jesu
lärjungar. - - - Amen.
Slutet förkommet.
Originalmanuskript / FKHS Aunos samling / Nationalarkivet
Helsingfors /
III P / PS 320 / P 595 / SW
320 / B 177