Nr 44 4 SÖNDAGEN EFTER TREFALDIGHET
Ge så skall er bli givet. Förlåt så skall er bli
förlåtet. Lukas 6: 37, 38.
Vår Frälsare har i dagens evangelium jämte andra lärdomar
och råd talat dessa ord, som avser andliga ting, om de rätt förstås. Den första
lärdomen: ge, så skall er bli givet, avser även jordisk givmildhet eller
hjälpsamhet mot sin nästa, som nog i sig är nödvändiga. Men då givmildheten
inte duger till salighetsgrund, därför att de kristna har så lite kärlek, att
de inte kan ge av kärlek utan endast av samvetstvång, så är den gamla människan
motsträvig till detta givande särskilt av det skälet, att man inte förtjänar
något genom detta hjälpande. Nog har de fattiga ofta den tron, att Gud
återbetalar tusenfaldigt det som ges åt dem, fast denna tids sorglösa fattiga
är samvetslösa och otacksamma, så att de känner varken gott eller ont. För dem
utgör ändtarmen kristendomens måttstock. De mäter kristendomen efter sin egen
ändtarm . Den är en god kristen som hjälper de fattiga . De frågar inte efter,
när man har råd att hjälpa och när man inte har det, utan de vill ta nästan med
våld som om de hade rätt att få. Därför är det tungt att ge åt sådana, som
aldrig är nöjda, utan ju mer de får dess mer vill de ha. Därför torde inte
sådana behövande vittna, att de kristna har visat trons frukter. Men de kristna
hjälper ändå efter sin förmåga, fast de sorglösa fattiga inte längre säger som
förr under sorglöshetens tid: "Må Gud belöna, stort tack, må Gud belöna
tusenfaldigt." De kristna inom lutherdomen kan inte tro, att Gud samlar
dem i eviga hyddor, därför att de har hjälpt de fattiga. Men de påviska bygger
nog mycket av sin salighet därpå att de har hjälpt de fattiga, liksom även de
sorglösa här bygger sin salighet därpå att de har hjälpt de fattiga. Ty sådana säger
ofta till de kristna: "Jag har hjälpt de fattiga mer än du."
Det andra ordet: "Förlåt, så skall er bli
förlåtet," hör i sanning till rätt kristendom, ty de sorglösa kan inte av
hjärtat förlåta, fast de säger: "Jag har redan för länge sedan
förlåtit." De rätta kristna kan av hjärtat förlåta, och därför har
förlåtelse lovats åt dem, då de med botfärdigt och troende hjärta kryper fram
till nådastolen. Förlåtelsen har lovats åt dem som av hjärtat förlåter
människorna. Även om människorna inte förlåter, förlåter dock Gud de botfärdiga
vad de har brutit, då de med ödmjukt och förkrossat hjärta kommer och ber,
anhåller och tigger om nåd av honom. Men egenrättfärdighetsdjävulen predikar
för de ångrande, att Gud inte förlåter dem då de dagligen syndar med tankar,
begärelser och lustar, om, säger jag, om de botfärdiga tror, vad
egenrättfärdigheten predikar för dem, så blir de utan nåd och salighet. Tro nu,
ni botfärdiga och tvivlande själar, att Gud förlåter era synder och
överträdelser. Ni har ingen annan tillflykt än till den store Korsbäraren och
törnekrönte Konungen, som inte har sparat en enda blodsdroppe som han inte
låtit flyta för era själars frälsning. Hör, o du store Förlåtare och evige
Förbarmare, de botfärdigas, bedrövades och tvivlandes suckar. Fader vår, o.s.v.
Evangelium: Luk. 6: 3 6 - 37
Med ledning av det upplästa heliga evangeliet vill vi
genom Guds nåd denna nådens stund framställa dessa Jesu ord för de botfärdiga:
"Förlåt, så skall er bli förlåtet," för att de skulle kunna tillämpa
orden på sig själva och med troende hjärtan tillägna sig dem.
Första betraktelsen: Hur många gånger skall en kristen
förlåta sin broder? Petrus frågade en gång: "Hur många gånger skall jag
förlåta min broder? Är inte sju gånger nog?" Petrus hade då en sådan
erfarenhet, att man inte alltid kan förlåta. Men det var den naturliga
människans erfarenhet. Om man prövar sin natur, så känner man nog, att man inte
alltid kan förlåta. Men Frälsaren sade till Petrus, att det inte är
tillräckligt, att man förlåter sin broder sju gånger, utan sjuttio gånger sju
gånger måste man förlåta. Detta var ett hårt svar inte blott åt Petrus, utan åt
alla kristna. De kristna bör nu pröva sig själva, om de tror, att de skulle
kunna förlåta sin broder så många gånger.
Först måste man pröva om de kristna orkar anse den för
kristen som så många gånger bryter mot dem. Ty ordet "broder" betyder
trosbroder, såsom Petrus fattade det, att de är trosbröder som är födda av
Abrahams säd och som har samma tro. Petrus hade hört de skriftlärdas bibelförklaringar
och därav hade han hämtat frågan: "Hur många gånger måste jag förlåta min
broder? Är det inte nog, att jag förlåter min broder sju gånger."
De skriftlärda hade nämligen den tron, att en kristen
inte behöver förlåta hedningar. Men då Petrus nu fick ett sådant svar, att han
måste förlåta sin broder sjuttio gånger sju gånger, då fick han en sådan stöt,
att till och med förnuftet spratt till .
Och nu ställs denna prövning för de kristna, om de tror
sig kunna anse en sådan för kristen, som så många gånger gör dem illa, och för
det andra, om de tror sig kunna förlåta så många gånger. Jag tänker, att
därtill behövs verkligen en sådan tro, att gamle Adam varje dag korsfästes och
dödas, annars torde ingen ha så mycket tålamod. Nu får de kristna sålunda genom
daglig ånger och bättring börja döda gamle Adam, så att de skulle orka förlåta
sina bröder lika mycket, som Gud kan fördra och förlåta deras synder. Ty de
kristna måste själva erfara, att de nog bryter mot Gud sjuttio gånger sju
gånger dagligen. Om de kristna rätt känner sig själva, måste de erkänna, att de
bryter mot Gud så många gånger dagligen som nu har sagts.
Andra betraktelsen: Förlåt, så skall er bli förlåtet. Om
det är svårt för de kristna att förlåta dem som alltid med avsikt gör illa, så
kan de därav förstå, hur mycket mer Gud måste ha tålamod med de kristnas
svaghet, och även han måste orka förlåta vad de kristna bryter mot honom med
tankar, begärelser och lustar, inte blott sju gånger, men sjuttiosju gånger om
dagen. Om vaksamma kristna inte gör uppsåtliga synder, har dock även de så
mycket svaghetssynder, att om de fördömdes efter förtjänst, skulle inte en enda
kristen själ bli salig. Men Gud måste ha tålamod med de kristnas svaghet och
förlåta dem så ofta de begär, anhåller och ber av honom, fast åklagaren alltid
står framför Guds stol och anklagar de kristna, att de syndar så mycket de
hinner, och anklagar den himmelske Föräldern för barnens skull och säger:
"O, vad vackra barn du har, horor och tjuvar!" Men vad kan han göra
åt det, då han själv har gett sitt liv för dem och svettats blod för dem, och
lidit helvetets pina och kval för dem. Han kan inte säga till åklagaren något
annat än vad han sagt strax efter syndafallet, att "kvinnans säd har
söndertrampat ormens huvud." Visserligen är Guds barn horor och tjuvar. De
är mördare. Men för sådana horors, tjuvars och mördares skull har Guds Son
lidit helvetets pina och kval. Han har inte kommit för att frälsa rättfärdiga
utan syndare. Så länge botfärdiga horor och botfärdiga tjuvar tar Guds Son till
försvarare hos Fadern, så länge kan åklagaren inte anklaga Fadern, hur mycket
åklagaren än skulle anklaga dem. Men så snart de botfärdiga börjar försvara sig
själva, är de förlorade. Då åklagaren genom förnuftet inger de botfärdiga, att
Guds Son inte kan svara för dem, utan människan måste själv svara för sig, då
har fienden vunnit sitt ändamål. Då han vänder deras ögon mot världen och visar
dem all världens ära , då har åklagaren vunnit sitt syfte. Då predikar han för
de troende genom förnuftet: "Du blir inte salig, hur du än skulle försöka.
Se hellre på världen, så får du samvetsfrid."
Först gör han lättsinnet lovligt för ungdomen, varigenom
sorgen upphör, nämligen den sorg, som är efter Guds sinne. Sedan blir grannlåt
och världsligt sinne lovliga och slutligen blir hordom lovlig. När de på detta
sätt har gjort Guds Ande bedrövad, flyr han bort, och slutligen blir de sju
gånger värre än de var i sorglösheten. Härav ser vi, att det inte är så lätt
att bli salig. Men vi har det hoppet och den förtröstan till Gud, att de få
själar, som ännu kämpar i sin dyrbaraste tro, får den förvissningen, att Gud
förlåter svaghetssynderna, som de gör med tankar, begärelser och lustar, om de
förmår tro så mycket, att de övervinner frestelserna. Så länge som fienden
anklagar dem, att de är horor och tjuvar, eller så länge som de förblir i
självkännedom, så länge som de känner synden som synd, så länge känner de
botfärdiga och troende, att de själva inte kan svara för sig. Men så snart
syndakännedomen upphör, får de en sådan kraft av den onde, att de själva kan
svara för sig.
Men be nu, ni vandringsmän till evigheten, att Herren av
sin stora nåd måtte förlåta er, vad ni varje dag bryter mot honom. Och kom
ihåg, att er kamp inte mer är långvarig. För dem är färden lång, som inte
vandrar medan ljuset varar. Men för dem är färden inte lång, som vandrar om
dagen och kämpar mot alla odjur, som kommer emot dem på vägen för att skrämma
och fresta vandringsmännen. Guds Son har lovat vara de botfärdigas och troendes
Försvarare, vilka inte själva kan svara för sig. Har ni nu tagit honom till
Försvarare? Har ni burit gåvor åt Domaren? Ni vet, att åklagaren är
förskräcklig som anklagar er, ni botfärdiga och troende. Men var vid god tröst.
Den överste Domaren tar emot gåvor och vänder rätten så, att horor , tjuvar och
mördare blir befriade. Och den gode Försvararen hos Fadern, som har åtagit sig
deras sak, täpper till munnen på åklaga ren, då sakägarna själva är så okunniga
, att de inte kan svara något. Frambär gåvor till Domaren, ni okunniga sakägare,
och be den store Försvararen, att han inte skulle tröttna att föra er sak tills
domen avkunnas. Kanske skall utslaget fällas snart. Snart faller domen. Snart
får ni komma till frid och glädje, då åklagaren skall kastas ut. Och då får
alla sakägare i evighet tacka Försvararen, som har befriat dem och frikänt dem
från allt ansvar nu och i evighet. Amen.
Originalmanuskript / FKHS Aunos samling / Helsingfors
universitetsbibliotek /
KP 327 / P 910 / SW 381 / B
217