Nr 51 11
SÖNDAGEN EFTER TREFALDIGHET
O hur jag har ont i hjärtat, mitt hjärta bultar i kroppen
och har ingen ro. Då skall ditt hjärta känna, hur stor din ondska är. Jer. 4:
19, 18
Gud framställer bilden av en botfärdig människa för oss
genom profeten Jeremia och visar, vilken nöd hon har, då synderna börjar bränna
hennes samvete. Men denna bild har inte upptecknats i Skriften därför att de
botfärdiga skall falla i tvivel, utan därför att de skulle känna sig som stora
syndare och ta sin tillflykt till Frälsarens sköte . Gud vill ingen syndares
död. Det är inte Guds vilja, att en botfärdig själ skulle bli utmattad och
tvivla om Guds nåd, utan det är Guds vilja, att en nödställd människa skall
klappa på himlens dörr och krypande nalkas nådastolen. Men den rätta ångern
blir till stor möda för gamle Adam, så att han börjar ropa och klaga liksom den
som för första gången är i barnsnöd. Otålighet vill plåga de väckta själarna.
De vill inte vänta tills tidpunkten för födelsen kommer. Och när födslovåndorna
börjar kännas, klagar hon som profeten Jeremias säger om Sions dotters klagan:
"O, hur jag har ont i hjärtat, mitt hjärta bultar i kroppen och har ingen
ro." Visst har den botfärdiga människan ont i hjärtat. Det betygar vars
och ens egen erfarenhet som har varit i det kvalet. Men varav kommer detta kval
och denna vånda? Gud säger genom profeten till Sions dotter eller till de
botfärdiga själarna: "Då skall ditt hjärta känna, hur stor din ondska
är."
När samvetet vaknar, får man ont i hjärtat. Synden börjar
svida överallt. Det är i synnerhet egenrättfärdigheten som de väckta ofta
kämpar med, vilken känns som en fördämning i bröstet som hämmar andan och
ängslar hjärtat så mäktigt att en nödställd människa inte ser annat än död och
förtappelse framför sig. Många väckta människor har mycket stor nöd för sin
egenrättfärdighets skull, men kan likväl inte komma till Frälsarens närhet. Ty
egenrättfärdigheten släpper henne inte alls genom den trånga porten.
Egenrättfärdigheten säger så: "Gräva orkar jag inte och att tigga blygs
jag för." Somliga väckta människor gör som kvinnan som hade lidit av
blodgång i tolv år och lagt ut all sin egendom på läkemedel. Denna kvinna ville
inte träda fram och öppet be Frälsaren om hjälp, utan började speja bakom
ryggen och smyga sig närmare och närmare i folkträngseln. Till slut kom hon så
nära Frälsaren, att hon med fingerspetsen lyckades vidröra hans mantelfåll. Så
listiga är somliga nådetjuvar, att de smyger bakom ryggen. De drar sig för att
uppenbara sig för Jesus och klaga ut sin nöd, men vill bakom ryggen stjäla hans
nåd.
Denna kvinna stal nog nåd från Frälsaren, men det gick
för henne som för andra nådetjuvar, att hon inte kunde dölja sin stöld. Den
avslöjades genast då Jesus började fråga, vem det var som rörde vid honom. Men
fast det gick så lyckligt för denna kvinna att hon fick behålla den stora
egendomen som hon stulit, då hon öppnade sig och bad Jesus öppet inför allas
ögon samt bekände sina fel, så är det inte därmed sagt att alla nådetjuvar får
behålla sitt tjuvgods. Ty de flesta nådetjuvarna vill inte avslöja, hur och när
de har fått nåd. I synnerhet de nådetjuvar som inte varit i någon andlig nöd
och som har så mycket egenrättfärdighet, att de alls inte behöver stjäla. Fast
de väckta själarna inte borde ha så mycket egenrättfärdighet som de sorglösa,
så vill denna falska rättfärdighet hänga vid dem och hindra dem att komma till
Jesus.
Egenrättfärdigheten inger de botfärdiga själarna dessa
tankar: "Du är inte värdig att komma inför Jesu ögon, förrän du har
förbättrat ditt leverne. En så stor syndare som du är tar Jesus inte emot. Det
är otänkbart att du i detta tillstånd kunde få dina synder förlåtna, förrän du
har förbättrat ditt leverne."
Med sådana tankar börjar nu en väckt och med
egenrättfärdigheten kämpande människa strida mot syndens frestelser. Med händer
och fötter börjar hon klättra upp på Sinai berg där tordönsrösten hörs och Guds
stränga rättfärdighet blixtrar: "Kom inte hit, Israel! Du förgås om du
klättrar upp på Sinai berg." Men syndaren låter inte bli att klättra upp
på Sinai berg förrän i den yttersta livsnöden. Utan vidare försöker han
förbättra sitt leverne och bli dygdig, innan han börjar tigga om nåd.
Frestelser till synd möter honom så snart han vill göra bättring. Syndiga
tankar väller upp som glödande pilar som fienden skjuter mot den botfärdiga
människans hjärta. Hon kämpar natt och dag med dessa tankar och försöker på
allt sätt bli av med dem. Men hur skall hon bli fri från dem, då hennes hjärta
ännu är oförsonat. De onda tankarna tränger sig som brinnande pilar i hennes
hjärta. Och varifrån kommer dessa förskräckliga tankar i de väcktas sinnen,
sådana tankar, som man inte har känt förut i det sorglösa tillståndet, men nu
först börjar plåga så svårt, när samvetet har blivit väckt. De är just den
ondes glödande pilar som han avskjuter mot människans hjärta. Han vill med
sådana frestelser riva och sarga de väcktas samveten så att han kunde uppsluka
dem innan de hinner fly till Frälsarens sköte. Och inte har alla väckta
förstånd att strax springa till Frälsarens sköte, när fienden börjar sarga
deras samveten, men de försöker först med egen kraft göra motstånd. Vad gagnar
människans kraft i strid mot draken? Människan är som ett nyfött lamm i
förhållande till vargen. Av ett enda vargbett dör lammet. Och somliga lamm är
så galna, att de löper rätt in i vargens mun. Spring inte in i vargens gap, ni
sårade får! Strid inte med draken, ni bedrövade själar! Ni orkar ändå inte
kämpa mot honom, utan ni ska skyndsamt fly till Frälsarens sköte och dia en
nådedroppe från hans nådefyllda bröst. Nådedropparna rinner annars förgäves på
marken, om ni inte öppnar er mun och sväljer, när Frälsaren droppar nådedroppar
i era hjärtan. För att korsbärarna skulle låta bli att klättra upp på Sinai
berg och förbli i nådens dal, borde vi i dag mäta Sinai berg. Och till deras
glädje som stannar kvar i nådens dal, borde vi betrakta, hur låg Golgata kulle
är. Må den Helige Ande visa vägen, så att de nådesökande själarna inte skulle
förirra sig till höger eller till vänster sida, när de beger sig på vandring.
Amen. Fader vår, o.s.v.
Evangelium: Luk. 18: 9 – 14
Den sorglösa människans tillstånd på Sinai berg och den
väckta människans tillstånd i nådens dal är framställda i dagens heliga
evangelium genom liknelsen om fariséen och publikanen. Och må det utgöra ett
exempel för oss, då vi genom Guds nåd betraktar fariséens bön och publikanens
suckan, och betänker, vilken salighetsgrund den sorglösa människan har och vad
slags grundval de väckta har. Må Herren upplysa vårt mörka förnuft och leda oss
på livets väg!
Att fariséen hade klättrat upp på Sinai berg, hör vi
genast av hans bön, där idel höga tankar flyger som örnar under himlen. Han var
uppfostrad i den tron, att människans dygd inte skulle vara onyttig. Samma tro
har ännu denna tids fariséer som alltid litar på att ärlighet och dygd inte är
onyttiga. Man hör genast, att de har den naturliga dygden som salighetsgrund.
Ty fast de med munnen bekänner att alla människor är syndiga, gör de likväl ett
hårt motstånd, om någon börjar tvivla på deras salighet eller nämna deras
hemsynder, vilka de vill dölja eller förneka. Fariséen kommer lysande till Guds
tempel för att be. Synden besvärar inte alls hans samvete, då han tackar Gud
för att han inte är så ond som andra syndare. Han är ingen tjuv. Han är ingen
rövare. Han är ingen horkarl. Han är inte så dålig som publikanen som står
bredvid honom och suckar. Han räknar upp hur mycket gott han har gjort i
världen. "Två gånger i veckan fastar jag och ger tionde av allt jag
har." Behöver en sådan man tigga om nåd, som är så högt uppskattad och
dygdig, att hans dygd skulle räcka även att delas åt andra. Visserligen vill
denna tids fariséer inte erkänna, att de är i samma själatillstånd som den som
Frälsaren talade om, men deras tankar blir strax avslöjade, då man rör vid
deras gamle Adam, det vill säga, då någon klandrar deras dygd eller tvivlar på
deras salighet. Genast sparkar gamle Adam emot. De vill inte höra, att deras
liv klandras, ty de har gjort så mycket gott i denna världen, att de inte
behöver skämmas vare sig för Gud eller människor. Det är inte så underligt, att
fariséerna klättrar så högt upp på Sinai berg, att deras skönhet och högfärd
knappt syns som en svart prick på toppen av berget, fast det är hemskt att se,
då de faller ner därifrån, hur blodet sprutar ut från munnen och de flyger som
bollar in i tvivlets kärr, där de bryter sin nacke, fast ingen sten tar emot.
Men det är ännu mer underligt, att även de väckta själarna , som har fällt alla
horn och dygdens vingar, försöker klättra upp på samma berg, fast de ser hur
fariséerna, den döda trons bekännare och de av naturen dygdiga människorna
måste bli utan nåd just därför, att de flyger så högt, att de är så dygdiga och
fromma, att synden aldrig plågar dem. Men egenrättfärdigheten är så starkt
inrotad i människohjärtat, att även de väckta som känner sina synder och därför
slår sig för bröstet och suckar, ändå vill klättra upp på Sinai berg och
försöka förtjäna nåd genom att förbättra sitt leverne. De brottas så länge med
sin egenrättfärdighet, att de till slut faller i tvivel, fast Guds ord vittnar
överallt liksom även Frälsaren i dagens evangelium, att publikanen gick hem
rättfärdigare än den andre. Inte därför, att han redan hade förbättrat sitt
leverne, utan därför, att han slog sig för bröstet och suckade: "Gud,
förbarma dig över mig syndare!" Han hade nämligen ett ödmjukt och
förkrossat hjärta. Det är sannerligen ett huvudstycke i nådens ordning, att
botfärdiga syndare måste ha ett ödmjukt och förkrossat hjärta. Det fordrar den
himmelske Föräldern, att ett botfärdigt barn måste ha en sann ånger och sorg
över synden. Och den som inte har den sorg som är efter Guds sinne, är ännu
inte i det tillståndet, att nåden skulle hjälpa honom ur hans olyckliga
tillstånd. Men nu tänker många väckta människor, att de först måste bättra sitt
leverne, innan de flyr till Frälsarens sköte. Men hur kan människan bättra sitt
leverne innan hon blivit försonad ? Genom Guds nådiga tuktan har hon redan fått
nog av det yttre ogudaktiga levernet. En väckt människa är inte så dristig att
smäda Gud, då hon har blivit slagen genom samvetskval. Men hjärtats tankar och
syndiga frestelser som en väckt människa känner i sin själ även om de inte
kommer ut , dem kan ingen väckt människa hålla i styr förrän hon blir försonad
med Gud. Om hjärtat inte är försonat, är människans kamp fåfäng. Men av nåden
får man bättre kraft att kämpa mot syndafrestelser . Detta märker inte en väckt
människa strax, utan med egen kraft brottas hon med synder, alla onda
begärelser och lustar. Men det är inte annat än egenrättfärdigheten som inger
sådana tankar i människohjärtat, att Jesus inte tar emot botfärdiga syndare
innan de har bättrat sitt leverne. Människan kan dock inte förtjäna nåd med
levernets förbättring. Men många människor tänker likväl, att de borde
förbättra sitt leverne och först därefter tror de sig bli värdiga att få Guds
nåd. Den som har mycket egenrättfärdighet tänker ofta så: "Varför har jag
så mycket synd? Om jag blev av med dessa synder, då skulle jag kunna tro, att
Gud är mig nådig." Men hur tror du dig bli av med syndafrestelserna ? Tror
du att du genom levernets bättring blir av med syndafrestelserna ? Men det är
en fåfäng tanke. Alla, som har försökt bättra sitt leverne innan de blivit
försonade, har blivit värre men inte bättre. Ju mer de har försökt, dess sämre
har de blivit. Syndafrestelserna blir värre och värre, ju mer man med egen
kraft kämpar mot dem.
Om du vill bli av med syndafrestelserna , så fly snarast
till Frälsarens sköte. Du är ensam på fältet som ett sårat får bland vargar.
Vad gör du allena i skogen bland onda andar? Det är omöjligt, att ett
förkrossat hjärta som ännu inte är försonat, skulle kunna undvika den onde
andens brinnande pilar. Fly snarast till Frälsarens sköte, så får du känna, att
djävulen flyr. Men egenrättfärdigheten är stor även i de väckta, fast de inte
inser det. Andra synder känner de hos sig, men egenrättfärdigheten är fördold.
De kan inte tänka sig, att det är den största synden de gör mot Frälsaren, då
de genom att bättra sitt leverne vill göra kraften av hans försoning ogiltig,
liksom Frälsarens blod inte skulle utgöra full betalning för alla synder, både
stora och små, hemliga och uppenbara. Men sådan är egenrättfärdigheten. Den
ligger i hjärtats djup som en svart mask som gnager i hjärteroten. Den är
osynlig och okänd för de väckta, och stänger himlens dörr, så att de inte
kommer in. Den samma egenrättfärdigheten inger ofta sådana tankar i den väckta
människans sinne: "Jag törs inte komma till Jesus, jag som är så oren. I
mig finns det så mycket synd att det förskräcker mig. Hur kan jag bli Guds
barn, jag som är full av orenhet och styggelse, hat och andra förskräckliga
synder."
Hör nu igen, hur du vill göra Frälsaren till lögnare och
hans död onyttig! Du vill bli befriad från syndafrestelser , men inte genom
Frälsaren, inte genom försoningen, utan genom att förbättra ditt leverne,
vilket är omöjligt. Du vill sålunda sätta din egenrättfärdighet framför Kristi
rättfärdighet! Är det inte en stor och förskräcklig synd, som du ännu inte ens
har känt som synd? Synderna hindrar dig inte att bli Guds barn, men
egenrättfärdigheten har tillbommat hjärtats dörr, så att inte en nådedroppe kan
rinna dit in. Du vill förtjäna nåden med levernets förbättring, men du har valt
en alldeles orätt väg. Om du inte genom nåden blir Guds barn, ingalunda blir du
någonsin Guds barn genom levernets bättring.
Öppna din mun, svalunge. Föräldern kommer med mat åt dig.
Öppna ditt hjärta, du bedrövade själ och ta emot. Frälsaren gjuter en droppe av
sin nåd dit in. Detta gäller dem som är hungriga, nämligen svalungar som inte
orkar flyga. Men detta är inte för vargungar som äter kadaver. De får lapa ur
den gryta där lögnens fader har kokat sömndryck. Vi vet, att vargungarna är
blindfödda och bor i grottor, då deras ögon inte tål ljus. Men när de växer och
blir större, börjar de riva får. Om det av vargen sargade fåret inte genast
flyr till Herden, blir det säkert föda åt odjur . Om en väckt människa inte
snart flyr till Frälsarens nåd, kommer fienden och skjuter brinnande pilar i
hennes hjärta. Han inger så förskräckliga och stygga tankar i människans sinne,
och genom dessa frestelser vill han sänka bedrövade själar i tvivel. Han fångar
dem genom egenrättfärdighet, så att de inte får tillfälle att fly till
Frälsarens sköte. Då Satan förvandlar sig till ljusets ängel, blir
egenrättfärdigheten mycket vacker och glänsande såsom den skulle vara förgylld.
Och egenrättfärdighetens tankar kommer alltid i sinnet: "Jag kan inte duga
åt Gud i ett sådant tillstånd. Hur kan jag bli Guds barn, då jag är så
syndfull? Det är inte möjligt. Det är helt otänkbart att människan får komma
till Frälsaren innan hon har bättrat sitt leverne." Hör nu, goda människa,
hur egenrättfärdighetens tankar glänser som guld. Den som inte bättre känner
varifrån sådana tankar kommer till människans sinne, skulle nog tro, att de är
ängelns tankar. Men de är inte annat än djävulsträck och gamle Adams spillning
varmed den onde vill fånga bedrövade själar för att de inte skulle komma i
Frälsarens sköte. I sorglöshetens tillstånd har människan vant sig att lita på
dygden, och vad som har fattats från dygden har lappats med stulen nåd. Då
tänkte människan: "Nog är Gud nådig . Nog förlåter han vad jag lär ha
brutit." En sorglös människa tvivlar aldrig om sin salighet, ty hon har så
mycket dygd och därtill så stark tro, att hon blir salig hur orätt och mot Guds
bud motstridande hennes leverne än skulle vara. I sorglöshetens tillstånd kan
människan supa, svära, slåss, bedriva hor och stjäla och ändå lita på, att hon
blir salig. Men när människan vaknar och kommer till syndakännedom, då tänker
hon att det är omöjligt att duga åt Gud, innan hon har bättrat sitt leverne.
Men den onde täcker för hennes ögon, så att hon inte alls ser hur omöjligt det
är att bättra sitt leverne innan hon kommit i Frälsarens sköte och fått sina
synder förlåtna.
En väckt människa får inte i sin skalle , att levernets
bättring måste ske efter försoningen men inte före. Fariséens gamla surdeg
förvirrar hennes tankar, och den onde förvänder hennes hjärta. Då hjärtats
innersida blir vänd utåt, börjar alla hjärtats bölder stinka och flyta var. När
syndaren själv med egna ögon ser de fula och avskyvärda djur som rör sig i
hjärtat, förskräcks hon mycket och tänker: "Det är omöjligt att duga åt
Gud i sådant tillstånd. Jag måste städa bort ur hjärtat de onda och fula tankar
som bor där." Och nu menar sig syndaren att hon genom att bättra sitt
leverne kan städa och rengöra sitt hjärta. Men ju mer hon städar och sopar,
dess mer skräp samlas där. Ju mer hon tycker sig rensa, dess fulare blir
hjärtat. Ser du inte, stackars människa, att egenrättfärdigheten har förmått
dig att städa och rengöra ditt hjärta, som ingen annan än Herren Jesus kan
rena? Då du har sju djävlar i hjärtat, med vilken kraft driver du ut dem? Då du
börjar strida mot dem, skrattar de åt dig och säger: "Se där, utmanar du
oss?" De flyr ibland för en stund, men kommer efter en liten tid tillbaka
genom en annan dörr och sargar samvetet så svårt, att människan blir kraftlös.
Med dessa kommer man i nöd. Denna förskräckliga strid uppstår därav, att
egenrättfärdigheten som är huvuddjävulen i människohjärtat förvandlar sig till
ljusets ängel och förmår henne att strida med de andra djävlarna. Människan
försöker själv rena sitt hjärta och låter inte Jesus göra det. Hon försöker
själv driva ut djävlar och låter inte Jesus göra det. Egenrättfärdigheten
tvingar henne att söka hjälp i levernets bättring men inte i Jesu sår. Denna
svarta mask stiger sedan som ett nystan under bröstet och hämmar andan, så att
människan inte kan andas in nådens luft. Många korsbärare håller på att kvävas
på grund av sin egenrättfärdighet som stiger som rök ur avgrundens pörte.
Är det inte en stor synd och styggelse, att syndaren vill
göra Frälsaren till lögnare, att han vill genom sin egenrättfärdighet göra Jesu
försoningsblod fåfängt och onyttigt. Det är ingenting annat han gör än på nytt
river upp Jesu sår när han tänker så: "Visserligen har Jesus lidit
helvetets pina och kval för min skull, men hans pina hjälper inte mig förrän
jag har bättrat mitt leverne." Se där! Där kom åter egenrättfärdigheten
fram. Där ligger en orm dold just under orden: "Förrän jag har bättrat
mitt leverne." Egenrättfärdigheten talar vidare: "Inte kan enbart
Jesu blod rena mig." Men vad? Levernets bättring? Månntro det hjälper dig
upp ur helvetet? Egenrättfärdigheten talar vidare: "Jesu förtjänst utgör
inte full betalning förrän jag har förbättrat mig själv." Lägg du
levernets bättring därtill, då först blir Frälsarens förtjänst tillräcklig. Är
det så? Men det är påvens tro, att Frälsarens förtjänst inte är fullkomlig
innan människan bättrar sitt leverne. Luthers tro är den, att människan blir
rättfärdig genom Frälsarens förtjänst utan gärningar, men levernets bättring
hör till gärningarna. Den hör inte till tron och rättfärdiggörelsen. Genom tron
på Jesus Kristus blir en botfärdig syndare räknad som rättfärdig utan
gärningar.
Men egenrättfärdigheten slingrar sig ännu och säger:
"Skall inte människan bättra sitt leverne? Hur kan hon utan bättring duga
åt Gud? Säkert måste hon bättra sig, men inte före utan efter det hon blivit
försonad, benådad och rättfärdiggjord. Ty om hon dessförinnan börjar bättra
sitt leverne, blir hon aldrig botad, hon kommer aldrig till Frälsaren.
Hon kämpar förgäves med djävlarna som bor i hennes hjärta.
Inte går de bort genom människans bättring . Inte kan människan rena sitt
hjärta, utan det är Frälsarens blod som renar hjärtat. Det gör människan skön
inför Gud. Försoningsblodet är läkedom för ett förkrossat hjärta, men detta
samma blod är som gift för djävulen. I det samma som Frälsaren gjuter en
nådedroppe i människans hjärta, flyr djävulen. Genast då människan känner att
hon är försonad med Gud, försvinner alla förfärliga tankar och syndafrestelser
som plågade henne i det väckta tillståndet . Av försoningen kommer frid och ro
till samvetet. Därav kommer kraften att motstå alla den ondes brinnande pilar.
Öppna din mun, du svalunge, Föräldern kommer med mat till
dig! Öppna ditt hjärta du bedrövade själ, Frälsaren droppar nådedroppar i ditt
hjärta! Fly snarast till Frälsarens famn, du av höken ansatta och sårade mes!
Lämna inte denna tillflykt förrän du får kraft att flyga! När vargen vill äta
upp gårdens valpar, så rullar han sig i dyn och låtsas vara så kraftlös och
gnäller för att gårdens valpar skulle komma till honom. Men skynda er inte bort
från ert tillflyktställe, ni valpar som äter smulorna som faller från Herrens
bord. Nog är vargen starkare än ni, om ni vore så dumma, att ni skulle lämna
ert tillflyktställe för att slåss med vargen. Fast Satan omskapar sig till
ljusets ängel och lockar benådade själar att leka med honom, så gå inte dit. Om
egenrättfärdigheten stiger åt huvudet och skjuter sådana tankar i sinnet:
"Du har ännu inte gjort bättring, du är inte Guds barn, då det finns så mycket
synd i dig", så skall den benådade själen inte lyssna vad den onde viskar
i örat, utan han skall blott stanna i Jesu sköte och gråta vid hans fötter och
dia nådens must från hans sår samt säga som den botfärdige publikanen:
"Gud, förbarma dig över mig syndare." Amen.
Originalmanuskript / FKHS Aunos samling / Nationalarkivet
Helsingfors /
III P / PS 419 / P 1030 / SW
416 / B 253