Nr 57 17 SÖNDAGEN EFTER TREFALDIGHET 1859
När du blir bjuden av någon till bröllop, så sätt dig på
den nedersta platsen, så att den som bjudit dig skulle komma och säga till dig:
"Min vän, stig högre upp." Då skall du få äran bland dem som sitter
vid måltiden tillsammans med dig. Luk. 14: 8 - 10
Dessa ord är skrivna i dagens evangelium. Frälsaren sade
dessa ord till fariséerna som för världens ära valde de främsta platserna.
Denna världens ära finns ännu hos herrarna. Men somliga har en falsk ödmjukhet,
så att de med avsikt sätter sig på den lägsta platsen vid måltiden och andra
uppmanar honom att ta emot en större heder och sätta sig högre upp. Vi kan inte
tro att Frälsaren med dessa ord har uppmanat fariséerna till naturlig
ödmjukhet, utan därunder finns något annat som utan tvivel hör till
kristendomen. Detta har nämligen samband med saken som Frälsaren förebrådde
sina lärjungar för medan de tvistade sinsemellan om vem som skulle vara den
störste. Fast de då tvistade om vem som skulle bli den främste i Messias rike,
har man dock efteråt sett, att den bäste kristnes ära först började ansätta de
kristna i församlingen i Korint.
Och ännu mer började denna bäste kristnes ära ansätta
ledarna när förföljelserna upphörde. Då blev det åter tvist mellan lärjungarna
om vem som skulle vara den främste. Men denna fåfänga bäste kristnes ära
verkade då så mycket att påven kunde bli den bäste kristne. Och då han blev den
bäste kristne, kastade han de kristna till helvetet och ställde sig själv på
locket. Denna bäste kristnes ära är ännu större än världens ära, ty när
egenrättfärdigheten blir kristen, så blir han förskräcklig. Då kastar han alla
kristna i kitteln och ställer sig själv på locket.
Även i denna kristendom har funnits några som har försökt
vinna den bäste kristnes ära, fast de kristna inte har gett honom den äran. Och
sådana har i andlig mening satt sig på främsta platsen, fast husvärden inte har
satt dem på den platsen. Dem gäller detta Frälsarens ord: "När du har
blivit bjuden till bröllop, så sätt dig inte på den främsta platsen utan på den
nedersta, för att den som har bjudit dig skulle komma och säga till dig:
"Min vän, stig högre upp." Det betyder: Om Gud ger dig den bäste
kristnes ära, så stig då högre upp, men om djävulen ger dig den bäste kristnes
ära, så kommer slutligen värden och säger: "Ge platsen åt denne!" Och
då får du med skam stiga längre ned.
Jag tror att ingen kristen mer går och sätter sig främst,
så länge de kristna har självkännedom. Men om någon tappar självkännedomen, så
upphöjer djävulen en sådan till den bäste kristne. De kristna tror inte att de
är de bästa kristna, så länge den onde inte får upphöja dem efter deras egen
inbillning. Så länge den onde frestar och plågar dem börjar han inte upphöja
dem, ty han berövar somliga all tro och allt hopp, så att de inte kan tro att
Gud är dem nådig. Men då kommer den store Aftonmåltidsvärden som har bjudit dem
och säger: "Min vän, stig högre upp!" Stå upp från din otro och ta
emot nåd av nåd, på hur dålig plats du än sitter. Stig högre upp, säger den som
har inbjudit dig till den stora aftonmåltiden och det himmelska bröllopet som
hålls på Sions berg och i det nya Jerusalem. Stå upp från din otro! Och simma
inte längre i otrons böljor, du svalunge som inte är flygfärdig. Stig högre
upp, hur än egenrättfärdigheten predikar genom förnuftet, att du inte är värdig
att sitta på den främsta platsen vid den stora aftonmåltiden och på Lammets
bröllop. Stå upp och sätt dig på en högre plats, du som världen och
egenrättfärdigheten har kastat i helvetet . Du är i himlen när du är i
helvetet, om du blott tror! Men om du inte tror, så förblir du i helvetet.
Sätt er nu högre upp, alla botfärdiga, bedrövade,
betungade och till helvetet nedtryckta. Sätt er längre fram och var inte så
blyga, ni föräldralösa barn , då den store Husfadern har inbjudit er till den
stora aftonmåltiden och det himmelska bröllopet. Sätt er nu högre upp, ni av
Satan dömda otrons fångar. Sätt er högre upp och ät vad ni får, fett och märg ,
vin och mjölk på Sions berg där Lammets bröllop firas. Ty kanhända skall de
dagar komma, då ni måste fasta för er otros skull. Men vi ber den store
Aftonmåltidsvärden, att ni snart skall få sitta till bords med Abraham, Isak
och Jakob kring ett gyllene bord i himmelriket och äta himlens bröd. Hör du store
Aftonmåltidsvärd de botfärdigas och tvivlandes suckan, då de suckar till dig
med ödmjukt, botfärdigt och förkrossat hjärta. Förbarma dig över dem. Led dem
från den nedersta platsen för att sitta högre upp. Fader vår o.s.v.
Evangelium Luk. 14: 7 - 11
Med ledning av det heliga evangeliet skall vi genom Guds
nåd betrakta, vilka som sitter nederst och vilka som sitter på de främsta
platserna vid den stora aftonmåltiden. 1. Vem sitter på den främsta platsen? 2.
Vem sitter på den nedersta platsen? Den som själv väljer den främsta platsen
måste med skam gå och sitta lägre ned. Och den som sitter på den nedersta
platsen får höra dessa ord av värden: "Stig högre upp." Och så får
han äran bland alla dem som sitter vid måltiden tillsammans med honom.
Första betraktelsen: Vem sätter sig på den främsta
platsen? Såsom fariséerna vanligen väljer åt sig de främsta platserna, när de
blir bjudna till bröllop, så har även några kristna valt eller själva tagit de
främsta platserna i himmelriket, fast inte alla som önskat sig det, har uppnått
detta höga ämbete eller denna ära. Sebedeus söner var de första som ville sitta
främst i himmelriket , då deras moder bad Frälsaren, att hennes söner skulle få
sitta den ene på hans högra, den andre på hans vänstra sida i hans rike. Men de
andra lärjungarna blev avundsjuka, då de hörde vad Sebedeus söners moder
begärde. Gumman hade inte så låga tankar om sig och sina söner som David, som
ville vara dörrvakt i Herrens hus. Han ville vara kyrkstöt för att få väcka dem
som kämpar med sömnen. Men i denna tid duger inte många till dörrvakt och
kyrkstöt i Guds församling, där de visa ligger tillsammans med de fåvitska. Och
de visa ruskar inte om de fåvitska, så att de skulle vakna och köpa olja innan
Brudgummen kommer och hämtar sin utvalda brud till evigt bröllop.
Men vi räknar inte med de sorglösa som aldrig har kommit
in i bröllopssalen, fast de har blivit inbjudna. De sitter främst på den store
världsfurstens bröllop och får där tillägna sig den bästa djävulens ära, när
den store världsfursten börjar fira bröllop. Somliga sorglösa och fallna står
nu som vaktstolpar vid helvetets port och försöker lägga hinder i vägen för att
ingen kristen skulle kunna träda in i himlens bröllopssal. Men vi talar nu om
sådana som verkligen har kommit till Lammets bröllop och där börjar söka de
bästa platserna åt sig och inte vill vara nöjda med att få vara dörrvakt och
kyrkstöt i himmelriket.
Petrus hade himmelrikets nycklar, men Johannes låg vid
Frälsarens bröst vid Herrens nattvard. Vill du med Johannes ligga i Jesu famn,
så måste du vara lik Johannes. Men vill du vara dörrvakt i Herrens hus, måste
du vara lik Petrus på pingstdagen, som släppte in somliga och utestängde
sorglösa och nådetjuvar från himlen. Inte har himmelrikets nycklar någon verkan
i den bäste kristnes hand. Påven anser sig vara den bäste kristne och kastar de
kristna i helvetet och står själv på locket. Men inte förmådde han hålla Luther
i helvetet, fast han uteslöt honom från himlen och himmelriket, ty påven har
falska nycklar. Och den bäste kristne har ännu falska nycklar i sin hand.
Därför kom Herren och sade till påven: "Min vän, ge plats åt denne
man." Ty genom Luthers lära fick hela världen se att påven inte har varit
den bäste kristne, fast han själv höll sig för att vara sådan. Så har det skett
även här, att de som ansett sig vara de bästa kristna har blivit de sämsta och
slutligen fallit ned i smutspölen. Men det är inte lärans fel, utan det har
varit avsaknad av självkännedom genom vilken den onde har fått upphöja dem till
bästa kristna. Då de inte höll sig på den nedersta platsen har de nu med skam
måst sätta sig lägre ned .
Andra betraktelsen. Vem sitter på den nedersta platsen?
De sorglösa säger: "Vi säger oss inte vara bättre än vi är." De tror
även att de sitter på nedersta platsen, och menar att Gud slutligen skall
upphöja dem. Men man har nu sett att de döende måste döma sig själva till
helvetet i synnerhet då de håller på att lämna världen som de älskar. Och denna
samvetsdom torde inte ändras på andra sidan om graven. Då står de vid helvetets
port, vilket de även själva känner med stor fruktan, då de å andra sidan känner
att himlens dörr är stängd, fast de förut har sagt att den står öppen. Men de
sitter på nedersta platsen, vilka har kommit i samma tillstånd som lärjungarna
på påskdagen, då all tro och allt hopp var ute, så att de måste sjunka ned i
helvetet eller vända sitt hopp dit. Då kom Jesus och bad dem att stiga högre
upp, när han blåste på dem och sade: "Tag emot den Helige Ande. För vilka
ni förlåter deras synder, dem är de förlåtna, och för vilka ni binder synderna,
dem är de bundna."
Säkert minns de kristna tiden, då de satt på den nedersta
platsen och jämrade sig i samvetskval och ropade med hög röst: "Min Gud,
varför har du övergivit mig!" Då kom Husfadern som hade inbjudit er till
bröllop och sade: "Min vän, stig högre upp", och de stod upp och
genom Jesu nåd och hans uppståndelse satte de sig högre upp. Men Gud är inte
skyldig därtill, om somliga genom falsk ovärdighetskänsla har hamnat i otro.
Gud är inte heller skyldig därtill, att somliga faller ned från himlen och går
till världen och med världen till helvetet. Men det är inte den riktiga otron,
då man säger: "Jag har ingen tro," och ändå är nöjd med detta
tillstånd. Det är det samma som om man sade: "Jag är varken i himlen eller
i helvetet utan mitt emellan och där har jag det trevligt." Man har inte
lust att gå till himlen, inte heller till helvetet, men mittemellan trivs man
bäst. Där har man inte så stor glädje som i himlen, inte heller så stort kval
som i helvetet, men någorlunda lagomt. Men dessvärre har Luther tagit bort
denna halvhimmel och detta halvhelvete och sagt: "Himmel eller helvete,
ingen tredje plats finns." Om du inte genom tron är i himlen, så är du i
helvetet. Där mitt emellan himmel och helvete svävar nu de som tjänar två
herrar.
Jag fruktar att deras egen tyngd drar dem ned till
helvetet , även om Guds Ande skulle dra uppåt lika mycket som den ondes ande
drar nedåt. Den egna tyngden kommer av jordens dragningskraft. Världen drar
otrons fångar så starkt, att de måste sjunka. Inte hålls de länge i
mellanrummet mellan himmel och helvete. Om du vore på den nedersta platsen i
jordens mittpunkt så skulle den egna tyngden upphöra och det vore uppåt mot
alla håll. Så har den som är på den nedersta platsen, uppåt åt alla håll, då
han har sjunkit så djupt att man inte kan sjunka djupare. När han befinner sig
i jordens mittpunkt och all djuphet har försvunnit, då leder det uppåt åt alla
håll. Om han ropar från djupet till höjden som David, så hör Herren hans böner
och drar honom så högt upp att jorden syns långt borta som ett litet klot.
Minns ni inte den tid, då vingarna hade vuxit ut på er,
ni svalungar, hur ni då flög högt upp i nådens luft , så att jorden lämnades
under er som ett litet klot? Eller har ni redan nu mist flygförmågan? Började
ni redan dyka, då ni inte längre orkade flyga? Dyk, dyk, ni svalungar som inte
kan flyga. Hur länge ni än må dyka i otrons böljor kan ni inte alltför länge
hålla era huvuden under vattnet och hålla andan förrän ni måste komma upp för
att andas. Men dyk, dyk, ni svalungar som inte kan flyga. Ni kan inte fly för
ert liv förrän era vingar växer. Då får ni flyga till värmen på andra sidan
jorden, där solen skiner rätt över huvudet. Då lämnas denna jord som ett litet
klot och alla små fåglar får då sjunga och kvittra på det levande vinträdets
grenar. De får sjunga lov åt den store Skaparen som gett dem livet. Och trötta
vandringsmän mot evigheten lyssnar gärna hur vackert de sjunger den nya psalmen
till Gud och Lammet på Sions berg tillsammans med änglarna och alla återlösta
själar som redan lyckligt kommit över dödsfloden.
Och där väntar kristna bröder och systrar på er och vår
ankomst, och alla himlens änglar väntar på er, ni dyrt återlösta själar. Snart
får Guds barn sitta med Abraham, Isak och Jakob i himmelriket. Amen.
Handskriftskopior. 1. / FKHS Kollerska samlingen /
Nationalarkivet Helsingfors / 2. P. Raittilas arkiv / Uleåborgs landsarkiv /
UP / P 1134 / SW 445 / B 282