Nr 66 SÖNDAGEN
FÖRE DOMSÖNDAGEN 1850
Och i himlen syntes ett stort tecken: En kvinna beklädd
med solen och månen under hennes fötter, och på hennes huvud en krona av tolv
stjärnor. Och hon var havande, ropade, och pinades med barn, och hade stort
kval att föda. Upp. 12: 1, 2.
Denna kvinna såg Johannes i himlen, fast både Johannes
och kvinnan, som han såg ropa i födslovånda, lekamligen var på jorden. Denna
kvinna är inte enbart den första kristna församlingen som ropade i
pånyttfödelsens födslovånda, utan även envar kristen som ropar i samvetskval,
när den nya människan skall födas. Hon var klädd med solen, det är:
kristendomens ljus upplyste henne, och månen under hennes fötter är det
naturliga förnuftet, som en botfärdig människa måste trampa ned, och kronan på
huvudet med tolv stjärnor betecknar tolv apostlar, som har utbrett den rätta
kristendomen. Här är en botfärdig människa målad för våra ögon. Hon har blivit
havande genom den Helige Andes kraft, som har gjort henne bedrövad och
tungsint. Hon ropar i samvetskval, när den nya människan skall födas. Jesus har
öppnat hennes förstånd att förstå Skrifterna, och detta andliga ljus är solen
hon är klädd i. Men det naturliga förnuftet vill vara ett stort hinder på
livets väg. Om en botfärdig följer det naturliga förnuftets ljus, blir Gud
övergiven och världen blir skön; Guds ord uppfattas orätt, den rätta ångern
blir svammel, och den levande kristendomen blir förvillelse i deras ögon som
följer förnuftets ljus. Därför måste en botfärdig själ trampa förnuftet under
sina fötter. Ty livets väg är så smal, att ingen ser den i månskenet, utan
ljuset måste vara fullkomligt och solen måste skina, innan människan ser var
vägen till himlen går.
Många har nu genom ovaksamhet tagit miste på den smala
vägen, och många har börjat treva utmed väggarna och finner inte dörren. Många
har mist ljuset som först lyste klart, fast rätt fjärran. Många har blivit så
blinda, att de inte längre ser var vägen till himlen går. Många har i
väckelsens början varit klädda med solen, och haft månen under sina fötter, och
en krona med tolv stjärnor på huvudet. Var är nu din krona, du Frälsarens brud,
som Johannes såg i himlen ropa i födslovånda? Har du redan glömt de gångna
tiderna så att det inte stiger i ditt hjärta hur prydlig och vacker du var då
du hade kronan på huvudet och tolv stjärnor lyste i kronan? Fast du då ropade i
födslovånda, hade du dock det hoppet och den fasta förtröstan till Gud, att den
nya människan som skulle födas av dig, skulle vara lik sin Fader, och att du
skulle bli kyrktagen som brud. Kom nu ihåg din ungdoms tid, Sions dotter, och
var inte blyg! Sitt inte som den ondes brudar med utsträckta halsar, nedböjda
huvuden, vilkas nackar äredjävulen böjer, utan lyft upp ditt huvud. Se mot
himlen, varifrån du väntar att ärans Konung kommer! Se ditåt, var solen går upp
och kom ihåg, att du en gång var klädd med solen, när du ropade i födslovånda.
Då var Guds Son skön, i röda kläder, bärande purpurmantel
och törnekrona. Då kunde du se, hur skön Guds Son är i sin blodiga skepnad! Men
nu ser du mot världen och har börjat älska människors söner. Hur länge månne
älskar du dem, innan du kysser djävulen, ty han flinar och slicker sina läppar,
när han får kyssa Guds Sons brud, väl vetande, att han skall vinna hennes
hjärta och sinne sedan han lockat henne till världen. Vad hjälper dig dina
förra födslovåndor, då du inte längre har kronan med tolv stjärnor på huvudet?
Vad hjälper dig den förra glädjen däröver att den nya människan var född i
världen, om denna nya människa har dött, som var lik sin Fader, skön och
fullvuxen, som Herren tog upp, då hon låg i sitt blod och grät, som hade fått
de utvalda barnens Ande, i vilken hon ropade: "Abba, käre Fader"?
På den tiden hördes alltid den nya människans röst, när
en gäst kom in i huset. Då hade du ett heligt pörte i ditt hus. Den nya
människan grät så högt, att den onde inte fick ro att sova, vare sig i templet,
pörtet eller kammaren. Men nu håller den onde på att stilla sig i nästan varje
hus. Månne den nya människan har dött? Eller har hon blivit så stor, att hon
inte längre kan gråta, hur mycket Hagars son än skulle plåga henne? Ingen röst
hörs hur högt Föräldern än skulle ropa hennes namn. Är det troligt att den nya
människan redan sprungit till fiendens hus, där allt ont blir henne lärt? Jag
hör den himmelske Fadern ropa och klaga: "Jag har uppfostrat barn åt mig
själv, men de har övergett mig och blivit ohörsamma!" Jag ser att Israels
Herde söker sina får på Sinai berg, vid Röda Havets strand och vid floden
Jordan! Han vandrar tunga och plågsamma steg och ropar så att bergen och
höjderna svarar. Men han har inte fått svar av många i dessa tider!
Se nu, Sions dotter, hur Herren beklagar dig och söker
dig med ett bedrövat föräldrahjärta . Med Brudgummens kärlek klappar han på
ditt hjärtas dörr och säger: " Till den som öppnar dörren vill jag gå in
och hålla nattvard med henne!" Bered nu din lampa och se efter om du har
olja. Snart skallar ropet: "Se, Brudgummen kommer! Gå ut att möta
honom." Och kom ihåg, hur du böjde dina knän i Jesu namn, när du var i
födslovåndan och ropade. Böj ännu en gång dina knän i Jesu namn och be, att han
skulle upptända i dig den första kärleken, så att din lampa måtte börja brinna.
Hör, himmelske Brudgum, den fattiga brudens suckan! Fader vår o.s.v.
Evangelium: Matt. 25: 1 - 13.
Då dagens evangelium förstås på två sätt: somliga
bibeltolkare säger, att de sorglösa är de fåvitska jungfrurna, och andra säger,
att de från nåden avfallna är de fåvitska, så måste vi denna gång betrakta: 1.
Vilka är de fåvitska jungfrurna? 2. Varför har de ingen olja? 3. Varför har de
visa inte olja att ge åt de fåvitska?
Första betraktelsen. Vilka är de fåvitska jungfrurna? Är
de sådana sorglösa, som aldrig har uppvaknat? Eller är de sådana väckta, som är
för tidigt födda, eller sådana kristna, som bekänner tro, men inte samsas med
andra kristna? Eller är de från nåden avfallna, som har börjat stå emot de
kristna och hata dem? Jag tänker, att de fåvitska jungfrurna är sådana
nådetjuvar, som har blivit väckta i den mån, att de har börjat göra yttre
bättring. De har slutat att supa, svära, slåss och göra hor, men grannlåt är
lovligt, en liten sup är lovlig, världsligt sinne är lovligt. Och då de i det
halvväckta tillståndet har tillägnat sig pånyttfödelsens nåd av Guds
förekommande nåd, så har de missförstått nådens ordning. Den onde har i deras
samvete förvandlat sig till ljusets ängel. Därför betraktas de rätta kristna av
dem som falska och sig själva anser de för rätta. De säger sig varje dag ligga
vid foten av Jesu kors, fast de ligger vid foten av djävulens kors.
Egenrättfärdigheten är deras salighetsgrund, fast det är fördolt för dem.
Det bästa kännetecknet på dessa nådetjuvar är, att de
undviker de kristna, föraktar Guds stränga rättfärdighet, kommer inte till de
kristnas umgänge och tvistar med de kristna. Nog kan även avfallna kristna
komma i samma själatillstånd, men de har dock ett ont samvete, som anklagar och
dömer dem, fast de mot sitt samvete motsäger och försmädar de kristna. Men de
riktiga nådetjuvarnas samveten sover för fullt. De har inte längre tvivel om
sin salighet. De säger som judarna som trodde på Kristus: "Vi har en
fader, Gud. För oss står nådens dörr öppen!" Om man predikar Guds lag för
dem, så tål de inte höra det. Om man predikar evangelium, så träffar inte
heller det hjärtat. Det är inget under, att de är utan olja, när döden eller
domen kommer. Först då känner de, att de inte har olja i lampan, att de inte
har tro som består i döden. Många är i denna nådens tid i detta olyckliga
självbedrägeri, precis som Petrus före sitt fall. Den listige fienden hade
bedragit även honom och förvänt hans syn. Men hur gick det? Den döda tron höll
inte vid en riktig prövning.
Andra betraktelsen. Varför har de fåvitska jungfrurna
ingen olja i lamporna? Därför, att den har läckt ut, om den ens funnits från
början. Vi kan ibland undra, om somliga ens haft olja i lampan, då de började
bereda sig att ta emot Brudgummen. Men då evangeliet inte talar något om de
haft olja eller inte, måste vi låta bli att rannsaka den saken, och endast
tänka efter, varför de fåvitska jungfrurna inte hade olja, då ropet kom?
Orsaken var, att de fåvitska inte tog olja med sig då de gick för att vänta på
Brudgummen.
Bibeltolkarna har även studerat den sed som rådde i
Kanaans land, nämligen att brudgummen kom för att hämta sin brud och förde
henne till sitt eget hus. Brudtärnorna var jämte bruden i brudens hus och de
måste ta emot brudgummen med tända lampor. Och för att inte alla slöflackande
narrar skulle komma och kika och tränga sig in i bröllopshuset, hölls bröllopet
om natten under mörkret, så att bröllopsgästerna skulle få glädja sig i fred.
Nu är det alltså förmodligen så att de fåvitska jungfrurna endast hade så
mycket olja i lampan som var nödvändigt för att ta emot Brudgummen, om han
genast hade kommit. Men då Brudgummen dröjde, tog oljan slut. Därav förstår vi
nu, hur det förhöll sig med denna sak. De fåvitska jungfrurna är sådana som har
haft olja i lampan efter det första nådetecknet. Och hade Brudgummen genast
kommit då nådetecknet kändes, så skulle de ha varit redo att ta emot honom. Det
är: om domen eller döden hade kommit genast då de hade kännedom av nåden,
skulle de ha kunnat dö med glädje.
Men då Brudgummen dröjde, då döden inte kom genast efter
det första nådetecknet, så började den första hängivenheten ta slut. Det blev
tungt att bära korset. Världen, denna hondjävul, började visa dem sin skönhet.
Såsom världens horor blottar sina bröst för horkarlar, så blottar denna
hondjävul, världen, hordomens bröst för de kristna och förför dem med sin skönhet.
Må nu de avfallna själva säga, om det inte har gått så för dem? Många skulle
efter det första nådetecknet ha varit beredda att dö, om döden genast hade
kommit. Men då Brudgummen dröjde, ve dig, du olyckliga stackare! När Brudgummen
dröjde, då blev du trött! "Så förmådde ni inte vaka en stund och
bedja!" sade Jesus till de med sömnen kämpande lärjungarna. Om Israels
barn genast hade nått Kanaans utlovade land, då de kom över Röda havet, hade de
nog förblivit i nådesförbundet. De skulle inte ha knorrat och blivit otåliga.
Men vandringen genom denna världens öken, denna mödosamma vandring, den gjorde
slut på deras tro, den vållade otålighet, den fick dem att förargas på Moses.
Otåligheten kom av färdens mödor, och de fick lust att återvända till det
hedniska landet. Har Moses förstört deras tro, han som var sträng att döma? Har
Josua och Kaleb ätit upp deras kristendom, de som försökte lugna ned folket och
uppmanade dem att tro på Gud? Så tänkte Israels barn, att dessa stränga kristna
ville leda folket till döden . Men Gud gav dessa män vittnesbördet, att de har
talat rätt.
Se nu, fåvitska jungfrur, vad som är rätta orsaken till
att era lampor slocknar. Ni har sovit, och medan ni sov har oljan läckt ut ur
era lampor. Ni har mist er tro genom sömnaktigheten. Ni hade tro under en tid,
och då skulle ni ha kunnat dö med glädje. Men då Brudgummen dröjde, och inte
genast kom för att hämta sin brud, då blev syndasömnen söt, samvetet började
sova, världen blev kär och skön. Somliga började älska människosöner, och för dem
blev grannlåten lovlig. Somliga blev otrogna på grund av världens sorg. Somliga
miste sin tro genom otålighet. Somliga miste sin tro genom ovaksamhet och
somliga genom vårdslöshet och lättja. Men då ropet skallar, då blir det
bråttom. Då kommer dödsfruktan, då kommer en ny väckelse. Men då upptäcker
dessa fåvitska jungfrur, att deras lampor slocknar. När döden överraskar den
oförberedda, då saknas kraft att be, frimodighet att tro. Man har inte kraft
att klappa på nådens dörr. Då säger de till de visa: "Ge oss av er olja,
ty våra lampor slocknar!" De låter kalla kristna till sig. De fordrar att
de kristna borde tilltala dem. De förväntar sig att de kristna skulle hjälpa
dem till tro. Men de stackarna har inte heller något överflöd av tro, eftersom
de har sovit med de fåvitska.
Tredje betraktelsen. Låt oss nu för det tredje betrakta,
varför de visa jungfrurna inte gav av sin olja åt de fåvitska. Somliga
bibeltolkare tänker, att de visa inte är skyldiga att ge olja, och de säger,
att "var och en måste ha en personlig tro". Om man rätt förstår detta
ord, så är det rätt, att var och en måste ha tro. Men de sorglösa lägger hit
ett ord till, att den tro, som kommer genom att en kristen tilltalar och
förmanar, inte duger inför Gud. Men detta ord har de sorglösa fått av den onde,
till skydd och försvar för gamle Adam, för att de kristna skulle ge dem
samvetsfrid. Ty om vi ser efter i Bibeln, hur en rätt och saliggörande tro
först har kommit i världen, så finner vi, att det är blott genom människor som
även de första kristna fått tron. Blott genom människor, det är, genom
apostlar. Och när apostlarna dog, utbreddes tron åter enbart genom människor.
Men det är inte en av människor given tro, utan det är Guds Ande som har talat
genom de kristnas mun, han är trons givare.
Alltså är det inte rätt sagt, att de visa eller
förståndiga jungfrurna inte är skyldiga att ge åt andra av sin olja, utan detta
är sagt dem till skam, att de inte har något att ge, då de sover tillsammans
med de fåvitska . De har ju inte särskilt mycket tro själva heller. Är inte
detta nu synligt bland alla kristna, att en kristen inte längre kan utgjuta
trons olja i de otroendes hjärtan. De är ytterst få, som har en sådan Helige
Andes gåva, att hans tal uppväcker trons kraft hos somliga. Det ser ut som om
den Helige Ande hade blivit trött i de kristnas hjärtan. Fast på samma sätt har
det även skett i den första kristendomen eller på apostlatiden, att Petrus
första predikan på pingstdagen verkade mer än hans sista predikningar. Men
detta är inte sagt de kristna till ära, utan till skam och förebråelse, att de
visa inte hade någonting att ge åt de fåvitska. Ty varför sov de med de
fåvitska? Om de visa hade vakat, så skulle de fåvitska inte ha fått sova i
fred. Det är nämligen omöjligt att tänka, att en vaksam kristen låter en
sovande sova i fred. Men de sov. Just där torde den rätta orsaken ligga, varför
de inte hade något att ge åt andra. Den Helige Ande hade blivit trött på att
bestraffa, såsom det står skrivet i Moses bok: "Min Ande skall inte bestraffa
människan för evigt, ty hon är kött." Men om den Helige Ande upphör att
bestraffa genom de kristnas mun, då får alla fåvitska jungfrur sova i fred. Men
felet ligger däri, att även de visa sover tillsammans med de fåvitska. Därför
har de ingen olja att ge åt de fåvitska. När en sovande kristen skall uppmana
andra till tron, så kommer han själv i tvivel därför, att hans ord inte längre
har någon verkan. Därför sade de visa: "Ingalunda skall vi ge er av vår
olja, för att både ni och vi skulle bli utan." De visa kände, att det
uppstår en brist på tro hos dem, då deras ord inte har någon verkan. Och i
sanning har de fel i sin tro, då talet inte har någon verkan.
Nu borde alla jungfrur, både visa och fåvitska, börja
bereda sina lampor, ty nu torde ropet snart skalla: "Se, Brudgummen
kommer! Gå ut och möt honom!" Då nämligen Brudgummen har dröjt något,
började de visa och fåvitska sova i landets norra vrå, och där sover de tills
ropet hörs. Hur mycket olja torde det då finnas i lampan? De visa torde inte ha
något att dela med sig åt de fåvitska, då de sover tillsammans. Men, ni få
själar, som Herren finner vakande när han kommer, ni brudtärnor, har ni olja i
era lampor? Har ni så mycket olja, att ni med glädje kan möta Brudgummen då han
kommer? Nog vet jag, att ni inte har något att ge åt andra, men har ni själva
så mycket olja, att lampan börjar brinna när Brudgummen kommer? Pröva lampan
och se efter, om det finns så mycket olja i den, att ni med glädje och fröjd
kan möta Brudgummen, ty snart torde ropet skalla: "Se, Brudgum men kommer!
Gå ut och möt honom!" Snart kommer den himmelske Brudgummen och hämtar sin
fattiga brud. Snart kommer gäster från himlen! Snart får brudtärnorna hoppa och
dansa på himlens rena golv! Den som har rena fötter, den som har vita kläder,
den som har ringar och pannsmycke, den som har guldkrona på huvudet, den som
har korsstjärna på bröstet: hon är bruden, hon är den utvalda, som sitter
bredvid Brudgummen nu och för evigt. Amen.
KP 484 (= källan) / P 1287 / SW 486 / B 324