Nr 69 KYNDELSMÄSSODAGEN
Jag vet att min Förlossare lever och han skall stå på
jorden härefter, och fast min kropp vissnar, skall jag likväl i mitt kött få se
Gud. Jobs bok 19: 25 – 26.
När den helige mannen Job var i stor ångest och kval då
hans tro sattes på prov, ville Jobs vänner anklaga Job för ett ogudaktigt
leverne, fast han i det yttre hade visat sig vara from och gudfruktig, såsom
egenrättfärdighetens tjänare vanligen tror, att Gud inte plågar sina barn på
det sättet utan orsak. Egenrättfärdighetens tjänare har en sådan tro, att om en
kristen måste lida något här i världen, så har han nog väl förtjänat det. En
sådan tro hade Jobs vänner, att Job var en hemlig förbrytare, fast hans yttre
leverne var fromt och oskrymtat. Men Job hade rent samvete. Inte kunde han ta
på sitt samvete sådana orätta anklagelser av egenrättfärdighetens tjänare, utan
han förtröstade på Gud väl vetande, att de som vill leva gudfruktigt i världen
får lida mycket av världens barn för rättfärdighetens skull. Och i detsamma förstärktes
Jobs tro, då även de bästa vännerna angrep honom med falska anklagelser. Där
förstärktes Jobs tro, att fast Gud låter sina barn plågas ibland av djävulen
för trons prövning och stärkande, så finns det dock en Gud i himlen som ser och
känner till de kristnas plågor, när de blir förföljda för rättfärdighetens
skull. I denna fasta förtröstan sade Job: "Jag vet att min Förlossare
lever, och han skall stå på jorden härefter. Och fast kroppen vissnar, skall
jag likväl i mitt kött få se Gud." Denna stora nåd kom även Job till del,
att han fick i sitt kött se Gud.
Härav hör vi för det första, att egenrättfärdighetens
tjänare vill anklaga de kristna för sådana synder som de själva gör, fast
egenrättfärdighetens tjänare själva är fromma i sitt tycke. För det andra, då
Gud lägger någon vånda eller plåga på de kristna för trons prövning och till en
förebild på tålamod, så tror egenrättfärdighetens tjänare, att de kristna har
väl förtjänat ett sådant straff. Somliga blir även glada över de kristnas
skada, när de kristna får lida för trons och samvetets skull. En sådan tro hade
också Jobs vänner, att Job var en hemlig förbrytare, ty inte hade Gud annars
låtit honom bli så förskräckligt frestad och plågad av djävulen, om han inte
hade varit en stor syndare och förbrytare. Men vi hör av både Jobs bok och även
andra bibelställen, att Job har satts till en förebild på tålamod för alla
heliga, och att Gud har låtit denne man bli plågad av djävulen, för att på så
sätt visa åt djävulen och världen, att Guds barn inte avfaller från sin tro,
hur de än skulle plågas av världen och djävulen. Desto mer stärks de kristnas
tro genom sådana prövningar, dels därigenom, att en kristen genom en sådan
prövning kommer till bättre självkännedom, och dels därför, att en kristens tro
stärks genom prövningen. Denne
egenrättfärdighetsdjävul som sade: "Hud för hud, och
allt vad människan har, ger hon för sitt liv," denne Satan trodde, att Job
ger sin tro åt honom, då han måste lida något för rättfärdighetens skull. Denna
djävul som är Guds barns åklagare, tänkte, att Job avfaller från sin tro, och
förbannar Gud mitt i ansiktet, det är, smädar Gud, när han strängare frestas
och plågas för sin tros skull. Och så tror alla den ondes änglar även nu, att
denna kristendom består endast av hyckleri och självgjord helighet. Den ondes
änglar har samma mening som den huvuddjävul som plågade Job, att om dessa
väckta, som gör sig själva kristna och bekänner sig som sådana, skulle plågas
och lida något besvär för sin kristendom, nog skulle de snart sluta tjuta och
skälla på folk. Då skulle de bli såsom andra världsmänniskor.
Men den onde hade samma tanke om Job, att han skall
avfalla från sin tro och bli lik den onde. Vad vann den onde av Job? Har den
onde känt Jobs hjärta rätt? Har den onde haft rätt, då han trodde, att Job för
lönens skull fruktar Gud, och att Job är skrymtaktig och skenhelig? Nog torde
den onde själv ha blivit bedragen på den punkten och avslöjad som lögnare. Jag
undrar hur det går för djävulens änglar, som i dessa tider gläds över de kristnas
fall och de kristnas skada och säger: "Hud för hud, vackra blir ju dessa
falska profeter som kallar sig för kristna. Låt dem plågas lite, nog får du se
att de börjar smäda Gud mitt i ansiktet." Men gläd dig inte alltför
tidigt, du djävulens ängel, inte får du någon lättnad ändå, fast alla kristna
skulle dräpas. Inte blir din plåga i helvetet lindrigare, fast alla kristna
skulle falla och bli lika dig. Men den ondes glädje över en kristens skada är
lika förbannad som ormtårarna är förbannade. Den onde har inte ofta ertappats
med lögnen, men i denna Jobs sak blev den onde lögnare, då han trodde att Job
avfaller från sin tro och blir lik den onde, men den onde blev lögnare. Nog
önskar alla den ondes änglar detsamma som Satan har önskat med hänsyn till Job,
att de kristna blir likadana som de är. Ännu har de inte gett upp hoppet, fast
de vet, att deras fader djävulen har på Jobs tid blivit lögnare.
Men de kristna får nu ett trösterikt och uppbyggligt
exempel av Jobs tro och tålamod, då de ser, att en kristen inte avfaller från
sin tro, fast han blir frestad av djävulen och plågad till kroppen. Den rätte
kristnes tro stärks därav att han förföljs för rättfärdighetens skull. Då kan
han med större dristighet än förut säga till egenrättfärdighetens tjänare: "Jag
vet att min Förlossare lever, och han skall stå på jorden härefter. Och fast
min hud och denna kropp slutligen vissnar, skall jag ändå i mitt kött få se
Gud." Och liksom den helige Job hade fått den saliga övertygelsen, att han
skall i sitt kött se Gud, så hade även den gamle Simeon fått den övertygelsen
av den Helige Ande, att han inte skulle smaka döden förrän han sett Herren
Kristus. Och samma övertygelse ges ännu åt alla bedrövade, botfärdiga och
tvivlande själar, som väntar på Israels tröst, att de skall se Herren Kristus
innan de går bort ifrån världen. Men för att se honom krävs ett likadant
tålamod i plågan som Job hade, ett likadant väntande och en likadan längtan
efter Herren Kristus som Simeon hade. Ty den som inte väntar på Israels tröst i
bedrövelsen, ångern och tron, skall aldrig få den övertygelsen av den Helige
Ande, att han skall i sitt kött se Gud. Och de få själar som i andens fattigdom
väntar på Israels tröst, och vilka har en hjärtlig åstundan att få se Kristus
före döden, skall snart få den saliga övertygelsen av Anden, att de inte skall
smaka döden innan de har i sitt kött sett Herren Kristus. De skall genom
inverkan av Anden även komma till templet på den tidpunkt då Herren Kristus
bärs dit.
Ni bedrövade, botfärdiga och tvivlande, har ni nu i
andens fattigdom länge väntat på Israels tröst? Har ni fått den övertygelsen av
den Helige Ande, att ni skall se Kristus? Och ni få själar som har sett Kristus
och burit honom i famnen, be som den gamle Simeon: "Herre, nu låter du din
tjänare fara i frid, efter ditt ord, ty mina ögon har sett din salighet, som du
har berett för alla folk, ett ljus till hedningarnas upplysning och ditt folk
Israel till pris." Hör du Israels Tröst, alla bedrövades, botfärdigas och
tvivlandes suckan! Fader vår o.s.v.
Evangelium: Luk. 2: 22
Evangelisten Lukas har i dagens evangelium skrivit, att
gamle Simeon var redo att dö då han sett Herren Kristus. Med anledning härav
bör vi genom Guds nåd betrakta, hur en kristen med glädje lämnar världen, då
han fått se världens Frälsare.
Vi hör, att gamle Simeon var redo att dö då han sett
världens Frälsare. Men han var en av de få som väntade på Israels tröst. Det
var många som väntade på Israels tröst på den tiden, men de väntade på en
jordisk Frälsare, som skulle hjälpa dem ut ur all jordisk nöd. Världsherrarna,
fariséerna, de skriftlärda och folkets äldste väntade på en förändring i
regeringen, ty de hade råkat under en hednisk överhet. Och det var i deras
tycke en stor skam, att Guds folk måste ha en hednisk överhet. Deras makt och
ära förminskades därigenom, då de måste vara den hedniska överhetens
undersåtar.
Världens rika väntade på en jordisk Frälsare, som skulle
bli deras konung, för att även de skulle få äta vid konungens bord och leva
flott. Men världens fattiga i synnerhet väntade på en snart kommande jordisk
Frälsare som skulle föda dem gratis. Alltså väntade de alla på den utlovade
Frälsarens tillkommelse, inte därför, att de skulle ha haft någon fasa över
helvetet. Sådan insikt hade de inte, att de utan Frälsare skulle förgås i
evighet, men de hade en sådan mening, att de alla blir rika och mäktiga i
Messias rike. De hade ett sådant hopp, att de slipper alla skatter och bördor i
det messianska riket. De hade en sådan övertygelse, att de alla får tillfälle
att bli rika och vinna världens ära, när Messias kommer. Inte tänkte judarna,
att den andlige Frälsaren skulle ha varit nyttigare än den jordiske. Och hur
skulle de ha kunnat vänta på en andlig Frälsare, vilka utan tvivel var heliga
och fromma. Inte tvivlade de på sin salighet som de botfärdiga. Inte fruktade
de för döden, domen och den eviga förtappelsen, som de tvivlande vanligen gör,
ty de har en sådan övertygelse, att hela folket är heligt, och att alla får
komma i Abrahams sköte.
Men Simeon var en av dem som väntade på tröst i andlig
mening. Han väntade på en andlig Frälsare, som skulle frälsa sitt folk från
synden, döden och djävulens makt. Han kände sig behöva en andlig Frälsare och
han såg även, att hela riket hade försjunkit i syndafördärvet. Han väntade på
en sådan Frälsare, som kan frälsa människornas själar. Han såg att folket hade
ett fruktansvärt ogudaktigt liv, och om någon förändring i folkets tro och liv
inte inträffade snart, så skulle varenda själ gå förlorad. För denna saks skull
väntade han på en andlig Frälsare, som skulle ha andlig kraft att väcka det
ogudaktiga folket från dess sorglöshet, och åstadkomma en ändring i folkets tro
och liv. Och varifrån hade gamle Simeon fått den upplysningen, att en andlig
Frälsare var nyttigare än en jordisk Frälsare? Och varav drog han den
slutsatsen, att Messias var en andlig Frälsare, eftersom alla andra väntade på
en jordisk Frälsare? Denna upplysning hade han fått av den Helige Ande. Liksom
judarna då väntade på en jordisk Frälsare, som skulle göra dem rika och mäktiga,
så väntar de sorglösa ännu idag på en jordisk Frälsare, som skulle göra dem
rika och mäktiga, ty de sorglösa inser inte, att de behöver någon andlig
Frälsare. Den sorglösa människans Frälsare är i världen, där finns hennes Gud.
Men en botfärdig människa skulle genast falla i tvivel, om man inte hade sagt
till henne, att en Frälsare finns. Och fast hon alltid väntar på Frälsarens
uppenbarelse, behöver hon ändå den Helige Andes försäkran därpå, att hon inte
skall smaka döden förrän hon sett Herren Kristus. Den som inte har fått en
sådan försäkran av den Helige Ande, kan inte genom Andens inverkan inträda i
templet vid den tidpunkt då Frälsaren bärs in i templet. Fast alla sorglösa
säger sig ha fått en sådan försäkran, att även de skall se Kristus innan de dör,
men när döden kommer, måste de bekänna, att de måste fara till helvetet.
Varifrån hade då den försäkran kommit, att de skall se Kristus innan de dör, då
de på dödsbädden måste erkänna, att de inte sett Kristus? Så har alla sorglösa
erkänt på dödsbädden, att Kristus är långt borta från dem, och att de måste
fara till evigheten utan att ha sett Kristus. Det torde ha varit en falsk ande
som tidigare uppenbarade åt dem, att de inte skall smaka döden förrän de ser
Herren Kristus. Lögnens ande predikar nog så här till de sorglösa: "Inte
har Gud skapat oss för förtappelsen. Nog blir också vi saliga om det är Guds
vilja, att vi skall bli saliga."
En präst har skrivit så, att Gud inte skulle vara
allsmäktig om han inte orkade dra upp dem från helvetet som faller dit. Och
alla sorglösa tror, att det är den rätta andliga prästen som predikar så, att
alla som faller i helvetet släpps ut därifrån. Om han hade skrivit så, att Gud
inte skulle vara allsmäktig, om han inte orkade dra dem upp ur helvetet, som
faller dit i denna nådatid, så vore det mer möjligt att tro på hans lära, fast
Bibeln visar, att Gud inte ens har orkat dra upp alla dem som i denna nådatid
har fallit i helvetet. Judas hade nämligen redan i denna nådatid fallit i
helvetet, då samvetet vaknade, men Judas var så tung, att Gud inte orkade dra
upp honom, fast det är omöjligt för förnuftet att tro, att Gud inte har orkat
dra upp Judas ur helvetet, men så har det ändå skett. Men Petrus orkade Gud dra
upp ur helvetet. Somliga sorglösa tror att till och med Judas är i himmelriket,
men alla sorglösa orkar inte tro det.
Då de sorglösa tror sig få den försäkran av den Helige
Ande, att de inte skall smaka döden förrän de sett Herren Kristus, så är det
nödvändigt att pröva andarna, ty de flesta sorglösa grundar sin salighet därpå,
att de har fått en sådan försäkran, att de inte skall smaka döden förrän de ser
Kristus. Och den ande som gett dem en sådan försäkran har varit lögnens ande.
Då de på dödsbädden måste erkänna, att de inte har sett Kristus, och att de måste
fara till evigheten utan att ha sett Kristus, så är det nödvändigt att tänka
efter, på vilket sätt gamle Simeon hade fått en sådan försäkran av den Helige
Ande, att han skall se Kristus innan han dör. Först säger evangelisten, att han
väntade på Israels tröst. Visst var den mannen bedrövad, eftersom han väntade
på tröst. Ja, han var så bedrövad, att han inte mer fann någon tröst i världen.
Men de sorglösa har aldrig blivit så bedrövade, att de skulle ha tvivlat om sin
salighet, ty alltid har de funnit någon tröst i världen. Några har funnit
trösten i brännvinsflaskan, några har funnit trösten i hordomen, några i
girigheten eller i penningkistan, några i grannlåten, några i världens ära.
De sorglösa har aldrig kommit i en sådan nöd, att de
skulle ha mist all tröst i världen. Men gamle Simeon har inte funnit tröst i
världen då han började vänta på trösten från ovan. Där är nu orsaken, varför de
sorglösa inte får se Kristus. De grips aldrig av en sådan sorg som berövar dem
all jordisk tröst. Alltid väntar de på en jordisk Frälsare som judarna, och
honom kan de finna i världen. Men de ångerfulla som är under en så tung
bedrövelse, att de inte mer finner någon tröst på jorden, börjar vänta på
Israels tröst från himlen. Och i den väntan, under den tunga suckan, får de
ibland den försäkran av den Helige Ande, att de inte skall smaka döden förrän
de ser Herren Kristus. Och jag tror, att var och en som fått en sådan försäkran
av den Helige Ande, skall genom Andens inverkan även komma till Guds tempel
just på den tidpunkt då Kristus bärs dit. Där får han ta Guds Son i sin famn,
och hans moder låter dem, som väntar på Israels tröst i bedrövelse och andens
fattigdom, ta hennes Son i sin famn och se på hans klara ögon och ljuvliga mun,
hans snövita och menlösa händer. Men de sorglösa skulle inte bry sig om att ta
Guds Son i sin famn, ty de anser honom för en horunge .
Finns här nu någon gammal Simeon eller någon profetissa
Hanna, som skulle ta Guds Son i sin famn? Finns här någon jungfru Maria, som
med kärlek och modershjärta skulle kunna vårda den ljuvlige Guds Son, som
skrattar i moderns famn när hon tilltalar honom. Inte torde Guds moder våga ge
sin Son åt sådana, som vill mörda honom, inte heller åt sådana, som för otrons
skull darrar så mycket, att de skulle tappa hennes Son på marken. Inte torde
Guds moder våga ge sin Son åt sådana, som har iskalla händer. Guds Son skulle
spritta till om han kom i deras klor som har iskalla händer. Inte skulle Guds
moder heller våga ge sin Son åt sådana människor som har hårda händer, som inte
ens kan hålla sina egna barn. Men åt sådana skulle Guds moder gärna ge sin Son,
vilka med bedrövade och ångerfulla hjärtan väntar på Israels tröst, och har
redan tidigare fått en sådan försäkran av den Helige Ande, att de inte skall
smaka döden förrän de sett Herren Kristus. Kom nu, gamle Simeon, om du har lust
att se Kristus före döden. Kom nu, profetissan Hanna, och tala om honom för
alla dem som väntar på Israels tröst i Jerusalem. Kom nu, jungfrun Maria, till
Guds tempel, då dina reningsdagar är fullbordade. Kom nu, alla barn från
Betlehem, innan ni blir dräpta. Kom nu alla mesar, alla svalor och duvungar för
att se den späda Guds Son, och säg: "Herre, nu låter du din tjänare fara i
frid, efter ditt ord, ty mina ögon har sett din salighet." Amen.
KP 493 (= källan) / P 1301 / SW 495 / B 337