Nr 71 JOHANNES
DÖPARENS DAG 1856
Rösten säger: "Predika", och han sade:
"Vad skall jag predika?" Allt kött är gräs och dess godhet såsom
blomster på åkern. Gräset förtorkas och blomstret förvissnar, ty Herrens ande
blåste därpå. Folket är visserligen gräs. Gräset förtorkas och blomstret
förvissnar men vår Guds ord består för evigt. Jesaja 40: 6 – 8.
Vad profeten Jesaja i dagens epistel talar om gräset och
blommorna hör så väl till det andliga som till det jordiska. Det är inte blott
människans kropp och yttre skönhet som är liksom gräset som snart förtorkas,
utan även hennes godhet är såsom åkerns blomma som förvissnar. Om profeten med
godhet åsyftar det jordiska goda, så försvinner det och förvissnar som en
blomma på åkern. Om profeten på detta ställe menar det andliga goda, så borde
det bestå en längre tid om sommaren inte vore så kort i Norden. Men fienden
vill beröva även det, om människan inte vakar över denna godhet. Fienden förmår
henne att slösa bort det, om den förlorade sonen far till främmande land. Men
det är troligt att man med människans godhet åsyftar det jordiska goda, så som
mat, dryck, hälsa, kroppskrafter och dylikt. Alla dessa liknelser är i sig
tydliga och de behöver inte så mycket förklaring, ty den dagliga erfarenheten
bevisar, att människans godhet är så som åkerns blomster som snart försvinner.
Om nu alla människor i sin ungdomstid skulle betänka, att
deras godhet är så som en blomma på åkern som vid midsommartid är i sin
skönaste blomning, men har förvissnat redan i augusti, så skulle de vid
midsommartiden söka evighetens blomster som inte skiftar sin färg. Se hur ett
litet barn blir förtjust när det betraktar de första vårblommorna. Det gör
kronor och kransar av dem, men en fullvuxen människa skiter på dessa blomster
och bryr sig inte alls om dem, ty hennes hjärta är fast vid världen. Hon ser på
den grannlåt som världens konstmästare har framställt på tyger . Hon förstår
inte längre något om den grannlåt som Gud har målat på den grönskande ängen. Se
på blomstren på åkern, hur härligt de blomstrar. De väver inte, och inte
spinner de, likväl kunde inte Salomo, denne store herre, i all sin härlighet
liknas vid dem. Men blomstret förvissnar. Dess skönhet och prakt försvinner
snart. Människans skönhet och prakt är snart borta. Inom några årtionden har
ungdomens skönhet och styrka försvunnit.
Om de troende inte hade ett bättre liv att vänta än detta
korta och besvärliga liv, så skulle det vara bäst att säga med Job:
"Människan är skapad till olycka som fågeln till att flyga." Eller
som Paulus betygar: "Om vi endast i detta liv hade i Kristus vårt hopp, så
skulle vi vara de mest ömkansvärda av alla skapade." Ty ingalunda har de
kristna det trevligt på denna jord, vilka ständigt måste strida och kämpa mot
djävulen, världen och köttet. Men Gud ske lov! De kristna har det hoppet och
den förtröstan till Gud, att evighetsblomster skall växa på deras gravar, om de
flitigt plockar dem och planterar dem på evighetens sköna strand, om de som små
barn gör kronor och kransar av evighetsblomster.
Jordiska blomster vissnar. Människans skönhet och styrka
försvinner, men blomstren som växer på evighetens sköna strand faller inte, och
skiftar inte heller sin färg. Sök, sök, ni barn, sök evighetens blomster. När
ni kommer hem, får ni göra kronor av dem och ställa dem under det höga taket på
Johannes födelsedag. Johannes blommor och Petrus blommor växer ännu i Norden,
och röda törnrosor syns här och där vid älvstränderna där det är torrt.
Törnekronan har gjort otaliga, blödande sår på Jesu huvud. Därav kommer de röda
rosor som heter törnrosor.
Och då nu vid midsommartid alla blomster håller på att
slå ut, fast kylan vill hindra dem att växa, borde vi be att Herren måtte låta
sin nådefulla sol skina över dem och ge dagg från himlen för att Johannes
blommor måtte växa och törnrosorna breda ut röda rosor, och att
evighetsblomstren som inte förändras, skall bli planterade på våra gravar, då
alla jordiska blomster vissnar. Hör du törnekrönte Konung, de bedrövades,
botfärdigas och betrycktas bön. Fader vår o.s.v.
Evangelium Lukas 1: 57 - 80
Vi hörde av vårt heliga Evangelium, hur Sakarias blev
uppfylld av den Helige Ande och förutsade, för vilket ändamål Johannes hade
blivit född i världen, nämligen för att bereda vägen för Herren och ge folket
salighetens kännedom till förlåtelse för deras synder och för att upplysa dem
som sitter i mörkret och dödsskuggan. Med följd av detta bör vi denna nådestund
betänka och betrakta 1. hur Johannes bereder väg för Frälsaren, 2. hur han ger
salighetens kännedom genom syndernas förlåtelse, 3. hur han har kommit för att
upplysa dem som sitter i mörkret och dödsskuggan. Må Herren ge kraft och styrka
åt den som bereder vägen, ger salighetens kännedom och förskingrar mörkrets
skugga.
Första betraktelsen. Hur Johannes bereder väg för
Frälsaren. Profeterna hade förr under Gamla Testamentet berett väg för
Frälsaren, men världens snöyra och storm hade utplånat denna väg, så att
väggrunden var förstörd. Vid tiden för Johannes födelse fanns det inte många
själar som följde efter denna väggrund. Evighetsvandrarna hade gått vilse och
vandrade endast på orätta vägar. Några få själar, så som till exempel gamle
Simeon och profetissan Hanna, Josef och Maria kände med sina fötter efter denna
gamla grund, men deras vandring och resa gick långsamt. Nu kom Johannes för att
bereda denna väg. Men tungsint måste han bereda denna väg, ty den onde hade
vältrat stora stenar, stubbar, stockar och ruskor på vägen. Berg och höjder på
ömse sidor om vägen, från vilka allt slags skräp, smuts och gyttja hade runnit
in i dalarna. Därtill även gyttjiga myrar där människan sjunker in i den
bottenlösa gyttjan. För att fylla ut allt detta krävs många hundra lass av
stenar innan vägen börjar bära. Här har vägberedaren arbete och möda. Han får
knappast två alnar om dagen färdigt.
Först måste Johannes predika lag till samvetets väckelse.
Och dem som genom hans predikan blev väckta, döpte han i floden Jordan, och de
bekände sina synder. Men bergen och höjderna började ge svar. Översteprästerna,
de skriftlärda och fariséerna frågade Johannes: "Vem är du? Är du Kristus?
Världsherrarna började genast klandra på Johannes stränga predikningar,
eftersom han fördömde dem, och skällde på dem genom att kalla dem för
huggormarnas avkomma. De sade, att Johannes hade djävulen och att han var i andligt
högmod. Men genom att förkunna lagen beredde han dock väg för Herren Jesus. Och
för dem som blev väckta genom lagen, visade han Guds Lamm som borttager
världens synder. Men tror ni att de var många som då blev väckta? Bland den
folkmängden borde det ha funnits många tusen väckta, men vi hör, att det inte
fanns flera än fem hundra som fick se Frälsaren efter hans uppståndelse. Och
dessa fem hundra hade utan tvivel följt Jesus från Galiléen. Vi vet inte om
alla av dem har blivit väckta genom Johannes lagpredikningar, men det ser vi av
alla omständigheter, att de som verkligen är väckta inte har kunnat gå till
någon annan än Jesus. En del hade redan återvänt och gett upp att följa Jesus,
då han sade några strängare ord till dem.
Och så verkar det ännu ske, att många som har börjat
efterfölja Jesus, vänder sin rygg åt honom då svårare frestelser möter dem. De
kan inte försaka världen. De orkar inte kämpa. De har inte rätt vaksamhet. De
förnekar inte sig själva. De har inte kamp och strid. För dem blir vandringen i
världens öken långsam och besvärlig. Så snart hordomsdjävulen börjar röra sig i
köttet överger de sin himmelske Brudgum och de fastnar vid världen. Sålunda är
det inte många själar som kommer fram till himmelsfärdsberget.
Se efter, ni få själar som ännu följer Jesus och hans
lärjungar, hur ni skulle först komma fram till uppståndelsens kulle, där Jesus
är korsfäst, och därefter till himmelsfärdsberget, där änglarnas löfte har
givits dem, som ser upp mot himlen. Ni galileiska män! Varför ser ni upp mot
himlen? Denne Jesus, som har blivit upptagen från er till himlen, skall
återkomma på samma sätt som ni såg honom fara bort. Ni galileiska män som nu
har blivit skiljda från Jesu synbara närvaro, har änglarna sagt er, att det ni
inte får se upp mot himlen? Har änglarna sagt er, att ni måste se ned mot
jorden? Inte har änglarna sagt er, att ni inte skall se uppåt mot himlen, utan
de har frågat: "Varför ser ni upp mot himlen?" Änglarna har lovat att
Jesus skall komma åter därifrån så som ni har sett honom fara bort. Tro, ni
galileiska män, att han skall återkomma därifrån, och han kommer snart och
hämtar bort de sina. Återvänd med glädje från himmelsfärdsberget till Jerusalem
och predika evangelium medan ni varje dag, varje stund, väntar på att Jesus
skall komma för att döma levande och döda.
Andra betraktelsen. Johannes har kommit för att ge folket
salighetens kännedom genom syndernas förlåtelse. Då Johannes genom sträng
lagpredikan hade berett vägen för härlighetens Herre i människornas hjärtan, av
vilka somliga har blivit väckta från syndasömnen och blivit bekymrade för sina
själar, så har även synderna börjat betunga deras samveten. Och av dessa synder
blir de väckta tryckta ned till helvetet, om de inte får löfte om syndernas
förlåtelse. De väckta får inte del av salighetens kännedom om de inte får sina
synder förlåtna. Men vem skall nu förlåta dem synderna, då översteprästerna, de
skriftlärda och fariséerna inte förlåter de väckta deras synder, men åt de
sorglösa och nådetjuvarna förlåter de nog synderna. Om Människosonen på jorden
förkunnar syndernas förlåtelse åt botfärdiga, bedrövade och tvivlande, om
Människosonen säger till den lame: "Dina synder är dig förlåtna," så
säger prästerna, de skriftlärda och fariséerna: "Han hädar Gud." Vem
skall då förlåta synderna åt den lame om inte Människosonen, som har kommit för
att frälsa och saliggöra syndare? Johannes har inte kommit för att kasta
syndare till helvetet, men han har kommit för att ge sitt folk salighetens
kännedom till syndernas förlåtelse. Så snart som synderna börjar bekymra och
betunga samvetet, pekar Johannes med sitt finger på Guds Lamm som borttager
världens synder. Och de Johannes lärjungar som efter detta pekande börjar följa
Jesus, skall få sina synder förlåtna och bli delaktiga av salighetens kännedom.
Men de olyckliga själar som inte följer Jesus, utan går med de nio spetälska
tillbaka till världen, skall inte få sina synder förlåtna oavsett om de trodde
som judarna, att Gud är deras Fader. På denna tid är det många som tror att Gud
är deras Fader, fast de inte har fått del av salighetens kännedom genom
syndernas förlåtelse. Och många som en gång har fått sina synder förlåtna, har
återigen tagit syndabördan på sig och själva börjat bära den. Och många har
också börjat synda på Guds nåd. Deras synder är inte förlåtna, utan bundna.
De förstnämnda är nådetjuvar som aldrig har fått sina
synder förlåtna, fast de tror så. De tycker inte alls om Johannes
lagpredikningar, ty de säger att Johannes har djävulen. De skiljer sig från
lärjungarnas sällskap. De följer inte Johannes. De följer inte heller Kristus.
De är bäst överens med världen och disputerar med Kristus och säger: "Vi
har en Fader, nämligen Gud." Men Kristus säger till dem: "Ni är av
fadern djävulen!"
Men den andra hopen som har tagit syndabördan på sig för
att bära den, utgörs av otrons fångar som sitter i dödsskuggan. De vill inte se
på Guds Lamm som borttager världens synder. Däremot ser de på
egenrättfärdigheten som lägger stenar på bördan och tränger de botfärdiga
själarna in i skogen, så att de inte alls vågar se på trons upphovsman och
fullkomnare. Därför utmattar egenrättfärdigheten dem så att de inte längre
orkar bära Jesu kors. Dessa otrons fångar sitter visserligen i dödsskuggan, och
de ser inte de levandes land. Men om någon Människoson säger till sådana lama:
"Dina synder är dig förlåtna," så tror de inte. Johannes Döparen har
inte kommit för att skälla på dem, utan han har kommit för att ge dem
salighetens kännedom till syndernas förlåtelse. Och vi hoppas att de slutligen
börjar följa Jesus och se på den Korsfäste, eller på Guds Lamm som borttager
världens synder. Honom har Johannes Döparen visat åt de bedrövade, botfärdiga,
tvivlande, och dem som bär en tung syndabörda.
Se på Guds Lamm som borttager världens synder, ni
tvivlande, otroende, med egenrättfärdigheten kämpande, ni under syndabördan
nedtryckta. Guds Lamm tar bort världens synder. Bär era bördor till foten av
Jesu kors men inte till foten av drakens kors. De som är renade i drakens blod
har burit sina bördor till foten av drakens kors. Men de har inte fått del av
salighetens kännedom, och kommer inte heller att få del därav vare sig i denna
eller i den kommande världen.
Tredje betraktelsen. Johannes har kommit för att upplysa
dem som sitter i dödsskuggan. Stort mörker rådde på jorden då Johannes kom och
predikade bättring. Inte blott fel nådens ordning som framställdes av prästerna
för folket, varigenom folket hade blivit lärt att lita på sin egen helighet, så
att inga andra ansågs för syndare än horor och publikaner som visserligen hade
ett grovt och ogudaktigt leverne, men ogudaktigheten var inte så tygellös som
kan ses på många håll här. Horor och publikaner har inte varit drinkare, inte
heller sabbatsförbrytare som folket här, ty här spelar man kort och slår boll
på söndagen. Du skall inte finna sådana fåfänga ting nämnda i Bibeln. Den
syndiga handeln som drevs kring templet var mot lagen. Därför tog Frälsaren en
piska och drev ut två och fyrbenta kreatur ur templet. Samvetena var också
förskräckligt blinda, då ingen hade ett väckt samvete. Alla präster predikade
om den egna skenheligheten, men inte ett ord om ångern. Om Kristus eller den
kommande Frälsaren predikade man sällan, och även då på så vis, att han skulle
bli en jordisk Frälsare som tar makten i alla riken. Visserligen väntade då
alla på den kommande Frälsarens tillkommelse, men de trodde att han skulle
befria judarna från romarnas välde, men inte från djävulens välde. Ty de insåg
inte, att hela mänskligheten hade hamnat under djävulens välde.
Då nu Johannes genom lagpredikan började väcka folk ur
syndasömnen, så lät hans stränga lagpredikningar som hundskall. Det var så
okänd röst, att prästerna började fråga Johannes: "Vem är du? Är du
Kristus, eller är du Elias?" Och slutligen sade de: "Johannes har
djävulen:" Han är i andligt högmod. Det är förståeligt, att Johannes inte
kunde upplysa hela folket på en gång. Men de få själar som vaknade genom
Johannes lagpredikningar fick upplysning. De själar som satte i andligt mörker,
fick en sådan upplysning, att de började bekänna sina synder. Mörkrets
gärningar togs fram i ljuset. De började göra bättring. Och åt dem som låg i
dödskuggan, nämligen de tvivlande själarna eller otrons fångar, pekade han med
sitt finger på Guds Lamm som borttager världens synder.
Men inte vill alla otrons fångar och i dödsskuggan
sittande se på honom, utan de ser hellre på sina många synder och på sin egen
uselhet än på Guds Lamm, vars blodådror de med syndens vassa kniv har öppnat.
De bryr sig inte om att ta tillvara Guds Lamms blod i ett orent kärl, men om
kärlet vore rent så skulle de kunna ta tillvara detta blod. Det är många som
även på dessa tider tänker, att det torde vara synd, om man låter kreaturets
blod rinna ned på marken, men de inser inte, hur stor synd det blir, att Guds
Lamms blod fåfängt rinner ned på marken. Det finns även här sådana som sitter i
dödsskuggan, som inte har någon tillflykt i himlen eller i världen, vilka inte
vill ta Guds Lamms blod i ett orent kärl, men i ett rent kärl skulle de kunna
tänka sig att ta det. Ni i dödsskuggan sittande och tvivlande själar, hur länge
vill ni sitta i dödsskuggan som otrons fångar, där ni inte får se nådasolens
ljus? Har inte Johannes med sitt finger pekat för er på Guds Lamm som borttager
världens synder? Hur länge vill ni sitta i dödsskuggan, ni som är långt borta
från Guds Lamms slaktplats? Nu droppar de sista dropparna ur hans blodådror.
Snart lämnar blodet honom. Snart dör Jesus i de kristnas hjärtan. Om de inte
tar Guds Lamms blod tillvara innan han dör, så blir de utan försoningsblod.
Tvätta era händer i Lammets blod, ni brudtärnor som är kallade till Lammets
bröllop.
Ingen människa har så rena händer som de som tvättar sina
händer i blod. Tvätta era händer i Lammets blod, ni brudtärnor. Snart börjar
Lammets bröllop. Snart kommer gästerna från himlen. Låt era fötter bli
tvättade, ni lärjungar, ty rena måste deras fötter vara, som är värdiga att
dansa på himlens rena golv. Ni har vadat i världens gyttjepöl. Svarta fötter
duger inte alls åt dem som är kallade till bröllopet. De svärtar ned himlens
rena golv, om de kommer med svarta fötter. Låt därför era fötter bli tvättade,
innan ni träder in på Lammets bröllop. Och ta bröllopskläderna på er, och
tillred era lampor. Se efter, om ni har olja i lampan.
Nu under midsommartiden, när ljuset ännu är kvar i
världen, borde alla som reser till evigheten vandra och plocka evighetsblomster
som växer på evighetens sköna strand, och röda törnrosor som växer på Sions
berg, ty många av dem som nu ser detta ljus som på midsommartiden lyser för dem
som sitter i mörkret och dödsskuggan skall då redan vara övertäckta med mull
innan dagen för Johannes åminnelse nästa gång firas. Be till Sions Konung, för
vilken Johannes kom för att bereda väg, att han måtte bevara de få själar som
ännu efterföljer Kristus, så att de måtte orka bereda vägen för Herren Jesus
och att Sions Konung må kunna vandra uppifrån nedåt, för att någon själ skulle
bli räddad ur denna sorgedal och se Johannes glädja sig i himmelriket nu och i
evighet, amen.
1. Original (delvis förkommet) / Aunos samling /
Nationalarkivet / Helsingfors/ 2. Kopia / Raittilas samling / Uleåborgs
landsarkiv /
UP / P 1350 / SW 504 / B 346 Denna predikan avviker något
från Uusi Postilla beroende på olika handskriftsversioner. Det är dock tydligt
att Boreman har tagit med endast inledningen i sin översättning.