Nr 79 SORGEDAGEN
EFTER KONUNG OSKAR 1859
Ottesångs text på sorgedagen den 14:e augusti 1859 finns
upptecknad i konung Davids psalm 39, vers 3, och orden lyder sålunda: Jag är
tystnad och stilla vorden, och tiger om glädjen, och måste fräta min sorg i mig.
Vår upplästa heliga text kan ge anledning till många
betraktelser. Ser vi på den 39:e psalmens överskrift, som handlar om en
kristlig levnad och salig död, så kunde vi med avseende på dagens betydelse
endast tala om den avlidne konungens kristliga levnad och saliga död. Men ser
vi på psalmens verkliga innehåll, så finner vi, att David i denna psalm
uttrycker sina sorgliga och vemodiga känslor över de ogudaktigas framgång. Vi
hör av andra versen, att David hade föresatt sig att tiga, och inte tala mera med
den ogudaktige. I tredje versen, som är dagens text, säger han, att han måste
fräta sin sorg inom sig, nämligen sorgen däröver, att han nu måste tiga, för
att han i sin iver inte skulle tala för mycket, och således synda med sin
tunga.
Psalmen tycks vara författad av David, vid den tiden, då
han var förföljd av sin egen son Absalom, vilket kan ses av den nionde versen,
var han ber Gud och säger: "Fräls mig från alla mina synder och låt mig
inte bli smädad av de galna." För övrigt talar han om sin dödlighet i
samma psalm, och beskriver detta livets korthet och ovaraktighet, beklagar de i
syndens säkerhet sovande människor, som gör sig mycken onödig oro för att samla
tillhopa, fastän de inte vet vem som får dra nytta därav.
Skulle vi nu betrakta andemeningen av dagens text med
avseende på den 39:e psalmens innehåll och syfte, så skulle vi föras alltför
långt ifrån dagens betydelse, som syftar på undersåtarnas saknad och sorg över,
eller i anledning av konungens död. Vi kan således med anledning av sorgedagens
betydelse tala om undersåtarnas saknad, i anledning av konungens död.
1. Den lekamliga fridens vänner saknar den avlidne
konungen. 2. Samvetsfridens vänner saknar honom ännu mer.
Måtte de efterlevande veta, att värdera fridens
välsignelse både i lekamligt och andligt hänseende.
1. Vår första betraktelse skall visa, hur den lekamliga
fridens vänner har anledning att sakna den hädangångne konungen. Om det är en
lycka för landet, att ha en konung som vet att värdera fridens förmåner, så bör
alla fridens vänner beledsaga den avlidne konungen med saknad till graven, ty
han var verkligen en fridens vän. Han sökte att upprätthålla freden med alla
utländska makter, även om han många gånger måste "fräta sin sorg inom
sig" eller känna en hemlig sorg i anledning av den motsträvighet varmed
hans hemliga fiender bemötte honom. Vi vet väl, att Herren i Gamla Testamentet
gav befallning åt några domare och konungar i Israel, att straffa sådana
hedningar med krig, som ville förföra Guds folk till avguderi. Men detta kan inte
gälla som allmän regel. Vi kan inte av dessa så kallade heliga krig göra den
slutsats, att det är Guds vilja, att såkallade kristna makter skall föra krig
sinsemellan, utan snarare är det djävulens vilja, att de som kallar sig för
kristna, skall bekriga varandra.
Djävulen var av begynnelsen en mandråpare. För
avgrundsfursten måste det vara ett verkligt nöje att plåga människosläktet med
krig och blodsutgjutelse. Det är också ingen annan än djävulen, som i de
maktägandes hjärtan uppväcker högmod, ärelystnad och egennytta. Och för deras
ärelystnad måste undersåtarnas blod rinna i strömmar. I hela naturen finns
intet exempel, att de djur, som är av samma släkte församlar sig i stora hopar,
för att slåss, även om enskilda tjurar stångar sinsemellan. Varför skulle då
människosläktet vara det grymmaste släkte i hela djurriket? Krig människor
emellan är det oförnuftigaste sätt att slakta sina likar.
Men under konung Oskars regering har åtminstone vårt land
varit befriat ifrån krigets fasor. Inga rykande blodsströmmar har flutit för
hans ärelystnad. Inga faderlösa änkor har suckat över förlusten av maka och
barn för krigets skull. Inga föräldrar har förlorat sina söner för krigets
skull under den fredälskande konungens regering. Ingen kan klaga över hunger
och dyr tid, för krigets skull. Den fredälskande konungen kunde undvika kriget.
Och för dessa fredens välsignelser, som den högste Styresmannen förunnat vårt
land, genom den fredälskande konungen, borde vi allesamman prisa Herren,
samtidigt som alla som förstår att värdera fredens förmåner, ledsagar sin
konung till graven med saknad.
Utan tvivel låg där en ömmare känsla till grund för
konungens fredliga sinnesstämning. Han, som efter berättelse tros ha skrivit en
liten bok om mördares förskoning från dödsstraffet, fastän han i egenskap av
den världsliga lagens tolk, måste skriva under dödsdomen. Han kunde aldrig
förlika sig med dem, som ville reta honom till krig. Ty i vårt land saknades
ingalunda sådant folk, som ropade på krig, fastän utsikterna till framgång var mörka
för dem, som skådade längre in i världens nuvarande ställning. Man finner av
den sista tidens erfarenhet, att det inte är rådligt att lita på mäktiga
bundsförvanter, som för krig för sina egna egennyttiga avsikter, eller för sin
ärelystnad, men inte alls för vinnande av en varaktig fred. Det var måhända
inte enbart för mänsklighetens skull som konungen sökte att bibehålla freden,
utan även ett visst förutseende, att ett krig som börjats utan orsak, kunde ta
ett olyckligt slut. I alla fall har det varit bäst för landet, att kriget har
lyckligen kunnat undvikas. Och därför har alla fredens vänner orsak att tacka
Gud, som genom den fredälskande konungen bevarade vårt fädernesland för alla
krigets fasor. Alla den lekamliga fredens vänner, som vet värdera fredens
förmåner, och fredens välsignelse, följer den fredälskande konungen till graven
med saknad.
2. Andra stycket av vår betraktelse skulle visa, hur de,
som älskar samvetsfriden, har anledning att sakna den avlidne konungen.
Om de som önskar fred i lekamligt avseende, har anledning
att sakna den bortgångne konungen, så har samvetsfridens vänner ännu större
skäl att sakna honom. Ty konung Oskar var den första konungen i Sverige, som
med verkligt allvar ville befordra samvetsfriden i sitt rike. Därpå arbetade
han ivrigt mot slutet av sin levnad. Men uti detta sitt kristliga bemödande
mötte han motstånd av samvetsfridens fiender, som älskar den falska
samvetsfriden; vilka har påstått, att läsare och pietister stör samvetsfriden i
vårt land, och yrkar därför, att lagarna emot dem bör skärpas. Men just det
hårda motstånd, som mötte konungen i hans bemödande att åstadkomma så kallad
religionsfrihet, visar, att han inte hade för avsikt att befordra den falska
samvetsfrid, som alla sorglösa, och om sin själs välfärd obekymrade människor
älskar. Utan det var konungens verkliga avsikt, att stifta en sådan lag, som
skulle skydda alla religionsbekännare, så att ingen skulle bli förföljd för sin
tro. Det måtte nu vara turk eller hedning, papist eller lutheran. Det var, säger
jag, konungens avsikt, att var och en skulle få ha fri religionsövning, det
vill säga, att var och en skulle få ha sin tro okvald, att ingen skulle
anklagas eller dömas av världslig lag för sin andliga övertygelse. Detta var
den rätta samvetsfriden, som konungen har lovat hålla i sin konunga ed, enligt
grundlagen, varest det heter: "konungen skall ingens samvete kvälja, eller
låta kvälja." Det vill säga: konungen skall inte genom världslig lag
tvinga någon att förneka sin tro, eller ändra sin övertygelse i det som angår
själens salighet.
Vi har tyvärr ända från Uppsala möte 1593 inte haft någon
samvetsfrid, ty lika som i påvedömet alla olika trosbekännare förföljs för sin
tro, så har man även i Sverige förföljt olika trosbekännare, inte blott
katoliker, utan även reformerta; fastän det i själva huvudsaken inte är någon
stor skillnad mellan lutherska och reformerta läran. Men vad som i synnerhet
har väckt alla rättsinniga kristnas förundran utomlands, har varit den
omständigheten, att äkta lutheraner kommit i misshugg i stället för papister.
Just de, som bekänt lutherska läran, har blivit förföljda i Sverige för sin
lutherska tro. Den döda trons anhängare, som bekänner lutherska läran med
munnen, har anställt förföljelser emot dem som velat antaga den lutherska läran
i sitt hjärta; som inte varit nöjda med, att ha Luthers tro endast i peruken,
utan önskat, att lutherska läran måtte bli en sanning i hjärtat. De har nu
blivit förföljda i Sverige, förnämligast under namn av läsare och pietister.
Det behövdes inte mera, än att några personer samlades i ett rum, för att läsa
och hålla bön, förrän prästen i församlingen skickade länsman eller fiskalen på
dem, och lät stämma dem för olovliga sammankomster. Men där två eller tre var
församlade i djävulens namn för att supa och spela kort, där syntes ingen
fiskal utskickad av prästen, för att stämma dem. Supbröderna och kortspelarna
betraktades som äkta lutheraner, om de också var församlade på krogen under
pågående gudstjänst i kyrkan. Det var denna orättvisa lag, som väckte ett stort
uppseende utomlands, så att både regering och folk kom i vanrykte.
Nu vet man inte, vad som kunde vara rätta anledningen
eller bevekelsegrunden till konungens handling. Om det var ropet utomlands,
eller om det var konunga eden, som konungen förstod annorlunda än föregående
regenter. Eller om det var en känsla för naturlig rätt och billighet, som
verkade hos honom det beslut, att ändra den gamla orättvisa lagen, som
förbjuder sammankomster för andaktsövningar, och utarbeta förslag till en lag,
som skulle ha allmän religionsfrihet till följd, det vill säga, att var och en
skulle få ha sin tro okvald, att ingen skulle förföljas för sin tro, att var
och en skulle få ha samvetsfrid, att ingen skulle tvingas att ändra sin
övertygelse. Men uti detta kristliga bemödande mötte konungen motstånd av dem,
som älskar den falska samvetsfriden och av lätt begripliga skäl önskar, att
ingen religionsfrihet eller samvetsfrid måtte finnas i landet. Själva
utarbetandet av detta lagförslag, hade redan medtagit konungens själskrafter,
emedan han efter berättelse arbetade därpå både natt och dag. Men ännu mera
försvagades den gode konungens själskrafter, då han förnam, att detta
lagförslag inte skulle antagas av ständerna. Det svåra motståndet förorsakade
konungens bekymmer och han måste som David "fräta sin sorg inom sig."
Ja, den som lever längst, skall få höra, när allting kommer i dagen, att
konungen verkligen måste "fräta sin sorg inom sig".
En av samvetsfridens motståndare yttrade på rikssalen, då
överläggningen om religionsfrihet förehades, att "Hans Majestät grubblat
så mycket på religionsfrihet, att han själv blev tokig." Varav visste
fritänkaren det? Och hur vågade han komma fram med detta oförskämda yttrande,
om han inte haft någon grund för sitt tal. Det är allmänt bekant, att konungens
själskrafter försvagades denna tiden betydligt, och lika allmänt bekant är även
det, att sorg och bekymmer försvagar människans kroppskrafter. Det är således
troligt, att den sorg, som konungen måste fräta inom sig, förorsakade honom en
för tidig död. Däröver måste varje fridens vän sörja. Men i synnerhet har de
mycken anledning till sorg, som älskar samvetsfriden. Det var ju för denna frid
som konungen arbetade. Och det var detta arbete som försvagade hans själs och
kropps krafter. Han ville landet väl, men hans välmenande avsikter misskändes,
föraktades och smädades, ty inför världen behövs inte mera än ivrandet för
religionsfrihet och samvetsfrid, för att bli ansedd för tokig. Därför,
samtidigt som samvetsfridens vänner beledsagar den avlidne konungen med saknad
till graven, så önskar de även att han där måtte ha funnit den frid som han
förgäves sökte i världen. Och om samvetsfridens fiender, som förorsakade
konungen hjärtfrätande sorg, och sålunda blev en orsak till hans förtida död,
om dem skall det sägas, då allting kommer fram i dagen: "Ni har slagit den
första spiken i konungens likkista." Detta är ett ordspråk i vårt land,
som innehåller en stor och viktig sanning. Ordspråket har kommit ifrån sådana
föräldrars mun, som har ogudaktiga barn, vilka förorsakar sina föräldrar
grämelse och sorg. Till dem säger de sörjande föräldrarna. "Du har slagit
den första spiken i min likkista." Det vill säga: "Du har förorsakat
mig en sådan sorg, att jag måste dö i förtid av grämelse." Och detta
ordspråk är det samma som den gamle Israel sade till sina ogudaktiga barn:
"Ni driver mina grå hår med sorg ner i graven."
Konungen är landets fader. Han måste vaka över sina
undersåtars välgång. Och det måste gräma honom, det måste såra hans hjärta, det
måste förorsaka honom en stor sorg, när han för sin möda och sitt arbete inte
får annat än motstånd, motsträvighet, otack och smädelse till lön. Men vi
hoppas dock, att alla samvetsfridens vänner skall slutligen, fast genom mycken
kamp och strid, få samvetsfrid. Men samvetsfridens fiender och de som älskar
den falska samvetsfriden, skall aldrig få samvetsfrid i denna eller den
tillkommande världen. Amen.
Originalmanuskript / Merikallios samling / Uleåborgs
landsarkiv
Har inte tryckts tidigare.