N:o 89           4 RUKOUSPÄIVÄNÄ 1848

 

Sen pitää oleman Jessen juuren, joka on nouseva pakanoita hallitsemaan, jonka päälle pakanat toivoman pitää. Room. 15: 12

 

Koska Paavali tahtoo osoittaa, kuinka Kristus hallitsee pakanoita, ottaa hän yhden paikan Raamatusta, jossa profeetta Jesaja puhuu Jessen juuresta, ja osoittaa, että profeetta siinä paikassa puhuu Vapahtajasta, joka on Jessen juuresta nouseva pakanoita hallitsemaan. Tämä Jessen juuri on kuningas Daavid, joka oli Jessen poika. Ja siitä samasta Daavidin suvusta oli myös Vapahtaja syntynyt, jonka tähden Vapahtaja kutsuttiin Daavidin pojaksi.

Me kuulemme siis, että tämä Jessen juuresta nouseva mies oli Kristus. Mutta kuinkas meidän pitää ymmärtämän, että Kristus hallitsee pakanoita? Juutalaiset ymmärtävät tämän raamatunpaikan niin, että Kristus, eli se Jessen juuresta nouseva Vapahtaja tulee maalliseksi kuninkaaksi, joka sodalla voittaa kaikki pakanat ja ottaa kaikki pakanain valtakunnat allensa. Mutta tämä raamatunselitys ei sovi muille, kuin juutalaisille, jotka aina odottavat sitä tulevaista Vapahtajaa.

Kaikki ne pakanat, jotka uskovat, että Vapahtaja on jo tullut maailmaan, ymmärtävät tämän raamatunpaikan sillä tavalla, että Kristus hallitsee pakanoita sen kristillisyyden kautta, joka nyt on maailmassa. He sanovat, että pakanoille on tullut suuri muutos kristillisyyden kautta. Esimerkiksi, etteivät he palvele enää näkyväisiä epäjumalia, että he lukevat Jumalan sanaa, että heillä on puhdas evankeliumin oppi, etteivät he uhraa lapsiansa epäjumalille, että he ovat kastetut vedellä, että he palvelevat Jumalaa kirkossa. Ja tämän ulkonaisen palveluksen pitää vaikuttaman niin paljon, että he tulevat autuaaksi.

Semmoinen usko on kastetuilla pakanoilla, että Kristus hallitsee nyt pakanoita tämän ulkonaisen kristillisyyden kautta. Mutta me tiedämme, ettei ole vielä enempää kuin kolmas osa pakanoista kääntynyt kristillisyyteen. Ja vaikka ne, jotka ovat kääntyneet kristillisyyteen koettavat opettaa ja neuvoa niitä pakanoita, jotka eivät ole vielä kääntyneet, on rietas kuitenkin estänyt tämän kääntymisen työn, niin että pakanat, jotka luottavat sen päälle, että heidän vanha uskonsa on oikea usko, vihaavat kovin kristityitä, jotka eivät anna pakanoille omantunnon rauhaa. Sillä pakanat luulevat, että kristillisyys on ihmeellinen taikaus. Jos joku kristitty tulee pakanoitten tykö siinä tarkoituksessa, että muka neuvoa heitä kristillisyyteen, niin suuttuvat pakanat kovin kristityille ja pieksävät muutamia kuoliaaksi, ja uhkaavat kantaa kristittyjen päälle esivallan edessä.

Muutamat pakanat, jotka olivat siinä synkeässä pakanain maassa, tulivat ulos huoneistansa katsomaan kristityitä. Pakanat katsovat kristittyjen päälle isoilla silmillä. He kurkistelevat ja ihmettelevät niin kuin pissihaukat, jotka ennen eivät ole nähneet ihmisiä. Pakanat irvistelevät ja pilkkaavat kristityitä, ja muutamat pakanat suuttuvat niin kovin kristityille, että he purevat hampaitansa niin kuin juutalaiset tekivät Stefanukselle, näppäävät kiviä maasta niin kuin juutalaiset, koska Vapahtaja puhutteli heitä. Ja koska joku kristitty puhuu muutaman sanan pakanoille parannuksesta ja katumuksesta, suuttuvat muutamat pakanat niin kovin, että he vapisevat.

Muutamat villipakanat kokoontuvat yhteen joukkoon pilkkaamaan kristityitä, ja silloin antaa rietas heille oikean rohkeuden. Niin kuin hukat, koska heitä on monta kymmentä yhdessä tokassa, eivät pelkää ihmisiä, sillä he luottavat silloin paljoutensa päälle. Niin tekevät myös villipakanat, koska he kokoontuvat pilkkaamaan ja kiroamaan kristityitä. Mutta yksinäiset pakanat kiertävät kristityitä, eivätkä tohdi mennä siihen huoneeseen, kussa kristityt asuvat.

Muutoin ovat pakanat koreat ulkoa päin. Heillä on kalliit verkavaatteet ja silkkihuivit, korvarenkaat, niin myös komeat rakennukset ja komeat hevoset. Heillä on myös kirkkoja ja pappeja. Ja kirkossa ovat kyllä pakanat jumaliset ja siveät. Mutta koska he tulevat ulos kirkosta, rupeavat he juomaan, kiroamaan ja tappelemaan, niin myös huorin tekemään, sillä huoruus, juopumus ja tappelus ei ole heidän mielestänsä synti.

Koska nyt profeetta Jesaja sanoo, että Jessen juuresta on nouseva se mies, jonka pitää hallitseman pakanoita, niin ymmärtää Paavali tämän raamatunpaikan sillä tavalla, että Kristus hallitsee pakanoita kristillisyyden kautta. Mutta ei ole Kristus vielä tullut kaikkien pakanoitten hallitsijaksi, koska tuskin kolmas osa pakanoista on kääntynyt kristillisyyteen. Raamatussa on myös kirjoitettu, että Kristus hallitsee pakanoita rautaisella ruoskalla. Me arvaamme hyvin, että tämä rautainen ruoska, jolla Kristus hallitsee pakanoita, on Vapahtajan risti, jota kaikki oikeat kristityt kantavat.

Mutta muutamilla pakanoilla on niin paatunut nahka, etteivät he tunne Isän vitsaa. Vaikka taivaallinen Isä kurittaa heitä rautaisella ruoskalla, eivät he ota kuritusta vastaan. Paatunut ihminen ei pakene ollenkaan, vaikka taivaallinen Isä kurittaa häntä rautaisella ruoskalla. Sillä luontokappale pakenee, koska häntä hyvin piiskataan. Ja semmoinen luontokappale on juuri harvoissa paikoissa, joka ei tunne ruoskaa. Mutta paatunut ihminen ei tottele ollenkaan, vaikka taivaallinen Isä kurittaa häntä rautaisella ruoskalla. Sen tähden valittaa Herra jo Vanhassa Testamentissa: “Minä olen kasvattanut lapsia, mutta eivät ne ota kuritusta vastaan.” Ja taas sanoo hän profeetta Jesajan kautta: “Härkä tuntee isäntänsä, mutta Israel ei tunne minua.”

Kuinka pakanat pakenisivat taivaallisen Vanhimman tykö, koska he ovat niin paatuneet, etteivät he tunne Isän kuritusta? Jos Kristus kurittaa heitä rautaisella ruoskalla, niin he tekevät vastuksen. Jos Jumala rankaisee heitä nälällä ja kalliilla ajalla, niin myös sodalla ja verenvuodatuksella, niin he napisevat. Mutta eivät he sen kurituksen tähden tee parannusta.

Mutta se rautainen ruoska, jolla Kristus hallitsee pakanoita, on erinomattain Jeesuksen risti, eli se murhe, joka on Jumalan mielen jälkeen. Se on hengellinen murhe, eli omantunnon vaiva, joka kuuluu totiseen katumukseen. Koska taivaallinen Isä kurittaa lapsiansa hengellisellä ruoskalla, silloin ne pakanat, jotka ottavat Isän kuritusta vastaan, joutuvat pakenemaan Vapahtajan tykö. Ja silloin sanotaan, että Kristus hallitsee pakanoita rautaisella ruoskalla, nimittäin rakkauden rautaruoskalla Hän hallitsee niitä, jotka isällisen kurituksen kautta tekevät parannuksen: “Sillä ketä Hän rakastaa, sitä Hän myös kurittaa.”

Tämä sana on niille sieluille ojennukseksi ja ylösrakennukseksi, jotka ovat murheelliset, jotka itkevät ja huokaavat kantaessaan Jeesuksen ristiä. Niin kauan, kuin taivaallinen Isä teitä kurittaa, ei Hän ole vielä hyljännyt teitä, sillä Paavali sanoo: “Kuka on se isä, joka ei kurita lapsiansa, joita hän rakastaa?” Mutta ne pahankuriset lapset, jotka ovat niin paatuneet, etteivät he ota kuritusta vastaan, niille ei saata Vanhin mitään tehdä. Ei suinkaan pakana tule ihmiseksi ilman kuritusta.

Koska siis Raamattu sanoo, että Kristus hallitsee pakanoita rautaisella ruoskalla, niin se merkitsee, että hän hallitsee niitä hengellisen surun ja murheen kautta, jotka eivät tunne ruoskaa. Mutta niitä pakanoita hän hallitsee, jotka ottavat Isän kuritusta vastaan. Mutta tämä rautainen ruoska on rakkauden ruoska. Taivaallinen Vanhin kurittaa lapsiansa rakkaudesta, että hän tämän kurituksen kautta saisi heitä ihmisiksi.

Älkää siis ajatelko, te murheelliset ristinkantajat, että taivaallinen Vanhin on teille vihainen, koska hän murheella vähäisen koettelee teidän uskoanne, sillä te ette arvaa, kuinka hyvää Vanhin suo teille, koska hän vähäisen kurittaa teitä. Jos te tämän kurituksen kautta tulisitte niin nöyriksi, että te antaisitte suuta Isän vitsalle, niin hän ottaisi teitä varsin syliinsä ja painaisi teitä rintojansa vasten, ja antaisi niitten raukkojen, jotka nälässä itkevät, imeä armoa vuotavaisia rintojansa.

Rukoilkaa siis, te murheelliset ristinkantajat, että se armollinen Vapahtaja hallitsisi teitä rakkauden rautaruoskalla, että te tulisitte niin nöyriksi hänen isällisen kurituksensa kautta, että te antaisitte suuta Isän vitsalle. Sillä ei suinkaan Vanhin suo teille pahaa, vaan hyvää, koska hän kurittaa.

Kuule siis, o taivaallinen Vanhin, kaikkien murheellisten ja itkeväisten ja parkuvaisten lasten valitusta, koska he rukoilevat sinua nöyrällä ja katuvaisella sydämellä, ja anovat anteeksi heidän rikoksiansa sanoen: “Rakas Vanhin! Anna anteeksi! Anna anteeksi!” Älä lyö niin kovin rautaisella ruoskalla niitä heikkoja, murheellisia ja alas painetuita, vaan kuule, rakas Vanhin, koska he huutavat: “Anna anteeksi, anna anteeksi!” Isä meidän, joka olet taivaassa, j. n. e.

 

Rukouspäivän ehtoosaarnan teksti: Psalmi 116: 10. “Herra on kuningas iankaikkisesti, sinun Jumalasi, Siion, loppumatta. Halleluja! Kristus on Siionin Kuningas.”

Ensimmäinen tutkistelemus: Ketkä ovat alamaiset Kristuksen valtakunnassa? Toinen tutkistelemus: Ketkä ovat alamaiset perkeleen valtakunnassa?

1. Kristuksen alamaiset ovat ne harvat sielut, jotka kantavat Jumalan lasten merkkiä heidän otsissansa. Ja siitä merkistä he tuntevat toinen toisensa, vaikka olisi kuinka pimeää. Koska he ovat sotimassa vihollistensa kanssa, tuntevat he aina siitä merkistä, ketkä ovat Kristuksen alamaiset. Ja tämän Jumalan lasten merkin ovat he saaneet taivaalliselta Sotaherralta, koska heidät puetettiin vanhurskauden sota-aseilla. Koska heille annettiin hengen miekka, uskon kilpi ja autuuden rautalakki. Koska he vannoivat sen kautta, joka elää iankaikkisesti, että heidän pitää varjeleman Isän maata hengellä ja verellä. He ovat vannoneet Kuninkaalle valan ja antaneet hänelle sen kalliin lupauksen, että heidän pitää uskolliset oleman Kuninkaalle, ja urhoollisesti sotiman Kuninkaan puolesta, eikä säästämän henkeänsä viimeiseen pisaraan asti.

Nyt on iso sota maan päällä niiden välillä, jotka sotivat Kuninkaan puolesta, ja niiden välillä, jotka sotivat vihollisen puolesta. Vihollinen on nostanut joukkonsa sotimaan totuutta vastaan. Hän on yllyttänyt orjiansa vihaamaan Kristuksen alamaisia. Hän voitelee heidän sielujansa vuotavalla pirun paskalla antaaksensa heille suuremman rohkeuden. Kuningas Daavid kirjoittaa: “Heidän kurkkunsa on avoin hauta.” Ja silloin ne huutavat täydellä kurkulla “perkele” ja “saatana”, joka on heidän isänsä, jota he ovat uskollisesti palvelleet siitä saakka, kuin he rupesivat konttaamaan.

Ja koska käärmeen siemenet rupeavat puikimaan sydämen juuressa, oksentavat he ulos myrkkynsä kristittyjen päälle, niin kuin Johannes näki Ilmestyskirjassa, kuinka se ruskea lohikäärme oksensi ulos suustansa yhden muikean ja myrkyllisen märkyyden sen vaimon perään, joka huusi syntymävaivassa. Niin oksentavat myös kyykäärmeen sikiöt kristittyjen päälle myrkyllisen märkyyden sapella ja pirun paskalla sekoitettuna, jolla he muka tahtovat kuolettaa niitä sieluja, jotka sotivat Kristuksen puolesta. Mutta heidän omissa suolissansa pitää tämän myrkyllisen sekoituksen karvasteleman, koska pimeyden ruhtinas viimein kaataa heidän suuhunsa tulikiven liekkiä, joka polttaa heidän sisällyksiänsä iankaikkisesti.

Kristuksen alamaiset tuntevat myös omiansa äänestä ja puheesta. Koska he nimittäin sotivat riettaan ja hänen joukkonsa kanssa pimeyden laaksossa, täytyy heidän välistä puhua uusilla kielillä, jota vihollisen sotamiehet eivät ymmärrä. Vihollisen orjat ovat niin paljon syöneet sitä vuotavaa pirun paskaa, että he ovat paskakieliseksi tulleet. Sen tähden kuulevat Kristuksen alamaiset ensimmäisestä sanasta, mistä he ovat kotoisin. Sillä jokainen, joka syö pirun paskaa, tulee paskakieliseksi. Sen tähden on paskakielisten mahdoton lausua sitä sanaa “risti”. Kuinka he saattavat lausua sen kalliin sanan, koska he ovat Jeesuksen ristin viholliset?

Vihollinen on myös kääntänyt heidän silmänsä nurin, niin että he katsovat kaikki asiat nurin. He lukevat ensin kirjaa nurin, ja käsittävät kaikki Jumalan sanat väärin. Suruttomat omistavat niitä sanoja itsellensä, jotka kuuluvat heränneille. He kääntävät kristityille niitä sanoja, jotka kuuluvat suruttomille. Koska Raamattu sanoo “älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi”, niin luulevat suruttomat, että nämä sanat kuuluvat heränneille, vaikka se kuuluu suruttomille, jotka vihassa ja kiukussa tuomitsevat lähimmäistänsä helvettiin.

Koska Raamattu sanoo, että “Jumala on armollinen”, niin omistavat suruttomat tämän sanan itsellensä, vaikka ei se kuulu muille kuin katuvaisille. Koska Raamattu puhuu vääristä profeetoista, niin luulevat suruttomat, että tämä sana kuuluu heränneille, vaikka suruttomat ovat itse vääriä profeettoja.

Ja koska rietas on kääntänyt heidän silmänsä nurin, niin katsovat he kaikki hengelliset asiat nurin. Pyhän Hengen vaikutus on heidän mielestänsä perkeleen vaikutus. Mutta viinahengen vaikutus, se on heidän mielestänsä Pyhän Hengen vaikutus. Koska muutamat tulevat jumalisiksi viinassa, itkevät, rukoilevat ja veisaavat viinapäissä, se on heidän mielestänsä varmasti Pyhän Hengen vaikutus. Mutta jos katuvainen syntinen valittaa ja huokaa omantunnon vaivassa, se on riettaalta, eli itse ne tekevät itsensä semmoisiksi.

Koska siis suruttomat katsovat kaikki hengelliset asiat nurin, niin se on myös arvattava, että he kuulevat väärin, eivätkä niin muodoin ymmärrä, mitä kristityt puhuvat. Sillä luonnollinen ihminen ei ymmärrä niitä, kuin Jumalan Hengen ovat, vaan ne ovat hänelle hulluus. Paavalia itseään pidettiin hulluna, ja sanottiin jo silloin, että ylen paljosta lukemisesta hän oli hulluksi tullut. Niin katsotaan myös kristityt hulluksi kaikilta maailman viisailta, jotka seuraavat luonnollisen järjen viisautta. He luottavat sen päälle, että luonnollinen järki osoittaa heille tien taivaaseen. Mutta luonnollinen järki osoittaa kyllä maailmanorjille tien kadotukseen, vaikka he luulevat, että luonnollinen järki osoittaa heille, mistä tie menee taivaaseen. Paavali sanoo, että maailman viisaus on hulluus Jumalan edessä. Ja Lutherus sanoo, että järjeltä pitäisi kaula  väännettämän poikki. Mutta kristittyjen paras tuntomerkki on risti rinnassa.

Koska nimittäin Vapahtaja sanoo: “joka ei ota ristiänsä päällensä ja seuraa minua, ei hän ole minulle sovelias,“ niin arvataan siitä, että kaikki Jeesuksen Kristuksen sotamiehet ovat myös Jeesuksen ristin kantajat. Mutta tämä Jeesuksen risti ei ole tehty kullasta niin kuin tämänaikaiset piispat pitävät ristin kullasta. Vaan Jeesuksen risti on, ei ainoastansa perkeleen kiusaukset, pahat ajatukset, lihan himot, epäusko ja epäilys, joilla perkele kiusaa sekä heränneitä että myös armoitetuita sieluja, ja niistä kiusauksista tulee kristityille raskas murhe ja suuri heikkous, niin että ristinkantajat luulevat välistä kuolevansa voimattomuuden tähden, mutta Jeesuksen ristiin kuuluvat myös maailman viha, kirous, pilkka ja ylenkatse, joilla maailmanlapset kohtelevat kristityitä, koska kristillinen rakkaus ja herännyt omatunto vaatii kristityitä manaamaan suruttomia parannukseen. Mutta tämä ulkonainen viha ja vainoaminen ei ole niin raskas kristityille, kuin ne sisälliset kiusaukset, se suuri hengellinen sota, joka tuntuu kristittyjen rinnassa. Näitten kiusausten tähden, murheen ja epäilyksen tähden, tulee kristityn vaellus niin raskaaksi ja niin vaivalloiseksi, että hän luulee usein olevansa Jumalalta ja ihmisiltä hyljätty.

Mutta älä kuitenkaan väsy kilvoittelemasta, sinä murheellinen sielu. Älä lakkaa kolkuttamasta, huutamasta ja rukoilemasta sitä suurta Ristinkantajaa, että  hän auttaisi sinua tätä Jeesuksen ristiä kantaessa. Koska synninkuorma tulee niin raskaaksi ja niin vaivalloiseksi, että polvet nääntyvät kuorman alla, koska sinä rupeat huokaamaan niin raskaasti, että huokaukset kuuluvat syvyydestä taivaaseen asti. Silloin tulee enkeli taivaasta ja virvoittaa sinua. Älä ajattele, että sinä olet sen tähden hyljätty Vapahtajalta, että sinun täytyy kantaa hänen ristiänsä, vaan ajattele paremmin, että sinun uskosi sen kautta koetellaan. Ja muista, että kaikki oikeat kristityt ovat kantaneet tätä Jeesuksen ristiä ennen sinua, ja että tämä ristin kantaminen merkitsee, että sinä olet oikealla tiellä, vaikka et ole vielä kostunut paikalle. Sillä itsepä Herra Jeesus on sanonut, että “suuren vaivan kautta täytyy ihmisen elämään sisälle mennä.”

Eipä suruttomat tiedä mitään tästä Jeesuksen rististä. He ovat iloiset ja nauravat omaa onnettomuuttansa, koska heidän pitäisi itkemän. He pilkkaavat ja kiroavat, koska heidän pitäisi siunaaman. He tanssivat ja rallattavat, koska heidän pitäisi murheessa oleman. He juovat paloviinaa, koska heidän pitäisi juoman siitä kalkista, jonka Jeesus on juonut. He pitävät huoria, koska heidän pitäisi lesken yksinäisyydessä oleman. Se on yksi todistus annettu Ilmestyskirjassa niille, jotka Isänsä merkin kantavat otsissansa, jotka veisaavat Siionin vuorella, etteivät he ole saastuttaneet itseänsä vaimoväen kanssa. Mutta se on myös kirjoitettu samassa Ilmestyskirjassa, että “koirat ja velhot heitetään ulos taivaan valtakunnasta.” Se on: kiimakoirat saavat ulvoa ulkoisella puolella yhtenä varkaitten ja juomareitten kanssa. Ja siellä pitää oleman itku ja hammasten kiristys.

Toinen tutkistelemus. Ketkä ovat perkeleen alamaiset? Me olemme edellisessä osassa osoittaneet, millainen tuntomerkki niillä on, jotka ovat Kristuksen alamaiset, nimittäin, että heillä on merkki heidän otsissansa ja risti rinnassa. Että he kantavat Jeesuksen ristiä ja puhuvat semmoisia, joita perkeleen alamaiset eivät ymmärrä. Nyt meidän pitäisi muisteleman, millainen merkki perkeleen alamaisilla on, että hekin tulisivat tuntemaan itsensä oikein.

Perkeleen alamaisilla on myös polttomerkki otsassa. Mutta jos kristityn merkki on yksi kirkas armon merkki, yksi kointähti, jonka Jeesus Ilmestyskirjassa antaa niille, jotka voittavat, niin on suruttomain merkki yksi musta kirjain otsassa, jonka musta rautio on polttoraudalla siihen sisälle polttanut. Musta kirjain on niin kuin V ja niin kuin H ja niin kuin J, ja kaikille niille on pantu käärmeen merkki kirkonkirjaan. Mutta eivät nämä sokeat raukat tiedä, että heillä on semmoinen hirveä merkki, vaan he luulevat, että heillä on kunnian merkki otsassa. Mutta niin kuin itse perkele tahtoo olla kunniallinen maailmassa, vaikka hän on itse rietas, niin tahtovat myös hänen orjansa olla kunnialliset maailmassa, vaikka he ovat huorat ja varkaat. Ja jota rumemmin he ovat eläneet, sitä julmemmin he suuttuvat, jos joku kristitty sanoo heille, minkä kaltaiset he ovat.

Eivät nekään ole huoria ja varkaita, joille on pantu käärmeen merkki kirkonkirjaan. Kunnian tähden kieltävät he ja peittävät pahoja tekojansa. Ja kunnian tähden tahtovat he olla siveät huorat, rehelliset varkaat, raittiit juomarit ja kunnialliset viinaporvarit. Se merkitsee, että huora tahtoo olla siveä maailman edessä, vaikka kaikki ihmiset tietävät, että hän on huora. Varas tahtoo olla rehellinen ja vakaa maailman edessä, vaikka kaikki ihmiset tietävät, että hän on varas. Juomari tahtoo samassa arvossa ja kunniassa olla, niin kuin muutkin ihmiset. Viinaporvari tahtoo myös kunniallinen olla, vaikka viinakauppaa pidetään huonona virkana.

Mutta kaikki nämä siveät huorat, rehelliset varkaat, raittiit juomarit ja kunnialliset viinaporvarit löytävät nyt paljon syntiä kristittyjen vaelluksessa, niin kuin juutalaiset löysivät vikoja Vapahtajan ja opetuslasten elämässä, että jos kristityt eivät heitä pois soimaamasta kunniallisia ihmisiä vääryydestä ja jumalattomasta elämästä, täytyy viimein maailman kunniallisten ihmisten kantaa maaherralle Pontius Pilatukselle, että nämä kristityt, jotka nyt ovat ilmestyneet, ovat kansanhäiritsijät, väärät profeetat ja villihenget, jotka eivät anna kunniallisille ihmisille omantunnon rauhaa. Samankaltaiset kanteet tulisivat sitten heränneitten päälle. Pakanat ovat ennen kantaneet ensimmäisten kristittyjen päälle, että he ovat Jumalan pilkkaajat, että he ovat Jumalan ja ihmisten viholliset, että he makaavat sekaisin miehet ja vaimot, että he ovat pahoilta hengiltä riivatut, että he näkevät riettaan hengen ilmestyksiä, että heidän uskonsa on ihmeellinen taikaus, että jos semmoinen taikaus pääsee leviämään, niin ei valtakunta pysyisi koossa. Ja mitä pakanat ovat ennen kantaneet kristittyjen päälle, sitä ne kantavat vielä nytkin, että he saisivat imeä kristittyjen verta. Että he saisivat omantunnon rauhan, koska he ovat latkineet kristittyjen verta. Tämä on nyt se kunnian merkki, jota perkeleen orjat kantavat otsissansa.

On myös riettaan orjilla risti rinnassa. Mutta tämä risti on maailman murhe. Se on vatsanmurhe. Koska heille tapahtuu joku vahinko ruumiin puolesta, tulevat he murheelliseksi ja itkevät käärmeen kyyneleitä. He itkevät myös harmista, etteivät he jaksa kaikkia kristityitä hävittää. He lukevat itsensä marttyyreiksi, koska heidän täytyy muka uskonsa tähden kärsiä soimauksia. Muutamille tulee paha mieli ja levoton omatunto, koska he eivät saa enää juoda, kirota ja tapella rauhassa niitten kristittyjen koirien tähden, jotka haukkuvat joka paikassa. Niin muodoin tulevat myös suruttomat ristinkantajiksi. Mutta siitä rististä he pääsevät pois pian. Koska he taas voitelevat suoliansa pirun paskalla, ovat he taas iloiset niin kuin ennenkin.

Saarnaavat myös maailmanorjat heidän kielellänsä. Mutta ei se ole uusi kieli, vaan se on vanha pakanallinen kieli, kussa kiroukset ja sadatukset ovat ensimmäinen ja viimeinen kirjain. Juomalaulut ja huoralaulut ovat keskimmäiset kirjaimet siinä vanhassa kielessä. Kreikankielessä on A ensimmäinen kirjain ja O viimeinen kirjain. Mutta vanhan Aatamin kielessä on P ensimmäinen ja S viimeinen kirjain. Ja tätä kieltä ymmärtävät kaikki niin pian, kuin he rupeavat konttaamaan.

Nyt me olemme lyhyesti maininneet, millaiset alamaiset ovat Kristuksen valtakunnassa ja millaiset alamaiset ovat perkeleen valtakunnassa. Meidän pitäisi myös katseleman, kuinka nämä kahden valtakunnan miehet sotivat keskenänsä. Kristityt sotivat Hengen miekalla ja heidän päänsä päällä on autuuden rautalakki. Heillä on myös uskon kilpi, jolla he vastustavat kaikki sen tuliset nuolet, joita se ruma vihollinen ampuu sydäntä kohti. Mutta perkeleen sotamiehillä on ensiksi hampaat, joilla he purevat, niin kuin juutalaiset purivat hampaitansa. Toiseksi kynnet, joilla he kynsivät kristityitä veriin. Kolmanneksi keituripukin sarvet, joilla he puskevat, niin kuin heidät maalataan Danielin näyssä ja Ilmestyskirjassa. Neljänneksi  kivet, joilla juutalaiset kivittivät Stefanusta. Viidenneksi hiilloskahveli, joilla rietas kohentaa kekäleitä helvetissä.

Ja koska riettaan enkelit eivät jaksa muutoin sotia, täytyy heidän kantaa kristittyjen päälle, että he ovat väärät profeetat ja villihenget, jotka pilkkaavat Jumalaa, koska he tunnustavat itsensä Jumalan Pojiksi. Niin kuin juutalaiset, jotka sanoivat: “hän pilkkasi Jumalaa”, koska Jeesus tunnusti itsensä Jumalan Pojaksi. Ja niillä Jeesuksen ristin vihollisilla on kirkkaat silmät näkemään kristittyjen vikoja. Mutta me kuulemme Johanneksen Ilmestyskirjasta, kuinka Jumalan lapset veisasivat kiitosvirttä Jumalalle, koska heidän veljiensä päällekantaja heitettiin taivaasta, joka kantoi heidän päällensä yötä ja päivää. Kukas on tämä kristittyjen päällekantaja muu, kuin se suuri ruskea lohikäärme, joka perkeleeksi ja saatanaksi kutsutaan, ja hänen joukkonsa, joka kantaa Jumalan lasten päälle yötä ja päivää?

Me kuulemme myös siinä samassa Johanneksen Ilmestyskirjassa, kuinka suuri sota nousi taivaassa Mikaelin ja lohikäärmeen välillä. Ja tämä sota tapahtuu nyt kristittyjen ja suruttomien välillä. Mutta eivät suruttomat usko, että he ovat se suuri saatanan joukko, joka sotii Jumalan lasten kanssa ja latkii kristittyjen verta. Meillä on se toivo ja uskallus Jumalaan, että se suuri Sotasankari, joka on voittanut siinä suuressa sodassa ja kilvoituksessa, pitää tekemän Kristuksen sotamiehiä urhoollisiksi, voi­mallisiksi ja väkeviksi hengessä, että he jaksaisivat sotia sen suuren joukon kanssa, joka tahtoo hävittää joka ainoan sielun maasta, kuin Kristuksen puolesta sotii. Jos nämä Kristuksen sotamiehet pysyvät heidän kalleimmassa uskossansa loppuun asti, niin on heille luvattu kunnian kruunu ja kiiltävä tähti rintaan. Ja heidän kyyneleensä pyyhitään pois.

Ottakaa siis autuuden sota-aseet: uskon kilpi, jolla te voisitte vastustaa kaikki sen ruman tuliset nuolet, ja autuuden rautalakki ja hengen miekka, joka on Jumalan sana. Että te olisitte mahdolliset seisomaan siinä suuressa sodassa ja kilvoituksessa, ja saamaan kunnian merkin rintaan, ja veisaamaan voiton virttä toisella puolella Punaista merta, koska kaikki viholliset, jotka ajavat Israelin lapsia takaa, hukkuvat Punaisen meren aaltoihin. — Kuule, sinä suuri Israelin Kuningas, kaikkien hätääntyneitten ja suuressa sodassa olevaisten huuto, koska he huutavat sinun tykösi. Nosta väsyneet kädet ja tue nääntyneet polvet, ja virvoita heitä punaisella viinalla, ja voitele heidän haavojansa hunajan pisaroilla. Sido haavoitetuita, ja vie heitä sinun pyhiesi asumasijaan, kussa he saavat kuulla voiton virttä ja veisata: amen halleluja, kiitos, kunnia, ja ylistys sille ainoalle kuolemattomalle Jumalallemme nyt ja iankaikkisesti. Amen!

________________________________________________________

Jäljennös /  P. Raittilan kokoelma / A. Kanervan jäljennöskirja / Oulun maakunta-arkisto /