Nr 4 3 SÖNDAGEN I ADVENT
1854 (aftonsång)
Jag Herren har kallat dig i rättfärdighet för att öppna de blindas ögon och
befria fångar från fångenskapen och från
fängelset dem som sitter i mörkret. Jes. 42:6,7.
Så talade Herrens Ande fordom genom profeten Jesaja om Messias eller den
utlovade Frälsaren som Herren hade kallat i rättfärdighet för att öppna de
blindas ögon och befria fångar från fångenskapen och från fängelset dem som
sitter i mörkret. Och denna Jesaja profetia gick i uppfyllelse då vår välsignade
Frälsare började predika ett ljuvligt nådens år och frälsning för syndens
fångar. Då öppnade han den blindes ögon och de dövas öron varigenom många fick
se himlavägen.
Men denna förutsägelse av profeten Jesaja går ännu i uppfyllelse. Då Jesu
evangelium förkunnas tydligt och rent, så händer det stora undret ännu, att den
andligt blindes ögon öppnas och de dövas öron öppnas, och många syndens och
otrons fångar befrias från djävulens bojor. Men liksom många då på Frälsarens
tid blev genom evangeliet värre, så händer det även nu, att många förargar sig
på honom och blir värre genom hans predikan. För Kristus har blivit satt till
fall och upprättelse för många i Israel och till ett tecken som blir motsagt.
Men alla dem som tog emot honom, gav han kraften att bli Guds barn.
Profeten Jesaja förutsägelse har gått i uppfyllelse under Frälsarens tid.
Och även i dessa tider fullbordas den samma profetiska förutsägelsen. Många
blinda stackares ögon blir öppnade genom evangeliepredikan. Många dövas öron
öppnas genom denna kristendom. Många har fått känna sin blindhet och uselhet.
Många har också blivit frälsta från syndens, dödens och djävulens våld.
Men somliga förargas och förhärdas därigenom. Även detta har skett enligt
Bibelns förutsägelse. Och så har det skett från världens början. Och så skall
det ske ända till världens ände. Denna kristendom skulle ju inte vara rätt, om
världen hade tackat oss och sagt: "Det är en rätt kristendom." Då
skulle inte fienden längre vara vid liv, om hans trälar hade sagt: "Det är
en rätt kristendom, det är den rätta himlavägen."
Det har alltid varit den rätta kristendomens kännetecken, att djävulens
apostlar har hatat och förföljt de kristna. Trösta er med det ordet, ni få Jesu
lärjungar som har sett Jesu stora och mäktiga gärningar. Ni som har känt den
stora och förunderliga förändring som Jesus har kommit för att genomföra. Då
hela världen hatar, försmädar och förföljer er på grund av denna kristendom, så
har det skett enligt Guds ord, och enligt forntida kristnas erfarenheter.
Men nu är världen i en förfärlig blindhet och i ett förskräckligt mörker.
Guds stränga rättfärdighet har nu kommit från himmelen över alla som gör orätt.
Den stora draken, som kallas för djävul och Satan, har utkastats ned på jorden,
och han har stor vrede då han vet, att han har endast en kort tid kvar. Nu har
vi den förskräckliga tiden. Den förödelsens styggelse som profeten Daniel såg,
vilket även vår Herre har förutsagt, att folk reser sig mot folk. Då uppstår
krig, farsot, blodsutgjutelse och uppror. För kristendomens sol har blivit
svart och månen röd, innan Herrens stora dag kommer, då alla den yttersta
tidens tecken utgjuts över jorden.
Men fast Egyptens mörker råder över jorden och mörkret över folket, så
skiner likväl solen i landet Gosen där Israels barn bor. Då nu världen är så
svart, ful och förskräcklig, så skall ni få Jesu lärjungar be, att Herren av
sin stora barmhärtighet måtte ge de fattiga evighetsvandrarna som är på väg
till Betlehem en liten stjärna som tecken och vägledning vid himlaranden. För
då den stora draken har med sin stjärt dragit tredje delen av himmelens
stjärnor ned på jorden, så finns det inte längre många stjärnor som syns på
himmelen. Be också, att denna förfärliga tid måtte bli förkortad för de
utvaldas skull. För även de kristna måste för kroppens del lida för de
ogudaktigas skull av hunger och trångmål. Men den store Krigshjälte, som har
lovat hjälpa och skydda dem som ropar honom till hjälp, har även sagt:
"Ett brutet rö vill jag inte sönderkrossa och en rykande veke vill jag
inte utsläcka." O, du brutna rö! Frukta inte att Herren skall sönderkrossa
dig. Och du rykande veke. Inte har Herren ämnat utsläcka dig. Så blås nu, Herre
Jesus, på den rykande veken för att den måtte fatta eld och lysa för dem som
sitter i det mörka rummet. Så länge som den rykande veken ännu inte har
slocknat, har vi det hoppet, att Herren Jesus blåser därpå med sin Helige Ande,
så att den fattar eld. Att de få själar som sitter i mörkret och väntar på
dagens gryning, måtte få se ljuset. Hör du, Store Korsbärare som har kommit för
att öppna de blindas ögon och dövas öron, och för att frälsa fångar, hör de
bedrövades, nödställdas och betrycktas suckan, då de suckar till dig med ett
ödmjukt och botfärdigt hjärta: Fader vår som är i himlarna o.s.v.
Till uppbyggelse för de själar som inte alls tvivlar på om denna kristendom
är den rätta eller inte, men snarare tvivlar på sin egen kristendom och
försöker finna vägen till den store Läkaren, skall vi denna stund begrunda, hur
de blinda ser, de halta går, de spetälska renas, de döda väcks upp och saliga
är de som inte blir förargade på Jesus.
Första betraktelsen utvisar, hur de blinda ser. På detta ställe talar vi
inte om den andliga blindhet som fariséer och sadducéer, eller nådetjuvar och
verkhelgon har, vilka i denna kristendom inte ser något annat än förvillelse
eller vidskepelse. Deras ögon har världens gud stickat ut och vänt om, så att
de inte skall se, fast de såg, inte heller höra, fast de hörde. För de tror sig
nog se, att denna kristendom är alldeles orätt, därför att det andliga hatet
har gett dem klara ögon för att se de kristnas fel. Sådana säger nog: Är också
vi blinda? Och somliga säger: Nog ser vi själva i boken, fast fienden har vänt
om deras ögon så att de ser andligt högmod och påven i denna kristendom. I
deras ögon förvandlas den rätta kristendomen till förvillelse och fruktansvärd
vidskepelse.
Den andliga eld som Frälsaren kom och tände på jorden, förvandlas i deras
ögon till den onde andens ljustereld. De ser himmelen i helvetet och helvetet i
himmelen. Och därför säger de om de kristnas rörelser i kyrkan: "Om sådana
vilda andar är i himmelriket, så vill vi inte komma dit." Sådana fariséer
och skriftlärda anser fyllhundar och krögare för bästa kristna, och en flygande
hora anser de för Kristi brud.
Vi talar inte nu om dem som på det viset, som ovan blivit sagt, ser
himmelen i helvetet och helvetet i himmelen, utan vi talar nu om den andliga
blindhet som ibland kommer över de väckta, då de börjar tvivla på sin salighet.
De har en verklig lust att bli saliga, och de ser även himlavägen, men
egenrättfärdighetsdjävulen gör dem så ovärdiga att de inte förmår tro, be
eller klappa på himladörren. Till slut kommer i detta otrons tillstånd en sådan
blindhet och ett sådant mörker över dem, att de inte längre ser Jesu sår. De
ser inte blodsdroppar som i örtagården faller från hans ansikte. De ser inte de
blodiga fotspåren (som leder) från örtagården till Golgata kulle. De ser inte
järnspikar i händer och fötter, då de står så långt borta från korset. Till slut
uppstår en järnspik i hjärtat på dem själva, eller en hemlig antipati mot de
kristna. Dessutom börjar de hemligen frukta över dem som enligt deras mening
pressar hjärtebölderna alltför häftigt.
En sådan blindhet har dessa otrons fångar. Och nu lyder frågan: Hur skall
sådana blinda få sin syn? Lärjungarna på vägen till Emmaus hade en sådan andlig
blindhet, att de inte kände Jesus fast han vandrade med dem på vägen.
Evangelisten säger, att deras ögon var betäckta. Men var det Guds Ande eller
sorgens ande som hade bundit denna svarta duk över deras ögon, för att de inte
skulle känna Jesus? Jag tänker att det var otrons ande som betäckte deras ögon.
Och vi hör, att de blev genast glada då ögonen öppnades och de fick känna att
Jesus, den Korsfäste, var ännu vid liv.
Sådana blinda stackares ögon öppnas inte på något annat sätt än på det
viset som Jesus gjorde med de två lärjungarna på vägen till Emmaus. Han
förklarade dem Skrifterna om Kristi lidande och bestraffade deras otro:
"O, ni galna och senhjärtade till att tro vad Moses och profeterna har
skrivit om Kristi lidande." På detta sätt öppnade han deras förstånd för
att de måtte förstå Skrifterna. Och till slut fick de känna honom vid
brödsbrytelsen. Därav blev deras ögon öppnade. Så skriver evangelisten.
Ni sorgsna lärjungar på vägen till Emmaus. Ni otrons fångar. Jesus har dött
i era hjärtan. Ni är dessutom så blinda, att ni inte känner Jesus, fast han
vandrar mitt ibland er. Johannes Döparen säger: "Mitt ibland er står den
som ni inte känner." Han skall förklara Skrifterna om Kristi lidande för
er. Otrons ande har täckt över era ögon, så att ni inte känner den korsfäste
och törnekrönte Frälsaren. Stå inte så långt borta från korset, ni tvivlande
själar, utan kom närmare för att ni måtte kunna se järnspikarna eller såren av
dem i händer och fötter. Kom närmare för att se, hur blodsdropparna från hans
heliga kropp faller ned på marken. Stå dock så nära som Johannes och Maria, för
att ni måtte se, hur soldaterna sticker spjutet i Jesu bröst, fast han är död i
era hjärtan. Ni skulle dock se hur blodet och vattnet rinner ur det såret. Jag
vet att de sorgsna lärjungarna inte har det trevligt, då Jesus är död. Jag vet
att de gråter och jämrar sig. Jag vet att de har en stor andlig sorg och
längtan efter Jesus. Men otron är så stor, att de inte känner Jesus, fast han
vandrar mitt ibland dem.
Öppna nu, Herre Jesus, de blinda stackarnas ögon. Förklara dem Skrifterna
om ditt lidande och bryt bröd för dem, för att deras ögon må öppnas. Om de ens
för ett enda ögonblick måtte få se dig leva, så skulle de bli glada. Och vi
hoppas att lärjungarna på vägen till Emmaus skall se den korsfäste och
törnekrönte Konungen så snart ögonen öppnas.
Andra betraktelsen utvisar, hur de halta går. De halta är sådana som inte
orkar gå rakt och stadigt på livets väg. De är inte sådana som dristigt far
till förtappelsen, inte heller sådana som dristigt vandrar på livets väg, utan
de haltar åt båda håll, liksom Israels barn under profeten Elias tid stundom
tjänade Gud och stundom Baal. De är kristna bland de kristna och hedningar
bland hedningarna. Ibland är de gudfruktiga och ibland hedningar. Ibland gör de
bot och ibland gör de hor. Sådana är de som tjänar två herrar. De haltar åt
båda håll och man vet inte vilken Herre till slut skall betala dem lönen.
Hedningarna har ingen anledning att glädja sig över detta ord, för
hedningarna kan inte halta på den vägen där de vandrar. Och det är för alla
känt, vilken herre det är som skall betala dem lönen. Fariséerna och de
skriftlärda har ingen anledning att glädja sig över detta ord, för fariséerna
är de värsta fienderna till Jesu kors, och de är de fromma som inte behöver
göra bättring. Men de halta är i behov att göra bättring. Och därför kommer de
på bröllopet. Men de går så sakta. Och därför måste vi utmåla deras belägenhet
sådan den är.
Men vad skall Jesus göra med dem som haltar så? Han säger i dagens
evangelium, att de halta går. Vi måste på detta ställe göra skillnad mellan dem
som verkligen haltar och dem som låtsas halta. De som verkligen haltar får så
stor plåga av detta haltande, att de till slut måste komma fram till den Läkare
som kan hela deras lemmar. Men de som låtsas halta, kommer aldrig till Läkaren,
för de har ju så friska ben, att de springer ända till helvetet. Och den onde
skrattar bäst åt dem som låtsas halta, för de är sådana narrar som härmar de
botfärdiga.
Tredje betraktelsen. De spetälska blir renade. De spetälska är de som
plågas så mycket av syndens spetälska, att de står på avstånd och ropar:
"Jesus, Davids Son, förbarma dig över oss!" Och alla, som ropar så
och ber till Jesus, blir rena, då de går och visar sig för prästen och offrar
åt Gud vad Moses har befallit. Men de är inte många som kommer tillbaka för att
tacka Jesus. För vi vet att tio har blivit renade. Men hur många är de nu, som
har kommit tillbaka för att tacka Jesus? Jag fruktar, att nio av de tio har
gått tillbaka i världen. Och därav har den ondes änglar stor glädje. Den ondes
änglar säger så: "Vem bad er gå och ropa, Jesus, Davids Son? Vad bättre är
ni nu än de som inte har ropat?" Vänta lite, ni djävulens änglar, er
glädje skall inte bli så långvarig, men er pina blir inte lindrigare, fast alla
kristna gick tillbaka i världen. Ni skall med dess högre röst skrika i
helvetet, än vad de spetälska har ropat.
Men alla kristna har ju inte gått i världen ännu. En är kvar som kommer och
tackar Gud med stark röst. En är kvar som faller ned på marken vid Jesu fötter.
En är kvar som väter hans ben med tårar. Och så länge som det finns en, säger
alla fariséer: "Om sådana är i himmelriket, så vill vi inte komma
dit." Och det är även sant, att fariséerna inte kan vara där en renad själ
tackar Gud med stark röst. Om en enda själ håller ett sådant oväsen i
himmelriket, så kan ingen farisé vara där. Inte en enda sorglös, inte en enda
obotfärdig kan vara där en renad själ prisar Gud med stark röst. Därför, om
sådana är i himmelriket, så måste alla obotfärdiga, alla sorglösa, alla dygdiga
och alla nådetjuvar fara till helvetet, där det finns ett roligare liv än i
himmelen.
Fjärde betraktelsen utvisar, hur de döda väcks upp. Detta är ett tecken
därpå, att han är den som skulle komma och vi har ingen anledning att vänta på
någon annan. Att de döda väcks upp innebär, att människor väcks upp ur den
andliga döden. På den tiden har det hänt både naturligt och andligt. Men på
denna tid har det hänt endast andligt.
Somliga människor har väckts upp ur den andliga döden, och dessa uppväckta
själar har fått se dagsljuset. Man har redan väckt upp en Lasarus som var redan
stinkande, så som hans systrar Marta och Maria berättade. Det är förståeligt
att de grät mycket över honom eftersom han som tidigare hade varit en levande
människa, dog med en andlig död och började ruttna. Då får de kristna bröderna
och systrarna, i synnerhet hans anhöriga, en stor sorg över honom. Men även
Jesus gråter tillsammans med dem på Lasarus grav. Fast han har sagt till sina
lärjungar, att Lasarus sover, men han måste till slut säga rätt ut att Lasarus
är död. Se nu, Lasarus systrar, hur Jesus gråter tillsammans med er på er
broders grav. Se nu, Maria, hur Jesus gråter med dig, då din älskade broder
ligger död. Se även du, Marta, hur Guds Son gråter med dig, fast du har omsorg
om många ting. Men ett är nödvändigt. Du är fullt sysselsatt med världslig
hushållning och tror, att det är nog därmed, att du tjänar Jesus för kroppens
del. Men Maria tjänar Jesus av hela själen och av hela hjärtat.
Se även ni, judar, hur Guds Son gråter på Lasarus grav. Fast ni har så hårt
hjärta, att ni inte kan fälla en enda tår ur era ögon, ni kan inte ömka er över
dem som gråter och jämrar sig. Ni kan inte trösta de sörjande. Ni kan inte
ledsaga de gråtande till Jesus, men ni smädar blott Jesu och Marias tårar. En
gång skall dessa tårar bli brännande för judarna, då de får se Guds Sons stora
kraft att väcka upp de döda, till sinnesförbittring för alla judar och fiender
till Jesu kors. För ju mer döda Jesus väcker upp, dess förfärligare och
grymmare börjar judarna förfölja Jesus.
Det gör så ont på fiendens trälar då Jesus uppväcker de döda till ett andligt
liv. För folk börjar genom denna uppväckelse tro på Jesus. Just detta gör det
största såret i hjärtat på fariséer och skriftlärda, att det gemene folket
börjar genom denna uppväckelse tro på Nasarén som de håller för en falsk profet
och vild ande. Men Guds barn får stor glädje därigenom att människorna väcks
upp ur den andliga döden. I synnerhet Lasarus systrar får en stor glädje och
fröjd däröver, då de nu ser, att deras älskade broder, som var död i synd, äter
måltid tillsammans med Jesus i himmelriket, där även Lasarus anhöriga får med
glädje och fröjd tjäna dem för evigt.
Femte betraktelsen. Och för de fattiga förkunnas evangelium. Detta är den
största nåd som har skett. Och därom torde även Johannes lärjungar bli
övertygade och försäkrade, att Jesus är den som skulle komma, och att de inte
har anledning att vänta på någon annan. Johannes lärjungar har blivit uppväckta
genom Johannes lagpredikningar. Men de har inte förstått, att de måste gå över
till Jesu skola där man förkunnar evangelium för de fattiga. Före denna tid har
prästerna förkunnat evangelium för de rika till och med i den församlingen där
det inte alls har funnits några fattiga. Och även i denna församling har man
predikat evangelium endast för de rika. Man har predikat så ljuvligt evangelium
för obotfärdiga horor och tjuvar, att dygdiga horor lät sin mjölk rinna och
fyllhundar och krögare lät ormtårar falla, då prästen förkunnade evangelium för
dem och kallade dem för kära kristna och kära Jesu vänner. Då var det lätt att
komma in i himmelriket, eftersom man inte krävde ens bättring av fyllhundar,
horor och tjuvar, än mindre sann ånger. Men nu förkunnar man evangelium för
fattiga, bedrövade, tvivlande, betryckta och gråtande, som inte har annat än
egenrättfärdighetens trasor som fladdrar kring knäna. Man förkunnar nu
evangelium för sådana fattiga som har blivit världens dynghög. För sådana som
har blivit ärelösa. (För sådana) som inte har tro, hopp eller kärlek, inte
heller goda gärningar, men endast synd, otäckhet och orenhet. Evangeliet
förkunnas nu för sådana fattiga, vilkas sår till och med hundarna slicker.
(Sådana fattiga) som alla djävlar hatar och föraktar, på vilka alla dygdiga
horor spottar och på vilka alla fyllhundar förargas, och vilka alla krögare
hatar och kallar för vilda andar. Nu förkunnas evangelium för sådana fattiga,
som är nära på att svälta och frysa ihjäl, som känner att de måste sjunka ned i
helvetet. För sådana fattiga har man inte predikat evangelium förrän denna
väckelse kom, för alla var då rika. Fyllhundar och horor var rika. Svärjare och
slagskämpar var rika. De som stal från kronan var rika. De mäktade betala
böterna och var tappra män att försvara sig på domedagen.
Men nu har många blivit så fattiga, att man inte har pengar till böterna.
De vågar inte möta domedagen utan Försvarare. De har ingen annan tillflykt, än
Försvararen inför Fadern. Han är deras enda tillflykt. Ni fattiga och sjuka,
som genom denna kristendom har blivit fattiga, så som världen säger, ni har
blivit fattiga genom denna kristendom. Jag är en obarmhärtig man som har gjort
er nakna. Jag har gjort er fattiga. Så säger nu fariséerna och de skriftlärda.
Och krögare och smörhandlare klagar på mig, att jag har gjort de väckta
fattiga. O, om det var sant, så kunde jag bli rik genom er fattigdom. För nu
predikar man evangelium för de fattiga.
De blir nu bjudna på stor egendom som ersättning för det de har förlorat.
Nu ger man dem stor grannlåt som ersättning för det prål som de har gått miste
om. Nu ger man dessa fattiga röd vin i stället för djävulsträck. Nu ger man
dessa fattiga vita kläder i stället för silkesduk, och ett kors på bröstet i
stället för kråsnål, och en morgonstjärna i stället för pannsmycke, och
guldringar på handen i stället för stenringar, och livets krona i stället för
örring. Därför må ni glädjas och fröjdas över er fattigdom, ni fattiga, och tag
emot evangeliet med glädje.
Om jag har gjort er fattiga, så skall Jesus göra er rika. Ack, om jag hade
kunnat göra er så fattiga, att ni inte hade en enda egenrättfärdighets trasa på
er, så kunde jag bli rik genom er fattigdom. Jag kunde kalla alla andliga
fyllhundar samman och säga: "Drick nu de fattigas svett och möda. Här är
den krögaren som gjorde hustrur och barn till tiggare!" Men salig är den
som inte förargas på denna kristendom, där evangeliet förkunnas för de fattiga
nu och i evighet, amen.
Kopia /
Laestadianasamlingen Bk:1 / Uleåborgs landsarkiv /