Nr. 26 LÅNGFREDAGEN 1850
Kristus sade i sina smärtor
genom Davids mun, att han var omringad av hundarna. Psalm 22
Fast David i den 22:a psalmen
talar liksom om sig själv, då han var förföljd av fienden, passar dock inte
alla ställen i den psalmen på David. Han talar om, hur händerna och fötterna
var genomborrade. Han säger vidare, att de kastade lott om min kjortel. Dessa
ord hör inte till David utan till Frälsaren, vars händer och fötter
genomborrades med järnspikar. Och soldaterna kastade lott om hans kjortel.
Vissa evangelister har av denna
Davids psalm tagit bevis på vad man gjorde med Frälsaren. David nämligen klagar
i den 22:a psalmen, att blod hundarna omringade honom på alla håll. Dessa ord
hör både till David och Frälsaren. Och vi vet, att blodhundarna tystnar inte
förrän de får läppja blod.
Månne alla blodhundar redan har
fått tillräckligt läppja blod? Jag fruktar, att de blodhundar som fanns på
Davids tid, skällde på Frälsaren ännu tusen år därefter. Och deras valppar är
ännu vid liv. Det sägs att hundar och katter morrar då de ser sin avbild i
spegeln. Och det är nog troligt, att de gör så, för deras avbild är ingalunda
skön. Men de tror att deras avbild på spegeln är en annan hund och de blir arga
på den. De fattar inte att det är deras egen avbild som de ser. De anser den
för en annan hund.
Vi borde ställa en stor spegel
framför katter och hundar för att de en gång må känna sig själva och slutligen
inse att de har samma gestalt som de blodhundar som David talar om i den 22:a
psalmen, att de omringar Frälsaren på varje håll. Dessa hundar hade samlat sig
i synnerhet omkring Frälsaren, och då var de ivriga att läppja Frälsarens och
de kristnas blod. Men de släpptes inte i frihet. Gud har rest en sådan stängsel
mellan blodhundar och får, att hundarna inte ännu har kunnat sarga fåren i den
grad de ville. Och därför är hundarna och vargungarna ledsna, att de inte ännu
har fått tillfälle att riva fåren. Men vi får se vad de stora blodhundarna gör
då de fått vittring av får. Likväl har profeten Elias sagt till den onde kungen
som förföljde profeter: "På samma plats där hundarna har läppjat Nabots
blod, skall de även läppja ditt blod."
Vi talar nu inte om Tobias hund
som var glad då han kom hem. Nu talar vi inte heller om de hundar som driver de
vilsefarande fåren till Herden, utan vi talar nu om de hundar som David såg
anfalla honom och Kristus. De är vilda hundar som har vargens natur. De kan
inte skälla, men de endast tjuter då Herden skyddar sina får. De kommer inte
skällande, utan blott smygande mot den som de vill äta upp.
I synnerhet dödsrikets hundar
som gnager löven på livets träd. De slutar inte skälla förrän de får läppja
blod. Och dessa dödsrikets hundar slutar genast skälla, då de får läppja
Lammets blod. Dödsrikets hundar sargar de väcktas samveten och betvingar dem gå
till foten av Jesu kors.
Men när man låter dödsrikets
hundar dricka det blod som rinner från hjärtat på Guds Lamm, då slutar
dödrikets hundar skälla. Det vore bra, om alla blodhundar som David på det
förutnämnda stället skriver om, var så bundna med mörkrets bojor, att de inte
kunde komma lös för att riva och sarga Jesu får som idag bär Jesu kors och med
bedrövat och blödande hjärtan följer den stora Korsbäraren till Golgata kulle
och klagar, att mörkrets furste har så stor makt på jorden, att han kan uppegga
alla blodhundar att skälla på och sarga Jesus och hans får.
Dessa blodhundar, som David har
talat om i den 22:a psalmen, har omringat den korsfäste Konungen på alla håll.
Deras valppar är ännu vid liv, och mörkrets furste uppeggar sina hundar att
riva och sarga lammen. Och därtill skäller dödsrikets hundar på dem och river
och sargar deras samvete som är bedrövade för sina synders skull. Deras
kroppar, som med ett bedrövat och blödande hjärta följer den stora Korsbäraren
till Golgata kulle, river och sargar Satans blodhundar genom den världsliga
lagens makt. Om den nådige Herren Jesus inte förbarmar sig över dem och fäller
några honungsdroppar på deras samveten och sargade hjärtan genom att sucka och
med outsägliga suckar be för dem, så skulle de bli förtappade för all evighet.
Men må den stora Korsbäraren och törnekrönte Konungen vara prisad, som idag lät
Satans hundar korsfästa och sarga honom, för att alla små korsbärare och
bedrövade själar måtte bli vederkvickta genom hans blod.
Du bedrövade Maria Magdalena,
och du Jesu moder. Gråt inte. Var i god tröst. Dina synder är dig förlåtna. Då
du blandar ångerns tårar med Jesu dyra blod, blir hjärtesåren helade. Och du
trogne lärjunge som Jesus älskar. Du har med egna ögon sett, hur världens
soldater sticker spjutet i Jesu hjärta, som blodet och vattnet rann ut ur, för
att Skriften skulle fullbordas, där det står: "De skall få se vem de har
stungit." Och en gång skall den tiden komma, att alla fiender till Jesu
kors får se, vem de har stungit.
Då nu allt är fullbordat och
Guds vredes skål har druckits, och Jesus med ett sådant rop uppgett sitt liv i
Faderns händer, så skulle det vara det bästa rådet att allt folk som har kommit
till närheten av Jesu kors, somliga för att göra spe, somliga för att korsfästa
honom, och somliga för att dela hans kläder, somliga för att bjuda honom på
ättika blandad med galla, och somliga för att med spjutet sticka i hans hjärta,
så skulle det vara det bästa rådet, att de slog sig på bröstet och gick hem med
suckar och hjärteångest.
Men må de få själar som står
vid Jesu kors och inte vågar öppna munnen på grund av världens oväsen, falla på
knä vid foten av Jesu kors och med ett ödmjukt och botfärdigt hjärta be, att
det dyra blod som idag har runnit från Jesu hjärta, måtte bota hjärtesåren. Vi
hoppas, att alla bedrövade, botfärdiga och betryckta skall få tröst i sina
hjärtan så snart som de kommer fram till foten av Jesu kors. Och därpå säger vi
Amen och suckar: Fader vår o.s.v.
Vårt heliga evangelium och hela
Kristi pinas historia bevisar, hur fienden uppeggade sina hundar på Frälsaren,
så som David såg i anden tusen år tidigare än det hände. Och då även alla
profeter har förutsagt, att Frälsaren skall bli hatad av alla som vandrar som
fiender till hans kors, så får vi ett lägligt tillfälle att betänka, hur
fienden uppeggar sina hundar på Frälsaren. Första betraktelsen. Varför uppeggar
fienden sina hundar på Frälsaren? Andra betraktelsen. Vad vann fienden därmed,
att han uppeggade sina hundar på Frälsaren.
Första betraktelsen. Med
fiendens hundar avses alla sorglösa, icke omvända och opånyttfödda som ännu
inte blivit återlösta från djävulens fångenskap. Mörkrets furste har genom
syndens brinnande begärelser bunditt dem fast vid världen, precis som en arg
hund blir med järnkedjor kopplad i väggen. Men av Frälsarens frestelser hör vi,
att djävulen anser sig vara hela världens härskare, då han lovade Frälsaren
hela världen om Frälsaren hade börjat be till honom. Men Frälsaren sade: Gå
bort, Satan! Från den dagen blev världens furste arg på Frälsaren och på hans
lärjungar. Mörkrets furste släppte lös sina hundar och uppeggade dem att skälla
på, riva och sarga Jesus och hans får. De stora hundarna i synnerhet är arga på
Frälsaren, nämligen de Satans hundar som hatar Frälsaren därför att de inte i
fred får sarga hans får.
Det är det andliga hatet som
tvingar dem att hata Jesus. Dessa stora hundar river och sargar Jesu får genom
den världsliga lagens makt. Att Satans valppar skäller, är inte så farligt. Men
de stora hundarna, när de kommer lös och börjar med lagens makt riva och sarga
Jesu kropp, dessa Satans blodhundar blir inte nöjda förrän de får läppja blod
ur Jesu kropp. Då nämligen Frälsaren ville rädda de själar som världens furste
har rövat, förargades världens furste och uppeggade sina hundar på Frälsaren.
Och då Frälsaren började med Moses stav driva bort dessa hundar, blev de ännu
argare. För hundens natur är sådan, att ju mer människan hotar den med staven,
dess större och värre blir hundens hat. Och när en stor flock hundar är samlade
och anfaller människan, då är hon i livsfara. De vilda hundar, som David såg
omkring Frälsaren, har rivit och sargat hans heliga kropp, och de har inte fått
samvetsfrid förrän de fick läppja hans blod.
Men vad trodde fienden sig vinna
då han uppeggade alla sina hundar på Frälsaren? Han trodde förstås, att
Frälsaren inte törs komma in i helvetet för att återlösa deras själar som ropar
från djupet till himlen. Han trodde att Frälsaren inte vågar stiga ned i
helvetet för att befria de fångar som världens furste har rövat från Guds rike
och tagit till fånga. Därför släppte mörkrets furste alla världens hundar lös
och uppeggade dem att skälla på, riva och sarga Jesu kropp. Men där blev
världens furste bedragen, för Guds Lamms blod är som gift för alla vargar och
hundar. Det bränner deras inälvor. Men för de sårade och förkrossade hjärtana
är Guds Lamms blod en himmelsk läkedom. Fienden tål inte dem som har fått några
droppar av det blodet. Han är oerhört arg på dem och driver dem ut ur helvetet
och säger: "Gå bort, botfärdige djävul! Gå bort med dina suckar och din
gråt. Jag vill inte se sådana som gråter och suckar."
Fast världens vilda hundar nu
river och sargar Jesu kropp och hatar även dem som kryper till foten av Jesu
kors, så orkar världens furste likväl inte hindra de bedrövade och botfärdiga
själarna från att krypa till foten av Jesu kors, för de bedrövades och
botfärdigas tårar bränner hans samvete så mycket att den onde driver dem bort
från helvetet och befaller dem att gå i himlen för att gråta och sucka där. Vi
ser redan här, hur illa det gör för de sorglösa, att de bedrövade själarna
gråter och suckar. De botfärdigas tårar bränner den sorglösa människans
samvete.
Därav inser vi, att fienden
inte alls vill se sådana, utan han driver dem bort från sig. Men fienden vill
inte gärna mista de själar som flyr till foten av Jesu kors.
Egenrättfärdighetsdjävulen vill hindra dem från att krypa dit. Men likväl
kryper de små barn som inte orkar gå. Och så snart dessa bedrövade och
betungade själarna kommer fram till foten av Jesu kors, fäller han några
droppar från sina sår. Då flyr djävulen med stor vrede och smärta. Och alla
vargungar tjuter av vrede, då de inte kan riva och sarga Jesu får.
Men liksom alla avgrundens
hundar då var arga på Frälsaren och hans lärjungar, så är de även nu arga på
Jesu får. De åt nog upp dem om de fick den makten. Och vi får se vad de
slutligen gör, om de stora hundarna får vittring av får. Kanske kommer de snart
hit för att riva och sarga. Och då får även andra hundar tillfredsställa sitt
begär, då de dricker de kristnas blod.
Andra betraktelsen. Vad har
fienden vunnit därigenom att han har uppeggat sina hundar på Frälsaren?
Ingenting. Större pina och kval har han fått. Satans hundar har rivit och
sargat Frälsarens kropp. De har läppjat blod. Men detta blod är ett dödligt
gift som bränner deras inälvor för evigt. Då nämligen försoningsblodet är en
himmelsk läkedom för de sjuka, bedrövade, botfärdiga och betryckta, gråtande
och längtande, så förorsakar samma försoningsblod en fruktansvärd pina och kval
för de obotfärdiga och för fienderna till Jesu kors som med sina fötter
förtrampar detta blod. Den ondes änglar blir sjuka av avund, då de ser benådade
själar vara i glädje. Judarna gnisslade med tänderna, då Stefanus utbrast:
"Jag ser himlarna öppna och Guds Son sitta på Guds högra hand!"
Vargungarna tjuter då de ser
får men inte kan riva och sarga dem. Vad har fienden vunnit, då han uppeggade
sina hundar på Frälsaren? Ingenting. Men han har vållat sig själv större pina
och kval. Vrede och avund bränner hans hjärta för evigt, då han mister några
själar. Han får ett stort sår på hjärtat, då hans trogna tjänare flyr bort och
slutar tjäna honom, och börjar tjäna en bättre Herre. Den ondes änglar blir
ledsna, då deras gamla och trogna tjänare slutar att tjäna den onde. Världens
furste blir förskräckligt arg då någon av hans tjänare blir olydig. Vad gör han
då, när flera tusen av dem säger upp sin tjänst hos den gamle husbonden och
blir underdåniga tjänare för den törnekrönte Konungen. Den onde blev så
avundsjuk därav, att han spyr idel galla på Frälsaren. Han gnisslar med
tänderna och darrar av vrede, då hans gamla undersåtar avviker från honom och
flyr till Jesus.
Denna grymhet visar mörkrets
furste mot alla dem som genom Frälsarens försoningsdöd blir befriade från
djävulens välde. Men dem som troget tjänar honom hatar han inte. Vad har
världens furste vunnit, då han uppeggade alla världens hundar på Frälsaren?
Ingenting annat än pina och kval för sig själv. Och alla dessa hundar som har
rivit och sargat Frälsarens kropp är nu i helvetet. Men dessa vilda hundars
valppar är ännu vid liv och de har stort begär att bita och äta upp Jesu får. I
synnerhet de stora hundar, som den svarte smeden har matat och uppfött, är som
vargar. Om de får vittring av får, kommer de snart för att riva och sarga
fårens kroppar. Fåraherden själv har sagt: "Frukta inte för den som dräper
kroppen, men kan inte döda själen." Världens hundar och Satans vargar har
förut ätit och sargat Jesu kropp. De har även i sin vrede sargat Jesu får. Och
dessa Jesu får har inte skonat sitt liv intill döden.
De har med stor glädje och
fröjd följt den stora Korsbäraren intill döden. De har låtit sitt blod rinna
för Jesu namns skull. Och för trons och kärlekens skull har de fått livets
krona. Så ber vi den stora Korsbäraren, den korsfäste och törnekrönte Konungen,
som idag har låtit sitt blod rinna för de eländiga och borttappade fårens
skull, att han måtte fälla några droppar ur sina nådedrypande bröst i de
bedrövades hjärtan, för att de därigenom måtte bli vederkvickta och stadiga i
sin dyrbaraste tro, så att de utan fruktan må bekänna inför världen Jesu makt
och härlighet, och att de må stå modigt i den stora kampen och striden och låta
sitt blod rinna för Jesu namns skull.
Vi hoppas och vi ber den stora
Korsbäraren, att han måtte ge de klenmodiga kraft och tålamod att bära hans
kors intill döden, om världens hundar och Satans vargar börjar riva och sarga
Jesu får, att den blodbestänkte och törnekrönte Konungen må ge styrka åt de
svaga, föda de hungrande, binda de sårade och vederkvicka de bävande lammen då
de i hunger ropar till honom. Hör käre Frälsare alla bedrövades och nödställdas
bön för din blodiga pinas och döds skull. Amen.
Trycksak / Tryckt hos W. R.
Nygren i Piteå 1851 / Puhtaat Saarnat 1984 s. 239