Nr 6 JULDAGEN
1859
I begynnelsen var ordet, och ordet var hos Gud, och ordet
var Gud. Genom det har allt blivit till, och utan det har intet blivit till.
Joh. 1: 1 – 14
I vårt upplästa evangelium talar aposteln Johannes om
ordet som vart kött. Och många högt lärda män har grubblat över detta
bibelspråk, de har nämligen velat begripa, hur det gick till, att ordet vart
kött. Men ännu har ingen kunnat förklara detta bibelspråk så klart, att någon
enfaldig kunnat begripa det. Det hör visserligen till våra trosartiklar, att
Sonen är född av Fadern i evighet, och han i tidens fullbordan föddes av
jungfru Maria. Men då vi med förnuftet inte kan begripa den naturliga avlelsen,
hur skall vi då med vårt förnuft kunna begripa den övernaturliga födelsen och
den övernaturliga avlelsen. Men redan på Johannes tid fanns det några lärda, så
kallade världsvisa, som grubblade mycket över den saken, hur Guds Son var född
av Fadern i evighet, och hur han blev avlad av den Helige Ande och så vidare.
Men ju längre de grubblade på den saken, dess mer for de vilse, ty de ville
begripa först och tro sedan.
Emot dessa höglärda världsvisa eller filosofer skrev
Johannes sitt evangelium för att de kristna inte skulle bli vilseförda och
förvillade av en falsk lära. Och den falska läran bestod förnämligast däri, att
Jesus från Nasaret inte var någon Gud, utan en människa, begåvad med större
förstånd än andra människor. Och detta större förstånd kallades för Guds vishet
eller logos, som betyder både vishet och ord. Aposteln Johannes skrev sitt
evangelium emot dessa världsvisa, som förnekade Kristi gudom, och visade, att
ordet eller Guds visdom, var redan före skapelsen och detta ord vart nu kött.
Men denna hemlighet kan ingen människa begripa eller förstå, utan det kommer an
därpå, om du tror att han är Guds Son, född av Fadern i evighet, och avlad av
den Helige Ande i jungfru Marias moderliv. Detta trodde inte judarna, utan de
trodde, att han var Josefs son. Men aposteln Petrus var den första som började
tro, att Jesus var Guds Son, och sedan den tiden har alla kristna haft samma
tro som Petrus. Och denna tro har ansetts vara så nödvändig för de kristna, att
den, som inte trodde att Jesus var Guds Son, han blev bannlyst eller utesluten
från församlingen. Han blev ansedd för en turk och hedning.
Men vad hjälper oss nu den tron, att Guds Son har antagit
mandomen, att han har vandrat här på jorden, att han har blivit anklagad av
judarna såsom en bedragare och upprorsmakare, att han har blivit dömd till
döden av den romerske landshövdingen Pontius Pilatus, vad hjälper denna tro, om
denna tro sitter endast i peruken? Du må gärna tro, vad apostlarna har
predikat, att denna av Pontius Pilatus dödsdömde jude blev oskyldigt dömd till
döden. Du må gärna tro, att han verkligen blev död på korset, att han fick liv
igen och stod upp ifrån de döda, fastän det är många nuförtiden, som inte tror
det heller, utan menar, att livet ändå satt kvar i honom, fastän han blev
skendöd. Men vad hjälper dig den tron, att han verkligen var död och fick liv
igen, om du inte tror detta med samma sinnes beskaffenhet och med samma försmak
av den himmelska saligheten som lärjungarna kände på påskdagen, när de såg
honom levande igen, stående framför sina ögon? Ja, till och med om du tror, att
han blev så där plågad och korsfäst för dina synders skull, inte tjänar den
tron till någonting, om du fortfar att leva som en hedning. Ty meningen med
Frälsarens oskyldiga lidande och död var ju den, att detta skulle gå dig så
till hjärtat, att du därigenom skulle bliva omvänd och pånyttfödd. Ty inte kan
det vara dig till någon nytta, om du tror allt som är skrivet om Kristus, om du
därav inte känner någon märkbar förändring i ditt eget hjärta. Om du fortfar
att vara samma hedning som du har varit. Ty om du betraktar Guds ord rätt, så
skall du förnimma, att lärjungarna undergick en märkbar förändring under den
tiden, då Frälsaren låg i graven. Först föll de i förtvivlan. De måste under
detta tillstånd gråta och jämra sig. Denna förtvivlade sorg var den första
förändringen som deras hjärtan måste erfara och känna. Denna lärjungarnas sorg
och förtvivlan svarar nu emot ångern och syndasorgen, eller ruelsen som Luther
fordrar av alla sina anhängare, emedan Luther själv har haft en allvarlig
syndasorg, innan han kunde komma till tro. Eller är ni så dumma, att ni inte
kan begripa, att Luther har grubblat, och just detta Luthers grubblande var
orsaken till hans omvändelse och pånyttfödelse. Och hade inte Luther grubblat,
så hade vi ännu i denna dag varit i påvedömet. Det var detta Luthers grubblande
som först öppnade ögonen på honom, att han fick se den falska salighetsgrund,
varpå påvedömet vilade.
Ni må tro, att i påvedömet fordrar man också omvändelse,
bättring och pånyttfödelse likaväl som i Lutherdömet. Men det är en liten, fin
skillnad emellan den lutherska pånyttfödelsen och den pånyttfödelse som fordras
i påvedömet. Ty Luther lär oss, att människan blir rättfärdiggjord och salig
genom tron allena utan gärningar, men i påvedömet drivs den läran, att
människan inte blir salig genom tron allena, utan gärningarna hör med till
rättfärdiggörelsen. Detta är just huvudpunkten i påvedömet, att kärleken måste
vara trons grund. Men denna fina skillnad i läran är dock så stor, att Luther
omöjligen kan förlikas med påven. Ja, denna fina skillnad i läran är så stor,
att då Luthers vänner ville ställa till så, att Luther skulle förlikas med
påven, så skriver Luther till sina vänner: Ni har tagit er före, att förlika
Luther med påven, men se till, att jag inte kan förlika Kristus med Belial. Men
denna Luthers lära om tron skall inte uppfattas så att människan får leva som
hon vill, om hon endast tror, att hon blir salig. Ty Luther var inte den man,
som levde så ogudaktigt som man nuförtiden lever i Lutherdömet, utan Luther
fordrade först en sann bättring, en uppriktig syndaånger, en sann omvändelse
och pånyttfödelse. Och inte blott en sådan pånyttfödelse som alla laglärare
yrkar och fordrar, nämligen den egna bättringen, utan Luther fordrar en sådan
pånyttfödelse som är kännbar i hjärtat, han fordrar en sådan tro, som gör
människan glad och frimodig i själva döden, en sådan tro, som har kärleken till
följd, men inte till sin grund.
Luther har inte lärt: "Synda fritt, bara du
tror," utan han har lärt: "Tro först så kan du övervinna
synden." Luther har inte lärt: "Du behöver inte grubbla, du behöver
inte ha något bekymmer om din salighet, nog blir du salig med mindre gråt och
illtjut . Ty så lär denna världens visa dygdelärare: "Du behöver inte
gråta och jämra dig som lärjungarna. Du behöver inte grubbla, fast Luther har
grubblat. Det är bara verkhelgon, som menar, att de med sådant självplågande
kan vinna saligheten. Nej, blir du ängslig, så tag dig en sup, så går nog
sorgen över. Handla blott redligt och ärligt, så drar nog Gud omsorg om resten.
Ja, Gud vore en orättvis Gud, om han dömde ärliga och välfrejdade människor
till eviga straff. Ja! När jag gör var man rätt, så behöver jag inte frukta för
efterräkningar." Så tänker och talar många nuförtiden, både lärda och
olärda. Men så tänkte ju även hedningarna, dygden var ju även hedningarnas
salighetsgrund. Nog visste även hedningarna, att "dygden belönar sig själv
och blir ytterligare belönad". Men behövdes det inte mera till saligheten
än dygden, så vore det en lätt sak att bli salig. Då skulle även alla dygdiga
hedningar bli saliga, ty bland hedningarna har funnits ganska många, som levt
dygdigare än de döpta hedningar, som nuförtiden kallas för kristna. Alla som är
döpta kallas nu för kristna. Men hur många är de, som kan anses för sanna
kristna? För övrigt kan var man begripa, att om det inte behövdes någonting
annat till salighetens ernående, än den så högt beprisade dygden, som består
däri, att man gör var man rätt, så skulle ingen Frälsare behövas. Det skulle då
endast vara några grova tjuvar och skälmar, som skulle behöva nåd, emedan de
inte brytt sig om dygden och plikten. Med ett ord: de grövsta brottslingar vore
de enda, som skulle behöva nåd och syndernas förlåtelse.
Kanske är det endast för tjuvar och skälmar, som
Frälsaren kommit i världen? Eller hur menar ni? Inte behöver väl Guds ende Son
födas i fattigdom, smädas, pinas, korsfästas och dödas för ärliga, dygdiga och
hederliga människor? Nej, platt intet för deras skull, som gör var man rätt och
lever dygdigt. Sådana ärliga, dygdiga och rättskaffens människor behöver
ingalunda krusa så mycket för vår Herre. Ty de har ju en säker och fast
salighetsgrund i själva dygden, som belönar sig själv och blir ytterligare
belönad.
Vill inte vår Herre släppa in dem i himmelriket, när de
kan komma med fina kläder, med silke och siden, med hästar och vagnar, och
resenärer, så vet de nog vägen till en annan herrgård, där alla resande till
evigheten tas emot med hövlighet och mycken artighet, där husbonden i huset tar
emot sitt främmande med hatten i hand och säger: "Välkommen, mitt
herrskap. Jag vill hoppas att ni inte hör till de där svärmarna, som talar om
barnet i krubban, de där svärmarna, som suckar som kreatur, som gråter och
jämrar sig över en dödad jude, som föregiver sig vara kristna och är bara
skrymtare." " Vi är inga svärmare", svarar de, som gjort var man
rätt och levt dygdigt. "Vi är ärliga och rättskaffens människor. Vi har
uppfyllt våra plikter emot våra likar och djuren. Och vi hoppas, att ingen
skall kunna anklaga oss för något brott." "Nå, gott", säger
husbonden, som låter kalla sig för Lucifer, det vill säga ljusets budbärare.
Vart skall nu de ta vägen, som talar om barnet i krubban
och de som inbillar sig att änglarna har sjungit för dem, och de som tror, att
detta barn är Guds Son, och de som tror, att detta barn är världens Frälsare?
Skall inte de enfaldiga herdarna bli skamligt bedragna, när de inbillar sig,
att de hört en änglasång, när de hört en svanesång. När de inbillar sig,natt en
fattig höna kunnat bli moder för hela världens Skapare, och kungör sådana
galenskaper för hela stadens befolkning.
Ja, vart tar väl sådana enfaldiga människor vägen, när de
genom döden skiljs hädan? Djävulens vrede har de uppväckt, och världens barn
vill inte ha dem i sin närhet ens i evigheten. Gud skall ta hand om dem. Han skall
gömma dem i sina frids boningar, där de ännu en gång får höra änglasången och
där deras hjärtan skall fröjdas outsägligt över Guds Son, att han blev deras
Frälsare. Amen.
Svenskspråkigt originalmanuskript (slutet saknas) samt
Handskriven kopia på svenska / FKHS Aunos samling /
Nationalarkivet Helsingfors
III P / P 126 / SW 56 / B 28