Nr 26 PALMSÖNDAGEN B
Då knorrade Judarna däröver, att han sade: Jag är brödet
som är nederkommet från himlen. Joh. 6: 41.
Johannes har skrivit i evangeliet, hur judarna
förtörnades då Jesus för första gången började tala om Herrens nattvard.
Judarnas förnuft tog så hårt emot, att de började knorra, men även lärjungarna
ansåg det vara ett hårt tal, när han för första gången talade om sitt kötts
ätande och sitt blods drickande. Därav förstår man, att den naturliga människan
varken vill eller kan tro sådant som går över hennes förnuft, men lögner tror
hon nog. Om vi nu skulle studera alla bibelställen där det står skrivet något
om Herrens nattvard, så kan det mänskliga förnuftet likväl inte begripa
någonting om den stora hemlighet som ligger fördold i Herrens nattvard, ty det
är ett stort mysterium, fördolt för allt förstånd. Såsom judarnas förnuft då
tog anstöt av det ordet, så har förnuftet hos många blivit illa berört av det
samma talet även senare. En del har förstått saken så, att det gäller enbart en
kärleksmåltid, så att det inte skulle betyda annat än att de kristna under sina
sammankomster har firat en kärleksmåltid till minne av Frälsarens död. Men
ätandet av påskalammet var redan i Gamla Testamentet ett mysterium, som inte
har stiftats enbart till minne av en märklig sak, såsom Israels barn på den
natten befriades från slaveriet i Egypten, då Herren befallde Moses att
instifta påskalammet. Det är inte enbart fråga om en minnesmåltid, utan
därunder ligger ett mysterium som förutsätter tro, eftersom påskalammet måste
vara ett oskyldigt lamm. Skulle det enbart gälla en minnesmåltid, så skulle
någon annan mat utan vidare ha lämpat sig lika bra. Men det måste vara ett
oskyldigt lamms kött, såsom det oskyldiga lammet redan då betecknade Guds Lamm
som borttager världens synder. Redan det faktumet är märkvärdigt, att ett
kreaturs blod är bättre än tvål vid rengöring av människokroppen, såsom
världens fina fröknar har erfarit, att händerna blir vitare och renare med
blodet än tvålen. Den som tvättar sina händer med blod blir riktigt ren. Det
har världens horor erfarit, vilka måste ha rena och vita händer för att behaga
världen. Men Jerusalems döttrar har ännu inte märkt, att det oskyldiga lammets
blod tar bort alla blodsfel. Ty Herren säger genom profeten: "Om du tog
mycket tvål och tvättade dig med lut, så syns din skam ändå för mig." Den
första frågan är alltså denna: varför måste världens horor ha så vita händer,
och Jerusalems döttrar har inte vita händer, trots att de tvättar sig med tvål
och lut? Ja, det beror därpå, att världens horor tvättar sina händer med
kreatursblod, men Jerusalems döttrar tvättar sig inte med det oskyldiga lammets
blod, utan med tvål och lut, och ändå är deras orenhet synbar. När påskalammet
slaktades, valde man ett felfritt lamm, och det lammets blod bestänktes på
dörrposterna för att mordängeln skulle gå förbi Israels barns hus. Månntro
mordängeln är rädd för lammets blod? Det verkar såsom han vore rädd för lammets
blod. Detta är också en ofattbar sak, såsom även det, att blod är bättre än
tvål för rengöring av svarta händer. Detta är endast en naturlig erfarenhet som
visar att människan måste tro mycket sådant som hon inte förstår. Vad nu
Herrens nattvard beträffar, så har världens präster och skriftlärda studerat,
på vilket sätt människan kan äta Jesu kropp och dricka hans blod, men de har
inte förstått det. Och såsom judarna sade: "Hur kan han ge sitt kött för
oss att äta?" så säger också alla världens visa: "Inte är det annat
än en liknelse, en minnesmåltid är det." Men Luther har inte nöjt sig
därvid. Han säger så: "Detta är inte bara en liknelse, inte är det såsom
somliga säger, att det välsignade brödet betecknar Kristi kropp, såsom
påskalammet i det Gamla Testamentet betecknade Guds lamm som borttager världens
synder. Men nu har det rätta påskalammet offrats för oss, och detta är inte
blott en liknelse, utan det har i sanning hänt så. Och nu äter vi hans kött och
dricker hans blod."
Men där tar förnuftet emot. Förnuftet blir helt rådlöst,
då det inte syns annat än bröd och vin, och där finns ingen smak av kött och
blod. Och Luther förutsätter att varje nattvardsgäst måste i sanning tro att
där finns Kristi kropp och blod, fast det inte finns annat än bröd och vin för
dig att se och smaka. Där har man haft förnuftsröra på Luthers tid, i synnerhet
då påven sade, att brödet och vinet förvandlar sig till Kristi kropp och blod.
Och de reformerta säger, att brödet och vinet betecknar Kristi kropp och blod.
Men Luther sade, att det är Kristi kropp och blod. Men ju mer man studerar
detta mysterium med förnuftet, dess större blir mörkret. Och om de kristna inte
hade en sådan tro, att nattvardsgästerna verkligen blir delaktiga av Kristi
kropp och blod, så skulle de alla förgås i förnuftsvisdom. Vi skall genom Guds
nåd i tron betrakta detta stora mysterium, så att vi kunde mottaga det med tron
och bevara det i våra hjärtan. Men må den stora Nattvardsutdelaren som ser och
förstår alla hemligheter, göra alla dagens nattvardsgäster värdiga att ta emot
dessa välsignade gåvor med ett ödmjukt, förkrossat och troende hjärta, så att
dem inte skulle tillräknas skuld för Herrens kropp och blod. Må Judas gå ut
efter den doppade betan, och må de övriga lärjungarna följa Jesu blodiga steg
till Golgata, så att de skulle bättre minnas varför Herrens nattvard har
stiftats. Må den store Nattvardsutdelaren höra de bedrövade lärjungarnas
suckan. Fader vår o.s.v.
Evangelium: 1 Kor. 11: 23
Med ledning av det heliga evangeliet och i följd därav
som redan talats, bör vi genom Guds nåd betänka, vilken kropp som blir oss
given i Herrens nattvard. För det första, är det den kropp, som var före
Frälsarens död? För det andra: eller den kropp, som var i graven? För det
tredje: eller den kropp, som var efter uppståndelsen. Må den stora
Nattvardsutdelaren ge sin nåd, att de få själar som blir kvar i det rum där
Herrens nattvard hålls sedan Judas gått ut, skulle få känna och erfara vilken
kropp det är, som de äter med brödet och vinet. För det första. Att det är
Herrens kropp som ges åt oss, tvivlar vi inte på, men hurudan kropp det är,
därom har man ännu inte talat mycket. Inte har världens visa, vare sig
prästerna eller de skriftlärda, studerat, vilken kropp det är, som blir oss
given vid Herrens nattvard, om det är en sådan kropp som Frälsaren hade före
döden, eller om det är den kropp som låg i graven efter Frälsarens död, eller
den kropp som han har efter sin uppståndelse? Den kropp som var före döden, var
dödlig, och den kropp som låg i graven var död, men den kropp som var efter
uppståndelsen är odödlig. Hurudan kropp ville nattvardsgästerna nu äta? Låt
samvetet avgöra, vilken kropp vore bäst att äta. Jag tänker, att ingen skulle
vilja äta av den i graven liggande kroppen som består av det döda köttet, i
synnerhet då Frälsaren själv har sagt i Johannes evangelium (6: 63): "Anden
är den som gör levande, köttet är intet nyttigt." Skulle det nu bjudas
nattvardsgästerna för det första den kropp, som var före döden, och för det
andra den kropp som ligger i graven och för det tredje den kropp som är efter
uppståndelsen, och man skulle ge en kniv i handen på varje nattvardsgäst och
säga: "Skär nu ett stycke av den kropp du vill, antingen av den dödliga,
den döda, eller den odödliga kroppen. Och tag också lite blod av den kropp du
vill, antingen av den dödliga, döda eller odödliga. Om man dessutom sade till
alla nattvardsgäster: "Jesus har gett er befallning, att ni var och en
skall skära ett stycke av hans kropp, samt dricka lite av hans blod, med
löftet, att "den som äter mitt kött och dricker mitt blod, har ett evigt
liv." (Joh. 6: 54). Och återigen har han sagt vers 53 i samma kapitel:
"Om ni inte äter Människosonens kött och dricker hans blod, då har ni inte
liv i er." Nattvardsgästerna har alltså två bud att välja mellan. Antingen
att sarga Jesu kropp och skära ett stycke av hans kropp och äta det, då har de
ett evigt liv, eller om de inte vill sarga Jesu kropp, inte heller äta hans
kött, då har de en evig död till buds. Jag tänker att somliga nattvardsgäster
skulle säga som judarna: "Hur kan han ge oss sitt kött att äta?"
(Joh. 6: 52). De sorglösa skulle genast säga: "Vi är inte så hungriga
ännu, att vi skulle behöva äta människokött. Inga andra än villoandar äter
människokött." Men om de sorglösa nu började tro vad Frälsaren har sagt:
"Om ni inte äter Människosonens kött och dricker hans blod, då har ni inte
liv i er." Då, säger jag, om de började tro dessa Frälsarens ord, skulle
de bli fundersamma: "Borde vi också äta Människosonens kött?" Fast en
del av de sorglösa inte har lust att äta Människosonens kött förrän först på
dödsbädden. En del är nämligen så fega, att de inte vill äta Människosonens
kött så länge de finner annat kött som smakar godare än Människosonens kött.
Men nu får nattvardsgästerna åter tre bud: av vad slags kropp vill ni skära
kött att äta? Vill ni äta av den kroppen, som är levande men dödlig, eller av
den kroppen som ligger i graven, eller av den odödliga kroppen? Jag tänker, att
de sorglösa torde ha så ömt hjärta , att de inte börjar sarga en levande
människas kropp. De kommer ännu inte ihåg, hur och när de skulle ha sargat Jesu
heliga kropp, fast de ibland sargar till och med en levande människas kropp, i
synnerhet i vrede. De tror dock inte ännu, att de har sargat Jesu kropp, ty de
säger: "Soldaterna har sargat, men inte vi." Alltså, om de sorglösa
nödvändigtvis måste äta av Människosonens kött, så börjar de dock inte äta en
levande människas kött, ty de har ett sådant hjärta , att de inte kan skära
människokött utom under vrede. Oundvikligen skulle de sorglösa sarga den döda
kroppen. Därav skulle de skära ett stycke var och äta det, men varifrån skulle
de få blod, då allt blod redan har runnit på marken, och soldaterna och judarna
har nedtrampat det. För dem skulle det gå som för de påviska som inte alls ger
nattvardsgästerna blod, utan endast kroppen. Dött kött äter de, och därav blir
de delaktiga. Men en levande kropp är den likväl, som åtnjuts vid Herrens
nattvard av sådana nattvardsgäster som inte själva är andligen döda. En levande
kropp är det, fast de sorglösa inte skulle kunna sarga en levande kropp utom i
vrede. När den gamle Adams kraft våldsamt rör sig i hjärtat, då kan de sorglösa
nog sarga en levande människas kropp, men inte annars. Men vi har sett många
exempel hos de sorglösa, att de inte alls går för att äta Människosonens kött,
eftersom djävulens kraft våldsamt rör sig i hjärtat. Eller när
nattvardsandakten förstörs, då har de lust att smaka på annat kött, som smakar
godare än Människosonens kött. Men nu uppstår frågan, då Jesus har sagt:
"Den som äter mitt kött och dricker mitt blod, har ett evigt liv."
Hurudan kropp ville de väckta äta? Skulle de ha ett sådant hjärta, att de kunde
sarga en levande människas kropp? Om man sade till de väckta: "Ni måste
äta Människosonens kött och dricka hans blod, men har ni ett sådant hjärta ,
att ni skulle kunna sarga den levande Människosonens kropp? Då skulle de alla
säga: "Nog har vi redan sargat honom." Men varifrån kommer det
Människosonens kött, som ni måste äta, om ni inte tar tillvara det som ni har
sargat? Vargen vill inte äta vad den sargat, så länge den ännu har någon
levande ande osargad. Men människan måste ta tillvara det hon sargat. Och gör
hon inte det, så är hon värre än vargen. Men jag vet, att de väckta inte vill
äta det döda köttet. Därför måste de äta det levande Guds Sons kött, där livet ännu
är kvar, fast hjärtat hos somliga gör hårt motstånd. Här uppstår en stor strid
med djävulen, ty egenrättfärdighetsdjävulen säger till de väckta, då de ämnar
gå till Herrens nattvard: "Skall du återigen gå och sarga Herrens kropp så
som du gjort förr." Och många nattvardsgäster blir så förskräckta av denna
djävulens anklagelse, att de inte törs gå och äta Guds Sons kött, ty den onde
står mitt på kyrkovägen och säger till nattvardsgästen: "Skall du återigen
gå och sarga Herrens kropp?" Men vad säger då samvetet när den onde kommer
med sådana här anklagelser? Ja, samvetet säger så: "Den är värre än
vargen, som inte tar tillrätta vad hon sargat." Eftersom du har sargat
Herrens kropp, måste du även ta tillrätta och äta den, ty Frälsaren säger: "Om
ni inte äter Människosonens kött och dricker hans blod har ni inte liv i
er." (Joh. 6: 53).
Nu vet vi alltså säkert, att de väckta inte vill äta det
döda köttet som ligger i graven. Men av vilkendera kropp vill de äta, av den
dödliga eller den odödliga? De benådade själarna får även tänka på, vilken
kropp de ville äta av? Av den dödliga eller den odödliga kroppen. Och alla
säger visst så: "Av den odödliga kroppen ville jag äta." Ja! Av den
odödliga. Men vad är innebörden i Herrens instiftelseord? Där säger Herren:
"Detta är min kropp, som skall utges för er." Han har inte sagt:
"Detta är min kropp som är utgiven för er," utan han säger att den
utges till döden. Och av dessa ord hör vi nu, att det är den kropp som ges till
döden, alltså den dödliga kroppen. Men vad är den kropp som ges ut till döden?
Är det inte ett försoningsoffer, fast de påviska säger: "Det är inte
försoningsoffer", och världens visa säger: "Det är en liknelse och
inget annat." Och somliga säger: "Det är en minnesmåltid: "Det
finns inget annat där, än att lärjungarna bör komma ihåg att Jesus har dött för
deras skull." Men Herren själv säger så: "Detta är mitt blod som
utgjuts för er och många, för givande av syndernas förlåtelse." Han säger
inte, att det är utgjutet till åminnelse, utan han säger att det är utgjutet
till givande av syndernas förlåtelse. Det är inte för att få förlåtelse utan
för att ge förlåtelse, så att synderna å Guds sida förlåts genom utgjutandet av
detta blod, men att få syndernas förlåtelse beror ännu därpå, om lärjungarna
tar emot denna erbjudna nåd. Sålunda är Kristi kropp och blod ett
försoningsoffer, och Herrens nattvard är en försoningsmåltid. Den är inte bara
en minnesmåltid, utan en försoningsmåltid. Och därför ligger ett stort ansvar
på alla sorglösa som kommer till försoningsmåltiden för att bli försonade med
Gud, fast de inte har något att försona. Om Gud frågar dem: "Min vän,
varför kom du hit, fast du inte har bröllopskläder", då tiger de. Om han
frågar: "Min vän, varför kommer du?" blir de svarslösa även här. De
kommer och kysser Jesus, fast de visar vägen för Jesu fiender för att de skall
finna honom.
Alltså är inte Herrens nattvard bara ett minne av Herrens
död, inte heller endast en kärleksmåltid, där de kristna samlas för att uppliva
inbördes kärlek, utan så länge som de kristna är syndiga och bristfälliga i
många saker, är de i behov att få synderna förlåtna, ty så säger den store
Nattvardsutdelaren: "Detta är mitt blod som skall utgjutas för er och
många, till syndernas förlåtelse." Visst förlåts synderna för de botfärdiga
vid Herrens nattvard, om de har en sådan tro, att de får synderna förlåtna. Men
de sorglösa och obotfärdiga får inte syndernas förlåtelse vid Herrens nattvard,
hur de än skulle tro att de får synderna förlåtna där. Just där håller de på
att sarga Jesu kropp, och fienden anklagar dem aldrig för detta sargande, utan
han förmanar dem att gå till Herrens nattvard och säger till de obotfärdiga:
"Frukta inte, att du är ovärdig, du som är Jesu bästa vän! Inte har du
någonsin sargat Jesu kropp såsom dessa väckta gör. Du har alltid suttit
andäktigt vid Herrens nattvard. Du har alltid lutat ditt huvud mot Jesu bröst.
Och fast dessa väckta förebrår dig för hordom, stöld, dryckenskap,
brännvinshandel, girighet, svordomar, vrede, avund, grannlåt, högfärd, svek och
allehanda synder som du aldrig i livet har gjort. Själva är de sådana. Men utan
vidare vittnar ditt samvete att du är oskyldig till allt detta. Och vad de
dessutom anklagar dig för, att du har druckit av Herrens kalk och djävulens
kalk på samma dag, det är inte sant. Du ser ju själv i boken eller i Guds ord,
att brännvinet är Guds bästa välsignelse som finns i landet. Ingalunda
förbjuder Gud att åtnjuta en nyttig föda. Den som kallar Guds bästa gåvor med
öknamnen djävulsträck och djävlarnas kalk, är själv av djävulen." Se, så
predikar den onde till de sorglösa och obotfärdiga. Men till de botfärdiga
säger han så: "Skall du återigen gå och sarga Kristi kropp? Och skall du
gå till Herrens nattvard som en sådan där djävul?" Ja! Som en sådan där
djävul måste du gå och sarga Kristi kropp, ty om du inte tar tillvara det du
sargat, är du värre än vargen. Du måste äta Människosonens kött och dricka hans
blod. Du har visserligen sargat Kristi kropp, men nu måste du äta hans kött och
dricka hans blod, för att du skulle ha evigt liv, och leva på vägen till
evigheten. Just den levande Guds Sons kropp har du sargat, men nu måste du även
äta den levande Guds Sons kött och dricka den levande Guds Sons blod, såsom de
vilda människorna äter en levande människas kött och dricker en levande
människas blod, och säger att det smakar gott. Så måste ni, vilka världens
dygdiga människor anklagar för att vara villoandar, äta den levande Guds Sons
kött och dricka den levande Guds Sons blod, inte som nytt eller kokat, utan som
stekt vid helvetets eld, såsom ett påskalamm, tillsammans med bittra örter, för
att det skulle bättre smälta i era kroppar, och ge er kraft att fly bort från
Egyptens träldom, när hedningarna jagar Israels barn ut ur sina hus, och
Israels barn sålunda måste fasta och bära det osyrade brödets deg med sig.
Påskalammet var i Gamla Testamentet en motsvarighet till Herrens nattvard hos
oss. Paulus säger, att: "Vi har också ett påskalamm, som har offrats för
oss, nämligen Kristus." Påskalammet är ett felfritt lamm. Påskalammet
slaktades, och Guds lamm har också slaktats. De människor som åt påskalammet
hade själva sargat det lammets kropp. Så har även vi sargat Kristi kropp.
Påskalammets kött stektes vid elden. Så har även Kristi, det oskyldiga lammets
kött, blivit stekt vid helvetets eld. Påskalammet åts tillsammans med det
osyrade brödet. Så äts även Kristi kropp tillsammans med det osyrade brödet.
Israels barn åt påskalammet i reskläderna, omgjordade
kring sina höfter, med skor på fötterna, stav i handen och redo att fara till
det utlovade landet. Så måste även de kristna vara klädda i reskläder när de
äter Kristi kött, omgjordade kring sina höfter, skor på fötterna, stav i handen
och redo att fara till det nya Jerusalem, som om denna heliga måltid skulle
vara den sista måltiden i världen. För syndaträlen borde detta påskalamm vara
den sista måltiden i syndens träldom. För de tvivlande och otrons fångar borde
denna måltid vara den sista i otrons fångenskap. För de troende borde den vara
den sista måltiden i världen. Såsom maten uppehåller det lekamliga livet och
ger kraft till lemmarna, så ger också den andliga födan som består av Guds Sons
andliga kött, åt själen kraft att vaka, bedja, kämpa, sträva och efterlängta
det eviga livet. Till det rätta Fäderneslandet är de rätta Israels barn redo
att vandra, när de i rätt och saliggörande tro äter påskalammet. Och må det
vara den sista måltiden på jorden. Med den kosten skall de leva tills den
fullkomnas i Guds rike, då de får sitta till bords med Abraham, Isak och Jakob
vid den stora nattvarden i himlen. Där sitter även den store Nattvardsutdelaren
i himlen med ärekronan på huvudet, och delar ut nattvarden till de trogna
lärjungarna. Där skall den store Nattvardsutdelaren säga: "Detta är min
kropp, som är utgiven för er. Detta är mitt blod, som har utgjutits för
er." Där finns inte längre Judas, som sviker, men Petrus, Jakob och
Johannes, Filippus, Andreas och Thomas, som ropar: "Min Herre och min
Gud." Där finns Bartolomeus och Matteus, Jakob Alfeus son, och Simon
kananéen, samt kvinnorna, som har efterföljt Jesus från Galileen: Maria
Magdalena, Salome, Johanna, och Maria Jesu mor. De sitter i himmelriket vid den
stora nattvarden och sjunger lovsång efter nattvarden. De sjunger lovsång åt
Gud och Lammet i det nya Jerusalem. Men Judas är inte bland dem som tackar,
utan han är bland dem som förbannar sig själva och sin Skapare. Och fienderna
till Jesu kors, som inte har sjungit lovsång här, får då tjuta i helvetet.
Och nu, du store Nattvardsutdelare! Fira nattvard med de
lärjungar som följer dina blodiga steg från Örtagården till Golgata kulle, och
väck upp dem när syndasömnen tränger sig på dem, för att de skulle se din
blodiga svett och höra din bön, då du ligger på dina knän och ber till den
himmelske Fadern. Styrk dem med din nåd, för att de slutligen måtte bli
delaktiga av den stora nattvarden i himlen, där de får sjunga lovsång nu och
för evigt. Amen!
KP 155 (=källan) / P 391 / B 127