Nr 48 8
SÖNDAGEN EFTERTREFALDIGHET
Vad hjälper det, mina bröder, om någon säger sig ha tro
men har dock inte gärningar? Kan tron göra honom salig? Jak. 2: 14
Då den helige Paulus kräver tro och Jakob gärningar, så
låter det som om Jakob hade en annan nådens ordning än Paulus. Paulus säger,
att Abraham blev salig genom tron, men Jakob säger, att Abraham blev salig av
gärningar. Här ser det naturliga förnuftet motstridighet och säger:
"Apostlarna talar ju inte samstämmigt." Men de som rätt studerar
Skriften och jämför de bibelställen som hör samman, finner att båda apostlarna
är samstämmiga. Båda har samma syfte, fast det låter i den naturliga människans
öron som om de motsade varandra.
Men vi ser av alla omständigheter, att Paulus talar om
den levande tron, varav ovillkorligen följer goda gärningar. Men Jakob talar om
den döda tron som inte medför någon ändring vare sig i levernet eller i
hjärtat. Ty den människan som har en död tro i skallen lever som han förut
levt. Varken de kristna eller världsbarnen märker någon förändring hos henne.
Om hon har varit en fyllhund, så dricker hon fortfarande. Om hon har varit en
svärjare, så svär hon fortfarande. Om hon har varit en slagskämpe, så slåss hon
fortfarande. Om hon har varit en krögare , så driver hon fortfarande
brännvinshandel . Om hon har varit högmodig, så är hon fortfarande högmodig.
Med ett ord sagt: en sådan människa, som har död tro, är likadan i tro, i liv
och gärningar som hon har varit, och ingen märker någon förändring hos henne
ens i det yttre levernet, än mindre i det inre livet. Detta kommer därav, att
en död tro inte kan förvandla någons hjärta. Och då hjärtat inte har
förvandlats, sker inte heller någon förändring i levernet. Därför säger Jakob:
"Tron utan gärningar är död."
Nu visar Guds ord, att det ovillkorligen måste ske
hjärtats och sinnets förvandling i människan vilket kallas omvändelse, bättring
och nyfödelse. Redan i katekesens förklaringar hör vi, att en sådan förvandling
måste ske. Men denna förvandling kan inte ske så lätt eller omedvetet, att
människan inte vet hur eller när det har skett. Den som har en död tro, kan
inte redogöra för en sådan förvandling. Han kan inte säga, hur och när det har
skett. Och om han samlade ihop alla kristnas erfarenheter och sammanställde av
dessa en lång berättelse, så skulle han dock inte kunna ljuga så, att han inte
skulle bli avslöjad.
Men den är svårare att känna igen, som har genomgått en
sann förvandling och haft rätta erfarenheter, men sedan stannat vid de första
nådetecknen och upphört att vaka och sträva längre fram i helgelse . Han kan
kanske bedra några lättrogna, att han ännu står kvar i nåden, fast han endast
berättar om sina förra erfarenheter, precis som en sådan människa som i yngre
år, till exempel som brud, har haft brinnande kärlek, kan i minnet bevara forna
tider, fast den förra kärleken för länge sedan slocknat. Men därav följer inte,
att någon gammal gumma skulle ha så brinnande kärlek som en ung brud. Utan
liksom den naturliga kärleken upphör med åldern, så kan även den första hängivenheten
i kristendomen slockna och upphöra, om människan upphör att vaka, be och sträva
vidare.
Så kan en levande tro förvandlas till en död tro. I detta
tillstånd litar människan på de forna nådetecknen och tänker, att då hon är
benådad, behöver hon inte längre tvivla på att hon inte skulle bli salig. Men
så förhåller det sig inte, ty vi läser i Skriften: "Den som förblir
ståndaktig till änden, blir salig." Men den som faller från nådaståndet
och tar åt sig sorglöshetens ämne från nådetecknen blir bedragen. Detta händer
i synnerhet för dem som glömmer det sista steget i nådens ordning, nämligen
helgelsen, eller den dagliga ångern och bättringen. Aposteln Jakob säger:
"Tron utan gärningar är död." Och vi hör även hurudana goda gärningar
han fordrar. Han fordrar först, att vi skall hjälpa de fattiga. Och det framgår
av Jakobs brev, att de kristna till vilka han skriver, gjorde orätt, då de
gjorde skillnad på människor. De gav åt de rika större förmåner än åt de
fattiga. De tilltalade nog vänligt de fattiga, men de ville inte hjälpa dem.
Men varifrån skall de fattiga få hjälp, då de är lata och
även de kristna är lata att arbeta? Om de lata ligger och äter, när de har, då
skall snart alla bli fattiga. Vem skall då föda dem? Lata barn säger:
"Föräldrarna skall föda oss, och om de inte förmår, så skall gårdsägarna
föda oss. Vi skall börja vandra från gård till gård, och om maten tar slut för
dem, så må provinsen försörja oss. Och om inte provinsen förmår försörja oss,
så må staten försörja oss." Men jag fruktar att staten har tillräckligt
att göra, om den först skall förmå föda dem som inte får någon lämplig
sysselsättning på grund av naturlig sjukdom och oförmåga. Hur skall staten då
förmå försörja dem som på grund av lättja, hordom, dryckenskap, grannlåt,
tjuvnad och högmod inte kan få arbete och därför beger sig att vandra längs
landsvägen. Varje pörte är nu fullt av sådana som i yngre år inte har fått
någon tjänlig anställning. På grund av högfärd, snatteri, lättja, dryckenskap
eller hordom har ingen husbonde vågat ta dem i sin tjänst. Och nu fordrar de,
att de kristna skall föda dem. För vilken god gärning skall de födas? Därför
förstås, att de i yngre år har supit, stulit, bedrivit hor, legat lata och
varit högmodiga, och därför måst bli utan sysselsättning och utan jobb. Nu
torde även de kristna börja ligga lata, spela herreman och gå från gård till
gård i den tron, att en kristen mister sin kristendom om han måste utföra
naturligt arbete och vara den sorglöses träl. Men jag fruktar, att det är ett
gamle Adams knep. Då nämligen gamle Adam inte får ligga i fred på sin högra
sida, vänder han sig på den vänstra sidan och säger: "Härifrån förflyttar
jag mig inte även om jag blev dräpt." Då gamle Adam inte fick fred medan
han låg på girighetens, dryckenskapens och det naturliga högmodets sida, vände
han sig till lättjan och motiverade detta genom att säga, att kristendomen går
förlorad om han måste utföra tungt arbete. Men om de kristna upphör att arbeta,
hur förtjänar de då uppehälle för sig själva och de fattiga? Gör så väl, herr
gamle Adam och böj din rygg till arbete och spela inte herreman! Ty Frälsaren
har inte gett föredöme till lättja, han som tjänade sina föräldrar i trettio år
innan han började undervisa människorna. Inte har Paulus heller lämnat föredöme
till lättja. Inte heller någon av lärjungarna har legat lat, utom kanske Judas
som ville med en liten möda vinna mycket. Nog kan detta oförskämda skällande
fördärva mångas kristendom. Men jag kan inte låta bli att skälla, där jag ser
något vara fel, fast gamle Adam är mycket känslig för sådant här skällande. Han
är så ömtålig, att han knappast tål att höra att bli kallad med sitt namn.
Men jag är nog inte så länge kvar för att skälla på er.
Snart blir ni kvitt mig, och då får kanske gamle Adam vara i fred. Herr gamle
Adam får då vara i sin efterlängtade frid. Min enda tröst är, att alla de som
inte fått sova i fred för detta skällande, inte skall anklaga mig på domedagen,
att jag låtit deras själar i frid fara till helvetet. Och om någon genom detta
mitt skällande verkligen skulle ha vaknat ur syndasömnen, så måste han
slutligen tacka mig för detta skällande och säga: "Om den hunden inte hade
skällt, så skulle vi alla ha insomnat i en evig sömn ." Och må Väktaren av
Sions mur, han som vakar, när andra sover, bevara oss för denna eviga sömn. Det
är han som blåser i kopparhornet och ropar: "Vakna upp ur sömnen och
skaffa er ljusets vapenrustning, ty fienden står för porten!" De få själar
som vaknat genom detta rop må be den store Väktaren av Sions mur, honom som vakar
medan andra sover, att han skulle bevara de väckta och benådade själarna från
att falla i sorglöshet. Hör Israels Herde, alla bedrövades, eländigas och
betrycktas bön! Fader vår, o.s.v.
Evangelium Matt. 7: 15 – 21
Vi har ofta talat om väckelse, bot, bättring och tro, men
sällan om helgelse eller de goda gärningarna som kommer av tron. Vi vill därför
denna gång ta helgelsen till betraktelseämne, vilken är det sista steget i
nådens ordning. Till helgelsen hör de goda gärningar som kommer av tron. Vi skiljer
här mellan 1. De gärningar som människan gör av samvetstvång. 2. De gärningar
som människan gör av tro. 3. De gärningar som människan gör av kärlek.
Må den nåderike Herren Jesus ge oss sin nåd, för att vi
kunde lägga om vårt liv efter Guds lag så, att vi inte skulle göra Kristus till
syndens tjänare och att vi inte på nytt skulle korsfästa honom; att vi inte
skulle göra den Helige Ande bedrövad genom vår vårdslöshet.
1. Låt oss först betrakta de gärningar som kommer genom
samvetstvång. I den heliga Skrift talas mycket om tro och goda gärningar, men
överallt sätts tron främst och de goda gärningarna därefter. Därav följer, att
tron går före de goda gärningarna. Därför har Luther lärt, att de goda
gärningarna skall komma av tron. Han säger också, att man ovillkorligen måste
göra goda gärningar och att det inte saknar betydelse om människan gör goda
gärningar eller låter bli att göra dem. En kristen är sålunda skyldig att göra
goda gärningar, fast han inte förtjänar något därigenom. Goda gärningar kan
inte lugna en väckt människas samvete. Det visste Luther av egen erfarenhet, då
han var i samvetsnöd och på allt sätt försökte förtjäna Guds nåd genom
gudfruktighet, egen bättring och böner, men fick trots allt inte samvetsfrid,
fast han skiljde sig från världen, övergav världsligt arbete och flydde till
klostret, där det endast fanns fromma människor, som på allt sätt sökte leva
fromt. Men inte ens där fick Luther frid. Till slut vredgades han på Gud, vars
rättfärdighet var så hård och sträng, att den inte alls var nöjd med människans
egna gärningar, om han än gav all sin egendom åt de fattiga, var utan mat och
piskade sig som somliga har gjort, om han än flydde bort från världen och bad
till Gud natt och dag. Guds stränga rättfärdighet nöjer sig inte ens med det.
En väckt människa känner också som Luther har känt, att
människans gudfruktighet inte kan ge henne samvetsfrid, inte heller hennes egen
bättring, dygd, ånger eller vad som helst som står i människans egen makt. Vad
hon själv kan göra eller åstadkomma kan inte lösa henne från helvetet eller ge
henne samvetsfrid. Det väckta samvetet fordrar likväl, att människan måste
sluta med sina förra fasansfulla gärningar. Det väckta samvetet fordrar inte
blott en yttre bättring som människan kan göra, utan även sådana gärningar som
människan inte av egen kraft kan leva upp till. Sålunda fordrar det väckta
samvetet till exempel tro och kärlek, fast sådana ting inte står i människans
makt, förrän de blir henne givna. Ett väckt samvete fordrar även, att människan
måste bli kvitt alla onda tankar, men det förmår hon dock inte göra. Det väckta
samvetet fordrar även, att alla onda begärelser och lustar skall utrotas, men
människan förmår inte befria sig från dem heller.
Då nu människan kan vara i det väckta tillståndet någon tid,
innan den levande tron ges henne, så måste vi skilja på de goda gärningar som
man gör av samvetstvång och särskilt betrakta de goda gärningar som kommer av
tron. Vi vet nämligen, att människans liv genast blir annorlunda, när samvetet
vaknar. Hon är inte längre så djärv att smäda Gud som i sorglöshetens
tillstånd. I sorglöshetens tillstånd kan man supa, svära, slåss, göra hor och
stjäla. Då kan hon bedriva sprithandel och med orätt tillägna sig andras
ägodelar. Och fast hon gör sådana förskräckliga gärningar, anklagar samvetet
henne ändå inte. Men när samvetet vaknar, blir de förra gärningarna
förskräckliga och avskyvärda. Man måste då sluta med sitt förra anstötliga
leverne. Men man känner också, att även om man kunde i någon mån bättra sitt
yttre leverne, kan man ändå inte förbättra sitt hjärta. Denna utvärtes bättring
sker sålunda av samvetstvång. Men den väckta människan får ändå inte
samvetsfrid, fast hon gör bättring. Samvetet fordrar, att alla onda tankar
måste upphöra. Det kräver, att man måste bli fri från alla köttets begärelser
och frestelser. Samvetet fordrar även tro och kärlek. Men en väckt människa,
som ännu inte blivit delaktig av nåden, kan inte tro, inte heller älska Gud
eller människor.
2. Låt oss för det andra betrakta vilka goda gärningar
som kommer av tron. När man blott är väckt, måste man av samvetstvång göra en
utvärtes bättring. Man skulle nog också vilja bättra sitt hjärta, men kraften
saknas. I det benådade tillståndet känner man trons kraft. Och så länge nådens
kännedom är levande, känner man en gnista av kärlek i sitt hjärta. Men när
nådens kännedom avtar kommer frestelser och tvivel tillbaka. Människan skulle
gärna vilja bli en ängel. Och då hennes eget onda hjärta inte låter henne bli
änglalik, börjar hon åter tvivla på, att hon inte torde vara på den rätta vägen
med mera, och vad egenrättfärdigheten kan uppväcka i hennes tankar. Ty det är
ett stort besvär för gamle Adam, att vara ond och syndig och som sådan tigga om
nåd.
Om nu nådekännedomen alltid vore så levande, att människan
skulle bli fri från alla frestelser, alla begärelser och lustar och alla
världsliga tankar, då skulle hennes gärningar komma av tro. Ty när
nådekännedomen är översvallande förlorar samvetet sitt åklagarämbete , varför
Paulus säger: "Kristus är lagens fullbordan och ände, till rättfärdighet
för dem som tror ." Och om nåden alltid vore översvallande, skulle det
vara möjligt att människans alla gärningar skulle komma endast av tron. Men då
även de benådade själarna på grund av sin trossvaghet känner frestelser och
därför mister sin tro, börjar de misstänka att de har fallit från nåden, då
nådekännedomen inte alltid är översvallande. Då stiger åter egenrättfärdigheten
åt huvudet och inger tvivel, då de goda gärningarna som samvetet fordrar blir
ogjorda, eftersom hjärtat är ont. Och så fördärvas vår kristendom.
Då nämligen gamle Adam inte kan bli ängel, och
egenrättfärdigheten inte låter människan bli lik en djävul och som sådan tigga
om nåd, så tänker någon: "Hur jag än försöker, blir jag aldrig så god, att
samvetet skulle sluta anklaga. Vad gagnar mig goda gärningar, då jag inte
förtjänar något med dem? Om jag började utföra tungt arbete och tjäna de
sorglösa, förtjänar jag inte därmed himmelriket. Därigenom får jag bara större
frestelser. Om jag började idka handel, skulle jag bli utskälld för girighet.
Om jag gick till en sorglös, så skulle jag där få öknamnet: falsk profet.
Slutligen fattar gamle Adam beslutet: "Det är bäst att vara bland de
kristna och samtala med dem, som anser mig för en kristen. Men jag går inte
långt bort till hedningarnas rike för att tjäna dem och besvära min kropp. Det
är trevligare att vara bland släkt och bekanta." Men jag undrar, hur det
skulle gå med din kristendom, om en turk och en hedning tog dig tillfånga och
förde dig långt bort till hednalandet , där du inte mer skulle se en enda
kristtrogen själ eller höra ett enda Guds ord och där du skulle bli satt till
att gräva stenar ur jordens inre under jorden? Vad torde gamle Adam då säga?
Utan vidare skulle gamle Adam lägga sig ned och låta piska ihjäl sig i hopp om
att ju förr dess bättre slippa ifrån kroppsliga mödor.
Jag tänker dock, att om en kristen börjar alltför mycket
spela herreman och inte nänns besvära sin kropp med arbete, utan skonar sin
gamle Adam, så blir han alltför fet och blir till slut en så stor herre, att
han liksom andra världens herrar börjar kräva, att andra måste tjäna och gratis
föda honom. Säkert gillar nog gamle Adam att andra utför tungt arbete. Men det
är en annan fråga, om denna herremanslek är ett tecken på kristendom och om den
kommer av rätt tro. Ty de som är i påvetron, menar att kroppsarbete utgör ett
hinder för deras kristendom, och därför skiljer de sig från världen och går
till ett ensligt ställe och håller där möten, läser och sjunger psalmer, håller
böner och avstår från äktenskapet och tror sig genom denna sin gudlighet
förtjäna saligheten. Till en sådan plats flydde även Luther då samvetet vaknat,
i hoppet, att han där skulle bli kristen. Men senare insåg han, att den som
drar sig undan världsligt arbete och kroppens möda för att uppnå en bättre
kristendom blir säkert bedragen.
3. Låt oss nu till sist betrakta vad slags gärningar som
kommer av kärlek. Vi tror visst, att det är bästa tecknet på kärlek, när någon
omfamnar de kristna och gråter vid deras hals. Men det är ovisst, hur pass
varaktig sådan kärlek är. Jag tycker att bästa tecknet på kärlek är att litet
besvära sig för sin nästa, till exempel med att undervisa oförståndiga barn
eller med att genom kroppsligt arbete förtjäna något för att ha råd att även
hjälpa de fattiga. Annars blir vår kärlek lik den förra världskärleken, då man
i fyllan hängde om halsen på varandra och låtsades vara kära vänner. Men när
det blev fråga om att hjälpa de fattiga, sade man: "Jag har inte
råd." Om någon skulle hjälpa en annan, så frågade man: "Hur mycket
får man för det besväret?" Men den som kom med brännvin till byn fick
hjälp, men om en fattigare kom, fick han inte hjälp, fast han hade pengarna i
handen. Sådan var den förra kärleken! Om nu de kristnas kärlek visar sig endast
i omfamningar och kyssar, men inte i att hjälpa de behövande, så är den
knappast bättre än den förra kärleken. Må Gud inte straffa mänskligheten så,
att de som förut har haft råd att supa och bära silversmycken och bygga
präktiga hus, fast de inte hade råd att hjälpa de fattiga, slutligen själva
blir fattiga. Det finns många sådana fattiga, som förut har burit grannlåt. De
går nu omkring som tiggare. Somliga har slösat bort sin egendom genom
dryckenskap. Andra har blivit fattiga genom lättja och högfärd och litar nu på
att de kristna skall föda dem. Om de kristna inte kan fylla allas ändtarm ,
säger de: "Är han en kristen? Han hjälper ju inte de fattiga!" Det
torde slutligen gå såsom Frälsaren har sagt: "Vi har spelat, men ni har
inte dansat. Vi har sjungit sorgevisor, men ni har inte gråtit."
Den kristliga kärleken fordrar, att envar som har fått en
frisk kropp skall arbeta, så att han inte blir en börda för andra människor.
Detta visade också Paulus med sitt föredöme. Han arbetade med sina händer och
kunde sålunda säga: "Ingen mans silver eller guld, eller kläder har jag
begärt, men ni vet själva, att dessa händer har tjänat till min nödtorft och
deras som var med mig. Allting har jag visat er, att så måste man arbeta och
uppta de svaga, och tänka på Herren Jesu ord, som han sade: saligare är giva än
taga." (Ap. g. 20: 33 - 35)
Om nu den nåderike Herren Jesus ville genom sin Andes
kraft väcka alla fattiga, att de bättre skulle känna sin andliga fattigdom, så
att de skulle se hur de har förspillt sina själsskatter och förslösat dem jämte
sina jordiska ägodelar, så att de skulle bli tiggare inför Gud, så behöver vi
inte ångra, att vi har förmanat dem till bättring. Amen.
Handskriven kopia / FKHS Kollerska samlingen, nr. 113 /
Nationalarkivet Helsingfors / Predikan har hållits på 2:a böndagen 1854 /
UP / P 652 / SW 398 / B 238